[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:15

Elsanne, ik weet niet hoe jouw paard erbij staat. Maar zoals ik het nu lees dus veel op stal, en hij verveelt zich duidelijk, daarom gaat hij drinken en jij neemt dan zijn habbit ''weg'' door minder water te geven? Apart, want het probleem ontwijk je op deze manier dus alleen maar.

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 21:33

Hoi Elsanne,
dat vele drinken kan ook op suikerziekte (insulineresistentie) duiden en zou ik zeker verder onderzoeken als ik jou was! Mijn merrie begon ook meer te drinken/plassen, en bleek cushing te hebben. In het geval van suikerziekte moet je trouwens heel voorzichtig zijn met krachtvoer....

Ik kan me haast niet voorstellen dat een paard uit verveling drinkt, en mocht dat echt zo zijn dan zou ik zo gauw mogelijk haar leventje verrijken ;)

Groetjes
Maaike

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:57

Ik geloof wel dat haar automatische drinkbak voor afleiding zorgt.
Om te beginnen met de schuurklachten; Dit verergert bij stress. Veel op stal is stress voor een paard. Denk daar eens overna of je daar een oplossing voor kan bedenken. De plekken waar ze schuurt is idd vaak voorkomend bij exceempaarden. Heb je een liksteen hangen in de stal? Dat kan zorgen voor extreem drinken. Paarden gaan ook daar langdurig aan likken uit verveling.
Als je paard zoveel blijft drinken, zou ik toch eens verder onderzoek doen. Vergeet trouwens niet dat paarden veel langer drinken uit een drinkbak, omdat er gewoon minder water uitkomt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 00:07

Elsanne schreef:
aisie schreef:
Misschien een deken met hals proberen? Ik zie niet in wat het waterdrinken met de jeuk te maken heeft. En waarom de drinkbak afsluiten? Blijkbaar heeft je paard zoveel water nodig daarin zou ik haar beslist niet beperken.
Zou een goede deken met hals kopen en je paard gewoon zoveel water geven als ze nodig heeft en dan kijken of ze nog steeds jeuk heeft.

Het vele drinken ging ten koste van haar hoeven, omdat haar stal elke dag zeiknat was..
Daarom hebben we haar tijdelijk beperkt in water om te kijken of de verveling weg gaat.
Beperken in water is bij mij hetzelfde als handmatig water geven als haar waterbak leeg is vullen we hem direct weer bij (ze komt niet droog te staan), maar ze dronk soms wel 3 kwartier achter elkaar uit haar automatische drink bak puur uit verveling.

Bedankt voor de tip, ben druk op zoek naar een deken met hals!

Heb je al eens bedacht de oorzaak van de verveling weg te halen ipv het water afsluiten?
Kan je paard niet wat meer naar buiten dan? Misschien schuurt je paard ook wel doordat het een aangeleerd gedrag is door verveling. Je kunt beter op zoek naar een oplossing ipv symptoombestrijding.

Elsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 07:52

mdooper schreef:
Hoi Elsanne,
dat vele drinken kan ook op suikerziekte (insulineresistentie) duiden en zou ik zeker verder onderzoeken als ik jou was! Mijn merrie begon ook meer te drinken/plassen, en bleek cushing te hebben. In het geval van suikerziekte moet je trouwens heel voorzichtig zijn met krachtvoer....

Ik kan me haast niet voorstellen dat een paard uit verveling drinkt, en mocht dat echt zo zijn dan zou ik zo gauw mogelijk haar leventje verrijken ;)

Groetjes
Maaike

Ik heb verdere onderzoeken gedaan en er is overal niks uit gekomen.
De dierenarts zei dat hij veel onderzoek doet naar dit probleem (veel drinken), maar hij kan er weinig uit waar worden.
Daarom denkt hij dat het een aangeboren afwijking is of verveling.

Groetjes Elsanne

Elsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 07:56

ZusJacobs schreef:
Elsanne, ik weet niet hoe jouw paard erbij staat. Maar zoals ik het nu lees dus veel op stal, en hij verveelt zich duidelijk, daarom gaat hij drinken en jij neemt dan zijn habbit ''weg'' door minder water te geven? Apart, want het probleem ontwijk je op deze manier dus alleen maar.

Ze staat overdag van 10 s'ochtends tot 5 s'middags buiten, behalve met slecht weer dan komen ze maar 2 uurtjes naar buiten als het mee zit.(Ze staat op pensionstal)
De dierenarts heeft me dit aangeraden om handmatig water te gaan geven.

Elsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:00

intel_1x schreef:
Ik geloof wel dat haar automatische drinkbak voor afleiding zorgt.
Om te beginnen met de schuurklachten; Dit verergert bij stress. Veel op stal is stress voor een paard. Denk daar eens overna of je daar een oplossing voor kan bedenken. De plekken waar ze schuurt is idd vaak voorkomend bij exceempaarden. Heb je een liksteen hangen in de stal? Dat kan zorgen voor extreem drinken. Paarden gaan ook daar langdurig aan likken uit verveling.
Als je paard zoveel blijft drinken, zou ik toch eens verder onderzoek doen. Vergeet trouwens niet dat paarden veel langer drinken uit een drinkbak, omdat er gewoon minder water uitkomt.

Bedankt voor je tip!
Ik heb haar bewust geen liksteen gedaan, omdat het drinken daar erger van word met als gevolg elke dag een natte stal.
Daarnaast heb ik vele onderzoeken laten doen, maar er komt elke keer niks uit.. Jammer genoeg, want ik weet nu nog niet waar het probleem ligt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:14

Elsanne schreef:
ZusJacobs schreef:

Ze staat overdag van 10 s'ochtends tot 5 s'middags buiten, behalve met slecht weer dan komen ze maar 2 uurtjes naar buiten als het mee zit.(Ze staat op pensionstal)
De dierenarts heeft me dit aangeraden om handmatig water te gaan geven.

Je legt nu wel uit hoe ze erbij staat, maar om eerlijk te zijn, dat wist ik al wel. Maar wat ga je er aan doen? Want het is duidelijk dat ze zich dood verveelt (als de de da moeten geloven dat er echt niks aan het handje is lichamelijk), maar nu ontneem je telkens haar ''speeltjes''. Je kunt ook de oorzaak bestrijden en dus eventueel kiezen voor een betere stal voor haar.

De keuze is aan jou, maar als je liever rond wilt blijven lopen met een bord voor de kop kan ik je niet serieus meer nemen.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:01

Het zou dan idd op verveling wijzen, heel triest voor zo'n paard vooral als ze er maar 2 uren uit mag met slechtere dagen. Het is zo vaak slecht weer in NL! Maarre...
zullen we trouwens weer ontopic blijven. Ze kan altijd nog haar eigen topic openen specifiek voor het drinkprobleem.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:40

Elsanne schreef:
Hallo,

Ik volg jullie topic en loop ook tegen een probleem aan..
Mijn Friese Merrie van 6 jaar heeft ook veel last van jeuk.. als ik een deken op doe zonder hals is de achterste manen helft binnen paar dagen kort..(een hap eruit zeg maar)
Op stal zeggen ze dat het geen manen exceem is, want ze schuurt haar staart en voor pluk niet. Het is echt het middelste gedeelte van de manen wat ze elke x kapot schuurt.
(Ze is gevoelig voor eiwitrijk gras)

Ze dronk eerst ook veel water.. We hebben toen een bloedonderzoek gedaan, maar daar kwam niks.. Dus we hebben haar automatische drink bak afgesloten en geven haar met de hand water (in een hang voerbak aan de stal deur). Sinds we dat hebben gedaan gaat ze weer verder met schuren..
Wat denken jullie hiervan ?

M.v.g.
Elsanne Plas

Gevoelig voor eiwitten kan ook oorzaak zijn voor het vele drinken. Voor het afbreken ervan vragen de nieren extra vocht om goed door te spoelen. Nieren ruimen immers stoffen op die lichaam niet kan gebruiken door het via de urine uit te scheiden. Voordat je het water afsloot dronk ze de jeuk zeg maar weg, nu kan dat niet meer en schuurt ze weer. Toch andere oplossing voor de natte stal gaan zoeken.

Elsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:06

Ik vroeg alleen antwoord op mijn jeukprobleem en dat is nu tijdelijk verholpen door deken met hals.
Het drink probleem is allang opgelost, dus daar ga ik niet verder op in.
Het drinkprobleem heb ik erbij vermeld i.v.m. meer duidelijkheid.

Ik stop met het volgen van dit topic!
Het is helemaal helder!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 17:18

ellepel .. de reactie op pagina 145 lees ik nu pas.
het is later bevestigd maar duidelijk eczeem. Ze staan wel op gras maar dat is gewoon kaal en geen lang gras. Ik voer haar zo min mogelijk suiekrs etc en volgend seizoen hoop ik dat een eventueel nieuw baasje er op tijd bij zal zijn.

Ook kon ik afgelopen zaterdag wel janken.
Als iemand hier iets op weet, 4 jonge jaarlingen waaronder eentje van mij staan 15 km verderop in een wei te freten tot en met hedel toe (3 daarvan gaan er dan weg en de mijne komt terug)
Ik kan er niet dagelijks heen wan ik heb geen eigen auto dus jammer genoeg was het zaterdag 2 weken geleden dat ik er was geweest.
Ik ging hem borstelen.
Het meisje wat erbij was zag het als eerst, "hé hij heeft een wondje.
Ik ging hem onderzoeken (wondje zat bij de manenkam) en ik vond meer van die typische wondjes.
In mijn ogen waren het de wondjes die je altijd ziet bij eczeem, ik ging zijn staart onderzoeken, haalde een pluk op en ja hoor er zat een schuurwond van 5 bij 5 cm.
In mijn ogen zou ik dus zeggen duidelijk eczeem.
Maar, het is nogal laat in het jaar, hoewel in mijn directe omgeving nog enkele ponys wat schuren heb ik bij hem eerder nog nooit iets gezien.
Dus zou dit een verschijnsel van eczeem kunnen zijn oid?
Hieronder wat punten:

-Hij is 1,5 jaar
-Staat daar op een vrij natuurlijke wei waar verschillend onkruid doorheen staat (brandnetels en vooral veeeeeeel distels) Geen jacobskruid.
-Vorige winter heeft hij als baby luizen gehad en is ervoor behandeld. Hij heeft toen een tijdlang in zijn manen geschuurd tot kapot bloedens toe
-Qua voer krijgt hij nu niks bij, normaliter kreeg hij thuis op stal brokjes, onbeperkt ruwvoer en appels etc.
-Het leek alsof hij de helft van zijn kam een beetje bij geschuurd had, al stond alles ook heen en weer door die $#$&^%*& distels die je er steeds uit kan gaan plukken

Kan iemand op basis van dit of meer vragen iets hierover zeggen?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:06

Hoe doen jullie het met dit weer en een eczeemdeken? Ik vind het zo lastig. Ik heb een 'gewone' deken. Zonder schuurt mijn merrie nog, maar de deken wordt onwijs nat met dit weer.. én ze kan d'r vacht niet optimaal gebruiken. Vervelend..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:10

Anne. schreef:
Hoe doen jullie het met dit weer en een eczeemdeken? Ik vind het zo lastig. Ik heb een 'gewone' deken. Zonder schuurt mijn merrie nog, maar de deken wordt onwijs nat met dit weer.. én ze kan d'r vacht niet optimaal gebruiken. Vervelend..

Je kunt ervoor kiezen een regendeken over je eczeemdeken heen te leggen?

Ik heb die van mij momenteel met alleen regendeken, omdat het hier ontzettend hard waait zijn er heel weinig mugjes, dus heb het erop gegokt.
Zag dat de regen wel wat afnam naar t einde van de week toe dus ik kijk effe aan hoe hij reageert, anders gaat de deken meteen weer op.
En dan doe ik de regendeken over de eczeemdeken heen. Maar omdat hij geen extreem eczeem heeft, kijk ik nu eerst effe aan met alleen een regendeken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:12

Anne. schreef:

Dan moet je een regendeken opdoen, heb je ook met hals, dan hoef je niet persé een eczeem er bij op.

justin4ever, dat paardje kan gewoon eczeem hebben, of misschien weer luis.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:21

Justin, jonge paarden en veulens met erge jeuk aan de staart zou je eerst eens goed moeten ontwormen. Ook eens met een ander middel tegen aars-en spoelwormen. Daarvan kunnen ze giga schuren.
Verder klinkt het rock ook wel als exceem. Helaas komt dat bij steeds jongere paarden voor. En ook jaarlingen. Bescherming vlgd jaar is niet overbodig om steeds erger worden te voorkomen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:24

Die van mij staat nu een week zonder eczeemdeken en met z'n Bucas smartex op. Valt me echt alles mee!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:00

Die van mij heeft vandaag een schone eczeemdeken opgekregen en daaromheen haar regendeken.
Zij is dus klaar voor de storm!

Overigens is het nu weer helemaal over, alles begint goed te genezen.
Gelukkig is het weerbeeld ook wat frisser, scheelt toch weer.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:40

MirandaFuego: Nee het is geen luis en ja ik snap dat het eczeem kan zijn dat is mijn vraag ook.

@ Intel_1x: Ontwormd word hij met de gewone regelmaat gedaan. Ook met diverse middelen, zeker niet steeds dezelfde. De ene x een duurdere sterke, de andere x een iets "mindere" simpele.
Wormen lijkt het mij dus niet, maar ik vraag me nog steeds iets af.
Dat het steeds vaker en meer en jonger etc voorkomt valt mij ook heel erg op en ik baal ook stevig al zou ik hem er niet om wegdoen.
Maar waarom zie ik dit pas zo laat, nu was het toevallig 2 weken geleden maar als ik er ben dan controleer ik hem van top tot teen en ik weet 100% zeker dat hij toen nog niks had.
Kan het echt zo laat ontstaan? Ook gezien het naderende einde seizoen.
Voor mij is het echt wel overduidelijk eczeem verder..
Volgend jaar ga ik er ook zeker op tijd mee beginnen en ben me al aan het inlezen omdat het een blijvertje is waar ik goed voor wil zijn.

Weet iemand waar exact (in dit topic bijv) ik kan zien wanneer je met dekens en middeltjes moet beginnen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:12

Middeltjes: liever niet te veel gebruiken :-) Ik start met Derfen smeren als ik voel dat het stukje buik voor de uier opgezwollen staat.

Deken gaat terug op begin maart of eind maart, in elk geval VOOR 1 april.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:38

In de openingspost staan als goed is verzamelde informatie wat iedereen hier zo'n beetje doet etc.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 14:48

justin, helaas zijn er juist veel jonge paarden die het einde van het seizoen ineens jeuk krijgen. Het is opbouwend. Jammer he, maar probeer nog even andere dingen uit te sluiten. Maar meestal herken je ZE echt wel.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:15

Vän is uitermate goed door het seizoen gekomen. Hij staat wel met deken, maar zonder kopmasker. Ik smeer hem een paar keer per week met derfen en dan kan hij zonder masker. Overdag mag hij op het gras en savonds op zand en daarna naar binnen met een plukje hooi.
Momenteel ook nog zijn deken om en een regendeken er overheen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:18

ik zie dit topic nu pas.. tijd terug had ik ergens een topic gestart over het boekje

zomer eczeem gelost met voeding, ik heb dit de hele zomer gevolgd. Mijn pony is de hele zomer jeuk vrij geweest..
ik ben en blijf er van overtuigd dat eczeem niet van die verrekte vlieg komt. Maar door alle rotzooi die we onze paarden binnen stoppen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:20

@Marjo89: kan jij even kort vertellen welk dieet jouw paard dan momenteel krijgt?