Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Elsanne schreef:aisie schreef:Misschien een deken met hals proberen? Ik zie niet in wat het waterdrinken met de jeuk te maken heeft. En waarom de drinkbak afsluiten? Blijkbaar heeft je paard zoveel water nodig daarin zou ik haar beslist niet beperken.
Zou een goede deken met hals kopen en je paard gewoon zoveel water geven als ze nodig heeft en dan kijken of ze nog steeds jeuk heeft.
Het vele drinken ging ten koste van haar hoeven, omdat haar stal elke dag zeiknat was..
Daarom hebben we haar tijdelijk beperkt in water om te kijken of de verveling weg gaat.
Beperken in water is bij mij hetzelfde als handmatig water geven als haar waterbak leeg is vullen we hem direct weer bij (ze komt niet droog te staan), maar ze dronk soms wel 3 kwartier achter elkaar uit haar automatische drink bak puur uit verveling.
Bedankt voor de tip, ben druk op zoek naar een deken met hals!
mdooper schreef:Hoi Elsanne,
dat vele drinken kan ook op suikerziekte (insulineresistentie) duiden en zou ik zeker verder onderzoeken als ik jou was! Mijn merrie begon ook meer te drinken/plassen, en bleek cushing te hebben. In het geval van suikerziekte moet je trouwens heel voorzichtig zijn met krachtvoer....
Ik kan me haast niet voorstellen dat een paard uit verveling drinkt, en mocht dat echt zo zijn dan zou ik zo gauw mogelijk haar leventje verrijken
Groetjes
Maaike
ZusJacobs schreef:Elsanne, ik weet niet hoe jouw paard erbij staat. Maar zoals ik het nu lees dus veel op stal, en hij verveelt zich duidelijk, daarom gaat hij drinken en jij neemt dan zijn habbit ''weg'' door minder water te geven? Apart, want het probleem ontwijk je op deze manier dus alleen maar.
intel_1x schreef:Ik geloof wel dat haar automatische drinkbak voor afleiding zorgt.
Om te beginnen met de schuurklachten; Dit verergert bij stress. Veel op stal is stress voor een paard. Denk daar eens overna of je daar een oplossing voor kan bedenken. De plekken waar ze schuurt is idd vaak voorkomend bij exceempaarden. Heb je een liksteen hangen in de stal? Dat kan zorgen voor extreem drinken. Paarden gaan ook daar langdurig aan likken uit verveling.
Als je paard zoveel blijft drinken, zou ik toch eens verder onderzoek doen. Vergeet trouwens niet dat paarden veel langer drinken uit een drinkbak, omdat er gewoon minder water uitkomt.
Elsanne schreef:ZusJacobs schreef:Elsanne, ik weet niet hoe jouw paard erbij staat. Maar zoals ik het nu lees dus veel op stal, en hij verveelt zich duidelijk, daarom gaat hij drinken en jij neemt dan zijn habbit ''weg'' door minder water te geven? Apart, want het probleem ontwijk je op deze manier dus alleen maar.
Ze staat overdag van 10 s'ochtends tot 5 s'middags buiten, behalve met slecht weer dan komen ze maar 2 uurtjes naar buiten als het mee zit.(Ze staat op pensionstal)
De dierenarts heeft me dit aangeraden om handmatig water te gaan geven.
Elsanne schreef:Hallo,
Ik volg jullie topic en loop ook tegen een probleem aan..
Mijn Friese Merrie van 6 jaar heeft ook veel last van jeuk.. als ik een deken op doe zonder hals is de achterste manen helft binnen paar dagen kort..(een hap eruit zeg maar)
Op stal zeggen ze dat het geen manen exceem is, want ze schuurt haar staart en voor pluk niet. Het is echt het middelste gedeelte van de manen wat ze elke x kapot schuurt.
(Ze is gevoelig voor eiwitrijk gras)
Ze dronk eerst ook veel water.. We hebben toen een bloedonderzoek gedaan, maar daar kwam niks.. Dus we hebben haar automatische drink bak afgesloten en geven haar met de hand water (in een hang voerbak aan de stal deur). Sinds we dat hebben gedaan gaat ze weer verder met schuren..
Wat denken jullie hiervan ?
M.v.g.
Elsanne Plas
Anne. schreef:Hoe doen jullie het met dit weer en een eczeemdeken? Ik vind het zo lastig. Ik heb een 'gewone' deken. Zonder schuurt mijn merrie nog, maar de deken wordt onwijs nat met dit weer.. én ze kan d'r vacht niet optimaal gebruiken. Vervelend..
Anne. schreef:Hoe doen jullie het met dit weer en een eczeemdeken? Ik vind het zo lastig. Ik heb een 'gewone' deken. Zonder schuurt mijn merrie nog, maar de deken wordt onwijs nat met dit weer.. én ze kan d'r vacht niet optimaal gebruiken. Vervelend..