[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:18

Evy schreef:
Oh ja, zo zag het er bij mijn paardje ook uit in het begin.
Met die vervelende kloven, die kunnen nog best pijnlijk zijn.
Goed droog houden!!

Ik heb alleen een buitenbak.. met schurend zand en 9 van de 10 x is de bak ook nog ns nat... Eventjes rust geven tot het weg is ?

Evy

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:00

Is de buitenbak heel zwaar zodat ze met haar koten in het zand staat? Of valt dat wel mee?
Anders moet die sudocreme genoeg bescherming bieden als je het er dik op smeert.
En als de bak echt nat is dan zou ik haar binnen houden (verder wel beweging geven), maar als het gewoon droog is zoals nu dan kan ze buiten blijven.

Toen in januari met de sneeuw en regen moest die van mij binnen blijven. Erg vervelend voor iedereen, maar uiteindelijk heeft het wel geholpen.
Je kan ze ook van binnen uit helpen door mok puur druppels te geven!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:03

Evy schreef:
Is de buitenbak heel zwaar zodat ze met haar koten in het zand staat? Of valt dat wel mee?
Anders moet die sudocreme genoeg bescherming bieden als je het er dik op smeert.
En als de bak echt nat is dan zou ik haar binnen houden (verder wel beweging geven), maar als het gewoon droog is zoals nu dan kan ze buiten blijven.

Toen in januari met de sneeuw en regen moest die van mij binnen blijven. Erg vervelend voor iedereen, maar uiteindelijk heeft het wel geholpen.
Je kan ze ook van binnen uit helpen door mok puur druppels te geven!

Mhhh nee zo zwaar is de bak niet! Nu is die toevallig mooi droog maar ik zal de sudocreme dik blijven smeren.. Maar ik mag het absoluut niet wassen ? Gaat het dan echt vanzelf weg ?

En als er korsten op komen ? eraf trekken of laten zitten ?

Het doet haar duidelijk wel pijn als ik eraan kom, telkens terug trekken enz..

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:22

Ik zou 1 à 2 keer per week wassen met betadine, en daarna goed droogmaken.
Dan een dikke laag sudocreme erop. Korsten zou ik erop laten zitten, die vallen er vanzelf af doordat de sudocreme het soepel houdt. Verder er zoveel mogelijk vanaf blijven, wel elke dag in de gaten houden en crème smeren maar meer ook niet.
Of het vanzelf weg gaat durf ik niet te zeggen, zodra het erger wordt dan de DA erbij halen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 23:36

Oke... ik ga duimen vind dit zo vervelend :(

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:07

Even antwoord via mijn telefoon de dierenarts is er gister bij geweest na het mailen van de fotos en het is gewoon mok.. Helaas heeft hij weer een dik voorbeen op dit moment door de mok, been van de fotos was trouwens zijn achterbeen, been is nu niet overdreven bijna een x zo dik dus ik bel morgen ochtend meteen de dierenarts weer, komt puur door de mok ben bang dat als de dierenarts niks voor m kan doen dat we hem maar naar de kliniek gaan brengen ondangs dat dat een enorm gestress voor hem is daarom ook liever niet..

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:59

M hartje M ; ziet er idd pijnlijk uit! ik zou zeggen 2x per dag een dikke laag sudocreme erop :j

nou mijn eigen DA is vanochtend weer langs geweest, en we gaan nu droogzetters proberen.
gelukkig geen kliniek, jeetje wat was dat een gestress geworden als dat moest :=

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:31

Evy schreef:
Wow, wat een verschil zeg!! En die plekken zagen er wel erg rood en pijnlijk uit :(:)

Hier zijn mijn foto's over ons mok avontuur.
Op een zaterdag haalde ik haar op deze manier uit de paddock. Been rood en pijnlijk
[ Afbeelding ]

En aan de achterkant was een pijnlijke kloof te zien
[ Afbeelding ]

Dierenarts erbij gehaald, en toen kreeg ze een AB spuit en hydrocortiderm met het advies om 2 keer op een dag te smeren.
Zo zag het er maandag uit:
[ Afbeelding ]

Woensdag... we mochten het been trouwens absoluut niet wassen omdat het volgens de DA droog moest blijven
[ Afbeelding ]

Helaas werd het elke dag erger, dit was de donderdag
[ Afbeelding ]

Vrijdag ;(
[ Afbeelding ]

Op deze dag werd de DA er weer bij gehaald, toen kregen we Clindacutin en Puur mok druppels. Nog steeds niet het been wassen maar wel zo schoon mogelijk proberen te houden

Zaterdag..... |( |(
[ Afbeelding ]

Gelukkig ging het hierna de goede kant op en genazen de plekken in de kootholte elke dag wat beter.
Alleen breidde de mok zich uit op haar pijpbeen
[ Afbeelding ]
Vanaf deze dag zijn we begonnen met 2 keer in de week wassen met betadine shampoo en de droge korsten in te smeren met sudocreme.

Na een week zag het er zo uit
[ Afbeelding ]

En dit is de laatste foto die ik heb
[ Afbeelding ]

Op dit moment is zitten er nog 3 kale plekken, eentje op haar pijpbeen en 2 in de kootholte.
Verder loopt ze gewoon weer op 4 benen en ben ik weer aan het rijden, dus we kunnen zeggen dat we de goede kant op gaan!

Bij mij werd het ook alleen maar erger door hydrocortiderm -O-
Ben nu bijna een maand bezig met mok care kruiden en het is bijna weg!! Moet ook wel erbij zeggen dat hij 3 weken op stal heeft gestaan ivm blessure.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:50

hier weer even een update van die van mij (voorbeen heb ik even geen foto's van nu);

Afbeelding
Afbeelding

weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden, het ziet er wel beter uit dan vorige week zondag.
ik smeer nu sinds donderdag met droogzetters, gemengd met gewone mokcreme omdat het anders te dun is.
zijn mok begint nu op sommige plekjes wel te bloeden, heb gister nog contact gehad met de dienstdoende arts van dit weekend en die zei dat ik gewoon door mocht blijven smeren, zijn voorbeen is overigens nogsteeds dik -O- word wel dun met stappen en is ook een stuk dunner als hij savonds weer op stal komt nadat hij de hele dag buiten is geweest, maar ik vind het wel te lang duren kijk het morgen nog aan en anders maar weer even overleg met de DA.

wat is jullie ervaring verder met droogzetters? na hoeveel dagen zagen jullie verbetering?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:16

en weer een update van onze kant, been ging niet beter.
achter kreeg hij rode vlekken in zijn kootholte, en het bleef maar rood.
gister weer de DA erbij gehad, gestopt met de droogzetters en nu gaan smeren met surolan(oorzalf voor honden) en een maand aan de pretniselon.
hij krijgt eerst 1 week de volle dosering (4 tabletten) dan 2 week om de dag 4 tabletten en dan weer 2 week om de dag 2 tabletten.

ik hoop echt dat dit aan gaat slaan!

Equi68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:30

Evy schreef:
Ik zou 1 à 2 keer per week wassen met betadine, en daarna goed droogmaken.
Dan een dikke laag sudocreme erop. Korsten zou ik erop laten zitten, die vallen er vanzelf af doordat de sudocreme het soepel houdt. Verder er zoveel mogelijk vanaf blijven, wel elke dag in de gaten houden en crème smeren maar meer ook niet.
Of het vanzelf weg gaat durf ik niet te zeggen, zodra het erger wordt dan de DA erbij halen.

Hallo dan, ik zou er geen betadine(shampoo) voor gebruiken. Dat droogt de huid heel erg uit, krijg je sneller kloven van en dat wil je juist niet. Er zijn veel zachtere bacteriedodende en schimmelwerende shampoos op de markt. Flink wat paarden zijn vervolgens ook nog alergisch voor Jodium, maw niet doen!

Equi68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:32

Livito schreef:
gister weer de DA erbij gehad, gestopt met de droogzetters en nu gaan smeren met surolan(oorzalf voor honden) en een maand aan de pretniselon.
hij krijgt eerst 1 week de volle dosering (4 tabletten) dan 2 week om de dag 4 tabletten en dan weer 2 week om de dag 2 tabletten.

Oops dat is wel gelijk een hele hoop zware middelen. Van de droogzetters is bekend dat deze tijdelijk werken, maar dat de mok vervolgens er keihard van terug komt. Bij onze shires dat ook ervaren. Er zijn voldoende natuurlijke producten beschikbaar die goed werken. Sterkte ermee!!

Equi68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:38

_RMHorse_ schreef:
Hallo,

Mijn paardje had vermoedelijk mijt, via de dierenarts heb ik neocidol gekregen en haar sokken hiermee gewassen. Omdat ik de plekjes niet goed kon voelen heb ik haar sokken eraf gehaald (fries). Want door de mijt had ze mok gekregen. Het zijn gelukkig maar een paar kleine plekjes wat goed te behandelen is met sudocreme. Maar haar huid onder haar sokken wat ik nu goed kan voelen en zien is erg dik. De dierenarts noemde dit olifantenhuid. Weten jullie of hier wat aan te doen is? Of dit normaal is en of dit ooit weer weg gaat?

Alvast enorm bedankt!

Olifantenhuid, ja dat kom je met ernstige mok veel tegen, veel bij koudbloeden en dus ook bij Friesen. Onz shires hebben 10 jaar mok gehad, droge en natte mok tot aan olifantenhuid met plooien en pussende wonden toe echt verschrikkelijk. Nu met een natuurproduct behandeld en na 5 maanden mokvrij én weer de benen in het behang. We zijn zo blij!!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:10

Equi68 schreef:
Livito schreef:

Oops dat is wel gelijk een hele hoop zware middelen. Van de droogzetters is bekend dat deze tijdelijk werken, maar dat de mok vervolgens er keihard van terug komt. Bij onze shires dat ook ervaren. Er zijn voldoende natuurlijke producten beschikbaar die goed werken. Sterkte ermee!!

klopt idd ! maargoed na 5 maanden aanmodderen met middeltjes moet je er een keer vanaf.
hij heeft er eerder 7 dagen aangezeten, dat sloeg aan 2 dagen mokvrij en toen kwam het terug.. daarom nu een maand :)
en het slaat weer aan! de huid is nog wel rood/roze, maar de korstjes worden niet erger en de rare plekken op zijn achterbeen zie je wegtrekken :)
eindelijk *\o/*

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:55

equi68 mag ik vragen welk natuurlijk product u gebruikt voor uw shires?

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:25

heb even wat vraagjes over mok want ik ben bang dat mijn paard dit nu heeft:

Is het besmettelijk voor andere paarden?

Hij heeft ook 1 plek op de borst met gele korstjes en rode huid eronder wat nattig is (ik denk aan natte mok?) maar kan mok ook op de borst voorkomen? dacht alleen op de benen.
en als ik op de plek druk op zijn achterbeen dan komt er allemaal pus/nattigheid uit? is dit normaal voor mok?

hij heeft in totaal 4 plekjes wat nattig en vies is met korstjes. 2 op zijn rechter achterbeen 1 op zijn linker achterbeen en 1 op zijn borst (op de plek waar normaal ongeveer de sluiting van de deken zit)

ik heb gisteren zijn achterbenen gewassen met sebacil (van de stal bazin gekregen zei gebruikt dit voor haar paarden als die mok hebben)

hoelang duurt het normaal voordat je verbetering moet zien?

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:26

Ik zou niet zomaar met Sebacil wassen, ook al denk je dat het mok is. Komt het van buitenaf of vanuit binnen. Zowieso wordt Sebacil gebruikt bij mok veroorzaakt door mijt, dus als dit niet de veroorzaker is heeft het niet veel zin. Lijkt me niet dat zo hoog als op de borst mok kan zijn, als het tot zo hoog zou komen zou de conditie van de benen veel slechter zijn... Kan het niet van deken of schuren komen of een wondje elders door? Ik zou het gezien er pus uitkomt voorzichtig wassen met betadinescrub of een andere ontsmetting. Voorzichtig de korstjes laten zitten tot ze zelf loslaten, omdat het nattig is met zink insmeren. Maar dit zou binnen een week dan sterk verbeterd moeten zijn. Niet steeds weer wassen maar laten indrogen. Succes!

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:10

Hoi,

Ik denk dat mijn paardje mok heeft. Ze heeft het op een been nu. Ze staat 24/7 op de wei maar die is door de regen natuurlijk zeiknat. Het is niet een en al modder. Ik heb wel door verschillende topics gezocht, hoe je mok het beste kan behandelen maar ik vond alleen maar paarden die ook op stal staan. Bij mij is dat helaas niet mogelijk. Hoe zou ik haar het beste kunnen behandelen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:54

Ik gebruik mok zalf van excellent deze zalf is goed vet en voorkomt dus dat er water bijkomt.
Ik zal dit 1 of 2x op een dag erop smeren en als het heel smerig word eens wassen met betadine shampoo.
Maar echt proberen zo droog mogelijk te houden niet wassen als het niet nodig is.

Equi68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:27

Hallo Mariska en Linnie050, vet houden van de huid is goed, als je een paard met sokken hebt, vooral ook de haren afknippen en tot de (aangetaste) huid kaalscheren zodat het niet kan gaan broeien en je de zalf goed op de huid krijgt. Betadine shampoo ontsmet goed, maar droogt ook de huid uit, en dat wil je net niet bij huidproblemen. Sommige paarden zijn bovendien allergisch voor de jodium in de shampoo. Er is een nieuw product op de markt waarbij een zachte ontsmettende en desinfecterende shampoo wordt aangeboden en vervolgens een goede vette zalf met pepermuntolie die de huid vet houd en de wond ontsmet en vervolgens de doorboeding bevordert, zodat de huid zichzelf gaat herstellen. Cai-Pan equimint heet het, vooral bij koudbloeden en heftige mog erg effectief lees ik op de site. Succes en sterkte!

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:37

Bedankt voor de informatie!
Ze heeft geen sokken. Wel heeft ze best veel haar bij haar koot, wat ik al een stukje had afgeknipt. Dat moet er dus helemaal af? Moet de zalf over heel het onderbeen of alleen bij haar koot? Ze heeft het nog niet zo erg en heb ook nog geen wondjes gezien, moet ik het dan alsnog eerst ontsmetten?

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:10

Na jaren er al vanaf te zijn geweest is mijn freis weer t haasje, voor nog droge mok, maar achter natte.. Voor vandaag de sokken eraf geknipt, morgen achter, maar wat me opviel dat op ehhh de heup?? Ook een plekje mok lijkt te zitten, droog, , spreid zich niet uit, jeukt ook niet ofzo iemand een idee wat dit kan zijn oorzaak, ik zal wel foto's maken.. Verschillende trucjes toepassen, sudocreme al gesmeerd, hopelijk is hij er weer snel vanaf

Equi68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:09

MeggiieTommy schreef:
Bedankt voor de informatie!
Ze heeft geen sokken. Wel heeft ze best veel haar bij haar koot, wat ik al een stukje had afgeknipt. Dat moet er dus helemaal af? Moet de zalf over heel het onderbeen of alleen bij haar koot? Ze heeft het nog niet zo erg en heb ook nog geen wondjes gezien, moet ik het dan alsnog eerst ontsmetten?

Hi Meggie. haren er zoveel mogelijk vanaf om vuil en broeien te voorkomen. De zalf alleen bij de plek waar het aangetast is. Ontsmetten is altijd goed, omdat het vaak een combinatie van bacteriën en schimmels is die de mok veroorzaakt en in stand houdt. Succes!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:39

Pfft. Hier voor het allereerst in jaaaren ook mok.
Paarden gaan wel nu nog de wei op moeten door blubber om dan in het gras terrecht te komen.
Dus vandaar de mok waarschijnlijk.

Hier aan beide achterbenen. Ook staan ze beide gezwollen.
In de kootholte valt het precies nog mee. Maar gans het kootbeentje vooral aan binnen en buitenzijde zitten duidelijke korsten. Ook vind ze het niet fijn als ik eraan kom.
Behandelen doe ik als volgt:
Nadat ze van de wei komt. Modder spoelen. Wassen met betadine zeep. Goed drogen.
Dan inwrijven met vaseline, met iets aan toegevoegd. Vraag mij niet wat. Maar op stal hadden ze er goede ervaringen mee.
Wordt voor het ogenblik niet slechter. Maar ook niet beter.
Nu is mijn vraag. Kan ik gewoon de onderbenen scheren? Ze heeft volledig zwarte benen. Ik kan niet zien hoe ernstig het is.
Ook krijg ik de vaseline er nooit volledig uit.
Het lijkt me wel een goed plan. Maar mag niet vergeten dat ze sowieso dagelijks nog in de blubber komt...

donnaVDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:46

Als je mok behandeld is het scheren van de benen altijd aan te raden. Ik zelf gebruik CAIPAN-Equimint, een natuurproduct wat zeer goed werkt. Kijk maat eens op hun site.