Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:20

Die van mij is een gemakkelijke eter maar eet de speedibeet ook alleen goed met muesli erdoor. Vind het echt top spul!!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:32

Weidebloem schreef:
ik haal het ook bij de welkoop, is een lichtblauwe/grijze zak met een koe, varken en schaap erop (zo uit mijn hoofd). Er zijn wel twee soorten bij de Welkoop; een met 9% suikers en een met 15%. Het verschil staat niet bij ingrediënten maar is alleen te achterhalen middels de code (heel handig, kwam ik ook pas later achter). Weet zo alleen niet de codes uit mijn hoofd maar dat zou de Welkoop je moeten kunnen vertellen.

Met een kleine hoeveelheid beginnen wat je langzaam kan opvoeren naar 1 kilo. Geweekt heb je dan ong. 5liter. Pas wel op met grote hoeveelheden bietenpulp, het trekt de fosfor- calcium verhouding scheef.

Ik heb dus met de welkoop en agrifirm gebeld, maar niemand die me het verschil kan vertellen.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:59

Ik heb inlandse pulp van arie blok en hier zit 7% suiker in. Je kunt altijd voor de zekerheid voor pavo speedibeet gaan. Die van mij is gek op pulp.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 15:55

Update Daisy:
Verhoging is over, dus zal echt de tandarts zijn geweest.
Ik geef nu 1,5 week de Abler, ik meng hooi met het voordroog kuil en ben ik gestart met magnesium. Verder krijgt zij nog steeds 200 gr bietenpulp, 250 gr balancerbrok en 100 gr lijnzaad. Al met al doet zij het erg goed. Zij hinnikt weer als ik op stal kom, minder geïrriteerd, minder paniekerig en iets minder gevoelig op haar huid. Blij met de vooruitgang! Met alle andere maagpatiënten gaat het goed?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:31

Mijn paard staat nu dag en nacht op de wei en ik ben gestopt met abler. Ik moet zeggen er staat erg veel gras en ze voelt zich erg goed de laatste dagen.
Eigenlijk is ze elk jaar in mei, juni op haar best.
Ik bewaar de abler voor de wintermaanden, hopelijk lukt dat.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 23:53

Hier ook dag en nacht op de wei, gaat Super! Ik bewaar de Abler voor komend oud en nieuw.... Dan breekt de hel weer los. Alleen dit keer weet ik hoe ik mijn paard erop voor kan bereiden.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:47

Hier nu Abler aan het afbouwen en het land aan het opbouwen.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:27

Helaas moet ik me hier ook melden, mijn paard had steeds vage koliek klachten, overal gevoelig op reageren.. Afgelopen vrijdag had ze weer een beste koliek aanval en hebben we haar naar Emmeloord gebracht, foto's en echo's zagen er allemaal goed uit, maar toch wouden we een scopie van de maag op aanraden van mijn eigen dierenarts en de artsen in Emmeloord, omdat ze toch wel echt de klachten van een maagzweer aan het vertonen was, continu gapen, slecht eten, terugkerende koliek..en helaas heeft ze een paar flinke maagzweren. We starten nu met de omeprazol en ze blijft nog even op de kliniek. We hebben verder nog niet een plan van aanpak, dat zal wel komen als ze weer mee naar huis mag, over een maand word ze weer opnieuw opgenomen om te kijken of de medicatie aanslaat.

Toch is het echt een raadsel hoe ze eraan gekomen is, qua voer krijgt ze 4x per dag ruwvoer, heeft altijd beschikking over schoon stro waar ze lekker in kan knabbelen, brok word niet op een lege maag gevoerd en krijgt ze altijd samen met lucerne.

Hebben jullie ervaring met een supplement die je altijd bij kan voeren? De artsen op de kliniek hadden het daarover maar hadden net een spoedje toen we klaar waren met de scopie dus dat zal ik vandaag wel verder horen.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:08

Geef de omeprazol sowieso niet te kort zeker 4-6 weken en daarna ook langzaam afbouwen 4-6 weken (google even op abler is een stuk goedkoper). Ik heb dit 2 jaar geleden niet gedaan en dan blijven de klachten sluimeren. Ik heb hier goede verhalen gehoord over de maag supplementen van de groene os of phytonics. Zelf ga ik na het afbouwen van de omeprazol proberen zonder en op wedstrijddagen of andere stressvolle dagen gewoon een spuit omeprazol geven. Ik ben zelf geen voorstander om continue iets te geven tenzij het niet anders kan natuurlijk.
Sterkte met je paardje. Bij die van mij duurde het echt wel 2 weken voor ik verschil merkte met de omeprazol, maar mag nu zelfs haar buik poetsen waar ik normaal een trap kon verwachten.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:30

Bedankt voor je reactie :) ze krijgt het idd een maand en dan word er een nieuwe scopie gemaakt, en evt afgebouwd als het aanslaat. Klinkt me bekend trappen als je onder de buik gaat, dat doet die van mij ook.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:26

Ook als het niet aanslaat, zal je moeten afbouwen. Het is een maagzuurremmer. Wanneer je daar zonder afbouwen mee stopt, krijgt je paard misschien alsnog maagzweren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:05

@Livito: ik weet niet hoe lang je je paard hebt, maar je paard kan evengoed de zweren al jaren hebben, ondanks jouw aangepast voerbeleid. Eveneens de stress van transport en enkele uren weinig/geen ruwvoer eten (wat makkelijk kan gebeuren als je op verplaatqing wil gaan trainen), kan voldoende zijn om maagzweren fel te doen opflakkeren
en Idd medicatie sowieso afbouwen, anders riskeer je een opstoot van maagzuurproductie en ben je nog verder van huis.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:13

henshem schreef:
Ook als het niet aanslaat, zal je moeten afbouwen. Het is een maagzuurremmer. Wanneer je daar zonder afbouwen mee stopt, krijgt je paard misschien alsnog maagzweren.

Zeker afbouwen hoor. Als je namelijk stopt met maagzuurremmers wordt er juist meer maagzuur geproduceerd dan gebruikelijk, waardoor dus juist maagzweren kunnen ontstaan. Het gelijkelijk afbouwen voorkomt een overproductie van maagzuur.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:45

We gaan 2 weken de volle dosering geven en dan 2 weken de helft. Voordat het op is hebben we alweer een controle scopie gepland in de kliniek :) hopen dat het zo goed komt :) ze is al bij me vanaf dat ze 1,5 is het is nog een jonkie (4) verplaatsen trainen op andere locatie zat er nog niet in bij haar. Ze is überhaupt nog maar een keer of 20 onder het zadel geweest vorig jaar. Staat al sinds ze bij me is op dezelfde stal, volgens de dierenarts kon je alles nog zo goed voor elkaar hebben en konden er toch zweren ontslaan, en omdat ze de laatste dagen zoveel heeft moeten vasten ivm haar koliek konden de zweren sterk verergerd zijn. Ze is nu gelukkig weer thuis, ze was te gestrest op de kliniek dat het voor haar beter was om haar lekker mee naar huis te nemen, de stress daar was absoluut niet bevordelijk voor haar maagzweren.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:56

Maar hoe doe je dan een 'controle scopie'? Weer vasten?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:12

Ik zou bij goede vooruitgang niet kiezen voor een controle scopie.

Dat is nu net ellende voor maagpatienten. (stress, vasten en mogelijk sedatie)

Je schiet er ook niet veel mee op. Als de klachten enorm afnemen, ben je op de goede weg. En anders dus niet.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:18

met de controle scoopie word ze weer opgenomen in emmeloord.
vanwege haar hevige koliek die ze hiervan krijgt is het wel echt nodig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:21

ik zou in jouw geval ook geen controle scopie laten doen. Je noemt alleen maar zaken op die slecht zijn voro maagzweren:
- vasten
- transport
- stress in de kliniek
- sedatie waar ze koliekerig van wordt

plus op 4 weken zijn maagzweren niet genezen, zeker niet als je maar 2 weken volledige doserign gaat geven. 4-6 weken volle dosis is het minimum om kans op genezing te hebben.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:30

Ik neem aan dat ze in Emmeloord wel weten wat ze doen :) controle scopie gaan we dan ook gewoon doen zodat we gaan kijken hoe het er dan voor staat. Ze krijgt koliek van de maagzweren, niet van de sedatie.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:03

De Scopie is toch ook weer belastend voor maag en slokdarm. En met de medicatie is het toch wel duidelijk of het beter gaat met eten en koliek?
Mijn paard is slechter geworden van al die slangen in haar neus.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:03

@Levito dierenartsen kijken uitsluitend naar diagnostiek, ofwel het wel of niet constateren van medische problemen door middel van onderzoek. In dit forum zijn veel mensen die (helaas) veel ervaring hebben met paarden met maagzweren. Zij geven je tips vanuit het oogpunt van de eigenaren en het welzijn van de paarden. Het is begrijpelijk als je de dierenkliniek wilt volgen maar zij kijken alleen naar protocollen en niet verder. Oké als je dat volgt maar ga niet ervaringsdeskundigen, die je om tips hebt gevraagd, vertellen dat ze het in Emmeloord beter weten.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:42

Ik zou inderdaad het geld van de scopie opsparen en dit gebuiken voor 4-6 weken omeprazol. Ik heb nog altijd spijt dat ik 2 jaar geleden nooit een volle kuur heb gegeven. Het vasten alleen al voor je scopie kunnen maagzweren veroorzaken en kun je weer opnieuw beginnen.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:06

@henshem als je mijn berichtje leest, staat er dat ik aanneem dat ze in Emmeloord wel weten wat ze doen, ik zie nergens staan dat ik zeg dat ze het beter weten.. Dat is wat er zelf van gemaakt word.

Ik wil het sowieso nog bespreken met haar eigen dierenarts, wat zei verstandig vind.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:37

We hebben de paarden aan huis staan. Ook één van onze beestjes moest voor een maagscopie. Hij hoefde "slechts" 12 uur te vasten, maar als je het van dichtbij meemaakt is dat hartverscheurend. Soms kan het echt niet anders om de aanwezigheid en de gradatie van de maagzweer te bepalen. Maar wij gaan het alleen nog maar doen als het echt niet anders kan. Een controle scopie valt voor ons daar niet onder.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:59

Mijn DA is er absoluut geen voorstander van en gezien hij heeft veel paarden met maagzweren in zijn cliënteel (renpaarden en dravers).