Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 15:00

zo zeg indy,ja die is heel hard opgeknapt,ik hoop dat ik volgend jaar ook weer foto's kan plaatsen van een zwarte bitje ipv eenbruine :j

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:28

Ik moet om 5 uur de da bellen, hopen dat hij het recept geeft en wellicht dat vandaag nog kan beginnen.
Hoeveel mg zou ik moeten geven om te beginnen?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:37

hm, bij mij moest het besteld worden en duurde het nog een paar dagen.
Ik weet niet hoeveel ik geef, Moon krijgt gewoon 1 pilletje per dag.
Ik lees hier dat de meeste paarden 0,5 of 0,75 mg krijgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:11

sabrina85 schreef:
Hallo,

Ik meld me weer even...
Mijn paard zou eigenlijk met pensioen in frankrijk gaan, maar door omstandigheden nu even van de baan.
Op dit moment is hij aan het herstellen van 2 behoorlijke zweren in zijn hoef, die vlak achter elkaar zijn gekomen.
Ik merkte van de week voor het eerst dat hij wat vocht heeft boven zijn ogen en al met al denk ik dat het tijd wordt om toch te gaan beginnen met pergolide.
Ik ben hier best huiverig voor, ik lees hier eigenlijk alleen goede verhalen, maar mijn dierenarts was er niet helemaal weg van.
Ik mag het uiteraard gaan proberen, maar zoals hij zei is er een aanzienlijke kans dat hij er erg ziek van gaat worden en zelf zo erg dat het, het einde betekend....
Is hij nou gewoon niet goed op de hoogte of worden er op dit forum gewoon geen negatieve ervaringen over die medicatie verteld...
Met hoeveel zou ik moeten beginnen? ik zat zelf te denken aan 0,25 p.d. om te beginnen en kijken welk effect dat heeft na enkele weken.
Geven jullie verder nog krachtvoer o.i.d.?
Alvast bedankt en ik blijf jullie ervaringen lezen!

Je paard wordt zieker als hij niet behandeld wordt met pergolide dan met!
1. De dosis wordt gebaseerd op gewicht van paard en de problemen die hij op dat moment heeft. Wat is het gewicht van je paard? En wat zijn de problemen die hij nu heeft??

2.Er zijn wat randvoorwaarden, langzaam aan opbouwen is daar één van!! dus liefst 0,25 mg per 5 dagen naar de dosis die je voorlopig gaat vasthouden (gebaseerd op de situatie bij punt 1).

3. je kunt de dosis van je paard verdelen over de dag om ook de impact van de pil te verdelen- ons paard had bijvoorbeeld op een gegeven moment een dosis van 1 mg, die gaven wij toen 0,5 mg in de ochtend en 0,5 mg in de avond zodat de impact minder hard was en beter verdeeld over de dag. Dit kan, hoeft niet. - zou evt ook nog een optie voor Gambit kunnen zijn om uit te proberen of hem terugzetten naar 0,75mg en kijken of hij helderder gaat worden.
Dit doe je om misselijkheid, duizeligheid te voorkomen maar ook als je merkt dat ze slechter gaan eten.

4. In de 3e a 4e week kunnen paarden een dipje/terugval krijgen. Dit is tijdelijk en daarna gaat het beter met je paard, verharen op het hoofd zet in, zweten wordt minder, paard wordt opgewekter (dat zou al ingezet moeten zijn eigenlijk), weer meer zichzelf, fitter, etc etc.

5. Liefst 6 tot 8 weken je voorlopige einddosis aanhouden en kijken wat dit doet, tenzij je reden hebt om dit aan te passen - bijvoorbeeld je paard eet niet of ziet er heeel erg duf uit.

6. Pergolide geef je liefst vlak voor het eten of misschien nog beter NA het eten. Omdat paarden vaak binnen 3 kwartier tot een uur misselijk worden van de pergolide (zeker in het begin). Als je het vlak voor het eten geeft, heeft je paard er nog geen last van tijdens het eten. Als je het na het eten geeft, valt er niets meer te bederven ;-)

7. Geef de pergolide niet door het standaard eten van je paard, je cushing paard wordt op een gegeven moment super wantrouwig naar het eten als daar de pergolide in heeft gezeten. Geef de pergolide dus echt APART zodat het paard geen associatie heeft met zijn gewone hap en dat dan zou laten staan!!! Blijven eten is belangrijk!! Dus pergolide in een appel of boterham of stukje wortel of krentebol als "tussendoortje" geven. Door de cortisol in hun lichaam kan een paard toch al misselijk zijn en geen trek hebben..
Laatst bijgewerkt door fargo op 19-09-11 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:14

sabrina85 schreef:
Ik moet om 5 uur de da bellen, hopen dat hij het recept geeft en wellicht dat vandaag nog kan beginnen.
Hoeveel mg zou ik moeten geven om te beginnen?

Zie mijn eerdere post! Om dit te bepalen moeten we het gewicht van je paardje weten en de symptomen waar hij op dit moment last van heeft! Maar het starten gaat zowiezo stapje voor stapje dus 0,25 mg voor 5 dagen is prima als start is prima

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:24

Bedankt voor je reactie Fargo.
Morgen of overmorgen kan het ophalen en beginnen we.
ik schat dat hij rond de 500 kilo is de symptomen waar hij op dit moment last van heeft zijn;
hoefzweren, vocht boven de ogen, afvallen, lusteloos en stijfheid.
Hij is tevens hoefbevangen geweest van de zomer en neigt er af en toe nog naar.
Hij eet wel goed, maar sinds hij de zweer in 1 hoef kreeg is hij in een paar dagen tijd enorm afgevallen.
Moet het echt op een vast tijdstip worden gegeven?
ik kom namelijk niet altijd op een vaste tijd, maar heb wel de mogelijkheid dat de eigenaresse het geeft wanneer de tijden teveel verschillen.
Is er qua prijs een groot verschil tussen de da en apotheek?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:44

Prijs kan ook enorm verschillen per apotheek! Even bij verschillende apotheken navragen, kan zo bijna 100 euro per 3 maanden schelen.
Ik betaal nu 38 euro voor 90 pillen van 1mg.
Bij een andere apotheek betaalde ik voor 100 pillen 126 euro.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:49

Jeetje dat is nogal een verschil, zou je niet verwachten dat er verschil in prijzen zou zijn bij apotheken.
Ga morgen meteen even bellen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:02

wij hebben 48 euro voor 100 pillen betaald,in dld is het helemaal duur als ik hier de pillen zou moeten kopen,vandaar dat we in nederland halen...

en gambit lijkt de afgelopen 2 dagen wat "fitter" kijkt weer helderder uit zijn ogen... :D

en ja afwisselen met waar je de pilletjes mee geeft is aan te raden,deed het eerst in ene stuk appel,maar die hoeft ie niet meer,nu in een snee brood...zijn biks laat hij af en toe staan,volgens mij wantrouwt hij die... ( krijgt zijn biks en dan geef ik hem een sneetje brood met pilletje tussendoor,hij heeft ook al zijn brood geweigerd...)

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 22:08

Oh dat is fijn!!
Hopen dat het zo blijft gaan, hij heeft wel een super lief koppie zeg!!
Die kosten vallen mee, ik bereid me voor op een shock als ik de pillen bij de da haal aangezien hij vaak prijzig is.
Maar goed zometeen ben ik er bekend mee en weet ik hoeveel ik moet geven, dus dan haal ik de volgende keer bij de apotheek.
Dat wordt elke keer weer een nieuwe variatie bedenken waarin het pilletje verstopt kan worden haha

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:27

sabrina85 schreef:
Bedankt voor je reactie Fargo.
Morgen of overmorgen kan het ophalen en beginnen we.
ik schat dat hij rond de 500 kilo is de symptomen waar hij op dit moment last van heeft zijn;
hoefzweren, vocht boven de ogen, afvallen, lusteloos en stijfheid.
Hij is tevens hoefbevangen geweest van de zomer en neigt er af en toe nog naar.
Hij eet wel goed, maar sinds hij de zweer in 1 hoef kreeg is hij in een paar dagen tijd enorm afgevallen.
Moet het echt op een vast tijdstip worden gegeven?
ik kom namelijk niet altijd op een vaste tijd, maar heb wel de mogelijkheid dat de eigenaresse het geeft wanneer de tijden teveel verschillen.
Is er qua prijs een groot verschil tussen de da en apotheek?

Het is niet echt nodig dat het een vaste tijd is, maar min of meer een vast moment op de dag of 2 momenten op de dag is wel fijn voor de gewenning denk ik.
Da is best vaak ongeveer 1 eur per pilletje terwijl dat via apotheek 35 cent per pilletje is grofweg gezegd.

Een vuistregel voor de dosis is aantal kg x 0,002 = de dosis die mag worden gegeven en voor de meeste gevallen een goede dosis is. Kan je met minder toe is dat mooi, lukt het niet met de dosis (omdat je paard bijv steeds bevangen is) kan het zijn dat je hoger uit gaat komen, maar dat hoeft niet perse ligt ook aan de gevoeligheid van je paard/pony. Wat voor type paard is het? Ponies zijn bijv ook gevoeliger.
Dus 500 x 0,002 = 1 mg = in principe 1 pilletje van 1mg. Je zou dus op kunnen bouwen naar 1 mg, maar je zou ook kunnen kijken of je op kan bouwen naar 0,5 mg en kijken hoe je paard het daar al op doet. Moeilijk om zo even te zeggen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:33

kimmie261 schreef:
wij hebben 48 euro voor 100 pillen betaald,in dld is het helemaal duur als ik hier de pillen zou moeten kopen,vandaar dat we in nederland halen...

en gambit lijkt de afgelopen 2 dagen wat "fitter" kijkt weer helderder uit zijn ogen... :D

en ja afwisselen met waar je de pilletjes mee geeft is aan te raden,deed het eerst in ene stuk appel,maar die hoeft ie niet meer,nu in een snee brood...zijn biks laat hij af en toe staan,volgens mij wantrouwt hij die... ( krijgt zijn biks en dan geef ik hem een sneetje brood met pilletje tussendoor,hij heeft ook al zijn brood geweigerd...)

DAT is super nieuws, dan gaat het vast vanaf nu de goede kant op! Ja dat lastig doen met de pilletjes dat is ook wel een beetje een fase, maar ze worden er erg (vreselijk) bijdehand in. Misschien toch kijken of je de boterham pas naderhand kan geven misschien? Die associaties zijn echt lastig! Ze worden stronteigenwijs en kunnen er echt dingen om laten staan. Daarom geven wij de boterham ook echt nog zelfs buiten zijn box ;-) op de poetsplaats voordat ie terug gaat, paar snoepjes erachter aan :D Krentebollen zijn een tijd favoriet geweest, nu is het weer gewoon een dubbelgeslagen boterham :j :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:46

mijn paard krijgt zijn pillen in een vochtige boterham,tot een balletje gekneed.
16 pillen(levothyroxine)heeft niets met cushing te maken(nou,ja....eigelijk wel) maar alleen om even te vertellen hoe ik het doe :o
Dat gaat er met smaak in iedere ochtend ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:33

Kim, ik zat nog even te rekenen, je geeft nu 5 weken, maar hebt denk ik ook langzaam opgebouwd toch? Dan zit je nu dus eigenlijk zo'n ruime 3 weken op 1 mg, dan zou de dip dus wel "de dip van 3 weken bezig" kunnen zijn en dan zou hij nu inderdaad verder moeten gaan opknappen.

We hebben zelf Willy sinds 2 september op een verhoogde dosis staan omdat hij deze zomer weer langer en krulleriger haar had dan we gewend waren. Overlegd met Da die langskwam voor de hoefzweer en die stemde er mee in. Even gewacht tot de hoefzweer ellende over was en toen gestart. Hij is nu 6 weken geleden geschoren en ik zweer je het haar dat er nu onder zit, wordt weer donkerder en dieper van kleur en groeit niet zo hard en is weer meer zijn normale haarsoort. Zijn koppie is weer veel donkerder en meer koffievos aan het worden. Ben het nog even aan het aankijken, maar het lijkt weer extra aan te slaan *\o/* *\o/* .
De eerste week dat we verhoogd hadden, zei onze stalhouder dat Willy een beetje vaag deed ;-) Pas later dacht ik oh dat is door de verhoogde dosis, hij is gewoon een beetje in de war ervan en deed dus ook een beetje vaag: heel hard tegen de boxdeur slaan terwijl hij zijn eten al had en als de deur openstond om naar buiten te gaan een beetje warrig in de gang stil gaan staan ;-)
Na een dag of 5 keek ie weer helder en deed ie weer normaal /3 , kun je zien dat het toch behoorlijk inwerkt op hun functioneren en zaken bijstelt. Daarna was ie ook weer assertiever naar de rest van onze kudde leek het, dat is niet verkeerd voor een oudere man ;-)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:29

ja ik heb de eerste week 0,5 gegeven en daarna 1 mg,dus hij krijgt nu 4 weken 1 mg...

hij lijkt gewoon dipjes te hebben,zo was hij gister weer helemaal bitje,zo kwam ik gisteravond voeren,hij stond in de hoek van zijn stal reageerde traag,at heel langzaam zijn boterham met pil op,en de biks liet hij staan,en ging weer in zijn hoekje staan,vanmorgen was alles opgegeten en was hij weer blij en keek hij weer helder uit zijn ogen...

nou ja we zijn nog maar zo kort bezig en ik zie wel vooruitgang,hij heeft echt wel weer zijn heldere ogen terug,hij is druk ( piept weer,dat is heel "gambits" piepen als je iets leuk vind) ,alleen heeft ie van die "down" momenten zoals hierboven op de foto staat...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:35

Ach arme Bitje. De pergolide is natuurlijk ook echt wel actief met het bijstellen van zijn hormoonhuishouding, dat is ook niet niks en dat merk je het beste in de beginfase, op een gegeven moment is alles "bijna weer normaal" en dan denk je er eigenlijk niet meer over na. Maar het feit is natuurlijk ook dat de cortisol ze echt van binnen uit vergiftigd (daardoor voelen ze zich soms echt duizelig en misselijk) en dat proces dat al een tijdje duurt, moet nu ongedaan worden gemaakt en daar kunnen ze dan ook weer misseljik van zijn :(:) :(:) . Wel super dat ie zijn eten toch eet en dat hij vanmorgen weer helder was. Merk je al iets aan hem qua zweten en plassen ofzo? Dat dat aan het wijzigen is?

Wat leuk dat ie piept :D ;) klinkt schattig! Willy kan echt hengstenbrullen geven en vervaarlijk met zijn voorbeen zwaaien en stampen, toen dat terug kwam, wisten we: HIJ IS ER WEER :j *\o/*

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:42

ja plassen en drinken is veel minder geworden,zweten is helemaal over,maar nu heb ik hem wel weer geschoren,met die lange vacht bleef hij wel zweten...

ja je merkt echt wel dat zijn lichaam in de war is,maar...ik ben wel weer blij met het "bitjezijn"zoals hij gister weer was,die ogen stonden weer zo mooi,hij keek zo helder uit zijn ogen,mooie open kijkers weer :+:

sta ik weer met kriebels naar hem te kijken,alleen ja een paar uur later is ie dus niet lekker.

wat me wel opvalt is dat zijn koker dik blijft,nu is het bij hem nu dus de vraag,is dat van de cushing,of rommelt er weer iets...
Afbeelding

deze foto is dezelfde keer gemaakt als de foto waarop hij zo down keek,je ziet ook hier dat hij niet monter uit zijn ogen kijkt,gister weer wel,had hij echt die grote kijkers weer terug..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:46

en ja haha dat piepen,dat is meestal een grote staat van opwinding van hem hoor,als hij bv naar stal mag na de wei en hij wil eruit en ik gooi de draden open dan hoor je echt "ieeeehhhhhhhhhhhhhhh"helemaal blij is ie dan,heel vroeger deed ie dat ook onder het zadel,vooral in galop,was meestal een teken dat je je heel goed vast moest houden :D

we hebben hem vorig jaar nog eens in het tuig gezet,ik dacht mss is dat wel leuk,leer ik hem aangespannen lopen dan kan ik zo wat meer met hem doen,hij had het tuig op,en druk dat ie was,bij aandraven kwam er een harde "ieeehhhh"uit,nah laat dan maar,dat hoef ik niet voor een kar... :D dat is dan ook ieehh als je erachter hangt...nee dank je :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 10:52

Ja ze kunnen dan op die momenten ook wat meer in zichzelf zijn gekeerd qua blik en dofheid, dat zie je op oude foto's van willy ook echt wel terug. Ik zie wat je bedoelt.

Wat goed dat het plassen en drinken verbeterd is. Dat zijn echt duidelijke signalen dat zijn lichaam beter op orde wordt al en het zweten ook helemaal over! Die thermostaat die zo van slag is door de hormonen dat is zo vervelend, super dat dat ook al is aangepakt. Dan komt die blik ook van zelf goed hoor! En mocht je toch op een gegeven moment nog iets willen proberen dan zou je dus de dosis kunnen verdelen om te kijken of dat nog verlichting geeft. Maar als hij verder al zo veel gaat doen..

Je zou voor de koker er (tijdelijk) iets bij kunnen geven voor de weerstand. De hoge dosis cortisol staat ook herstel van ontstekingen in de weg, vertelde mijn DA laatst, daarom zijn ze dus zo gevoelig voor ontstekingen en duurt het zo lang om te herstellen als ze iets hebben. Wij geven min of meer standaard MSM om problemen aan huid, hoeven, longen te voorkomen en ik geef echinacea druppels, niet elke dag maar wel min of meer structureel en zeker/extra als er iets speelt of lijkt te spelen.

enneh IEEEEEHH als je erachter hangt, lijkt mij ook niet echt wenselijk hahaha

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:19

Indy heeft ook regelmatig last van zijn koker. Heel vies en soms wat dik. Ligt erg aan hoe zijn weerstand op dat moment is. Wel iets van de laatste jaren, dus ik geef de cushing daar een beetje de schuld van.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 22:51

Moon zag er weer actief uit, we hebben lekker gereden vanavond.
Nog even geknuffeld, wat ze ook wel oke vond. Maar eten is altijd nog beter!!!
Gaat gelukkig prima met haar!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:43

Ik lees dat er paarden zijn die regelmatig een dikke koker hebben, paarden met Cushing hebben al een verminderde weerstand en een dikke koker heeft vaak te maken en een slechte leverwerking soms loont het de moeite hier iets mee te doen.

Ik ben laatst met Rumay,mijn ruin,bij Laarakker geweest of er iets van Cushing te vinden was en dit puur om de reden dat ik zijn moeder heb moeten laten inslapen vanwege de Cushing op relatief jonge leeftijd.
En het is toch niet helemaal duidelijk of er een stukje erfelijkheid in Cushing zit.
Gelukkig was er niets te vinden wat zou kunnen wijzen op Cushing.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:47

nou ik moet zeggen dat gambit's koker echt weer schrikbarend dik is...

alleen heeft hij daar al zowiezo problemen mee na 2 operaties,dus ja is het nu aan het rommelen van binnen,óf is het door de cushing??

-O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:56

kimmie261 schreef:
nou ik moet zeggen dat gambit's koker echt weer schrikbarend dik is...

alleen heeft hij daar al zowiezo problemen mee na 2 operaties,dus ja is het nu aan het rommelen van binnen,óf is het door de cushing??

-O-

misschien eens de schildklierwerking laten controleren?
Dat kan met een simpele bloedproef.
De schildklier is o.a verantwoordelijk voor de waterhuishouding.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:01

bij zijn bloedonderzoek is alles onderzocht,echt een heel groot bloedonderzoek gedaan,en daar was alles goed bij... ( tenminste buitend e afwijkende waardes wat op cushing wees)

ik weet het gewoon niet bij hem,ik heb alleen zoiets dat áls het van binnen rommelt dan eet hij meestal niet of dan krijgt hij zoveel pijn dat hij niet meer wil lopen ( draait dan alleen maar rondjes om zijn achterhand) en hij ging net in draf en galop de wei in,kan ook zijn dat er problemen zijn met zijn lymfen hoor...

wat dat betreft denk ik weleens,waar en wanneer gaat het nou goed mis... :\