PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:08

Voor Elin, tijdens een maagscopie kunnen ze ook gelijk in de luchtwegen kijken. Dus 2 in 1 :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:42

Spenk schreef:
Voor Elin, tijdens een maagscopie kunnen ze ook gelijk in de luchtwegen kijken. Dus 2 in 1 :)

Ah dank! Nu denk ik de komende tijd even niet aan DA bezoeken. Heel eerlijk gezegd weet ik niet of ik weer de mallemolen met hem inga namelijk. Dan kan ik bezig blijven. Ik ben vooral heel erg benieuwd wat men van de beelden vindt.

Dank in ieder geval voor het meedenken!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:39

Nou ik zit dus ook precies op dat punt. Net andere da gesproken en die gaat nog eens naar de foto's kijken want de Duitse voedingsdeskundige waar ik vanavond een afspraak mee heb (uit de Britse fb groep, die groep vind ik best fijn!), die is bang dat het ECVM is. Da zei net dat ie dat niet denkt maar niet kan uitsluiten tenzij we nieuwe foto's gaan maken. Hij stelde ook voor om haar helemaal na te kijken, dat is in 2021 bij keuren voor het laatst gebeurd, dus daar zit ik nu over na te denken. Aan de ene kant denk ik, geen zin in want kost me weer 1000 euro en moet dat paard op de trailer krijgen... maarja aan de andere kant, ik zit nu gewoon heel erg vast...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:20

Ecvm komt helaas ook steeds meer voor en wordt nog wel regelmatig verward met andere klachten.

De foto voor alleen ecvm kost je geen 1000 euro. Dat zou ik de moeite wel waard vinden eigenlijk

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:46

Stel het is ecvm kun je dan nog iets doen?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:03

Klopt die foto kost niks, alleen da gaf aan dat hij haar gewoon helemaal wil checken en dat kost dan max 1000 euro. Ik ben geneigd het te doen maar het is weer zo'n hele operatie weetjewel. :(

Als het ecvm is, kun je denk ik niet veel doen, maar dat valt nog even te bezien.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:08

Geen foto topic, maar toch een fotootje. Hierom de deken soms even een paar minuten af. Dit kan ik toch écht nog niet missen. <3

Afbeelding
Afbeelding

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:17

Afbeelding

Zelfde gevoel hier :D

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:47

Toch heftig te lezen dat we met zulke jonge paarden zoveel moeite hebben ze goed te houden hè. Hier ook pas 8, en klachten sinds 5,5..

Hier gaat paard ook niet levend weg. Mijn back up plan als ik hem hier niet meer goed krijgen is hem naar zuid Frankrijk brengen en op pensioen sturen op een paar hectare weide in een warmer land. Als dat dan ook niet goed gaat wordt het euthanasie.

Ondanks de moeite hoop ik daar nog lang niet te zijn, maar ik snap zo enorm de overwegingen wel van duidelijk meerdere in dit topic.

Klote ziekte is het -O-

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:51

Ja zo verdrietig he, die van mij is 7. :(

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:20

Heerlijke foto's! Dat maakt mij avond weer goed. Ik ben huilend van stal vandaan gekomen :+

Met singelen sloeg hij zowat en met trainen niet vooruit te branden, vol in protest. Direct gestopt natuurlijk. Ook met deken hapte hij naar me. De arme schat is alleen nog zo poepiebraaf dat hij alleen heel erg dreigt.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:25

Haha ja ik huil ook zo vaak joh :') Ik moest net alweer huilen toen ik naar een filmpje van gister keek van dr :') Heb net gesprek met de Duitse voedingsdeskundige gehad, was erg fijn en ga nu eea aanpassen om iets aan die explosieve Px kant te doen.

Ah vervelend zeg :( Ik kan je equine 74 echt aanraden, ga er ook weer mee beginnen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:33

Mriiis ben benieuwd! Hoop dat het iets doet en bij meer ervaring ermee hoor ik graag wat je gedaan hebt.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:33

Ja ik laat het zeker weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:47

Elin_ schreef:
Heerlijke foto's! Dat maakt mij avond weer goed. Ik ben huilend van stal vandaan gekomen :+

Met singelen sloeg hij zowat en met trainen niet vooruit te branden, vol in protest. Direct gestopt natuurlijk. Ook met deken hapte hij naar me. De arme schat is alleen nog zo poepiebraaf dat hij alleen heel erg dreigt.

Dat zijn wel zeer typische maagzweer klachten.....

En maagzweren genees je niet met een supplement. Ik snap je klaar bent met doktoren! Maar zweren genezen niet vanzelf.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 08:55

Elin_ schreef:

Och ja, hier ook veelte vaak naar m’n zin huilend bij de paarden.

Mijn dierenartsen hebben eens aangeraden om een week medicijnen te geven tegen maagzweren, zodat we niet de molen weer door hoeven maar we wél kunnen kijken of het de klachten wellicht verminderd. Dan weet je gelijk of je het misschien ook in die hoek moet zoeken, naast de pssm.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:53

Danuah schreef:
Mijn dierenartsen hebben eens aangeraden om een week medicijnen te geven tegen maagzweren, zodat we niet de molen weer door hoeven maar we wél kunnen kijken of het de klachten wellicht verminderd. Dan weet je gelijk of je het misschien ook in die hoek moet zoeken, naast de pssm.

Klopt zo ben ik er bij mijn mini ook achter gekomen :j . Al had zij andere klachten zoals slecht willen eten, nerveus heen en weer lopen en schijn-koliek.

Heb een paar dagen die _-:( _-:( _-:( dure pasta van de dierenarts gegeven en toen ik zag dat dat werkte over gestapt naar de esomeprazol van nexium. Via mp een grote hoeveelheid spotgoedkope maar receptplichtige nexium op de kop getikt en toen mijn p1/p1 merrie ook een paar weken behandeld. Maar bij haar zag ik geen verschil.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:30

MRIIIS schreef:
Haha ja ik huil ook zo vaak joh :') Ik moest net alweer huilen toen ik naar een filmpje van gister keek van dr :') Heb net gesprek met de Duitse voedingsdeskundige gehad, was erg fijn en ga nu eea aanpassen om iets aan die explosieve Px kant te doen.

Ah vervelend zeg :( Ik kan je equine 74 echt aanraden, ga er ook weer mee beginnen.

Wat erg ook eigenlijk he. Een hobby hoort voornamelijk leuk te zijn :+
Fijn dat het gesprek voor je gevoel verhelderend was!

Danuah schreef:
Elin_ schreef:

Och ja, hier ook veelte vaak naar m’n zin huilend bij de paarden.

Wellicht dat ik daar ook nog wel voor ga bellen, gezien hier ook maagzweren geopperd werden. Gekke is alleen dat rest van het beeld niet overeenkomt en eigenlijk na de training wel weer alles kan qua singelene etc. Het kan toch niet zomaar ineens 'weg' zijn?

Floortje_NL schreef:
Danuah schreef:

Klopt zo ben ik er bij mijn mini ook achter gekomen :j . Al had zij andere klachten zoals slecht willen eten, nerveus heen en weer lopen en schijn-koliek.

Heb een paar dagen die _-:( _-:( _-:( dure pasta van de dierenarts gegeven en toen ik zag dat dat werkte over gestapt naar de esomeprazol van nexium. Via mp een grote hoeveelheid spotgoedkope maar receptplichtige nexium op de kop getikt en toen mijn p1/p1 merrie ook een paar weken behandeld. Maar bij haar zag ik geen verschil.

Ik zie dat je er inderdaad een recept voor moet hebben. Wat is de hoeveelheid die je ervan moet geven?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:48

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:54

Jeetje dames wat heftig wat jullie mee maken met je pssmers… wat een zorgen :(

Misschien een gekke vraag. Ik hoop dat ik me gewoon druk maak om niks en hij geen pssm heeft!

Maar mijn fries is uiteindelijk pssm vrij volgens de test van generatio. (Pssm1 en 2 getest)
Nu ben ik daar ontzettend blij mee. Ik had het alleen niet verwacht. Dit vooral omdat hij het veel beter doet sinds bij op een pssm2 dieet staat. Sinds de combie zout, veel meer vitamine e (hij kreeg al wat ivm nooit op gras staan voor cpl) en veel meer eiwit toegevoegd hebben aan het dieet ging hij al héél veel beter. Nadat jk begon met een dekentje en van alle luzerne af ging die weer een stukje beter.
De symptomen waren explosief gedrag, enorm stijf (als in als die zelf liep op de pp was het al niet om aan te zien, ik kon wel janken) en niet willen lopen bij het longeren, om over de galop nog maar te zwijgen…. Ook leek die in zijn hele gedrag ongelukkig. Sinds de wijziging in dieet en het dekentje is dit allemaal over… hij had overigens een dikke vacht en voelde nooit koud aan, het is ook een fries..

Is het toch mogelijk dat hij pssm heeft in een soort gen wat ze nog niet weten?
Ergens maakt het misschien ook niet uit, ik houd hem op dit management. Maar ik vind het toch gek. Ik was zo verbaasd over de uitslag…. En ergens ook wel mega blij hoor.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:01

De test is nog niet officieel goedgekeurd dus het kan zeker dat je uitslag niet klopt bij het beeld dat je paard geeft. Er zijn meer vals negatieve verhalen bekend

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:12

Ja kan zeker en er zijn ongetwijfeld nog mutaties en varianten die nog niet bekend zijn. Fijn dat het dieet helpt!

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 16:38

@Elin; in nexium is het werkzame bestandeel esomeprazol. Er zijn al een aantal studies gedaan die aantonen dat de esomeprazol effectiever en lager gedoseerd kan worden dan omeprazol wat in de dure ulcergold voor paarden zit.

Je geeft circa 0,12mg per kg paard. Dus totale dosis moet je zelf even uitrekenen.

De vrij verkrijgbare nexium is 20mg. Zwaarder alleen op recept maar soms dus ook via mp te koop <<)

Mijn advies is om even goed te googlen want de commerciële nexium is online in bulk veeeeeel goedkoper dan bij de drogist.

Ik zou wat hoger beginnen qua dosering om te kijken of er resultaat komt. Want bij maagzweren is het heel belangrijk om doortastend te behandelen en langzaam af te bouwen. Mijn mini heb ik in totaal 3 maanden op medicatie gehad. 2 maanden volledige dosis en daarna 1 maand in stapjes afbouwen.

De pillen deed ik oplossen in een beetje water. Die vallen dan als korreltjes uit elkaar en kan je door het voer mengen. Ze zijn geur en smaakloos.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 17:41

Floortje_NL schreef:
@Elin; in nexium is het werkzame bestandeel esomeprazol. Er zijn al een aantal studies gedaan die aantonen dat de esomeprazol effectiever en lager gedoseerd kan worden dan omeprazol wat in de dure ulcergold voor paarden zit.

Je geeft circa 0,12mg per kg paard. Dus totale dosis moet je zelf even uitrekenen.

De vrij verkrijgbare nexium is 20mg. Zwaarder alleen op recept maar soms dus ook via mp te koop <<)

Mijn advies is om even goed te googlen want de commerciële nexium is online in bulk veeeeeel goedkoper dan bij de drogist.

Ik zou wat hoger beginnen qua dosering om te kijken of er resultaat komt. Want bij maagzweren is het heel belangrijk om doortastend te behandelen en langzaam af te bouwen. Mijn mini heb ik in totaal 3 maanden op medicatie gehad. 2 maanden volledige dosis en daarna 1 maand in stapjes afbouwen.

De pillen deed ik oplossen in een beetje water. Die vallen dan als korreltjes uit elkaar en kan je door het voer mengen. Ze zijn geur en smaakloos.

Naar aanleiding van jou tip heb ik heel bokt doorgespeurd. Hier kwam ik in het maagzweren topic terecht en heb ik alle 11 de pagina's met de hit 'nexium' doorgespit. Vanavond helpt een stalgenoot mij even met rekenen, gezien ik dan echt compleet dichtklap. Ik las ergens 4 x 20 mg per dag (2 smorgens 2 savonds), meeste geven 60 mg in één keer, maar dan zit je weer met feit dat het geen 24 uur, maar 12 uur werkt.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:43

Wii hebben ons paard met maagzweren altijd wel gewoon op dierenarts advies ulcer gold gegeven en dat moest je in 1x geven minimaal een half uur voor het ochtendvoer.
Dan werkte het ‘t beste,