[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LK_2312

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:15

Ik was even uit nieuwsgierigheid aan het zoeken naar Equilin en wil toch eventjes reageren hier :) Heb zelf erg goede ervaringen met Equilin.
Wat geloof ik gezegd werd is dat het alleen op de darmen werkt maar het doet erg veel meer. Het bevat inderdaad probiotica wat goed is voor de darmwerking en waardoor een paard ook beter met suikers om kan gaan (ik denk vooral bij paarden met insulineresistentie een belangrijk punt). Maar het is voornamelijk samengesteld naar de tekorten die het nederlandse paard over het algemeen heeft (uit analyse van het rantsoen en de algemene tekorten in het ruwvoer). Er zitten dus ook voornamelijk vitaminen en mineralen in waar het nederlandse paard over het algemeen tekort aan heeft. Ik moet zeggen dat mijn "gezonde" paard er verschrikkelijk van opgeknapt is.
En de smaak is verbeterd :D zelfs mijn eigen paard, kieskeurig met eten en gevoelig voor maagzweren, eet het zonder zeuren.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:20

Jannepauli schreef:
Gek genoeg wordt het geven van lucerne aan een IR-paard in Amerika afgeraden..

gina2003 schreef:
Ik heb ook gehoord dat luzerne niet goed is voor ir paardjes en ben er dan ook gelijk mee gestopt

Vreemd! Bij mij werd het juist wel aangeraden. Ze doet het er in ieder geval erg goed op. Wat voeren jullie zo al voor ruwvoer?

@ Klumpertje; Equilin werkt ook zeker op meer dan alleen op de darmen. Maar voor mijn paard was het toen van belang om de darmflora te herstellen. Ik ben wel benieuwd wanneer de smaak is verbeterd. Ik heb het ongeveer in november gekocht, maar mijn paard at het echt niet. Ik kon alles weggooien en dat vind ik nogal zonde van het geld. Het is duur spul!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:09

Hooi, bietenpulp (speedibeet Pavo) + balancer

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:51

Wij voeren Speedibeet,safe and sound van dodson and horrel,gluco balance en metazoa.

Het gaat hier overigens erg goed!
We zijn verhuisd van stal,omdat het gras bij de vorige stal veeeeel te rijk was, en nu kan hij wel 24/7 op de wei!
Hij is weer afgevallen we zitten nu rond de 665 kilo,komen van tegen de 900.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:30

Jannepauli schreef:
Gek genoeg wordt het geven van lucerne aan een IR-paard in Amerika afgeraden..

Waarschijnlijk vanwege de scheve verhoudingen tussen calcium, fosfor en magnesium waardoor door het voeren van losse luzerne kan leiden tot een tekort aan fosfor of magnesium. Voldoende magnesium is juist erg belangrijk voor insuline resistente paarden.

Dus als het onderdeel is van een totaal product waar de verhoudingen rechtgetrokken zijn kan het volgens mij niet kwaad. Het gemiddelde suiker is lager dan in hooi of voordroog. Juist de structuur is erg goed!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:01

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:57

Ik heb dat volledige onderzoeksrapport, de scriptie waar Den hoek het over heeft weleens gelezen. Hoe Den Hoek de resultaten daarvan in dit stukje tekst weergeeft is nogal misleidend. Het was een afstudeerscriptie van een Van Hall student, een onderdeel daarvan was een "quasi experimentele pilot-studie" naar het effect van Gluco Balance om te inventariseren wat de mogelijkheden zijn om de mogelijke effecten van GB te testen. Aan de hand van deze scriptie mag echt niet worden beweerd dat de werkzaamheid van GB is aangetoond. Insulineresistentie is niet eens gemeten in deze pilot-studie.
Laatst bijgewerkt door Anker_20 op 20-05-14 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:10

Xanne schreef:
Ik heb dat volledige onderzoeksrapport, de scriptie waar Den hoek het over heeft! weleens gelezen. Hoe Den Hoek de resultaten daarvan in dit stukje tekst weergeeft is nogal misleidend. Uit het onderzoek bleek dat glucobalance geen invloed heeft op insulineresistentie.

En dat is het onderzoek van Lennart Denkhaus?

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:15

Ik heb de scriptie er nog even bij gezocht en mijn post wat uitgebreid. Het is inderdaad de scriptie van Lennart Denkhaus.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:54

Ik meld me even hier n.a.v. bloeduitslagen di eik vandaag kreeg acth 33 en insuline 266.
Zal beginnen met doorspitten

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:47

Evelyne schreef:
nu kan hij wel 24/7 op de wei!

Evelyne hoe doe je dat? met graasmasker? stripbegrazing? hoeveel gras krijgen ze en hoeveel voer je bij?

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:34

Klopt het dat de insuline waarde onder de 10 moet zijn?

Lokale DA beweert tussen 10 en 24 en bij bodegraven zeggen ze onder de 10???
Op internet kom ik ook de waarde onder de 10 tegen

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:46

ik ben ook naar de juiste waarde aan het zoeken en kom ook 10 tegen, want op mijn testuitslagen staat 276, dat is echt heel hoog. Morgen ga ik de da bellen, wat hij ervan zegt.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:54

pluisbeer schreef:
Evelyne schreef:
nu kan hij wel 24/7 op de wei!

Evelyne hoe doe je dat? met graasmasker? stripbegrazing? hoeveel gras krijgen ze en hoeveel voer je bij?

Sowieso zijn we verhuisd naar een andere stal waar ze paardengras hebben ipv koeiengras.
Hij krijgt dus nu iedere dag 2x 1a2 meter gras per dag bij,dus strookbegrazing.
Hoeveel gras hij eet weet ik uiteraard niet want ik kan de gras sprieten niet tellen :+
Hij krijgt nu 1 schep geweekte speedibeet met 1 schep safe and sound en 250 gram metazoa,en dan nog zijn glucobalance daar doorheen.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:24

Waarde tot 300 scheen wel voor te komen volgens bodegraven

Graasmasker nu vijf dagen op en ze is niet meer zo opgeblazen
Vind subli dieet mix heeeeerlijk

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:39

Fayah is nu 1 week op 'dieet' minder eten en meer bewegen

Merk wel dat ze het zwaar heeft en nog erg snel moe is
Ga de beweging dus maar heel langzaam opvoeren
Te snel afvallen is ook niet goed

Is er iemand die dit ook herkent?

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:00

Hmm, niet echt. Mijne werd juist heel vrolijk en energiek. De DA vroeg of ze ook chagrijnig was nu ze zo terug was gezet in het voer, maar dit was helemaal niet het geval.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:13

Ze is gelukkig heeeeel vrolijk en ook het masker accepteerde ze meteen
Heeft altijd wel loop lust teveel en nu zwakt dat iets af
Op zich niet raar als je ineens drastisch omgezet word dacht ik

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:21

Dientje_Yara, mijn tinker had dat ook wel hoor. Maar na een week of 2 ging het veeeel beter en was hij veel energieker en vrolijker :)

Hebben jullie paarden ook last van stijfheid?
Damian is echt enorm stijf in zijn spieren en wil echt niet lekker lopen.. We gaan hem nu magnesium bijvoeren om te kijken of hij daar soepeler van word.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:21

Ik kijk het even aan, ga ook even de buikomvang meten om in de gaten te houden of het niet te hard gaat

Ze heeft ook ineens allemaal grote bulten die na een paar dagen soort van openbarsten als een soort korst
Nog een erg dikke vacht
Zijn dit typische dingen voor IR? Ben nog niet heel bekend ermee dus vandaar alle vragen

September komt bij ons de paardenwergschaal weer, ben zo benieuwd

Vorig jaar september
1.44 m
492 kilo!!! (Veeeel te zwaar )
Hoop dat er in september zeker 80 kilo af is in vergelijking met vorig jaar

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:20

Ik meld mij hier ook even aan
Deze morgen bloed afgenomen bij mijn haf die erg gevoellig is voor hoefbevangenheid en verder ook de typische verschijnselen van opgezette manenkam enz . ...
Vanavond normaal de resultaten ...

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:52

Ik heb ook een probleem en kom even binnen vallen. Ik verdenk mijn paard al langere tijd van slecht tegen suikers kunnen en ze staat dan ook op zoveel mogelijk suiker en graanvrij voer. Dat betekend in haar geval, Metazoa, Lucerne, zemelen en hooi. Ze krijgt extra magnesium.
Sinds een aantal weken staat ze op de wei. Strookbegrazing. Ze werd wel steviger maar omdat ze niet dik wordt van lucht zag ze er eigenlijk gewoon goed uit. Ook in haar lijf bewoog ze doorgaans lekker.
Sinds 2 weken is de wei heel schraal en is ze begonnen met afvallen. Ze is tussendoor verplaatst geweest naar een paddock met hooi en naar 2 dagen weer terug naar dezelfde wei maar dan nu met een flinke baal hooi. Ze staat in een kudde van 5 paarden. Ik had het vermoeden dat ze niet uit de baal hooi at maar gewoon van de wei bleef eten. Ik hoopte dat dat ze honger zou krijgen en vanzelf van die baal zou gaan eten, net als de rest van haar groep. Niet dus. Ik kwam gisteravond en zag een futloos paard, zo goed als geen honger maar met ingevallen flanken, klein kontje (ik heb een Fries) maar wel met vet boen de staat en manenkam. Reden voor de stalhouder om te zeggen dat er nog genoeg vet op zat, alhoewel hij wel zag dat ze niet fit was.
Ik heb inmiddels gelezen dat het hele korte gras vol suikers zit en dat ze daar in korte tijd veel van binnen kunnen krijgen. Tsja dan kan ik investeren in suikervrij/arm voer maar dat heeft dan ook weinig zin.
Ik overweeg de dierenarts te bellen voor een bloedonderzoek. Ik ben wel overtuigd maar als ik de dierenarts achter mij heb staan krijg ik op stal misschien de ruimte om een paddock in te richten met hooi.
Ik vind het knap lastig dat ze enerzijds heel schraal is maar toch die vetophopingen heeft. Ik heb haar gisteren aan de longe toch maar even rustig laten lopen onder het mom blijven bewegen maar ik vind het wel lastig om de juiste keuzes te maken.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:25

Iemand hier die me kan vertellen welke medicatie er bestaat voor ir en of jullie ervaringen er goed mee zijn ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:27

Thirteen schreef:
Iemand hier die me kan vertellen welke medicatie er bestaat voor ir en of jullie ervaringen er goed mee zijn ?

een goed dieet en eventueel schildklierhormoon.Levothyroxine maakt de insuline receptoren gevoeliger.
Maar dat word in Nederland zover ik weet nooit voorgeschreven.

edit...linkje
http://www.ker.com/library/advances/434.pdf

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:32

Thx Geerke, ik lees hier ook iets over gluco balance , is dit ook een medicijn ? Vrij te verkrijgen of via da ?