[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:11

ellepel schreef:
ik heb vandaag schudloos gereden :D
ik zie ap in de wei ook niet meer schudden dus zal het eerst wel weer over zijn(afkloppen!!!

Fijn ellepel! Hier tot nog toe ook nog steeds geen geschud.
Niek zit nog wel steeds aan de korrels en krijgt weer gluco.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:07

Breekt even in :D

Na aanleiding van mijn instructrice heb ik een aantal weken geleden het testnetje van de paardendrogist besteld en ben daar mee gaan rijden.
(hij was opeens aan het schudden met z'n hoofd, overal met z'n neus aan scheuren en af en toe lichte neusvloeiing, hij is helemaal nagekekn door de DA,en alles was goed)

Ik merkte gelijk verschil, geen rare stuiptrekkingen met het hoofd of geschud.
Dus ik blij, alleen nu weet ik niet hoe ik het beste het netje kan bevestigen, omdat op de uitleg alles staat zonder sperriempje. Iemand een idee hoe ik het kan bevestigen??
eventueel met foto.

Daarnaast heeft die van mij altijd na het rijden een loopneus er komt dan wit of doorzichtig snot uit, maar echt er uit druipen. En dat is alleen na het rijden of af en toe als ie gestresst is of iets spannend vind. Maar kan die ook met headshaken te maken hebben. Hij hoest niet en heeft verder nergens last van, zit lekker in z'n vel en ook niet ziek.

En weet toevallig het zit met starten op dressuurwedstrijd met het netje.
Heb nu een verklaring gekregen van de DA, maar moet ik nu nog bij de KNHS dispensatie aanvragen of is de verklaring genoeg?

Mochten jullie nog meer info nodig hebben dan hoor ik het wel :D

tylando

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:10

je zou even met het KNHS kunnen bellen....Volgens mij moest je het wel melden of is het daar aan de jury/leiding zelf?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:22

Sabje19, het netje kun je gewoon aan de neusriem bevestigen en dan valt het over de sperriem heen lijkt mij?!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:02

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:35

Sabje, nu snap ik idd waarom die sperriem in de weg zit ;) Maar je hebt het zo mooi opgelost!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:51

Kwam zo'n foto toevallig tegen op de KNHS site.
Anders moet het sperriempje over het netje heen en dat lijkt me niet zo prettig zitten voor het paard.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:35

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 16:12

Gewoon zonder sperriempje rijden .......... ;)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:23

Bij Ino zit het netje ook onder het sperriempje. Ik merk dat het dan als het waait beter op zijn plek blijft zitten. Het sperriempje zit echt niet strak, en heeft als sperriempje ook geen nut meer bij Ino. Bij mij is het meer een "neusnetopdeplekhoudriempje".

@Sabje19, bij Ino komt er na het rijden of met stress ook wit of doorzichtig snot uit de neus. Dat is nu al 10 jaar zo, en hij lijkt er verder geen last van te hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:41

Ik had eindelijk de kap met neusflap gekregen, maar dat blijkt toch niet de oplossing. Het briesen en hoofdslaan wordt niet minder en het flapje wordt kletsnat van de snot.

Ik merk wel dat het hoofdslaan heel goed controleerbaar is als ik stress vermijdt.

Helaas zag ik vrijdagavond dat haar keel/halsklieren gezwollen waren. Misschien had ze dat eerder, want het valt niet op. Pas als je het echt onderzoekt.
In ieder geval komt woensdag de dierenarts. Had hem al eerder willen komen maar die man is altijd zo druk
Hij is van de paardenkliniek.
De plaatselijke da komt sneller, maar heeft lang niet zoveel paardenervaring/kennis als deze man. Daarom wilde ik daarop wachten.
Hij is tevens tandarts, dus kan dan meteen ambers tanden nakijken.

prebalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:45

Inoterry schreef:
Bij Ino zit het netje ook onder het sperriempje. Ik merk dat het dan als het waait beter op zijn plek blijft zitten. Het sperriempje zit echt niet strak, en heeft als sperriempje ook geen nut meer bij Ino. Bij mij is het meer een "neusnetopdeplekhoudriempje".
.

Dat is nog wel een slim idee! Wij hadden fikse zijwind laatst, en dan wappert het netje dus naast de neus mee :=

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:25

liljebo schreef:
Ik had eindelijk de kap met neusflap gekregen, maar dat blijkt toch niet de oplossing. Het briesen en hoofdslaan wordt niet minder en het flapje wordt kletsnat van de snot.

Ik merk wel dat het hoofdslaan heel goed controleerbaar is als ik stress vermijdt.

Helaas zag ik vrijdagavond dat haar keel/halsklieren gezwollen waren. Misschien had ze dat eerder, want het valt niet op. Pas als je het echt onderzoekt.
In ieder geval komt woensdag de dierenarts. Had hem al eerder willen komen maar die man is altijd zo druk
De plaatselijke da komt sneller, maar heeft lang niet zoveel paardenervaring/kennis als deze man. Daarom wilde ik daarop wachten.

Balen zeg! Wss een bacteriële infectie.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:58

heey mensen!
we zijn er dit jaar bij mijn fjordje ook achter gekomen dat ze aan headshaking symdrome lijd..
ik had vorig jaar al zo'n vermoeden, maar toen viel het wel mee.
zolang ik in de binnenbak rijd doet ze het gelukkig bijna niet, alleen in de buitenbak wil niet en een buitenrit is echt een ramp.
dus ik rij gewoon lekker in de binnenbak en dat gaat prima.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:49

singasong schreef:
liljebo schreef:

Balen zeg! Wss een bacteriële infectie.

Ja ik denk ook aan een infectie.
Niet leuk natuurlijk.
Aan de andere kant misschien wel te verhelpen en het is natuurlijk goed mogelijk dat het headshaken bij haar daarvan af komt. Hoop alleen dat het niet ernstig is. Ik heb eind maart al afscheid moeten nemen van een paard na een jaar dokteren.
Naast het leed heeft het mij ook nog enorm veel geld gekost. Natuurlijk heb ik het ervoor over en natuurlijk zal ik het weer doen als ik met ziekte te maken krijg, maar het zou fijn zijn als ik eindelijk eens gewoon ongecompliceerd een paardje kan houden.

Zit nu ook al met een shet die zich begint te schuren en een wat harde nek krijgt.

pfffff
Ben benieuwd wat de da straks zegt. Ik laat dan naar beide paarden kijken.

Sannedv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:48

Hallo,

mijn paardje heeft de laatste weken ook last van hoofdschudden. Ik heb al heel wat informatie op bokt en internet gezocht, maar wil nu toch even mijn eigen verhaal zeggen.

Een aantal weken geleden is ze begonnen met haar hoofd te schudden enkel tijdens de galop. Ik had toen net een ander hoofdstel gebruikt (van een vriendin, mijn hoofdstel was kapot en heb nieuw moeten bestellen) en ik vond die aan de kleine kant, dus dacht dat het daaraan lag. Heb toen even van een andere vriendin een hoofdstel gebruikt, maar ook die was aan de neusriem een beetje te klein, toch was ze een poosje gestopt met hoofdschudden. Ik dacht dat het met dit hoofdstel beter was. Na een week begon ze opnieuw met hoofdschudden, maar nu heftiger. Ze deed het ook al in draf en later zelf in stap. Ik heb ze toen eventjes op rust gezet tot ik mijn nieuwe hoofdstel had. Toen ik eindelijk mijn hoofdstel had, merkte ik al vlug op dat ze nog steeds in momenten heftig met haar hoofd begint te schudden.

Dit vertrouwde ik niet meer. Hoofdstel is nu zeker groot genoeg. Het leek alsof ze ergens jeuk had. Ik dacht eerst aan haar oren, omdat ze die altijd zowat flapperde net voor ze ging schudden. Heb toen aan de DA gevraagd om haar oren na te kijken, maar die waren in orde. Heb toen gevraagd of ze eventjes haar rug kon bekijken, omdat ik ondertussen al had gelezen dat dit ook vanuit de rug kon komen. Ook haar rug is OK. Heb trouwens nog maar net de zadelpasser laten komen en nieuw zadel gekocht.

Ik heb de hoefsmid laten komen en de hoeven zijn ook goed.
Ik heb dan de tandarts laten komen en die merkte op dat er wel een haakje op haar tand stond. Ik heb het probleem uitgelegd aan hem en de tandarts heeft dan nog staan kijken wat ze precies doet tijdens het rijden. Hij zegt dat ik nog een beetje geduld moet hebben, als de tanden net gedaan zijn, moet ze in haar hoofd nog een klik maken, want ze heeft nog niet goed door dat ze nu niet meer moet schudden.

Nu zijn we een week later. Het schudden is nog niet over, maar heb het gevoel dat het iets verbeterd is. Toch maak ik me nog steeds zorgen.

Wat je nog moet weten:
- Doet het niet in de weide, in de stal of tijdens het poetsen.
- Aan de longe deed ze het ook niet (enkel 1 tikje, maar dat was meer uit speelsheid denk ik), enkel tijdens het rijden.
- Mijn instructrice dacht ook aan tanden en zegt ook dat ik nog even moet afwachten.

Wie kan helpen?
Is ze misschien vast in haar nek? Hoe kan ik dat weten?

Groetjes

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:01

Klinkt als mijn paard, Sannevd. Alleen doet de mijne het dan ook nog aan de longe. Ik ben alleen ook nog steeds aan het dokteren.
Ik heb er een masseur bij gehad omdat het een spierprobleem in de nek (of elders) zou kunnen zijn, een osteopaat omdat de atlas scheef zou kunnen staan (of andere dingen scheef), vandaag is de tandarts geweest en vrijdag komt het nieuwe zadel. Ben net zo aan het testen als jij, maar weet nog steeds niet wat het is. Het zou ook nog een allergie kunnen zijn, maar bij de mijne helpt een neusnetje in ieder geval niet. Een oornetje heeft even geholpen, en een hele kap om zijn hoofd leek ook te werken maar dat zal binnenkort ook wel weer over zijn vrees ik...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:50

@Sannedv, is het begonnen voor of na je nieuwe zadel?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:50

sannedv.., lijkt verband te houden met zadel, bit of het rijden zelf. Het kan veel oorzaken hebben, maar ik zou zoeken in die richting.

Amber is nagekeken door de dokter. Haar tanden waren in slechte conditie, dus die zijn bijgewerkt. Mogelijk is dat het probleem, hoewel de da denkt dat stress ook een rol speelt, omdat ze veel ellende heeft meegemaakt.
Hij wil nu ff afwachten wat ze doet.
Ik ben benieuwd of het behandelen van het gebit helpt. Dat was iig heel hard nodig.

Sannedv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:29

Het is begonnen een hele tijd na mijn nieuwe zadel. Mijn vorige zadel was scheef en de moeite niet meer om op te vullen, dus heb toen een nieuw gekocht en laten passen door een zadelmaker. Het zadel past dus zeker. Ook de DA heeft haar rug gecontroleerd en zei dat ze er geen last van had. Dusja, ik denk niet dat het van haar rug komt.

Het bit was volgens de tandarts (die vorige week gekomen is) wel iets te klein. Ik heb toen onmiddellijk een nieuw (en passend) bit aangeschaft. Kan het dat ik pas na een aantal weken dan verschil zal merken? Dat ze het nieuwe bitje nog gewend moet worden?

Of toch eerder stijf in de nek of aan de atlas?

Sannedv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:31

Ach, ik denk ook niet dat het een allergie is, want ze doet het ook in de binnenpiste en in de weide zie ik niets van haar hoofdschudden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:17

Is het zadel later nog gecontroleerd? Een paard kan namelijk snel van bespiering veranderen en ook de voedingstoestand heeft kan veranderd zijn, waardoor het na een tijdje toch niet meer goed ligt. Bij mijn paard moest mijn nieuwe zadel binnen 2 maanden weer aangepast worden. En ik ken zelfs iemand waarbij het nieuwe zadel na 3 weken al niet meer goed lag.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:56

liljebo schreef:
sannedv.., lijkt verband te houden met zadel, bit of het rijden zelf. Het kan veel oorzaken hebben, maar ik zou zoeken in die richting.

Amber is nagekeken door de dokter. Haar tanden waren in slechte conditie, dus die zijn bijgewerkt. Mogelijk is dat het probleem, hoewel de da denkt dat stress ook een rol speelt, omdat ze veel ellende heeft meegemaakt.
Hij wil nu ff afwachten wat ze doet.
Ik ben benieuwd of het behandelen van het gebit helpt. Dat was iig heel hard nodig.

Fijn dat DA het gebit heeft behandeld. Hoe zat het verder met de klodders snot, waar kwamen die vandaan ?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:46

singasong schreef:
liljebo schreef:

Hij wil nu ff afwachten wat ze doet. Tanden waren iig al heel lang niet meer behandeld. De boventanden waren nog maar superklein en de ondertanden heel lang.

Fijn dat DA het gebit heeft behandeld. Hoe zat het verder met de klodders snot, waar kwamen die vandaan ?

Moeilijk te zeggen. Het was geen dikke snot, maar waterig en soms wat grijzig. Tanden konden ook daarin een rol spelen, maar het was niet zeker. Een allergie kon toch meespelen. Gewoon een kwestie van afwachten, zei hij.
Het snotteren is de laatste dagen wel wat minder en kan dus ook typisch hooikoorts zijn, wat vooral in het voorjaar speelt.

Hij adviseerde het eerst aan te kijken, zien hoe het ging. Als het nu beter ging, was dat goed. Werd snot dikker, had ze vaker bloedneuzen of bleven de problemen net zo erg, dan was een nader onderzoek misschien wel nodig.

Afgelopen zondag heb ik voor het eerst op haar gezeten, een stukje in het bos. Typisch genoeg had ze toen een heel ontspannen hoofd en brieste ook niet echt. (ik gebruik een cross rope briddle met rijden, geen bit)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:36

Ik meld me hier ook even. Mijn haflinger is een paar weken terug begonnen met schudden. In eerste instantie dacht ik dat hij gewoon liep te klieren omdat hij het moeilijk vond. Maar het schudden werd steeds erger. Ook tijdens het poetsen, wandelen, longeren, enz. Inmiddels is het zelfs uitgebreid met briesen en willen schuren aan zijn benen, palen langs de bak of waar dan ook tegen.
Ik dacht eerst dat het bit niet goed lag, of dat hij last had van zijn tanden. Maar dat is prima in orde.

Ik heb nog geen veearts laten komen. Mijn eigen vermoeden is hooikoorts/pollenallergie en wil dan ook eerst een netje proberen. Als dat niet werkt laat ik alsnog de veearts wel komen. Ik zie hierboven al een paar keer het netje staan Ziet er simpel uit en lijkt me een goede oplossing.