[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shera

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:58

Wie heeft er ervaring met TKC 97??

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:30

is dat niet dat spul wat brandplekken geeft in de zon? (haal alle namen inmiddels door elkaar) Lachen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:18

Kinke schreef:
is dat niet dat spul wat brandplekken geeft in de zon? (haal alle namen inmiddels door elkaar) Lachen

ah jakkes nee toch... Nors opkijken

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:29

yep, mijn paard is er mee verbrand...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:14

Kan het wel als je het spul er voor het opstallen opsmeert?? Of trekt het niet in. Ik haal mijn paard namelijk 's nachts binnen.
Ik ben es op internet aan het neuzen gegaan en het schijnt wel goed te werken, maar een paard met brandwonden is toch ook niet de bedoeling... Huilen

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:44

Verbrand een zwarte huid eigenlijk ook? Of is dat alleen bij een witte huid?

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:50

En wie heeft er ervaring met vliegenoormerken voor koeien?
Boviclip van Exil op basis van permethrin?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 08:10

weet het alleen in combi met koeien Knipoog
Noem mij een zeikerd, maar ik zou nooit een product gebruiken wat brandwonden kan veroorzaken, zwarte of witte huid, zon of geen zon, dat lijkt me dan een te agressief goedje.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 14:46

@ Gijsje 59: kan me voorstellen dat je het fijn vind je paard zonder deken op te stallen, maar mijn ervaring is dat met deken ze echt minder schuren. Niet vervelend bedoelt maar ik denk juist dat jouw paardje schuurt omdat hij 's nachts zonder deken staat. Den schuurt met halsdeken alleen zijn staart, met hele deken helemaal niet op stal. Naar mijn idee helpt de deken ophouden dus wel.

Godzijdank is het eczeem bij Den niet meer 'zichtbaar' nu hij met hele deken staat dag en nacht op land. In combinatie met de Puur Natuur druppels. Hij schuurt niet meer (ook niet als hij paar uurtjes zonder deken staat), geen wonden en jeuk, niet meer uren lopen in het land. Heerlijk rust Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 14:58

Ik heb TKC een tijdje gebruikt voor mijn pony. Het gaf bij hem geen brandplekken (hij heeft zwarte manen/staart), maar het hielp bij hem ook niet tegen de jeuk...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:13

haaiiii

ik weet dat er geen middeltjes zijn die het jeuken hellemaal tegenhouden , maar zijn er wel middeltjes die jullie hebben gebruikt en waarvan je zegt dit helpt tog wel een beetje ?

de staart en manen eczeem van mijn paard word steeds erger hij heeft wel een eczeemdeken op en dat helpt natuurlijk al aardig Lachen
zijn halsdeken is stuk en moet gemaakt worden nu heeft meneer al tot bloedens toe lopen schuren Ach gut this zo sneu voor hem ....

dus hebben jullie iets wat je hebt gebruikt waarvan het jeuken toch wat minder word ? ik weet dat het niet bij elk paard zal helpen maar wil het toch graag proberen

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:58

hoi, ik lees al een tijdje mee en heb nu toch ook een vraag
ong. 2 weken geleden heeft mijn DA naar mn pony gekeken omdat ik zn staart wat schilferig vond en nu vermoed hij dat hij zomereczeem heeft.
op zijn advies behandel ik hem nu met sweet itch (healer).
tevens ben ik van sportbrok overgestapt op subli ponybrok
(ivm eiwitten) en krijgt hij op advies van mn holistische hoefsmid paardenbloemextract en drainage compositum.
(dit omdat zijn lever verminderd zou werken)
(volgens mn hoefsmid is t dus geen zomereczeem maar komt t door een slechte lever funtie en vervuiling van binnenuit dat hij jeuk heeft)

de kenmerken bij mn pony zijn eigelijk nogal vaag heb ik het idee:
- hij heeft dus wel een wat schilferige huid
(is sinds een weekje wel wat erger lijkt t)
-schuurt wel, maar niet enorm veel
(staat 24/7 buiten, met schuilstal maar daar zie ik hem noooooit instaan)
-hij heeft eigelijk geen echt duidelijke plekken ofzo(gelukkig)
-bij zn staartwortel heeft hij wel een dunner geworden bovenkant en je ziet dat er heel snel haren loslaten en die hebben allemaal een soort wittig puntje waar ze eerst vast zaten. maar ze laten heel snel los.

verder is hij heel relaxt, ik merk eigelijk niks aan hem.
wel had hij een dag of 5 geleden opeens een plekje in zn manen
(de dag ervoor had ik zn manen ook met sweet itch ingespoten omdat hij een beetje stond te schuuren op stal met zn manen toen hij klaar was met eten)
bij dat plekje was de huid een beetje raar. er zaten allemaal heel erg harde gele korreltjes en een soort klein bultje. ik heb dat gewassen met betadine en nu gaat dat wel beter, maar nu heeft de rest van zn manen kam een vrij gelige schilferige huid met wat gelige korstjes en dat jeukt ook heb ik het idee.

een kennisje vraagt zich af of hij geen parasiet kan hebben ofzo. ik ontworm hem wel gewoon elke 7 weken (oid)
dus mischien dat ik de DA daar deze week wel even voor laat komen om een soort kweekje te nemen.
wat mij dus t meeste opvalt is dat als hij dus op stal staat hij wil schuuren. en dat hij t liefst met zn kont tegen de muur gaat staan, gaat mesten en dan dus met zn kont tegen die mest schuurt. das toch vreemd???

ik heb vandaag wat fotos gemaakt van zn manen en staart
die zal ik ook toevoegen (hopelijk mag dat wel zo)

Afbeelding
zn staartwortel van links gezien. ik hou hier zn haren dus wat aan de kant, je kan dus goed de witte puntjes van de haren zien, dat kale is dus de onderkant van zn wortel.

Afbeelding
rechter kant van zn staartwortel, zelfde verhaal als linkerkant.

Afbeelding
bovenkant van zn staart, wel dus ietsje dunner dan die was en ook met van die witte puntjes
ik hou ook zn haren ietsje aan de kant dus.

Afbeelding
zo is zn staart dus gewoon als ik hem niet vasthou zegmaar.

Afbeelding
nosey helemaal, dus nergens kale plekken oid.

Afbeelding
nosey's manen. vorige week getrokken
(hij had net gegaapt vandaar de lange mondhoek)

Afbeelding
plekje in zn manen

Afbeelding
droge huid in zn manen

Afbeelding
schilferigheid
Afbeelding
close up
Afbeelding
zn manen, geen duidelijke kale plekken

Afbeelding
close up van zn nek

wie kan mij helpen??
meer fotos op http://majas-fotos.mijnalbums.nl/
als iemand tips, info of wat dan ook heeft hoor ik dat heel graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 23:27

Jeetje echt vervelend Fluf. Mischien stomme opmerking maar zou je mischien zo speciale deken van iemand kunne lenen om te kijken of dat mischien helpt ?

En Nosey heeft hier zeker nog nooit eerder last van gehad in de zomer ? En bij de andere paarden is er ook niks bijzonders te merken ?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:43

XxSultanxX schreef:
haaiiii

ik weet dat er geen middeltjes zijn die het jeuken hellemaal tegenhouden , maar zijn er wel middeltjes die jullie hebben gebruikt en waarvan je zegt dit helpt tog wel een beetje ?

de staart en manen eczeem van mijn paard word steeds erger hij heeft wel een eczeemdeken op en dat helpt natuurlijk al aardig Lachen
zijn halsdeken is stuk en moet gemaakt worden nu heeft meneer al tot bloedens toe lopen schuren Ach gut this zo sneu voor hem ....

dus hebben jullie iets wat je hebt gebruikt waarvan het jeuken toch wat minder word ? ik weet dat het niet bij elk paard zal helpen maar wil het toch graag proberen

Hoi,

Ik heb ook veel middeltjes gebruikt, wat erg goed hielp was avs van de paardendrogist. Ook sweet itch hielp wel goed. Maar sinds ik de borstelframe heb aangeschaft en die in de stal hangt hoef ik eigenlijk er niks meer op te smeren. Ze schuurt ook niet zo veel meer. Als ze wil kan ze gewoon lekker schuren aan de borstel die in haar stal hangt. En ik zet haar 's avonds ook binnen om een uur of 19.00. En als het nog warm is wel wat later.

Alleen als het weer erg warm is en er zijn veel vliegen dan spray ik even met vliegenspray.

Verder geeft ik geen kuil en wel hooi.

Groetjes Mirjsm

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:14

Fluffyfox, Hoe oud is je paard en hoe lang heb je d'r al?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:15

nou 2 weken op vakantie geweest en met ap zijn eczeem gaat het eigenlijk nog best goed!
staart ziet er vrij normaal uit, en in de manen 2 kleine plekjes...
wel wat meer eczeem op het hoofd,maar ja dat zit er toch altijd wel denk ik.

ben wel heel benieuwd want vanaf vandaag staat meneer weer in het gras, dus afwachten hoe het nu met zijn eczeem blijft gaan..

toch nog ff vraagje:
want ik ga dus wel een speciale eczeem deken kopen, wie is er bekend met de deken van Equitheme?
heb na,elijk wel al gehoord dat die van divoza erg snel kapot gaan en een echte boett is me net even te duur Knipoog

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:19

er is een heel simpel goedkoop middel
WATER
na de weidegang goed de staart en manen wassen met schoon koud water werkt super want je wast het speeksel van de mugjes weg alle stofdeeltjes en zand waar ze jeukerig van kunnen worden
je moet de paarden op stal zetten ruim voor zonsondergang en niet voor zonsopgang soms helpt het om ze gewoon te scheren waar ze schuren zodat je het goed kunt spoelen het is te proberen wel een tijdje volhouden !

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:20

Hier gaat het met de eczeem echt niet goed. Grote drama eigenlijk. Mijn shet schuurt zich echt helemaal open. Zelfs met deken op. Heb het nog nooit zo erg gezien. Heb vandaag dus ook de hoofdkap besteld. Deze heeft hij nooit nodig gehad. Vorige jaar heb ik alles dicht kunnen houden en nu is het echt drama.

Ook mijn KWPN'er heeft ontzettend last van jeuk. Hij zit ook onder de bulten van de steekbeesten. Vanaf vandaag houd hij ook 24 uur per dag zijn vliegendeken op. Baal er alleen van want hij is heel grof gebouwt (tuiger) en deze deken zit niet voor de 100% naar mijn zin, maar vind een echte eczeemdeken voor hem niet nodig. Nog even over nadenken hoe ik dat ga oplossen...

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:22

ik heb der ook 1...Maar we hebben eindelijk de oplossing: DE ECZEEMDEKEN..Miss is het niet het beste..maar in dit geval wel..We hebben zalvjes lopen smeren enz. Maar niks hielp toen toch maar belsoten een deken om te doen en nu si het over...Haar manen blijvne mooi lang Haha!

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:25

ellepel schreef:
nou 2 weken op vakantie geweest en met ap zijn eczeem gaat het eigenlijk nog best goed!
staart ziet er vrij normaal uit, en in de manen 2 kleine plekjes...
wel wat meer eczeem op het hoofd,maar ja dat zit er toch altijd wel denk ik.

ben wel heel benieuwd want vanaf vandaag staat meneer weer in het gras, dus afwachten hoe het nu met zijn eczeem blijft gaan..

toch nog ff vraagje:
want ik ga dus wel een speciale eczeem deken kopen, wie is er bekend met de deken van Equitheme?
heb na,elijk wel al gehoord dat die van divoza erg snel kapot gaan en een echte boett is me net even te duur Knipoog

wij hebben die van divoza voor 75 euro...Ik vind hem top..hele jaar opgehad e nde deken leeft nog..Wat ik je wel anabeveel is om er 2 te kopen..Als je pony dag en ancht buitennstaat. De deken word erg sne lvet en vies waardoor die erg gaat stinken..En dan is het ook gen epretje meer om de deken vast te pakken hij is dan zo vet en vies..

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:40

Ik heb nog even geen foto maar misschien dat iemand uit mijn verhaal al op kan maken of dit zomerexceem is of iets anders?

Mijn pony schuurt erg veel aan dr hoofd. en dan vooral bij dr voorpluk en oren, soms blijft het bij hele kleine schuurplekjes, helaas heeft ze nu al een heel deel van dr voorpluk eraf gekregen en zit er een behoorlijk schuurplek.
Ik smeer het op dit moment in met D-Itch zalf maar vind dit niet voldoende werken.
Opvallend is dat ze het vorig jaar rond dezelfde periode (vanaf maart ongeveer) had, de ene keer erger als de andere keer.
Bij dr manen schuurt ze niet, en dr staart ook niet, het is echt alleen dr hoofd..

Kan iemand mij vertellen of dit zomerexceem is, of iets anders? zal anders even een foto maken deze week.

overigens heb ik er vorig jaar niks mee gedaan, alleen de plekjes ingesmeerd met een verzachtende creme, en viel het erg mee, dit jaar is het een stuk erger.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:23

ellepel schreef:
toch nog ff vraagje:

Ik heb bij Ooteman de Equitheme deken besteld. Maar ik kreeg een berichtje dat deze er niet meer waren en dat ze nu de Vantaggio-deken hadden. Deze was van dezelfde leverancier als de Equitheme en de deken zou ook hetzelfde zijn.
Gisteren ontvangen en vandaag gepast. De deken zelf zat wel mooi alleen kreeg ik de buikflap niet vast. Mijn pony is te dik..
Ik heb de deken dus alleen gepast en heb er verder niet echt verstand van ofzo. Ik heb ook de blauwe Everline eczeemdeken dus hier heb ik m nu mee vergeleken.
Deze buikflap leek iets minder breed. De deken is ook iets korter dan de Everline, ik bedoel niet van hoofd tot staart maar van rug tot buik (snap je). Bij de nek kan de deken met een schuifje losser en strakker, hier zit geen klipje. De buikflap gaat tussen de voorbenen vast met een klittebandstrook en 2 klipjes. De elastieken band bij de hals kan ook strakker gezet worden. De stof zag er wel luchtig uit.
Hopelijk heb je hier iets aan. Ik weet dus niet hoe de deken is als een paard m op heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:26

ik ben wel benieuwd naar pasvorm want ap heeft best brede schouders en de meeste dekens trekken daar wel strak bij hem.
nou ja ik ga gewoon passen en wil t niet dan stuur ik de deken gewoon terug, zal ook es de plaatselijke ruitersportzaak hier es vragen wat die allemaal in de aanbeding hebben op dat gebied.
die everline deken is die wel goed?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:32

Kendra schreef:
Fluffyfox, Hoe oud is je paard en hoe lang heb je d'r al?

hallo
nosey wordt in juli 7. en ik heb hem sinds 3 nov 06. (dus nu bijna 8 mnd)
de vorige eigenaresse zegt nooit iets gezien/gemerkt te hebben van schuren oid. maar toen ik hem kocht was zn staart wel erg kort aan de zijkanten, er is mij verteld dat dit werdt geschoren, maar ik twijfel nu toch een beetje.
vorig jaar toen hij kwam heb ik echt niks gemertk
en dit voorjaar met t warme weer ook niet
wel hebben we dit jaar voor t eerst t land laten bemesten met koeienmest, dat was eeeh even denken ik denk in mei vlak voor die enorme droge periode.
kan dit er wat mee te maken hebben??

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:42

De everline bevalt mij goed. Mijn pony heeft vooral erg veel last bij haar buik en ik vind de Everline-buikflap in vergelijking met anderen veel breder.
Mijn pony kan alleen tegen geen enkele deken. Ze krijgt werkelijk overal schuurplekken. Ik wisselde dus af tussen de Everline en een goede vliegendeken met buik maar wou ipv de laatste er nog een eczeemdeken bij.