[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:07

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:34

Douraque schreef:
Eerlijk gezegd SR vind ik dit beeld niet heel verontrustend. Mijn paard loopt ook zo voorzichtig uit stal, zo niet slechter. Achter is hij dan zo stijf dat hij enorm korte passen maakt, maar hij is dan ook 27 jaar en dat verbeterd na opwarming. Jouw paard is stukken jonger, maar wel 1 met Cushing. En dat vreet aan spieren, dus dat hij af en toe minder loopt vind ik dan weer niet erg. Ik zie een paard dat stijf is, maar niet heel erg slecht.

Misschien moeten we het anders bekijken.. Dit is een filmpje van een 'goed' moment en hier herken ik mijn eigen paard al niet terug..
Als hij helemaal slecht is, em kreupel loopt is het echt ;(

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:35

Jannepauli schreef:
Ik zie niet veel bijzonders aan het filmpje van Fiek, behalve dan dat hij erg bedachtzaam loopt.
Hij toont mat, ik vraag me af wat er werkelijk met dit paard aan de hand is.

Dat gevoel heb ik zelf dus ook..
Morgen wordt opnieuw suiker getest ook als het goed is..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:42

Hoelaat komt de DA?

Heel veel sterkte in ieder geval. En net wat ik al zei, wij kunnen hem wel goed vinden lopen of niet zoveel zien op het filmpje. Het gaat erom welke verandering jij waarneemt in je paard.

Bij mijn merrie zie je ook niet veel als ik het film, maar voor mij is ze veranderd als een blad aan een boom.

Succes bij de DA!

Heeft iemand eigenlijk zijn paard verzekerd? Ik ben nl heel blij dat ik dat wel heb. Met name de afgelopen 2 jaar....... -O-

Dennis

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:03

Ik heb ze niet verzekerd. Te veel ellende gezien met te lang door behandelen. En die van mij zijn kwa marktwaarde veel te goedkoop, 1x de VA op het erf met spoed en je zit al boven de marktwaarde, dus ze vergoeden dan ook maar tot de waarde van je pony.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:36

Mijn pony niet, ze is het niet meer waard voor de verzekering. Heeft eigenlijk ook weinig serieuze problemen gehad tot nu toe.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:42

Mijn paarden zijn nu boven de 15 jaar.. en dan wordt er niet meer verzekerd óf de 'waarde' van het paard wordt drastisch naar beneden teruggeschroefd.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:53

Wij hebben ze verzekerd vanaf aankoop aug 2004. Voorheen betaald voor niks, maar de laatste jaren halen we de premie er dik uit....... helaas............

De stukken van onze ruin die net is ingeslapen liggen bij de verzekering, ben benieuwd........

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:55

Dierenarts is geweest.

Fiek zijn gebit is gelukkig nog helemaal goed. We hadden een tand gevonden in de stal, was gelukkig niet van hem..

Glucose was nu aan de hoge kant. 5,5 terwijl hij onder dezelfde omstandigheden een paar weken terug 3,7 was dus dat vind ik wel iets belangrijks. Kan ook zijn veranderlijke humeur en energie verklaren. Het soms vele plassen en drinken etc maar is een slecht teken als het zo schommelt als je zijn IR verleden bekijkt.. Toen was alleen insuline slecht, suiker nog stabiel. Dit lijkt nu te schommelen en heeft natuurlijk gevolgen..

Het slechte lopen heeft een andere oorzaak. Er zijn tekenen van lichte bevangenheid te zien maar de zool in zijn linkerhoef is erg dun, en wat te kort bekapt. Dit doet hem erg zeer en heeft dus even tijd nodig...

In ieder geval even wat 'beter' nieuws dan ik verwacht had. Dus we gaan het weer eens even rustig aankijken maar..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:06

Nou, met wat tijd zou hij dus minder gevoelig op zijn voeten moeten lopen. Wel fijn hoor!
En zijn gebit ook goed, weer een zorg minder!

Bij mijn merrie waren de dikke benen alweer een stuk minder. Gelukkig maar. Het valt andere mensen overigens niet op dat ze dikke benen heeft omdat die minder bewust naar haar kijken. Maar ik zag het wel meteen.
Dus dat geef ook weer aan dat ze niet zo enorm dik zijn.
Straks maar weer even kijken hoe ze er bij staat.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:28

Dimple, idd, alleen de glucose baart me wat zorgen..

Fijn dat de benen wat minder dik zijn nu..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:41

SuperRoos schreef:
Dierenarts is geweest.

Fiek zijn gebit is gelukkig nog helemaal goed. We hadden een tand gevonden in de stal, was gelukkig niet van hem..

Glucose was nu aan de hoge kant. 5,5 terwijl hij onder dezelfde omstandigheden een paar weken terug 3,7 was dus dat vind ik wel iets belangrijks. Kan ook zijn veranderlijke humeur en energie verklaren. Het soms vele plassen en drinken etc maar is een slecht teken als het zo schommelt als je zijn IR verleden bekijkt.. Toen was alleen insuline slecht, suiker nog stabiel. Dit lijkt nu te schommelen en heeft natuurlijk gevolgen..

Het slechte lopen heeft een andere oorzaak. Er zijn tekenen van lichte bevangenheid te zien maar de zool in zijn linkerhoef is erg dun, en wat te kort bekapt. Dit doet hem erg zeer en heeft dus even tijd nodig...

dat is toch geen slecht nieuws! :)
Ik weet dat er niets staat op het weiland waar hij loopt,maar je staat verstelt van wat ze nog binnenkrijgen aan gras.Het gras groeit gewoon iedere dag.
Lijkt mij niet goed,zeker omdat hij IR heeft?

In ieder geval even wat 'beter' nieuws dan ik verwacht had. Dus we gaan het weer eens even rustig aankijken maar..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:53

Geerke heeft wel gelijk.........daar had ik ook nog niet aan gedacht.
En de laatste dagen best een lekker zonnetje gehad en veel vocht in de grond.

Ik hou deze altijd in de gaten
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm

Op stal doen ze er niks mee, maar dan weet ik tenminste wat ik kan doen. Graasmasker en/of halve dagen paddock.

En dient glucose niet 'nuchter' te worden afgenomen? Of is vorige x hetzelfde moment en methode gehanteerd??

Hoe houden jullie je cushies? Wel op het land? Met graasmasker oid??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:16

Hier de winter op de paddock (dag en nacht). Zomers een paar uurtjes land, afhankelijk van de spekkies korter of langer.
Dennis afgelopen jaar max 3 uurtjes omdat die iedere keer 'zomaar' bevangen raakte. Judith wel hele dagen. Dit jaar ga ik toch (bijna) hele dagen proberen (wel kijkend naar mijn pony's natuurlijk). Het word het eerste jaar op medicatie.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:26

Dimple schreef:
Geerke heeft wel gelijk.........daar had ik ook nog niet aan gedacht.
En de laatste dagen best een lekker zonnetje gehad en veel vocht in de grond.

Ik hou deze altijd in de gaten
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm

Op stal doen ze er niks mee, maar dan weet ik tenminste wat ik kan doen. Graasmasker en/of halve dagen paddock.

En dient glucose niet 'nuchter' te worden afgenomen? Of is vorige x hetzelfde moment en methode gehanteerd??

Hoe houden jullie je cushies? Wel op het land? Met graasmasker oid??

Mijn cushing paard gaat van de zomer gewoon 24/7 op het land, we doen wel aan strookbegrazing waardoor we goed kunnen controleren hoeveel ze per dag krijgen, de laatste helft van het land is vaak al helemaal uitgebloeid voor ze er aan beginnen. Voorgaande jaren is het altijd gewoon goed gegaan.
Mijn cushing paard heeft trouwens heel duidelijk aangegeven dat hij het werk niet meer zo ziet zitten en daarom is hij volledig met pensioen en het is echt een kudde dier dus ik vind het heel erg belangrijk dat hij met de kudde mee kan. Wij zetten hem dus gewoon 24/7 op de wei en als dat mis gaat is het einde verhaal. Hij krijgt daarnaast wel alle medicijnen en suplementen die hem kunnen ondersteunen maar weidegang is niet iets waar wij hem op willen korten.
Laatst bijgewerkt door koenlover op 24-02-14 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:27

Mijn paard gaat elke dag 1 uur op het gras, we wandelen nl. langs de dijk. En vanaf 1 mei (weideseizoen) gaat hij tussen de 1 a 2 uur op de wei. Ik moet er nl. bij blijven aangezien hij blind is.

En mijn paard is niet verzekerd aangezien ik hem kocht met 17 jaar icm zijn gebreken.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:42

Vidar staat nu al op gras..stripbegrazing.
Van de zomer gaan we hiermee door. Hij staat samen met een merrie die op de eiwitten moet Letten dus sowieso niet te veel gras !

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:45

Staat nog een cushing paardje bij ons , die al ruime tijd op prascend staat, dus kijk t een beetje af hoe hun het doen. Daar gaat t nog steeds ok elke zomer dus..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:50

Illo gaat vanaf 1 juni altijd 24/7 op de wei voor zo'n 3 maanden. Gras staat dan wel dik een meter hoog, maar staat dan in bloei en dan heeft hij er geen problemen mee. Buiten het seizoen staat hij op stal, mag dan een paar uur in de paddock en aan de hand grazen.
Hij is zo nog nooit bevangen geweest.

Hij is ook niet verzekerd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:00

ja maar....zijn jullie paarden naast cushing ook IR?Dat maakt wel wat uit natuurlijk.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:05

Is ie niet op getest.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:08

Dennis niet (VA dacht IR omdat hij eerder negatief was op cushing, ik dacht cushing, beide getest, ik had gelijk). Judith niet getest.
Heb er wel eentje staan die 99% zeker wel IR is, maar niet getest. Die staat het minst op het land van allemaal en doet meestal het zwaarste werk en is nog steeds een vetzak.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:09

Ik hou wel de suikers ed in de gaten. .en behandel hem wel zodat ie weinig suikers binnen krijgt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:10

cushing gaat niet altijd samen met IR.Bij IR heb je echt het probleem dat je heel voorzichtig moet voeren,hooi en gras kan anders zorgen voor bevangenheid.
Cushing zonder IR kun je best op de wei zetten.Beperkt misschien wel.

Wat voeren betreft....zetmeel en suikers is voor gezonde paarden ook niet goed ;)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:15

Denk niet dat vidar IR is.. 1x bevangen geweest waardoor cushing vastgesteld is.. en toen was ie zelfs al op dieet..