[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:22

Dames ik heb even jullie mening nodig. Ik heb Sed onlangs (23 augustus) helemaal geschoren dus hij is zo zacht als fluweel en heeft dus amper een vacht. Nu hebben we een schuilhok in de wei waar de paarden ook gaan staanntegen de zon en regen en wind. 's Nachts hebben we ze momenteel al op stal staan omdat mn merrie een hele nare hoefzweer en daardoor ook een aangetast en ontstoken hoefbeen heeft, zo kan ik haar hoef het beste verzorgen en met de geschoren shet is dit ook wel fijn.

Maar nu, wat te doen met het weer van vandaag? Zal ik Sed een regendeken op doen of zal hij het wel zonder redden?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:44

Ik zou hem sowieso een deken om doen. Ook bij beter weer. Hij is zij n vacht tenslotte kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 07:53

Overdag vind ik het nog niet echt koud gehad met 18 graden, ik heb ook niet het idee gehad dat hij het koud heeft gehad dus tot nu toe kon hij het prima zonder deken af. Wel staan ze altijd overal op onbeperkt hooi, dat scheeld ook natuurlijk..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:50

Ik zou hem zeker een regendeken aan doen, minimaal fleece gevoerd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:05

Zou ook regendeken opdoen het is een smerig windje volgens mij ook al zou het droog zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:08

Thanks! Ik ben helemaal uit de dekens (al jaren niet meer gebruikt), maar met deze wind en regen twijfelde ik toch over Sedje.. Ze staan nu nog op stal, maar buiten is het wel andere koek. Ik heb inderdaad een fleece gevoerde regendeken voor hem (en een staldeken voor als het nog kouder is eventueel).

Ik had meer/ langer nazomer weer verwacht net als de afgelopen jaren dat het in september nog ruim 20 graden is gemiddeld, best wel een beetje spijt dat ik hem helemaal geschoren heb nu.. :')

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:33

Ik heb t ook gevraagd aan de dame die die van ons in juli haar hals heeft geschoren om haar eventueel voor de winter helemaal te scheren
Gelukkig is t niet nodig heeft geen mega vacht
Maar zei raadde t wel af zo laat in het seizoen te scheren
Dus die van ons gaat in het voorjaar mocht het nodig zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:42

Bij Sed was het wel echt nodig, hij had alweer 6 cm haar op zn lijf staan en wondjes die daardoor niet konden genezen waar hij nu nog gekke vachtkleur van heeft na het scheren. Niet scheren was met de temperaturen van toen (toch nog weer 25 tot 30 graden) dus geen optie, en gezien de plek van de wondjes (boven op zn kont) heb ik hem maar helemaal gedaan ipv een jachtstreep.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:42

Hoezo laat in het seizoen? Het is nu ongeveer de tijd voor de eerste scheerbeurt, maar gezien het weer en de hoeveelheid vacht wacht ik, denk ik, maar tot oktober. Rond de jaarwisseling altijd nog een tweede ronde (met de midwinter rui). Ik doe dan alleen de onderkant van de hals en een stukje boeg, dat volstaat meestal wel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:43

Die van mij gaat dit jaar weer creatief geschoren worden ook al zou ik niet veel rijden. Maar aangezien die van mij wondjes krijg door de verstikkende vacht doen we het maar zodat de huid iets kan ademen en wondjes behandelen. Hoop wel het scheren zo lang mogelijk uit te stellen aangezien het niet mijn hobby is ook al staat paard te genieten. :')

En wil eigenlijk ook zo lang mogelijk wachten met deken op. Hij had het een vrijdag in ieder geval nog niet koud en heeft toen van mij een lekkere warme prak gehad. En heb het geweten hoe blij paard ermee was. :')

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:36

Gelukkig heeft die van ons geen mega vacht als ik t zo lees
Word ook niet meer gereden met haar dat scheelt ook wel denk ik
Staat van haar pensioen te genieten zeg maar !!Spijtig genoeg dat ze hier dan ook weg moet maar goed we vinden wel een ideale plek voor haar
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar vd kruis in leende
Volgende week gaan we er kijken en dan laat ik me goed voorlichten wat de mogelijkheden zijn qua stalling

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:48

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:11

hilden1971 schreef:
Misschien een leuke en handige tip, wordt ook Cushing in benoemd.
https://ths-horsecare.nl/2017/09/12/__trashed/

Klink heel leuk maar mij een te groot risico. Zeker als ik zie in hoeverre dat hij opgeknapt is van de prascend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:14

Dat is dus voor gebruik i.c.m. prascend neem ik aan?
Als extra ondersteuning kan het denk ik niet veel kwaad, ik zou de prascend echter niet gaan vervangen zolang het niet medisch onderbouwd en bewezen is dat dit helpt. Tot op heden is prascend helaas het enige middel dat echt bewezen is dat het werkt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:55

Ik heb wouter 2 week geleden geschoren omdat we een week op vakantie gingen. Had helaas de regendeken vergeten heeft 1 dag flink geregend wat uitte in stijve pony. Toen het vorige week begon te regenen de regendeken opgedaan. Alleen zondag overdag afgehaald savonds weer op. Ik zou sed dus wel een dekentje opdoen vind het niks te warm met de regen en wind.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:26

Shanna schreef:
Dat is dus voor gebruik i.c.m. prascend neem ik aan?
Als extra ondersteuning kan het denk ik niet veel kwaad, ik zou de prascend echter niet gaan vervangen zolang het niet medisch onderbouwd en bewezen is dat dit helpt. Tot op heden is prascend helaas het enige middel dat echt bewezen is dat het werkt.

Dat klopt het is juist een goede ondersteuning, maar kan ook zonder gebruikt worden zeker ten gunste van leverwaarden en afbraak van afvalstoffen zoals vaak teveel eiwitten bij Cushing.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:31

Zulke supplementen kan je idd goed gebruiken soms. Zeker als je bepaalde kenmerken ziet bij je paard die duiden op een lever belasting ( boos gedrag ) of nierbelasting ( veel plassen ). Dan kan je of een algemeen detox supplement geven of detox kruiden of echt gericht op alleen de lever of alleen de nieren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:35

Dan moet je wel iedere dag op stal komen om te voeren en dan moet je wel een paard hebben die iedere dag eten wil hebben. :')

Gaat geen succes worden dus. :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:36

Euh, wil jouw paard niet iedere dag eten hebben dan ?
Trouwens een keer een dag geen kruiden geven of geen supplement kan natuurlijk ook gewoon.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:42

Nope haalt zijn neus door de voerbak en kijk je dan aan van klaar ik wil weer buiten spelen. Weg lopen en even laten staan met voerbak geen succes gaat hij schuren.

Ze hebben onbeperkt hooi.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:51

Maris schreef:
Euh, wil jouw paard niet iedere dag eten hebben dan ?
Trouwens een keer een dag geen kruiden geven of geen supplement kan natuurlijk ook gewoon.

Wanneer je kruiden voert hoor je je aan een goed schema te houden. Je kunt gerust een keer overslaan maar liever niet meer dan eenmaal per week.
Het is ook niet voor iedereen even handig, maar ja het gaat hem uiteindelijk om het paard of pony zijn belang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:06

Ik vertrouw het alleen nooit, als ik nergens een volledige ingrediënten lijst kan vinden van een product. Lukraak een paar kruiden noemen van de geloof 24 die ze zeggen dat er in zitten, geeft mij geen prettig gevoel.

En ik ben normaliter niet zo een onderzoeker, maar ik zie dat je dit bericht over die kruiden in meerdere topics hebt geplaatst? Heb je hier misschien een connectie mee Hilden1971?

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:17

Afbeelding

Dit waren de laatste 1mg pergolide
Vanaf nu enkel nog de 0.25 mg te bestellen :(

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:21

Daar liep ik ook tegen aan. Ik geef nu 4 tabletten per dag

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:43

Er is nog steeds pergolide 1 mg te krijgen. Alleen van het mek Mylan. Niet meer van Teva. Dus vragen of ze willen kijken bij een andere leverancier.