[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:05

Ja maar eerder niet :+ Dus het kan dat haar paard geopereerd is. Bij deze 'zie' je dat ze een holte heeft beide kanten net bij de klieren bij het begin van de luchtpijp zeg maar :+ Daar waar je ze aan ziet spannen bij luchtzuigen. Moet het paard morgen ff mesten enzo, zal proberen een foto te maken en je pb'en. Het was mij in eerste instantie niet opgevallen maar dat komt ook omdat het een gefrustreerd dier is (goh :? ) En alles daarna wel op z'n plek viel. Heeft een super lief baasje, wil daar absoluut niets over zeggen!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:13

Die van mij gaat steds meer zuigen. Heb nog voor vandaag ekyga staan en dan stop ik ermee en ga ik toch terug naar maagcompositum

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:38

Wat balen Ikke20...

Hier blijft het feest... Appie is nu al 1,5 a 2 maanden gestopt! (na 8 jaar fulltime luchtzuigen)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:56

Wauw dat is super zeg. Hopelijk blijft ie hey volhoude om niet meer te doen

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:53

Mijn luchtzuiger staat helaas sinds enkele dagen op stro pallets ipv stro, waardoor er een deel van haar bezigheid 'weggenomen' is en ze dus weer meer naar haar voederbak/drinkbak grijpt ;( . Dus vandaag een emmert Maagcompositum besteld en hopelijk zal dit een beetje helpen.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:13

Coentjuh schreef:
Wat balen Ikke20...

Hier blijft het feest... Appie is nu al 1,5 a 2 maanden gestopt! (na 8 jaar fulltime luchtzuigen)

Hoe heb je dat gefixt? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:30

Echt superfijn Coentjuh!
Maar wil wel even benadrukken dat dit een uitzondering is! Uitzonderingen bevestigen de regel! :)
In principe zal een paard niet meer stoppen met luchtzuigen. Er vindt een permanente verandering olaats in de hersenen waardoor de behoefte aan luchtzuigen zal blijven bestaan. Stopt hij wel of wordt het echt minimaal, dan is de kans dat hij weer begint erg groot wanneer zich een stresssituatie oid voordoet.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:22

Ik denk ook niet dat hij helemaaaaal gestopt is hoor. Wij hebben zo'n muur waaraan we de paarden aan die ringen kunnen vast zetten. Daar maken we vooral zomers gebruik van of overdag, maar meestal zijn we er s avonds en dan is het pikkedonker. Ik denk dat ie het daarop wel zou doen.. Meestal staat ie in de wasstraat (daar kan hij NIET zuigen) of vast aan zijn stal (kan die wel zuigen, maar doet ie niet meer?)

Wat we hebben gedaan...
* Maagzweer medicijnen
* Cribox gesmeerd (maar niet op de waterbak, niet verder vertellen tegen hem!)
* Wat meer socialer contact met de andere ruinen (blijft nog beetje lastig aangezien ie hengst is)
* Af en toe pluk extra hooi, hooi zorgt voor meer speeksel, speeksel beschermd de maag..

Misschien al deze factoren bij elkaar? Hij wordt ook weer dikker en begint tegenwoordig te hinniken naar me

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:48

Hoi,
Ik ben nieuw hier in dit topic. Ik wil graag advies van jullie.

Na het afspenen is mijn veulen gaan luchtzuigen, we hebben hem hierna direct naar de opfok gebracht waar hij nu 2,5 jaar staat. Hij heeft sinds hij in de opfok staat niet meer gezogen. Nu is hij drie jaar en komt hij terug naar stal.

De volgende voorzorgsmaatregelen wil ik gaan treffen:
- eerst castreren in de opfok, zodra alles genezen is en de meeste hormonen "er uit" zijn dan terughalen naar stal.
- een box met stro tussen twee andere ruinen met bovenzijde tralies waardoor ze elkaar kunnen zien
- voerbak uit de stal, hij is nu ook al gewend om brok van de grond te eten.
- hele dag naar buiten en om zijn energie kwijt te raken ga ik ook gelijk al wat met hem longeren, grondwerk, etc.
- ik wilde hem uit voorzorg ook maagcompositum gaan geven, is dit verstandig? Ook om stress door omgevingsverandering en voerverandering voor te zijn.
- voerbal om te voeren
- er wordt tweemaal daags hooi gevoerd

Hebben jullie nog tips. Ik wil zoveel mogelijk doen om te voorkomen dat hij gaat luchtzuigen. Mijn paard staat wel op een pensionstal, er is daar veel mogelijk maar moet wel "werkbaar" zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:18

Dancer schreef:
Hebben jullie nog tips. Ik wil zoveel mogelijk doen om te voorkomen dat hij gaat luchtzuigen. Mijn paard staat wel op een pensionstal, er is daar veel mogelijk maar moet wel "werkbaar" zijn.

belangrijkste, zo min mogelijk brok en zoveel mogelijk hooi. 2x per dag hooi vindt ik persoonlijk te weinig.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:47

Hij krijgt hooi 's ochtends voor hij de wei op gaat en 's avonds als hij op stal komt. In de winter gaat hij natuurlijk niet veel naar buiten dan probeer ik te regelen dat hij een slowfeeder krijgt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:14

@dancer een slowfeder is dan idd een goed idee

Heb ook slowfeeder gekocht.die van ej. Al paar keer in de stal gehangen als ik erbij was maar telkens wist zem los te krijgen. Nu dus maar bij mn andere in de stal gehangen.

Ben nou gestopt me de ecygard sinds begin van de week.
Heb vanavond der voerbakrand ingesmeerd met cribox en ben weer begonnen met maagcompositum. Ben heel benieuwd

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:04

dan ben ik toch benieuwd hoe je hem vast maakt?
want bij ons komen ze echt niet los Maar ik knoop het net dicht als ik hem gevuld heb, dan het stuk wat je over heb sla ik over een buis ,de musketon maak ik dan achter de knoop en geen paard krijgt dat los.
Aan de onderkant heb ik aan de zelfde buis een stuk touw bevestig met een musketon haak en daar haak ik de ijzeren ring in. ook niet los te krijgen

wat je ook kan doen bij de boerenbond heb je hooi nethaken je bevestig de haak aan de tralies maak het touw van je hooi net open schuif een ring aan het net weer dicht knopen en je kan hem eenvoudig op hangen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:42

ik deed hem gewoon zo knopen. 2 keer om de buis en dan stel knopen erin maar dat kreeg ze dus los. mevr is kampioen in dingen losmaken.

vanochtend heeft ze met voeren niet staat zuigen.
vanmiddag wat wilgentakken kunnen regelen dus die ook maar eens in de stal doen kijken of ze het wat vind.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:44

Wilgentakken lijken leuk, maar bevatten salicylzuur.. Drie keer raden wat zuur op een al zure maag doet, maagpijn! De blaadjes zijn prima maar de schors eigenlijk te zuur..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:55

oke dus dat is eigenlijk niet verstandig om te geven

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:07

Zo lust ik er ook nog een paar.
Om de hoeveelheid salicylzuur wat in een asperine zit aan een paard te geven, moet je wel een redelijk groot bos wilgen takken gaan voeren.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:16

Wat is verder juist wel goed en niet goed om te geven?

Likstenen, appels, wortels, gedroogd brood etc? Of kunnen we even een lijstje maken met Do en Don'ts?

lovechica123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:59

2 paarden op de manege waar ik rijd hebben van die banden om hun hals

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:01

Die valt dus onder DON'TS!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:50

hier gaat het nou ook al paar dagen goed. Heb rand van voerbak ingesmeerd met cribox. Voer gooi ik nou tussen het hooi. Zodra ik voer in der voerbak geef gaat ze toch zuigen. Even aankijken nou. Ben benieuwd

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:03

Ariebren schreef:
Zo lust ik er ook nog een paar.
Om de hoeveelheid salicylzuur wat in een asperine zit aan een paard te geven, moet je wel een redelijk groot bos wilgen takken gaan voeren.

Tja de mijne geeft prima aan wat ze wel en niet wil eten. Schors heeft ze iets gegeten en daarna niet meer aangeraakt. Voor mij een teken dat het hem niet wordt :n De blaadjes eet ze wel allemaal op. Paarden zeggen zat, je moet ze alleen wel willen horen..

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:36

Interessant topic..
Ik vroeg me af hoe groot de kans is dat paarden het luchtzuigen overnemen? Er staat sinds een week een luchtzuiger naast mijn paard. Heb al aangegeven dat ik er niet blij mee was, mja.. Eigenaar van dat paard geeft aan dat het paard al 8 jaar luchtzuigt en er nog geen enkel paard is die het overnam.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:20

monica08 schreef:
Ik vroeg me af hoe groot de kans is dat paarden het luchtzuigen overnemen? .

niet ;)
even topic doorlezen en daar staat uitgelegd waarom ze het niet overnemen van elkaar.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:29

Alle 159 pagina's doorlezen? Nee bedankt :')