[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:58

Voor de flexineb gebruikers: welke cup gebruiken jullie bij de verneveling van zout? (fysiologisch zout)
Kopen jullie ook gewoon bij de drogist het fysiologisch zout? Mijn huidige cup, ik geloof groen, heeft een cyclus van 10 min. Maar ik vul hem dan gewoon nog een keer en ga door.
Ik ga dan wandelen terwijl ze dat ding op heeft. Heb zeker het idee dat het helpt.

Is er ook iemand die de Balsamic Air vernevelt?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:09

@sp: het heeft niet met vermogen te maken, maar met hoe klein de deeltjes zijn. De flexineb is bijv ultrasoon, die heeft maar 1 bar. Dat zegt dus niets.
Niemand zegt dat het niet werkt, alleen dat het minder goed kan werken.
De enige die zegt dat de flexineb bijv niet tot de achterste luchtwegen komt, is de meneer van equizouttherapie. Maar als ik de juiste cijfers van flexineb krijgt, klopt dat ook wel. Vooralsnog heb ik niet de volledige getallen, dus ik kan het niet bevestigen of ontkrachten.

Het is beide zouttherapie, vernevelen nat, halogenerator droog. Zij werken ook met fysiologisch zout. Hetzelfde als bij vernevelen. Enige verschil is dus nat of droog aanbieden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:23

Ik heb ook met balseming air verneveld in het begin met de flexineb. Volgens mij had ik de standaard cub maar dat moet ik nakijken. Braaf dat je er mee kan lopen! Heb het geprobeerd om te kijken of ze het dan minder eng zou vinden maar dat werd levensgevaarlijk helaas -O-

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:35

Ik doe het fysiologische zout met de grijze cup. En dan 2 a 3 sessies achter elkaar van elk 18 minuten. Hoe weet je dat de cup aan vervanging toe is?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:04

Mij is verteld dat een cub ongeveer 150 sessies mee kan gaan. Mijne deed het niet meeredden, je zag duiterlijk minder nevel ontstaan en duurde enorm lag voor hij leeg was (liep dus niet meer leeg). Toen heb ik hem vervangen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:13

Ik doe op de Flexineb de groene cup met daarop het grote reservoire. De groene cup verneveld sneller en harder dan de standaard cup.
Ik gebruik dan de zoutoplossing en vul de cup steeds bij tot 20 minuten vernevelen op deze manier.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:34

superpony schreef:
ElCid, gaaf als je er zelf eentje kan aanschaffen!! Ga je het dan ook aanbieden in de omgeving voor anderen? Het werkt ook voor bijv paarden met eczeem, dus best een grote groep die interesse kunnen hebben. Dan heb je het er wel snel uit.
Wat voor zout gaat erin??

We wachten af, in 1e instantie is het puur voor eigen gebruik maar wie weet!
Er gaat zuiver zout in ( bijv. Himalaya zout, het moet sowieso zonder toevoegingen als jodium of anti-klontermiddel zijn)

Fysiologisch zout is de oplossing die gemaakt wordt van ( zuiver) zout en water ( ca. 1 theelepel ( 9 gram) op 1 liter). Droog zout is dus niet hetzelfde als "fysiologisch zout"(oplossing) https://nl.wikipedia.org/wiki/Fysiologi ... toplossing

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 01:03

Slmt9 schreef:
@sp: het heeft niet met vermogen te maken, maar met hoe klein de deeltjes zijn. De flexineb is bijv ultrasoon, die heeft maar 1 bar. Dat zegt dus niets.
Niemand zegt dat het niet werkt, alleen dat het minder goed kan werken.
De enige die zegt dat de flexineb bijv niet tot de achterste luchtwegen komt, is de meneer van equizouttherapie. Maar als ik de juiste cijfers van flexineb krijgt, klopt dat ook wel. Vooralsnog heb ik niet de volledige getallen, dus ik kan het niet bevestigen of ontkrachten.

Het is beide zouttherapie, vernevelen nat, halogenerator droog. Zij werken ook met fysiologisch zout. Hetzelfde als bij vernevelen. Enige verschil is dus nat of droog aanbieden.

Dat weet ik, maar doelde ook op dat vermogen.

Het is echt heel logisch dat die meneer van Equizouttherapie dat zegt. Ik vind de zouttherapie heel goed, maar het is niet zo netjes dat ze steeds het vernevelen afkraken waar dat absoluut onterecht is.

Als je er zoveel moeite mee hebt, zou ik zeggen; ga het zelf vergelijken. Ook een gezond mens voelt het effect.

De meeste flexineb gebruikers zijn heel erg tevreden. En zelfs ons apparaat dat een stukje minder is dan de flexineb doet echt zijn werk. Dat zie ik inmiddels al meer dan 2 jaar.

Ninx schreef:
Voor de flexineb gebruikers: welke cup gebruiken jullie bij de verneveling van zout? (fysiologisch zout)
Kopen jullie ook gewoon bij de drogist het fysiologisch zout? Mijn huidige cup, ik geloof groen, heeft een cyclus van 10 min. Maar ik vul hem dan gewoon nog een keer en ga door.
Ik ga dan wandelen terwijl ze dat ding op heeft. Heb zeker het idee dat het helpt.

Is er ook iemand die de Balsamic Air vernevelt?

Ik heb de balsamic air ook verneveld. Ik vond het niet opeens sneller werken dan zoutoplossing.

Ik meng het water en zout zelf.

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:20

Mijn paard heeft ook zouttherapie gehad in het begin leek het echt geholpen te hebben maar al snel kwam alles weer terug denk na zo'n 2 maanden. Hoest is altijd wel gebleven alleen iets minder. Nu zit ze helaas op zelfde als voor de zouttherapie. Altijd met draven paar keer hoesten. Haar vieze neuzen waren wel een tijdje weg maar nu denk door pollen ook weer terug.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:55

Wat naar Tundra :(
Mag ik vragen wat je haar nu geeft en of je nu opnieuw zouttherapie zou gaan doen?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 17:45

Hoi. Mag ik hier om advies vragen?

4.5 week geleden op een zaterdag begon mijn pony met een flinke snotneus (geel/groen) en was wat futlozer dan anders. Woensdag begon ze er ook nog bij te hoesten. Staleigenaar zei dat het over t algemeen meevalt, er waren er wat meer aan het hoesten geweest. Maandag toch de dierenarts gebeld, deze is gekomen. Luchtweginfectie voorste luchtwegen en bacteriele infectie in de longen. Deze leek op zijn retour. Dus geen AB maar ventipulmin en sputolysin voor 10 dagen. Na een week contact en toen was het snot al praktisch weg. Nog wel hoest.
Moest de kuur afmaken en dan een week aankijken anders bellen. Ik heb haar toen homeopatisch laten doormeten omdat er met bewegen weer snot kwam. Daar heeft ze nu 4 soorten homeoaptische druppels voor. (9 dagen bezig)

Ze heeft geen snot meer gehad. Maar ze hoest nog wel. Ze ademt met haar buikspieren, is eigenlijk snel kortademig en zweet al met een paar rondjes draf. Daarin tegen hersteld ze wel snel. Maar haar hartslag en pols waren continue prima bij de DA.

Op het moment als ze nu rolt of draaft dan begint ze te hoesten. 3 keer hoesten en dan is het een hoest met combi briezen, tot ze alleen nog briest. Galop kost er teveel moeite. Aan de longe wel beter dan ohz. Ze heeft wel echt een sportconditie van zichzelf.

Ik zit in dubio. Moet ik de medicatie afwachten of toch vrijdag de dierenarts bellen voor volgende week nader onderzoek. Eventueel bronchoscopie? Zou dat nut hebben. DA wilde de laatste keer eigenlijk prednison spuiten.

Ze staat van 8.30-17u buiten (wei). Buitenstal met stro en voordroog

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 18:04

Slmt9 schreef:
Wat naar Tundra :(
Mag ik vragen wat je haar nu geeft en of je nu opnieuw zouttherapie zou gaan doen?

Nee verlopig nog geen nieuwe zouttherapie omdat ik er te weinig verbetering bij zag. Ze krijgt nu een poedertje van de groene os voor haar luchtwegen. Ze staat niet meer op het gras omdat ze heel erg begon te hoesten. En ze krijgt een pollennetje om.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:38

Ik ben aan het zoeken naar een minder intensievere manier voor het geven van ruwvoer. Niet alleen het waterverbruik is veel hoger met nat hooi, maar het wordt ook minder goed gegeten. Dus mijn paard valt in. Ook staat hij dan overdag alleen en dat vind mijn paard niet leuk. Ze zijn hem er nu 4x pd wel bij de kudde aan het zetten als al t andere hooi op is, maar ook dat is arbeidsintensiever op een paddock paradise.

Mijn ph heeft in overleg de stalprijs vrij fors verhoogd. Ook een bijkomstigheid die ik begrijp maar liever anders zie. Stomen heeft voor haar nog niet de eerste voorkeur omdat ze bang is voor brandgevaar en ook daar extra arbeid in ziet omdat dat ook losgeschud moet worden (toch?).

Wij kunnen aan pakken hooi komen die net zo lang gedroogd zijn als normaal hooi, maar daarna in folie zijn gegaan. Er zou dan minder stof in zitten. Maar ik doe dan de aanname dat het droge gehalte gelijk is aan hooi. Zou dit effectief kunnen zijn bij een hoester? Ik vrees namelijk van niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 23:01

Hooi wat nat is door regen willen ze hier ook wel laten liggen, maar wat we nat sproeien niet. Ik denk dat je paard niet alleen het hooi niet eet vanwege het natmaken, maar ook vanwege alleen staan/ verveling etc. Invallen/afvallen komt niet alleen door minder eten.

In een hooistomer doe je gewoon een baal hooi en die haal je eruit, is zelfde als anders, maar het moet een tijd stomen. En ik liet het afkoelen, want het is best warm.

Je moet het zien. Stof is stof, dat verdwijnt niet door het inpakken. Dan is het er toch natter in gegaan.

Daarbij is een gezonde darmflora echt het allerbelangrijkste, zeker bij een hoester en daar zou ik ook niet snel verpakt ruwvoer in gooien. Sowieso helemaal nooit, maar bij een paard met problemen echt niet.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 12:43

@sp: het klopt wel wat je zegt. Hij is gevoelig voor wisseling in de kudde, bij stress valt hij altijd rap af. Maar het helpt ook niet om urenlang te weken waardoor alle voedingsstoffen eruit spoelen.
Voordroog gaat ook tegen mijn gevoel in, ben juist naar deze stal gegaan omdat er hooi gevoerd wordt.
Fijn dat gestoomd hooi niet eerst uit elkaar hoeft. Kan je het dan ook klaarzetten voor 07:00 en dan genoeg stomen zodat je kan geven tm 's nachts 01:00?
Voor nu gaat PH in elk geval het hooi alleen vochtig maken en dan gelijk geven, kijken of dat voldoende is. En ik stuur haar alles door van de hooistomer, kijken of ze dat een optie vindt.

Vandaag is holistisch dierenarts van Den Hoek geweest. Had er al eerder goeie ervaringen mee op HB gebiedt, was benieuwd naar de goeie ervaringen vwb acupunctuur.

Alle voer, supplementen en medicatie zijn uitgemeten. Erg fijn, want ook die uitkomsten kwamen overeen met mijn gevoel wat wel/niet werkt. Broomhexine kwam er bijv. positief uit (wat we ook merken), de visolie kwam er heel slecht uit (wat ik al dacht, want hij schuurt zijn billen tot bloedens toe open). Voor omega 3 olie blijf ik me daarom maar beperken tot de lijnzaadolie.

Qua organen:
In de meting kwam de lever er als slechtste uit (wat je bij magere paarden meer ziet), de milt was niet helemaal ok en de longen ook niet (maar het was minimaal). De rest van de organen wat na HB aan 'gort' was, blijft helemaal goed.

In het bijzonder over de longen:
Hij knijpt al niet meer, zijn ademhaling was goed en ze hoorde niets op de longen. Maar gezien je maar van een klein deel longen goed kan luisteren, hoeft dat niet sluitend te zijn.
Wat zij niet verwacht had, maar ik wel gehoopt had, gebeurde: hij reageerde erg gevoelig op de naald voor de longen, begon erg te smakken, bizar veel te gapen, 3x flink hoesten (wat hij sinds de broomhexine en nat hooi niet meer deed) en toen begon er een straaltje snot uit de neus te lopen *\o/*

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:35

Mijn merrie eet nat hooi ook niet. Ik heb nu toevallig heel goed hooi met heel weinig stof, dat geef ik nu niet nat en dat gaat nu goed. Als ik een baal heb die stoffiger is gooi ik meestal een gieter over een hooinet met hooi erin... dan spoelt het meeste stof er wel af en dan eet ze het nog wel... Het is vooral in de winter erg tobben omdat ze dan niet op het gras staat en je dan alleen afhankelijk bent van hooi en ze vaak dan moeilijk gaat doen als ik haar juist wil helpen :')

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 20:53

Vorige pagina (of die ervoor alweer) ging het over (vis)olie en de positieve effecten op allergische reacties. Ik kwam dit artikel tegen over zwarte komijnzaad:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2583426/

Quote:
Nigellone is the carbonyl polymer of TQ, isolated from Nigella sativa L. seeds. The polymer is far less toxic but retains much of the pharmacologic properties of TQ, which is the active principle of the plant. Chakravorty’s investigations (Chakravorty, 1993), carried out on rat peritoneal mast cells in vitro, have shown that nigellone, in relatively low concentrations, is very effective in inhibiting histamine release induced by the secretagogues antigen in sensitized cells, viz. compound 48/80, and the calcium ionophore,viz.A23187 respectively. The mechanism of action seems to involve decreasing intracellular calcium by inhibiting its uptake and stimulating the efflux as well as by an inhibition of protein kinase C. El-Gazzar and colleagues have examined in 2006 the effect of TQ on airway inflammation in a mouse model of allergic asthma. Intraperitoneal injection of TQ before airway challenge of ovalbumin (OVA)-sensitized mice resulted in a marked decrease in lung eosinophilia and the elevated Th2 cytokines; both in vivo and in vitro, following stimulation of lung cells with OVA. TQ also decreased the elevated serum levels of OVA-specific IgE and IgG1. Histological examination of lung tissue demonstrated that the compound significantly inhibited allergen-induced lung eosinophilic inflammation and mucus-producing goblet cells. It was concluded that TQ attenuates allergic airway inflammation by inhibiting Th2 cytokines and eosinophil infiltration into the airways and thus demonstrating its potential anti-inflammatory role during the allergic response in the lung.

Het is misschien wat technisch om te lezen, maar de dikgedrukte gedeeltes vatten het mooi samen. Ik denk dat ik dit wel durf te proberen.

Saaams, sorry, ik lees je bericht nu pas. Wat vervelend dat je paard zo hoest! Mijn veulen is ook enige tijd geleden begonnen met hoesten en bij haar lijkt de equisolon goed te helpen. Ventipulmin heeft eigenlijk nog nooit echt iets gedaan bij mijn pony's. Hopelijk knapt je pony snel op! Overigens raadt mijn arts aan om ze wel in beweging te houden zolang ze niet benauwd zijn. Zo kunnen ze het slijm ook loshoesten.

slmt9, Wat interessant van die accupunctuur zeg! Hoe is je pony er nu onder? Zijn de klachten verminderd ten opzichte van voor de sessie? Moet dit nog een keer herhaald worden?

ElCid, Ik ben heel benieuwd hoe het nu met je pony gaat nu de kuur is afgelopen? Ik vind je idee om zelf zo'n apparaat aan te schaffen wel erg slim eigenlijk. Misschien zou je het losse apparaat dan eventueel kunnen verhuren zodat mensen op locatie een eigen ruimte in kunnen richten met dat ding.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:03

Ik heb net bij voeding een vraag gesteld over schwarskummel. Had het ook al gevonden en was ernaar op zoek, maar ingredienten en vertalingen wisselen weleens.

Hier mensen ervaring met paarden die flixotide krijgen? Waarvoor krijgen ze het? En wat is jullie ervaring qua effect??
Ons nieuwe paard stond daar al op, maar weet niet of ik daar achter kan staan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:06

@linsa: ik ben na 3x met de visolie gestopt. Mijn paard ging er vreselijk van schuren, tot bloedens toe. Toen ik het uit liet meten door de DA kwam het er ook negatief uit.
Zwarte komijnzaad heb ik wel meer positieve verhalen over gelezen. Is ook bekend of bijv droge zaadjes of olie beter opgenomen wordt?

Mijn paard is ontzettend opgeknapt van de acupunctuur. Mijn PH vertelde dat hij vol energie zit, sneller eet en meer eet (wat fijn is, want hij werd te schraal). Ik heb met samengeknepen billen een cavaletti training gedaan met draf én galop. Dat was twee dagen erna. Benieuwd wat er zou gebeuren. En geen gehoest!
As dinsdag eindigt zijn broomhexine kuur en 19 juni komt de da voor de tweede keer.
Van bokker Carolita begreep ik dat er zo’n 3 sessies nodig zijn. We shall see.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 07:10

Oh dat had ik nog niet gezien superpony.
Mijn pony krijgt nu een week of 6 flixotide. De gedachte daarachter is dat de longen dan dusdanig kunnen herstellen dat de hoestprikkel verdwijnt. Dat is nog niet helemaal het geval, maar het hoesten is zeker voor 80% verminderd.

Slmt9, wat fijn dat je paard zo opgeknapt is zeg! Ik wil niet teveel dingen door elkaar doen, maar als ik stop met de medicatie dan ga ik dat ook eens proberen.
Ik heb nog niet gezocht op wat en hoeveel er precies gegeven moet worden. Ik ga eens zoeken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 10:58

LinSa schreef:
ElCid, Ik ben heel benieuwd hoe het nu met je pony gaat nu de kuur is afgelopen? Ik vind je idee om zelf zo'n apparaat aan te schaffen wel erg slim eigenlijk. Misschien zou je het losse apparaat dan eventueel kunnen verhuren zodat mensen op locatie een eigen ruimte in kunnen richten met dat ding.

Het gaat goed met ons paard, hij heeft nu ruim een week geleden de laatste zouttherapie gehad en er is heel veel verbeterd. Hij is vrolijker, nauwelijks. veel minder benauwd en oogt ook veel beter. Maar we wachten af hoe het op de lange duur gaat.

We zijn aan het kijken geweest naar een eigen apparaat maar dat valt nog vies tegen om een goede te vinden die niet meteen tegen de 3000,- kost! en dan is het een beetje een "kosten/ baten" verhaal of we dat doen. Want alleen voor ons eigen paard is dat wel een hele dure grap en de vraag is met verhuren hoe "hard" dat zou lopen.
De apparaten die ik tot nu toe gevonden heb en die betaalbaar zijn werken uiteindelijk toch met nat zout/ vernevelen.

Ik blijf nog wel even doorzoeken, mocht ik toch een bruikbaar ding vinden dan laat ik dat uiteraard weten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 11:51

Ik had ook zitten kijken, maar kwam nog niet een site in Nederland tegen waar ze de prijzen op de site hebben.

Equizouttherapie schrijft dan zelf weer een gezellig stukje over hoe zij beter zijn etc etc.....Beetje jammer.

Ik heb de nieuwe verneveld en dat helpt gewoon goed. Mijn oudere ruin ook weer aantal keren gedaan en gister ook dr draf meegepakt daarna aan de longe en was rustig. Het is dus zeker effectief en verlicht. Het is alleen jammer dat de hoest wel terug blijft komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:02

Komijnzaadbrokken heb ik liggen maar mijn merrie vind het niet echt lekker dus niet Nog ervaring mee. Heb nu net een kuurtje sputolysin gegeven omdat ze een snotje kreeg. Lijkt nu beter te gaan maar het is ook koeler en natter weer en dan gaat ze sowieso al beter dan heel droog of warm.

Flixotide heb ik maanden gegeven net tussenposes. Voorgeschreven Door de kliniek vanwege haar RAO en het slijm in haar longen. Helaas heeft het niet voldoende gewerkt voor haar. Ik gaf het via een baby inhaler.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 12:28

Hij heeft een inhaler, maar ik vind het niet zoveel doen. Hij hoest op zich niet veel. Alleen bij inspanning. Heeft ook alle onderzoeken en medicatie wel gehad. Maar als ik mag kiezen, zal ik toch liever vernevelen met zoutoplossing dan de chemische medicatie die vaak ook effect hebben op de rest.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:49

Flixotide ( = Prednison) hebben wij ook een tijdje gegeven i.c.m. atrovent, allebei inhalers. Ons paard was er absoluut niet van gediend en daarbij viel de werkzaamheid erg tegen.
Zeker met een inhaler kom je niet verder dan de voorste luchtwegen dus het werkt maar kort en is uiteindelijk ook alleen maar een symptoombestrijder.
Ik ben zelf licht astmatisch ( al gaat het steeds beter) en heb vroeger ook inhalers gehad waarbij ik de werkzaamheid maar zo-zo vond. Het doet even wat en daarna komt het probleem gewoon weer terug.

Dat Equizout zo schrijft is logisch; dat is business en dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk klanten trekken ( en liefst zonder concurrentie... :o ;) ).

Ik heb ook wel eens over de zwarte komijn ( Nigella Sativa; het is geen komijn maar de zaadjes lijken er wel op) gedacht, in de kruidengeneeskunde staat het, ook op humaan gebied, bekend om diverse goede eigenschappen op gezondheidsgebied. Je kan ook gewoon de zaadjes kopen en door het voer doen/ thee van trekken en over het voer doen.
https://voedingsadviesrotterdam.nl/nige ... -klachten/