[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:47

Oja, iemand met koeienspul Tectronic (geen idee hoe je het schrijft?) bekend? Je smeert wat over de rug van een koe en die zijn dan 4 weken lang vliegvrij. Voor koeien geregistreerd spul, voor paarden niet, dus er is geen garantie afgegeven.
Mocht het proberen in de avond, eerst op klein plekje of het geen huidirritatie opwekt..heb een fles besteld.
Vorig jaar dr gewassen met round up, hielp helaas niets.

Dank je Annetje, ik twijfelde hier enorm over..vandaar dat ik wachte tot de wind haar gedroogd had en haar dan borstelde ipv wassen (kwam er gelijk een dotje wintervacht nog af)..ga het toch eens proberen en kijken of het verschil maakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:50

Amy77 schreef:
Tug, zweet trekt die akelige mugjes en vliegen aan..mijn ijslandse merrie zit op haar borst nog redelijk in wintervacht, borstel als een gek..maar zou ik dat na het werken met water af kunnen sponsen? Maar water trekt ook mugjes aan..weet niet zo wat wijsheid is? Met dit warme weer borstel ik haar wel na het rijden als ze opgedroogd is, in de hoop dat dat klevve gevoel voor haar weggaat.

hoe bedoel je dat?
water trekt mugjes aan,maar toch niet als je na het rijden even lekker de waterslang er op zet?
denk dat daar minder vliegen op af komen dan op een bezweet beest...

ik spoel ap altijd af, en daarna mag hij lekker zonder deken meteen even roillen, heeel goed voor de vacht :j

Amy77

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:58

hihi, ja ik heb dr in de 2 jaar dat ik dr heb, nog nooit afgespoten helemaal..als ik dr manen de plekken met teatree waste, vlogen de mugjes op dr af..maar dat zat door de teatree kunnen komen mss..?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:02

ik heb geen flauw idee eigenlijk.
volgens mij komen vliegjes toch meer af op geur en warmte?
tenminste....die vliegen die prikken wel.
als je afspoelt dan koelt je dier ook wat af dus zou me kunnen voorstellen dat dat sowieso wel lekkerder is na het werk :j

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:02

Amy77 schreef:
Oja, iemand met koeienspul Tectronic (geen idee hoe je het schrijft?) bekend? Je smeert wat over de rug van een koe en die zijn dan 4 weken lang vliegvrij. Voor koeien geregistreerd spul, voor paarden niet, dus er is geen garantie afgegeven.
Mocht het proberen in de avond, eerst op klein plekje of het geen huidirritatie opwekt..heb een fles besteld.
Vorig jaar dr gewassen met round up, hielp helaas niets.

Dank je Annetje, ik twijfelde hier enorm over..vandaar dat ik wachte tot de wind haar gedroogd had en haar dan borstelde ipv wassen (kwam er gelijk een dotje wintervacht nog af)..ga het toch eens proberen en kijken of het verschil maakt.

Mijn DA zegt dat die spullen absoluut niet geschikt zijn voor paarden, omdat hun huid heel anders is dan die van een koe. Hij zei dat het chemische brandwonden kon veroorzaken. Ik mocht het niet proberen van hem.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:35

roundup zal nooit werken, het is zelfs zeer gevaarlijk, het is een zogenaamd systemisch herbicide of tewel het dood planten en nooit insecten, volslagen onzin en dat staat gewoon op het etiket!
komt dit ooit per ongeluk voor smeer de natgemaakte plekken dan zoveel mogelijk in met verse grond dat maakt de roundup onschadelijk en spoel daarna een flinke tijd met veel water na.

een klein beetje je verstand gebruiken en als leidraad bij twijfel niet doen, voorkomt veel ellende en dode paarden of hoge rekeningen.

of je de wet overtreed door iets wat niet is toegelaten voor paarden mag je zelf uitmaken, maar soms is er een heel simpele reden voor, het kan ook heel goed totaal ongeschikt zijn voor paarden.
iedereen hier heeft internet en kan genoeg info vinden om tot een oordeel te komen en dan nog voorzichtig gebruiken, jouw paard kan net even anders reageren als een andere.

ik kwam in een rapport van Marianne Sloeth- van oldenruitenborgh aan lnv tegen dat veel van dit soort middelen vaak bij paarden gebruikt worden, in utrecht kun je waarschijnlijk wel achterhalen of een middel echt kan.
vaak kan zo'n middel ook werken als je wat strepen op de buitenkant van je deken zet en goed laat drogen, ook weer klein stipje proberen, voor je een wat luchtige deken overhoudt!

een middel als taktic met als werkzame stof amitraz wordt ook bij schapen gebruikt en levert een zeer groot risico op een ernstige koliek of een dood paard op, nooit gebruiken dus.

lees alsjeblieft heel goed de bijsluiters en vooral wat er precies inzit voor je iets gebruikt dat voor andere dieren wel mag, vaak is zelfs de werkzame stof bniet eens het probleem maar het oplosmiddel waar je paard van om kan vallen, goed je hebt geen last meer van zomereczeem maar dat geldt voor ieder dood paard!

link naar het rapport, hoop dat het lukt want het is een lange:

[http://www.kennisonline.wur.nl/NR/rdonlyres/1D1/AADD-1AC1-A1B1/kennisvraagLNV_Knuttenpaard_definitief2.pdf]

anders gewoon culicoides op google in tikken, kom je het vanzelf tegen! (tug is hier niet handig mee, simpele tip welkom!)vorige keer werd hij vanzelf groen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:44

Amy, met water trekt muggen aan , word bedoelt dat poelen, vijvers , vennetjes etc muggen aantrekken
omdat dit broedplaatsen voor de mug zijn
muggen leggen eitjes in zoet water, de larven komen hierin uit en brengen hun larve stadium daar door,
en groot voordeel voor de mug
er komen altijd voldoende dieren bij zoet water in de buurt om lekker te snacken, want dieren hebben nu eenmaal water nodig

vooral stilstaand en langzaamstromend water vinden muggen fijn

na het werk kun je je paard gewoon lekker afsponzen, afspuiten
even droogtrekken en klaar
op die manier spoel je het zweet weg en koel je het dier af waardoor ze geen jeuk kunnen krijgen van opgedroogd zweet etc

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:47

en Tug heeft helemaal gelijk
kijk heel erg uit met pesticide en herbicide gebaseerde middelen ,
check , dubbel check en aub doe ook een triple check voor je besluit middelen te gebruiken op je dier

ik herinner me trouwens ene vraag over endure? eerder in het topic

ik heb het vorig jaar en het jaar daarvoor gebruikt , werkte an sich vrij goed(de van mij had rust , onder de deken
weidegenootje niet )
maar ik ben er voor de dekking mee gestopt ivm persoonlijke twijfels over de gezondheid van de werkzame stoffen
en eventuele invloed op stofwisselings belasting en het veulen ...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:51

amy: had je vraag even gemist, behalve door geur worden de mugjes vooral gelokt door kooldioxide die door huid en adem van dieren wordt afgezet en waarschijnlijk de lichaamswarmte.

water dat de mugjes lokt bestaat uit water of vocht op een broedplaats, ze leggen het liefst eitjes in water, maar daar wordt niet het water op je paard mee bedoeld, maak geen modderballet in je wei, dat vinden ze wel leuk. ze leggen geen eitjes op je paard zelf.

wassen met koud water helpt zowel door de koeling tegen de histamine die vrijkomt in de huid van je paard, als om van een zweetlucht af te komen, water droogt sneller dan zweet.
je kunt het dus prima gebruiken. water ontvet ook niet, alleen een beetje oppassen bij mokgevoelige dieren, dan goed en zacht afdrogen. water kan wel je insectenspray uitspoelen en daardoor minder werkzaam maken

behalve paarden bijten de krengen in veel andere zoogdieren, mensen en soms vogels, veel vee in de omgeving dat niet behandeld is tegen insecten kunnen dus ook een goede bron zijn voor nieuwe ladingen mugjes.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:45

Top, dank jullie wel dames voor de uitgebreide antwoorden. Vandaag na ee rit van 2 uur, mn merrie afgesponst en warrempel, deed niks met de mugjes, haha..weer wat geleerd, durfde het steeds niet icm het zweten, maar deed haar juist goed!

Ik begin nu aan mezelf te twijfelen of het round up was, haha..ik bedoeld niet dat spul waar je je onkruid mee wegkrijgt hoor, het spul speciaal voor koeien, begon ook met round :P Moest je mengen met water en je paard mee afsponsen (van de DA gekregen notabene!), maar hielp zo ontzettend niet.
Ik zal maandag toch ook nog even mn andere DA bellen voor dat tectronic, want de ene zegt dat het geen kwaad kan en gezien het puur op de koe wordt gebruikt (weliswaar ander huidje) dacht ik dat hetw el te proberen viel. Ga ik toch nog maar even mn andere DA raadplegen ;)

Dank jullie wel!

(Tug, we zijn zoooo blij met je hier, haha)

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:05

Ik gebruik ook Veerust, is eigenlijk ook speciaal voor koeien alleen gebruik ik ook gewoon bij mijn pony! :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:13

Veerust ken ik idd, dat was het niet. Het zat in een groen doosje, vloeistof, met 2 koeien erop en begon met round nog wattus, haha..absoluut dus niet dat onkruidverdelger..he gets, waarom ben ik die naam nou kwijt..

Edit: Gevonden, ik bedoelde Pour On, dat heb ik vorig jaar gebruikt en nu dit jaar Tectronik, zie link:

http://www.agradi.nl/product?sc=Rundere ... sc=Diverse

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:15

veerust is gewoon ook toegelaten voor paarden. al een jaartje of dertig in gebruik.

pour on staat meestal alleen voor de manier waarop je het toedient, op de rug, er zijn een aantal verschillende merken met iets verschillende stoffen, meestal een soort permetrin of een verwant, pour on is ook vaak als vermelding voor ontwormingsmiddelen voor koeien, schapen en varkens.

vroeger is er ook een pouron van sputop geweest voor paarden, toen gaven ze zelfs aan dat het tot zes weken werkte, de laatste fles gaf nog 1 tot 2 weken. en daarna stond er zelfs geen termijn meer bij in advertentie's. bij koeien werkt het ook gewoon beter, worden ook niet zo vaak gepoetst en gewassen als een paard.

werkte redelijk goed onder de buik, daar heb je ook minder snel last van verbranden, zeker in combi met de deken.

amy: ben blij dat het geen roundup was!!!

behalve chemische middelen kunnen sommige natuurlijke kruiden er ook wat van, zelf daarvan wil ik gewoon weten wat er inzit, niet alle planten zijn even onschadelijk, nu is er weer een kleine hype met chinese kruiden, vaak is daarvan helemaal niet te achterhalen wat bijwerkingen op je paard kunnen zijn, het rare is dat als je wel wat kan vinden(er zijn wat goede website's)de paardenaandoening vaak helemaal niet voor komt onder de als werkinggebied aangegeven info.

niemand van de leveranciers sluit ook een groep paarden uit of zo, terwijl er best groepen paarden zijn die eerder hinder kunnen hebben van stoffen, ik zou bijv. nooit iets als sint-janskruid voeren aan een paard met witte aftekeningen, je loopt dan echt grote kans op verbranding door zonlicht. andere kruiden kunnen ook gewoon giftig zijn.

een grappige was wel dat het jaar na mijn experiment met weegbree en echte kamille, mijn hele weiland kon omhalen vanwege het uitbundig voorkomen van beide soorten, was wel kwaliteit, anders kiemen ze niet zo makkelijk, had voor 5 jaar kamillebloemen gedroogd in huis.

als het op verkopen aankomt maakt het zo langzamerhand niet meer uit of je nu een chemicalien-verkoper hebt of een kruiden-verkoper, ze lijken toch vooral voor eigen winst eerst te gaan, er zijn wel uitzonderingen: een paar jaar geleden vroeg ik eens wat info bij een stand met homeopatische middelen over wat hun middel voor een ZE paard kon doen, ik ging naar huis met het advies om een bepaald merk hondevlooienspray te gebruiken, daar zou mijn paard veel meer baat bij hebben, het kan dus wel.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:21

Mijn pony zit op het moment niet goed in haar vel.
Ze is lusteloos, erg vermoeid en heeft echt moeite om zichzelf overeind te houden. Dit met name als ik haar poets, in de wei en op stal doet ze het niet. Afgelopen donderdag heeft ze een smak gemaakt, heeft namelijk altijd problemen gehad met haar achterhand, evenwicht, controle e.d.

Maar dat ze niet fijn in haar vel zit is des te meer te merken, haar hele manenkam is opgezet, en ze heeft erg veel jeuk.
Heb de manenkam al wat soepeler gemasseerd.
Maar baal d'r wel van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:34

ik weet dat wij een jaartje of 20 geleden alweer ook een pour on hadden.
( switch pour on meende ik? )
maar dat was er een die op een gegeven moment uit de handel genomen is omdat er eens tof in zat die niet goed was.

betaalden in die tijd nog 80 gulden voor zo'n fles vol van dat spul. als je dat over je paard goot moest het 6 weken vrij blijven van vliegen.

dat werkte op zich ook wel goed...totdat het begon te regenen :P

ik wil rondom ons weiland wel citroengeraniums gaan planten ...vroeger zag je die echt ooveral,ze hielden de muggen weg, tegenwoordig zijn ze nog maar zeldzaam te vinden. ;)

carol he bah...ga je een arts erbij halen?

met ap gaat het helemaal goed,.maar ja die staat ook nog lange niet in het gras,dat duurt nog wel een paar weken denk ik.
hij heeft geen plekjes, geen jeuk.
hij voelt zich wel happy geloof ik met zijn jurkje aan :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:32

dat is ook wel een idee citroengeraniums.
hebben ook al een notenboom bij de ingang van de stal geplant.

vandaag mn rambo deken wezen halen. hij had totaal geen kriebels bovenop zn koppie en begin manen eerst kwam de deken daar niet en barste hij van de jeuk. hij stond wel heel raar ernaar te kijken.
had alleen verwacht dat er een buikflap bijzat. nu kunnen de onderkant van de deken mooi dichtvouwen maar die van mij is er toch te breed voor dat het niet sluit

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:35

he jammer,kun je niet zelf iets maken zodat de buik wel dicht is?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:45

zit ik wel aan te denken om ergens iets van te maken ook moet de binnenkant van zn achterbenen bedekt gaan worden moet ik ook nog es voor gaan knutselen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:48

Ellepel: Ze heeft altijd slechte rug/achterhand gehad.
Zit eraan te denken om zo iemand te laten komen voor haar rug, hoe heten ze ook alweer? Kom even niet op de naam. Die d.m.v. bepaalde druk dingen los maken (krakers ofzo)

Verder hoop ik ook dat ze toch opknapt als ze meer voer krijgt.
Haar eczeem is toch niet met voer onder controle te krijgen, voorgaande jaren kreeg ze altijd gewoon dik een halve kilo/kilo voer p.d.
Dit jaar voor het eerst heel weinig, dus misschien dat het haar opbreekt of wat. Dat ze zo futloos is enzo.

Eczeem komt bij haar volgens mij echt bij haar doordat haar hele lichaam ontregelt is (hormoonhuishouding e.d. kloppen niet helemaal)

Ikke20: Heb je echt een buikflap nodig? Die van mij heeft wel een buikband om, maar heeft hem eigenlijk niet nodig. Doordat de clips aan de andere deken vast zitten, ben ik genoodzaakt de buikband om te doen, maar echt nodig heeft ze hem niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:49

misschien ergens een oude vliegendkeen vandaan plukken en daar wat van maken.
zo had ik laatst een lamicell vliegendeken gekocht,wel met hals maar daar zat geen staartflap aan :+

heb ik van een andere deken gewoon de staartflap er aan gezet.
ben wel heel blij met mijn naaimachine op zulke momenten :D

nou is een buikflap fabriceren wel heel wat moeilijker,maar als je een beetje creatief bent moet dat vast lukken..

carol:

je bedoelt een osteopaat?
valt te proberen.

heb je al es gedacht aan iemand als eric laarakker?

ap krijgt nog steeds hetzelfde als de hele winter en als hij sraks op het gras staat krijgt hij maar een beetje minder.
hij kan het gewoon wel gebruiken

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:10

Wat doet die eric laarakker precies dan?

Vind het moeilijk hoor, snap best dat er andere factoren zijn die meespelen in de ontwikkeling van eczeem, maar toch, de mugjes blijven de boosdoener.

Is dat een osteopaat? haha ben helemaal niet thuis in dat soort dingen namelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:14

nee hij is holistisch arts,maar die kunnen vaak toch wel veel hoor,hoor er in elk geval wel goede berichten over.
moet je even zoeken via google,vind je vast wel een hoop info.

een osteopaat doet meer met gewrichten enzo toch?
dat weet ik ook niet precies...
staat ook vast wel op google!!

ik ga er vandoor trouwens!( zo even stappen hier in de stad)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 23:21

hij heeft inieder geval bescherming nodig bij binnenkant achterbenen buik moet ik nu even aankijken hoe dat gaat. hij had tot vanmiddag een andere deken op met buikflap. misschien dat ik die buikflap op de een of andere manier kan gebruiken

ostheopaat doet ook kraken enz en ook gewrichten.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 01:22

Carol, wou dit toch even zeggen: wat balen zeg! Ben een paar dagen weg geweest en net aan het 'bij' lezen geweest en kwam je trotse foto's tegen, was helemaal blij voor je, wat een verschil en nu lees ik net je laatste berichtjes...
Hoop dat het wat beter gaat met haar en dat je wat aan de jeuk hebt kunen doen en het schuren kunt beperken, je was zo trots op je fotos!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 07:50

balen CS! :oo

ik heb ook weer wat.. hij staat netjes onder zijn deken, met koker insmeren met uiercreme met teatree gaat het prima.

maar hij staat te ''kroelen'' met zijn weidegenote.. en hij gaat zo staan dat zij lekker aan zijn staart kan knagen..
dat is dus weer een mooie dooie cavia..
zou ik daar anti-bijt op kunnen doen? :o