[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:46

Ik hoorde vandaag iets over het behandelen van hooikoorts/astma-aanverwante patienten met een nosode van de bacterie die Kennelkuch veroorzaakt.
9 van de 10 mensen die klachten hebben schijnen besmet te zijn met deze bacterie.

Iemand daar bekend mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:46

nee,nog nooit van gehoord.
heb je wat meer info?>

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:51

Nee, weet er ook niet meer over.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:57

Sannedv schreef:
Ach, ik denk ook niet dat het een allergie is, want ze doet het ook in de binnenpiste en in de weide zie ik niets van haar hoofdschudden.

Ik lees niet het hele forum af, maar als een paard door verandering van harnachement iets blesseert, spieren bv, en vervolgens wervels of iets dergelijks, kan een goed opgeleide masseur soms uitkomst brengen. Dit herstelt zich nl niet uit zichzelf. Het zal geen soelaas bieden in alle gevallen, maar zeker het proberen waard. Daarbij wil ik aantippen dat deze masseurs een behoorlijke opleiding achter de rug hebben. De opleiding van een DA gaat zo diep niet op dit gebied.

http://www.happy-athlete.nl/content.aspx?i=23

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:17

Hoe is het nu met jullie headshakers??
Ik kan nu toch echt wel zeggen dat dit het ergste jaar tot nu toe is geweest. Ik ben heel erg blij dat het regent, dat is voor mijn paard veel fijner en heeft ze er veel minder last van.

Mijn paard heeft nu al voor de 2e keer in 3 maand een antibiotica kuur voor het hoesten. het hoesten werd afgelopen zaterdag zo erg tijdens het rijden (alleen gestapt) dat ze begon te steigeren om maar te kunnen hoesten. Heb er gelijk een DA bij gehaald. Het vermoeden van de DA en mij is dat de pollenallergie hier aanleiding voor is en dat het zich vervolgens ontwikkeld als een bacteriele infectie. Ze krijgt namelijk dikke klieren en de 1e keer had ze ook dikke groene klodders. Die heeft ze nu niet, maar ze had nu verhoging en vocht in de longen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil haar namlijk niet telkens aan de antibiotica hebben, is ook niet goed voor haar lichaam. Soms wordt ik er een beetje hopeloos van.. ;(

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:31

Hier gaat het eigenlijk heel goed.

Zo'n 1,5 wk. geleden lieten de pluizen van de Populierenbomen los en toen heeft hij 3 dagen last gehad. Daarna weer niets aan het handje.

Ik ga Niek na de zomervakantie laten testen op die 'kennelkuchbacterie'. Zou me niets verbazen als hij dat bij zich draagt (chronisch). Hij heeft namelijk bijna 10 jr. bij eigenaar gestaan die honden fokte en ze werkte ook nog in een hondenasiel.

Sjoyceje

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:09

Fijn dat het goed gaat!! Bij Niek is het toch ook wel eens veel erger geweest?
Heb je ondertussen al wat meer info kunnen vinden over die bacterie???
En is het via honden overdraagbaar op paarden dan??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:14

appie heeft ook altijd bij honden gelopen,of tenminste...op stal hadden ze altijd wel een hond
ach jee, ik bedenk me wel dat onze eigen hond kennelhoest gehad heeft.

ap schud af en toe nog een beetje nu,maar dat is echt te verwaarlozen.

Sjoyceje:
ik heb hele goede ervaring met luchtwegcompositum van d egroene os.
kun je kopen via de paardendrogist

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:19

Zou dat ook helpen tegen het hoesten???
En zou het ook voorkomen dat haar luchtwegen/longen zo geirriteerd raken van de pollen dat ze infecties krijgt?
Heeft Ap ook zo gehoest dan?

Wat een vragen weer :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:23

appie is een jaar geleden gaan hoesten..dat was in november
veearts erbij en die zei dat het kwam van pollen die in het hooi zaten.
geen stof want het wa echt geen stoffig hooi,maar pollen.
schijnt dat dat dus ook kan.
ik moest wel hooi natmaken en antibiotica.
maar toen dat op was bleef hij kucherig.
toen heb ik die luchtwegcompositum gehaald en toen trok het heel mooi weg.

zelfs een van mijn konijnen is er van opgeknapt haha,die had al tijden een snotneus en zat steeds te niezen :D

heb je ook een neusnetje voor?
en op de wei zo'n pollenmasker om?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:40

Ik heb met het rijden een neusnetje (als ik tenminste kan rijden) voor. Op de wei heeft ze eigenlijk niks om. Zolang ze met haar hoofd naar beneden staat schud ze niet veel, alleen als ze echt in beweging komt.

Ik dacht ook dat het hoesten van het stof kwam (het is bij ons echt kurkdroog geweest de laatste weken), maar het kan ook van de pollen komen. Na de 1e kuur is Kyra ook inderdaad een klein beetje kucherig gebleven, het wou niet helemaal weg.

Ik denk dat ik die luchtwegcompositum ook maar eens ga gebruiken. Is het aan te raden om ook drainagecompositum te gebruiken? En zal ik met de luchtwegcopositum beginnen na de antibiotica kuur?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:57

Sjoyceje schreef:
Fijn dat het goed gaat!! Bij Niek is het toch ook wel eens veel erger geweest?
Heb je ondertussen al wat meer info kunnen vinden over die bacterie???
En is het via honden overdraagbaar op paarden dan??

Ja, bij Niek is het veeeel erger geweest. Daarom ben ik nu al heel blij dat we het aardig onder controle houden. Maar goed als er nog een bacterie rondzweeft in het lichaam die de boel chronisch houd dan zal het nooit helemaal weggaan.

Die bacterie is via honden op mensen en paarden overdraagbaar.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:58

Wat heb jij eraan gedaan dat het nu zoveel beter gaat?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:59

Sjoyceje schreef:
Zou dat ook helpen tegen het hoesten???
En zou het ook voorkomen dat haar luchtwegen/longen zo geirriteerd raken van de pollen dat ze infecties krijgt?
Heeft Ap ook zo gehoest dan?

Wat een vragen weer :D

Luchtwegcompositum is iets voor de bovenste luchtwegen. Dus als het niet vanuit de longen komt kun je dat heel goed geven. Ik zou de maximale dosis aanhouden. Niet langer dan 3 wk. geven.

Niek heeft trouwens nooit gehoest (ff afkloppen).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:01

Sjoyceje schreef:
Wat heb jij eraan gedaan dat het nu zoveel beter gaat?

Hij staat onder behandeling van een klassiek homeopate die met de lecher- en biotensor werkt.
Ik laat hem iedere keer met tussenpozen checken dmv een mest/urine/speeksel monster.

Ze gaf al wel aan dat het mss nodig was dat ze weer een keer langs kwam voor een volledige checkup.
Dat is nu 2 jr. geleden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:02

Luchtwegcompositum kun je tijdens een AB-kuur geven de Drainage pas na de AB-kuur!

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:12

Dank je voor alle info!!

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:38

Ik weet bij mijn paard nog steeds niet wat het schudden veroorzaakt. Nu was ik gisteren aan het longeren toen het op een gegeven moment aardig begon te regenen. Ik vermoedde het al eerder, maar nu weet ik het zeker. Als het hard regent schudt mijn paard niet (en ook echt helemaal niet), maar zodra de harde regen afneemt en het gaat miezeren begint hij weer. Komt dit iemand bekend voor?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:13

Roos schudt ook niet in de regen, maar die schudt dan ook al niet als het miezert en vaak bij heel bewolkt weer of als het net opgehouden is met regenen al niet.

Toen ze nog schudde dan, nu lijkt ze helemaal niet meer te schudden.. (al durf ik dat eigenlijk niet zo goed te zeggen, zeker niet als het net als nu zulk mooi weer is, blijft wel 'bang' dat ze opeens weer begint)

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:59

Dit is misschien al wat ouder en dus al bekend bij jullie. Maar ik las het op de Emiel Voest site vandaag en dacht ik plaats het toch maar in dit topic. Misschien heeft iemand er wat aan:

Allergie mogelijk oorzaak Headshaking.

Een nieuwe behandeling laat zien dat een allergie de mogelijke oorzaak kan zijn van headshaking. Een onderzoeksrapport van dr. Catherine Stalin beschrijft drie gevallen van paarden die positief reageerden op een behandeling met oogdruppels.

De drie paarden hadden zoveel last van het headshaken dat ze niet meer bereden konden worden. De onderzochte paarden vertoonden een overproductie van traanvocht en fotofobie (lichtschuwheid). De behandeling met sodium cromoglycate oogdruppels bleek buitengewoon succesvol voor deze paarden. Bij één van de paarden stopte het headshaken al na enkele minuten en kon het weer normaal bereden worden.

Headshaking is een frustrerend probleem voor paarden. Het uit zich door ongecoördineerd schudden met het hoofd. Soms wordt er een afwijking geconstateerd in de neus of tanden, of wordt er een verband gelegd met pijn in de nervus trigemius, de zenuw die verantwoordelijk is voor de zintuiglijke waarneming in de neus en het gezicht. Er zijn ook aanwijzingen dat een allergie de oorzaak is van het headshaken, paarden zouden bijvoorbeeld een pollenallergie of lichtallergie hebben.

Bron: Equine Science Update

volledig artikel uit Equine Science Update:

Not only is headshaking an irritating and frustrating problem for the rider, it is an indication that the horse is suffering pain and discomfort.

The problem is often worse in the summer. Numerous causes have been identified, making it a challenging condition to investigate.

Occasionally a physical abnormality affecting the sinuses, teeth or ears may be detected. Often no physical abnormality can be found. Many cases are thought to be the result of pain in the trigeminal nerve that innervates the nose and face.

Various treatment strategies have been used, with inconsistent results. A novel treatment suggests that, at least in some cases, an allergic condition is involved. A report, by Dr Catherine Stalin and others in the Veterinary Record, describes three cases of seasonal headshaking that responded to treatment with sodium cromoglycate drops.

The three horses were so severely affected that they could not be ridden. Headshaking started, or grew worse, when the horses brought in to the light from a dark stable. All horses showed signs of excessive tear production and photophobia.

Sodium cromoglycate eye drops were successful in relieving the condition, where previous treatments including corticosteroids (dexamethasone) had not.

One horse had suffered seasonal headshaking for the previous two years. Within a few minutes of starting treatment with sodium cromoglycate eye drops it stopped headshaking and could be ridden.

Sodium cromoglycate acts by stabilising mast cells, preventing them releasing histamine as part of the allergic response.

The response to treatment suggests that in these cases the cause of the headshaking was an allergic conjunctivitis. It was, however, interesting that there had been no response to dexamethasone which might have been expected to relieve signs of allergy. Perhaps, the authors suggested, this was more than a purely allergic condition, or maybe cromoglycate has other modes of action that are not yet understood.

For more details see:

Treatment of seasonal headshaking in three horses with sodium cromoglycate eye drops.
CE Stalin, IP Boydell, RE Pike.
Veterinary Record (2008) 163, 305 -306

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:30

Hallo allemaal,
ik ben al een tijd niet meer hier in het topic geweest, heb de laatste tientallen pagina's ook niet meer gelezen.
Harley heeft een pollenallergie wat zich uit tot headshaken.

Een maand geleden heb ik met een proef meegedaan voor het uittesten van een middel tegen irritaties van pollen op het neusslijmvlies.
Ik ben er erg tevreden over, ik kan Harley nu zonder masker op de weide zetten!
Het gaat om het volgende middel (het is geen medicijn aangezien er geen werkende bestanddelen inzitten): Nostrilvet.
Nostrilvet is een laagje poeder dat je in de neus van je paard sprayed, dit poeder vormt een buffer tussen het neusslijmvlies en binnenkomende pollen.
De pollen kunnen zich door dit laagje niet meer op het neusslijmvlies hechten waardoor je geen allergische reactie meer krijgt.
Dit laagje verdwijnt na een tijdje met het neusvocht en blijft dus maar een paar uur zitten/werkzaam.
Wat voor verandering heb ik bij Harley gemerkt?
Hij is nu veel rustiger, schuurt niet meer met zijn neus en ogen overal aan, staat rustig zonder te schudden op de weide en ik kan zonder masker/neusnetje rijden!
Een hele verbetering dus.
Via Eurovet heb ik deze test gedaan, ik denk dat je via hun wel te weten kan komen waar het te verkrijgen is (nostrilvet komt oorspronkelijk uit Engeland).
Site: http://www.nostrilvet.com

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:31

Kan iemand mij uitleggen wat pony's dan precies doen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:34

Ik heb zaterdag voor het eerst het neusnetje geprobeerd. Mijn haflinger irriteerde zich er nogal aan en ging er juist erger door schudden. Is dit normaal en kwestie van wennen?
Ik had ‘m onder de sperriem zitten. Misschien dat er overheen scheelt. Maar dat moet ik nog even uitvogelen hoe ik dat het beste vast kan maken.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:48

De eerste keer probeerde Lodewijk ook met alle geweld dat netje eraf te krijgen :+ , tweede keer was al meteen een stuk minder en nu steekt hij vanzelf zijn hoofd in het halster.
Maar ik moet wel zorgen dat het goed zit, eergisteren aan een ander halster gedaan en toen hing hij te laag, was telkens met zijn lip bezig om het te vangen of op te eten. Hij moet echt met de naden over de neusgaten zodat er niets tegen de neusgaten aan komt. Halverwege het netje eraf gehaald en het ging wel aardig, niet overdreven veel schudden. Gisteren zonder geprobeerd te longeren maar meteen weer half in paniek schudden, ja-knikken, briesen en met zijn benen naar zijn hoofd slaan :\ .
Voorlopig het netje dus gewoon weer om.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:51

Ik wil het alleen met hoofdstel om doen. Als hij moet werken. Op de wei of gewoon met wandelen heeft hij geen last. Op de wei wordt het trouwens ook gemold door de andere paarden. Gezien zijn halster….
Maar heb je de sperriem er overheen of er onderdoor?