Elin_ schreef:Floortje_NL schreef:@Elin; in nexium is het werkzame bestandeel esomeprazol. Er zijn al een aantal studies gedaan die aantonen dat de esomeprazol effectiever en lager gedoseerd kan worden dan omeprazol wat in de dure ulcergold voor paarden zit.
Je geeft circa 0,12mg per kg paard. Dus totale dosis moet je zelf even uitrekenen.
De vrij verkrijgbare nexium is 20mg. Zwaarder alleen op recept maar soms dus ook via mp te koop![]()
Mijn advies is om even goed te googlen want de commerciële nexium is online in bulk veeeeeel goedkoper dan bij de drogist.
Ik zou wat hoger beginnen qua dosering om te kijken of er resultaat komt. Want bij maagzweren is het heel belangrijk om doortastend te behandelen en langzaam af te bouwen. Mijn mini heb ik in totaal 3 maanden op medicatie gehad. 2 maanden volledige dosis en daarna 1 maand in stapjes afbouwen.
De pillen deed ik oplossen in een beetje water. Die vallen dan als korreltjes uit elkaar en kan je door het voer mengen. Ze zijn geur en smaakloos.
Naar aanleiding van jou tip heb ik heel bokt doorgespeurd. Hier kwam ik in het maagzweren topic terecht en heb ik alle 11 de pagina's met de hit 'nexium' doorgespit. Vanavond helpt een stalgenoot mij even met rekenen, gezien ik dan echt compleet dichtklap. Ik las ergens 4 x 20 mg per dag (2 smorgens 2 savonds), meeste geven 60 mg in één keer, maar dan zit je weer met feit dat het geen 24 uur, maar 12 uur werkt.
Ik gaf ook twee keer per dag. Ik gaf het wel gewoon in de bakjes klaargezette voer. Ik heb niet het idee gehad dat het minder werkte doordat het bij het voer zat… nou ging het bij mij om een klein schepje vitamine korrels