[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:09

Tja ik heb altijd zoiets van problemen krijg je vanzelf die moet je niet op de voorhand al kopen :n

Een fanatiek eczemer laat ik daarom staan daarvoor woon ik nou niet in een gebied waar dat mogelijk minder erg oid zou zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:21

Dat is wel wijs gesproken. Problemen niet op voorhand al kopen, die krijg je idd vanzelf.

Als ik van te voren wist dat mijn paard eczeem en stofallergisch zou zijn, had ik hem laten staan. Toen had ik er nog geen band mee. Ik zou hem nu voor geen goud verkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:27

Dat is het precies wat je zegt Jotoma.. Nu zullen de meesten zeggen ik had hem voor geen goud willen missen. Maar toen had je die band nog niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:16

Hier hetzelfde. Pony met eczeem en stofallergie = dagelijks enorm veel werk. Altijd dekens, al het hooi weken, geen stro in de stallen, omdat ik meerdere paarden heb en ze buiten niet apart wil zetten moet er hooi geweekt worden voor 4 paarden... Vooral in de winter is het afzien.

Als ik het vantevoren had geweten was ik er nooooooit aan begonnen maar nu kan ik haar niet meer missen. Het is een diva met een enorm ego maar zo verschrikkelijk lief! Ze is echt mijn lievelingetje op stal. Ik zou mijn eigen rijpaard eerder weg doen dan haar en ik kan er niet eens zelf op, ze is van mijn dochter.

Maar wat een werk en zorgen iedere dag....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:55

Zorgen zeker. Mijn huidige pensionstal regelt het perfect, maar ik maak me nu al zorgen als de stal ooit dicht gaat. En de eigenaar is al tegen de 80..

Wouterwesley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:34

Heb der helaas 2 staan en zou ze bijde voor geen goud willen weg doen!
Me haflinger wist ik niet en is een jaar na hem kopen door op het land staan 24-7 aan het licht gekomen gaat nu die niet meer zoveel op het land staat speciaal voer en een deken super goed!
Me shetlander wist ik het van bij aankoop maar wou hem der niet om laten staan want echter stond die toen in Drenthe dus hoopte dat die hier in het zuiden minder last van hebben echter was het nog best heftig aangezien hem pas in april kocht en er bij ze vorige eigenaar niets aan werd gedaan! Nu staat die ook op speciaal voer en onder een peper duur deken optijd en kijken hoe het dan dit jaar uitpakt!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:37

Mimimi mijn pony heeft weer kale plekken..
Op der neus, achter der oor en haar manenkam. ^)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:50

Jotoma schreef:
Zorgen zeker. Mijn huidige pensionstal regelt het perfect, maar ik maak me nu al zorgen als de stal ooit dicht gaat. En de eigenaar is al tegen de 80..

Dan kom je gewoon bij mij :D
Wat dat beteft staat appie perfect, hoe en wat je ook wilt. Alles kan en mag :j

Nog een maand of 3 en dan mag de eczeem deken er weer op :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:50

Maand of 3?? Nou dat is wel heel positief.. Hier lag die vorig jaar half februari toch echt al op helaas.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 01:13

Hier gaatie 1 maart weer op. Had niet eens door dat de tijd zo vliegt. Geloof datie in november ook pas af was gegaan..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 08:56

Ik zit hier al tijden mee te lezen. Helaas bleek ons nieuwe paard vorig jaar ook jeuk te hebben, manen en staart. Wij wonen tegen de polder aan, dus knutten.....
Nu moeten we dus op zoek naar een goede deken maar ik twijfel over de pasvormen van de verschillende dekens. Het is namelijk een kort paard, een PRE van 1.52 m. De Amigo regendeken van 1.75 past prima, de winterdeken van hetzelfde merk en model is iets te kort over meneers billen. Echter, beide deken sluiten mooi aan bij de hals wat bij andere dekens, we hebben nog veel liggen van 1.85 m, steeds verkeerd ging. Die hingen veel te ruim voor en hadden de lengte van een burka, tot op de grond bijna.
Iemand een goede tip?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:54

Margee schreef:
Ik zit hier al tijden mee te lezen. Helaas bleek ons nieuwe paard vorig jaar ook jeuk te hebben, manen en staart. Wij wonen tegen de polder aan, dus knutten.....
Nu moeten we dus op zoek naar een goede deken maar ik twijfel over de pasvormen van de verschillende dekens. Het is namelijk een kort paard, een PRE van 1.52 m. De Amigo regendeken van 1.75 past prima, de winterdeken van hetzelfde merk en model is iets te kort over meneers billen. Echter, beide deken sluiten mooi aan bij de hals wat bij andere dekens, we hebben nog veel liggen van 1.85 m, steeds verkeerd ging. Die hingen veel te ruim voor en hadden de lengte van een burka, tot op de grond bijna.
Iemand een goede tip?

Rambo sweet itch hoody?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:35

De rambo zou ik idd ook doen. Die vallen bij mij 1 maat groter dan de amigo, dus ik zou dan een maat kleiner bestellen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:56

Vorig jaar had ik de Shires Sweet-Itch gekocht bij Divoza, super tevreden maar nu is meneer wat dikker geworden en heb ik een grotere maat nodig.
Nu kijk ik op de website en kan ze alleen vinden onder het kopje "vliegendeken" iemand enig idee of dat dezelfde zijn?
http://www.divoza.com/nl/shires-sweet-i ... iegendeken

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:14

In België gaat het eindelijk vriezen deze week!! Woehoew, hopelijk eindelijk alle insecten weg die nog rondvlogen *\o/*

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 03:44

mijn paard heeft toch ook wel eczeem helaas... heb haar pas sinds afgelopen mei.
Het begon pas toen ze bij mij was.. omdat ze nu dus naast een bosgebied staat en je gek wordt van de beestjes hier..
Heb zo'n rambo deken maar die is toch veel te heet om op te doen als de temperaturen in de zomer richting de 30 gaan?!
Ze stond afgelopen zomer zeiknat van t zweet.. maar ze was dan ook wel moddervet.. inmiddels is ze een slanke den en zweet ze onder t werk nauwelijks.. toen ik haar net had was 1 rondje galop al te veel :D
Dus ik weet niet hoe jullie het ervaren met dit deken? Lag t puur aan haar of kan dat deken gewoon echt niet met die tropische temperaturen???

Verder handige tip.. kokosolie/vet...
Werkt heel goed tegen jeuk heb ik gemerkt.. de ruwe huid (in de manekam en staart) hersteld ook erg snel als je elke dag lekker inmasseert ermee!
Ik had eerst een of ander duur smeerseltje dat moest helpen tegen de jeuk en dat werkte totaal niet..

Best een ideaal middeltje om op stal te hebben staan.
Ook bij mok en allerlei wondjes etc werkt het super!
Meer eczemers ervaring ermee???
Ik geloof er heilig in.. ik kwam het tegen op "jawel" pinterest _O- en dacht baat t niet dan schaadt t niet..

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:12

Mijn eczeempaarden staan met 30 graden ook gewoon onder hun Rambo deken :j en staat eigenlijk nooit te zweten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:42

Ik gebruik ook kokosolie.
Je kunt het ze ook voeren, is ook gezond!

En hier gewoon de deken op als het warm is, het is niet anders

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:36

@debbie: boven 30+ doe ik wel een vliegendeken op en smeer ik derfen. En 's avonds op stal bloot. Verder gewoon de deken altijd op. En ja, die van mij zweet ook. Ik was hem wel elke 6 weken (ik heb er twee) omdat de deken dicht slibt van t zweet en niet meer kan ademenen.

Ideaal is het niet. Maar kiezen tussen kwaden voelt als nooit een goede keuze.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:30

Hier ook gewoon deken op! Wel kan pony in de schaduw en heeft altijd beschikking over water en een zoutsteen. En op hele extreme dagen zou ze binnen mogen (geïsoleerde loods dus scheelt paar graden).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:35

Hier ook de deken gewoon op met het hete weer. Gelukkig zorg ik er voor dat ik vrij ben op de echt hete dagen. Dan smiddaags gaat er een plens water over en gaat ze frisjes naar binnen.
Wanneer het afkoelt dan mag ze weer naar buiten.

Gelukkig hier ook gewoon schaduw.
En ik merk dat de zebra deken, toch wel prettiger is dan een bruine

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:08

sunke: ik kan niet meer quoten (sorry voor late reactie), maar dank voor je reactie over mendekens! Denk dat ik er toch wel een ga aanschaffen, pony had er vorige zomer soms wel heel veel last van tijdens het mennen (aan het einde van de middag...) en anders is het zo opletten met tijdstippen.
Die uit de link sluit ik me aan bij happytime; dan maar een donkerblauwe van ideal (erg jammer dat ze hier dan weer een groen deel over de rug op hebben gemaakt)

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:16

Hiephoi! Ook in Limburg is de eerste (natte) sneeuw gevallen, komende week gaat het vriezen en dan zijn al die vervelende eczeemvliegjes weg! Nog niemand hier in de buurt gezien die zo blij is met dit weer als ik ;)

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 04:56

thanks voor de reacties! Ik zal t mee gaan maken deze zomer... hoop dat ik de jeuk voor kan zijn en dat ze haar manen en staart lekker heel kan houden... deel van de manen zijn nog steeds mega kort van afgelopen zomer grrr, deels ook afgevreten door een ander paard dus heb t toen helemaal afgeknipt.. stuk vanaf de schoft.. gelukkig niet alles haha!
Ik heb helaas niet veel in te brengen over andere tijden op de weides etc en dekens afdoen als ze naar binnen gaan zijn ze ook niet erg happig op helaas.. maar zodra ik er ben geef ik ze wel een lekkere verkoelende douche! En dan wel weer meteen deken erop anders zettem ze haar gewoon de volgende ochtend zonder deken buiten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:22

Sta je op een grote stal DebbieNL?

Bij ons is dekens wisselen en eerder binnen ook niet standaard, maar als ik het voor een keertje vraag geen probleem. Maar meer nog wordt er meegedacht: als mijn deken of hoofdkap kapot is krijg ik gelijk een berichtje en als ik wensen heb over paddock of wei of schuilstal wordt er zo goed mogelijk een oplossing gezocht.
Ben echt super blij met m'n mini-pensionstal waar ik sta!