[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:49

tylando schreef:
Denk niet dat vidar IR is.. 1x bevangen geweest waardoor cushing vastgesteld is.. en toen was ie zelfs al op dieet..

Maar dat bevangen komt weer vaak voor in combi met IR. Zou het niet zo zijn dat cushing paarden die ook IR hebben de meeste kans hebben om HB te krijgen ? Dat de IR de oorzaak is ?

Dennis

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:51

Die van mij was juist af en toe bevangen en is niet IR, alleen cushing. En is nooit te dik geweest.
Mijn (hoogstwaarschijnlijk) IR pony is 'pas' 1x bevangen geweest, na een enting.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:02

Alles is in overleg met de da, ook dat hij nu toch op de weide staat.. (wat nu geen wei is maar een blub, klei stuk met her en der wat gras..)

Heb ook bij de da aan gegeven dat hij voor zijn geestelijke toestand toch met beleid op de wei moet blijven kunnen. Ik heb hem een aantal jaren op een paddock gehouden, en dat heeft hem geestelijk zo veranderd, dat is echt geen optie.
Met een graaskorf gaat hij door het lint..

Hij staat inmiddels al 3 jaar weer gewoon buiten, is blijven afvallen en niet bevangen geweest. Dit speelt nu op met de cushing weer..
Alles is dus overlegt. Kwaliteit van leven en paard zijn gaat voor.. Een paard dat enkel in de stal, of in een paddock kan, is voor Fiek als individu geen optie.. Misschien zijn er paarden die hier gelukkig oud mee worden.. Fiek niet, dat heeft hij eerder al laten blijken en begreep de da ook erg goed.. Wil daar verder eigenlijk ook niet over in discussie gaan

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:15

Dus toch IR, sterkte SR. Ik hoop echt dat Fiek opknapt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:18

SR wordt anders eens lid van de yahoo groep van dr Kellon ! Die mensen hebben daar samen zoveel kennis ! Zo gebruiken ze daar oa jiaogulan, AAKG en ALGAR ( niet allemaal tegelijk soms hoor ) ivm zere voeten. Middelen die hier, volgens mij, helemaal niet bekend zijn.
Bij IR gebruiken ze acetyl l carnitine ( ALGAR).

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:45

SuperRoos schreef:
Dierenarts is geweest.

Fiek zijn gebit is gelukkig nog helemaal goed. We hadden een tand gevonden in de stal, was gelukkig niet van hem..

Glucose was nu aan de hoge kant. 5,5 terwijl hij onder dezelfde omstandigheden een paar weken terug 3,7 was dus dat vind ik wel iets belangrijks. Kan ook zijn veranderlijke humeur en energie verklaren. Het soms vele plassen en drinken etc maar is een slecht teken als het zo schommelt als je zijn IR verleden bekijkt.. Toen was alleen insuline slecht, suiker nog stabiel. Dit lijkt nu te schommelen en heeft natuurlijk gevolgen..

Het slechte lopen heeft een andere oorzaak. Er zijn tekenen van lichte bevangenheid te zien maar de zool in zijn linkerhoef is erg dun, en wat te kort bekapt. Dit doet hem erg zeer en heeft dus even tijd nodig...

In ieder geval even wat 'beter' nieuws dan ik verwacht had. Dus we gaan het weer eens even rustig aankijken maar..

:j Nu je het zegt! Mijn gezonde IJslander heeft ook bevangen getoond na een hele slechte bekapbeurt (nieuwe hs, die daarna niet meer welkom was), heeft daar flinke zoolkneuzingen aan overgehouden. Nu, een half jaar later, kan hij nog steeds niet blootvoets omdat zijn zolen nog zo gevoelig zijn. Heel vervelend, maar ik was toen ook heel blij dat het geen HB was.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:49

Maris schreef:
tylando schreef:
Denk niet dat vidar IR is.. 1x bevangen geweest waardoor cushing vastgesteld is.. en toen was ie zelfs al op dieet..

Maar dat bevangen komt weer vaak voor in combi met IR. Zou het niet zo zijn dat cushing paarden die ook IR hebben de meeste kans hebben om HB te krijgen ? Dat de IR de oorzaak is ?

De reden dat mijn DA niet wilde testen op IR is wat jij hierboven noemt. Nou formulier ik wellicht wat verkeerd. Ik vroeg me af, na diagnose cushing, of ze ook niet IR zou zijn.
Zij vond het niet nodig apart te testen omdat het wel vaker samen valt en dat de wetenschap niks zou toevoegen voor mij omdat ik mijn merrie al op een soort van strak dieet heb staan.

SR, ik snap jouw keuze. Voor mij houdt het ook op wanneer ik haar alleen nog maar op stal kan houden. Nu gaan ze bij ons wel al snel voor hele dagen het land op en sta ik daar niet om te springen omdat ze niet alleen kan staan, maar dan krijgt ze halve dagen een graasmasker om. Nu ik nog niet werk kan ik dat nog wel regelen.
Dat wordt straks een ander verhaal, dan ben ik afhankelijk van iemand anders ...........

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:22

SuperRoos schreef:
Alles is in overleg met de da, ook dat hij nu toch op de weide staat.. (wat nu geen wei is maar een blub, klei stuk met her en der wat gras..)

Heb ook bij de da aan gegeven dat hij voor zijn geestelijke toestand toch met beleid op de wei moet blijven kunnen. Ik heb hem een aantal jaren op een paddock gehouden, en dat heeft hem geestelijk zo veranderd, dat is echt geen optie.
Met een graaskorf gaat hij door het lint..

Hij staat inmiddels al 3 jaar weer gewoon buiten, is blijven afvallen en niet bevangen geweest. Dit speelt nu op met de cushing weer..
Alles is dus overlegt. Kwaliteit van leven en paard zijn gaat voor.. Een paard dat enkel in de stal, of in een paddock kan, is voor Fiek als individu geen optie.. Misschien zijn er paarden die hier gelukkig oud mee worden.. Fiek niet, dat heeft hij eerder al laten blijken en begreep de da ook erg goed.. Wil daar verder eigenlijk ook niet over in discussie gaan

ik begrijp je keuze hoor!Ik zie immers niet hoe ongelukkig hij is in een paddock...jij wel.
Mijn ervaring is trouwens wel dat de meeste IR paarden doodongelukkig zijn als ze niet kunnen eten :+

Maar wat ik bedoel is dat hij misschien wel niet goed gaat nu door die paar sprieten gras.En dat je dat misschien compleet over het hoofd ziet?
Het kan jaren goed gaan...maar hij heeft er nu wel een giga hormonaal probleem bij.
Begrijp mij niet verkeerd,ik heb er geen commentaar op dat hij op het gras staat.Dat zijn jou overwegingen en dat is verder prima ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:55

geerke schreef:
Mijn ervaring is trouwens wel dat de meeste IR paarden doodongelukkig zijn als ze niet kunnen eten :+

Klopt, komt door het hormoon leptine dat, kort door de bocht, de weg kwijt is. Een soort van '' leptine-resistentie '' . Hier ook meegemaakt met de ex-hb'er ( geen idee of die IR was...nooit getest ), dat dier at een hele dag door, kreeg nooit genoeg. Probleem is nu al geruime tijd van de baan...een hele opluchting voor paard en baas :D

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:01

Douraque schreef:
Dus toch IR, sterkte SR. Ik hoop echt dat Fiek opknapt

Dat heeft hij al jaren hoor..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:07

Geerke, dankje,
Dat snap ik wel, maar hij heeft de hele winter op die wei gestaan nog..
Glucose was toen te laag, en nu aan de hoge kant..
Dat hij toen te laag was vind ik vreemder dan de waarde nu, en daaruit concludeer ik dus dat hij schommelt en dat is niet zo mooi.

Hoewel het nieuws nu beter was dan verwacht blijft het gevoel sh#t. Fiek is fiek niet meer, al een hele tijd niet.. Ik hoop dat hij weer wat plezier kan gaan krijgen als de zon wat meer schijnt... En hopelijk de medicatie nog wat gaat doen..
Staat nu 4 weken op volledige dosering dus dat mag nog wat tijd hebben..

Helaas blijft hij enorm veel plassen en drinken, lijkt nog steeds meer te worden, niet te minderen in ieder geval.,

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:21

SuperRoos: heeft Fiek een zoutblok en likt hij daar toevallig veel aan?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:46

Nee, krijgt hij af en toe onder toezicht aangeboden, eet hij anders in 1x op.hij eet alles in 1x op eigenlijk..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:06

Lijkt die van mij wel, die eet ook alsof haar leven ervan afhangt.

Gelukkig oogt die een stukje beter. Haar oogopslag vond ik beter gister. Ze ging ook vlotter mee naar buiten.
Maar goed, we zijn er nog niet. We moeten nu gaan ophogen......

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:21

Succes Dimple, ik duim voor jullie!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:24

Jij bent met Fiek meteen gestart met 1 pil? Of heb je ook opgebouwd? en Hoelang gebruik je de medicatie nu?

Heb je goed vertrouwen in je DA?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:28

Nee ben met Fiek begonnen met 1/4 pil.
Die avond (bijna nacht) werd ik gebeld door de boer.
Fiek lag gestrekt in de stal, met zijn benen dwars door de deur.. Helemaal drijfnat en leek haast in shock (een reactie die we bij hem helaas vaker hebben gezien op zware medicatie)
Toen een aantal dagen gestopt en heel voorzichtig op gaan bouwen.
Hij kreeg enorme zweetaanvallen, had geen droge haar aan zijn lijf, vandaar het scheerpatroon dat je zag op de filmpjes..
Had enorm dikke benen en leek helemaal wat vocht vast te houden, ook in zijn hoofd..
Ben pas na flink wat weken naar een half gegaan, en toen in overleg met eigen da en utrecht snel naar 3/4 en naar 1 mg gegaan omdat we wat moesten (ziekte erger dan de bijwerkingen zeg maar..)

Ik heb helaas in geen enkele da 100% vertrouwen.. Zo vaak fout diagnoses gehad..
Fiek zijn diagnose van IR kwam zo'n 3 a 4 jaar te laat.. Als dat in het begin al wat ontdekt had ik nu een ander paard gehad denk ik..
Mijn dierenarts gaf ook aan starten met 1mg.. Als ik dat had gedaan weet ik niet of hij die nacht gehaald had eerlijk gezegd..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:33

Balen dat je dat gevoel inderdaad hebt. Ik kan me dat goed voorstellen vanuit jouw perspectief overigens! En wat een heftige reactie zeg, poeh!

Het lijkt me dan lastig in de situatie waarin je zit dat je toch veel zelf moet bepalen. Is dit een DA in de buurt of aangesloten bij een goede kliniek?

Mijn DA heeft nog niet 1x fout gezeten en vertrouw hem dan ook blindelings.

Wel ben ik op advies hier niet gestart met een hele maar halve pil. Dat gaat gelukkig goed. Nu de opbouw nog afwachten.

Succes hoor, het blijft gewoon zielig voor Fiek

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:37

Dierenarts die ik nu heb vertrouw ik het meest van alle hier in de buurt..
Heb ook met de goede klinieken geen goede ervaring hier hoor..
Ik kijk verder gewoon met een eerlijk oog naar mijn paard en ben blij dat ik hier dingen kan overleggen. Niet dat die doorslaggevend zijn maar het is fijn als je je gesteund voelt in de dingen..

Als het nu op en half goed gaat dan zal opbouwen hopelijk ook geen problemen geven... Succes!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:31

Misschien kan je zelfs op een lage dosis blijven dimple, mijn paard doet het nu goed op 3/4 (DA zei 1 hele). En op een gegeven moment, als je paard het slechter doet, moet je weet ophogen. Dan kan je beter je dosis zo laag mogelijk houden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:45

Nou, daar zat ik ook aan te denken. Ze is beter, maar nog lang niet zoals was. Ik zou haar nu niet gaan berijden bijvoorbeeld omdat ik haar nog niet fit genoeg vindt.

Ik wil dit weekend langzaam gaan verhogen. Wordt ze de komende dagen echt lekker fit dan overleg ik even met DA of we dit zo kunnen laten.

Heb haar vandaag laten enten dus geeft wellicht ook niet helemaal zuiver beeld.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:53

Je weet dat pas na 6 weken op een bepaalde dosis kan zeggen dat het helpt of niet

Als ze niet veel symptomen had, zou ik 6 weken lang op 1/2 blijven. Had ze iets meer symptomen, dan zou ik 6 weken lang op 3/4 blijven

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:01

Behalve de klachten van lusteloos, hangbuik en sloom heeft ze verder geen klachten.

Niet HB geweest, geen lange vacht oid.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:53

Ik zou dan 6 weken op 1/2 blijven, dan opnieuw testen en zo nodig aanpassen

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:53

Mijn paard is al wat ouder en afgelopen zomer kwamen wij erachter dat hij een lichte vorm van cushing heeft (wonden wilden niet genezen, vetbulten en een krullerige vacht). Hij staat nu sinds jaren op een suikerarm dieet. Hij was altijd mooi rond, maar nu heb ik moeite om hem dik te houden. Helaas is het niet zo'n ruwvoereter.

Hij krijgt nu Pavo sportsfit muesli, lucerne van Masters en slobber van Pavo. In totaal 6 kg per dag. Heeft iemand nog een goede tip om hem nog wat meer aan te laten komen? DA dacht vooral aan ruwvoer, maar ik zal dan toch iets anders moeten bedenken dan kuilgras. Dit krijg hij al 3x per dag. Verder is hij helemaal gezond en zijn tanden zijn ook in orde. Het is echt gekomen doordat hij van de grote hoeveelheid suikers afmoest.