[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:47

Dat het in september nog zo heel erg is wist ik niet (lees ik nu hier)! Had zelfs toevallig vandaag alle vliegendekens ingepakt om mee naar huis te nemen, maar begrijp dat ik ze morgen wel weer kan uitpakken. ;)
Tot hoe lang duurt het muggenseizoen dan eigenlijk? Tot de eerste nachtvorst?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 23:01

ZusJacobs schreef:
Hier is nu een paar dagen de buikflap er af, ze had laatst al de rechterbeensingel eraf getrokken (in gestaan denk ik.. :') Lomp dier) En de buikflap zat bevestigt aan een deken singel, (met de onderste gespjes) omdat ze die mouw aan de onderkant er al af had gesloopt en aan de bovenkant op de schouder (die twee riempjes aan beide zijdes) heeft ze hem ook al gesloopt poos geleden. Nu dus zonder buikflap, 1 beensingel en dus de dekensingel hopend dat hij het nog een klein maandje vol mag houden zo :D

Oh en natuurlijk dat riempje bij haar hoofd/nek is ook kapot dus een hoofdkap kan er al heel lang niet op.
En des ondanks gaat het goed, afkloppen en verder ga ik niks zeggen :D

:') zo ziet die van mij er inmiddels ook uit, maar dan met nog wat extra knopen en strotouwtjes aan elkaar geknoopt :P

Al 7 verschillende dekens besteld, geen een passende zat er tussen :( Volgend jaar dus maar weer..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 07:39

MartineC1711 schreef:
ZusJacobs schreef:
Hier is nu een paar dagen de buikflap er af, ze had laatst al de rechterbeensingel eraf getrokken (in gestaan denk ik.. :') Lomp dier) En de buikflap zat bevestigt aan een deken singel, (met de onderste gespjes) omdat ze die mouw aan de onderkant er al af had gesloopt en aan de bovenkant op de schouder (die twee riempjes aan beide zijdes) heeft ze hem ook al gesloopt poos geleden. Nu dus zonder buikflap, 1 beensingel en dus de dekensingel hopend dat hij het nog een klein maandje vol mag houden zo :D

Oh en natuurlijk dat riempje bij haar hoofd/nek is ook kapot dus een hoofdkap kan er al heel lang niet op.
En des ondanks gaat het goed, afkloppen en verder ga ik niks zeggen :D

:') zo ziet die van mij er inmiddels ook uit, maar dan met nog wat extra knopen en strotouwtjes aan elkaar geknoopt :P

Al 7 verschillende dekens besteld, geen een passende zat er tussen :( Volgend jaar dus maar weer..

Haha altijd handig he strotouwtjes! Hier kon ik er helaas echt niks meer aanknopen.. had dat allemaal al geprobeerd :') Maar ach, ze moet zich er nog maar even mee redden hoor :P

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:51

Dat vind ik juist wel handig aan de rambo dekens. Die hebben meerdere lengte maten. Ideaal voor korte ruggen;-) mijn paard gaat nu verder met Derfen. Hij heeft hooguit 2 maanden onder de deken gelopen dit jaar. Dus gaat wel heel erg goed dit jaar!
Voor de gevoelige paarden is er nu ook Derfen soft he!
De vraag is al heel vaak beantwoord, maar onder de 10 graden worden de mugjes aantallen drastisch minder. Meestal rond midden tot eind oktober zijn de lagere temperaturen geschikt om de deken af te doen. Maar het blijft opletten, want enkelen schuren door tot november.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:30

Met mijn eczemer gaat het redelijk, de dierenarts zei gisteren dat per oktober het muggenseizoen over is maar dat ze dan nog wel een maandje haar deken moet ophouden, en eind februari weer deken op.
Als de jeuk dan weer zo erg is als dit jaar krijgt ze een spuit tegen de jeuk die min 8 weken werkt en max het hele jeuk seizoen, helaas heeft deze als bijwerking dat ze er sneller hoefbevangen van kunnen worden.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:00

Paardlief staat hier een dagje zonder.. kijken hoe ze het doet! Weinig knutjes gezien. Vanavond nog wel fftjes met derfen smeren!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:37

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:05

Casanova is dat door Derfen?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:26

nee,hij is verhuist van belgie naar zeekust,1 x gewassen en dagelijks vliegenspray de eerste 1 en halve week,hier na niets meer aan gedaan,de zeelucht/wind doet genoeg

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:31

Geweldig zo'n oplossing aan de kust!

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:09

Hier nog erg veel last :( Manen en staart zijn vrij rustig maar buik, liezen en benen jeuken toch erg.
Van de week een dag de deken af gehad maar toch snel weer terug op gedaan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 08:56

En vannacht heeft ze hem dan helemaal kapot gemaakt (in tweeën gescheurd). Duidelijk, die staat vanaf nu dus lekker zonder :D

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:15

Tapi heeft haar tweede rambo een tweetal weken geleden gesloopt. Voor mij toen ook het moment om te zeggen: dit seizoen gedaan met dekens... Ik weet niet of het wijsheid was, maar eerlijk: ik had het wel even gehad. Ik heb het idee dat ze gewoon áltijd schuurt. Met deken, zonder deken. Veel smeren, weinig smeren. Druppels. Gras, weinig gras, geen gras, schemer binnen, 24u buiten, paddock... Ik weet het gewoon niet meer... Ze heeft áltijd jeuk...

Ik heb haar manen vorige week kort gewiekt (ze had nog ong. de helft, ze was al een deel kwijt mét deken) en toen kwam er meer ravage naar boven dan ik in eerste instantie had gezien (ze had van voor echt een volle bos, maar daartussen zaten toch wel wat wondjes).

Volgende maand komt de DA voor te enten. Ik ga horen of ze dan ook stalen wil nemen voor het uitgebreide onderzoek. (Bloed moest ze toch toch nemen i.v.m. controle nierfunctie.) Ze wilde wachten tot het voorjaar omdat ze dan dat serum konden maken, maar ik wil gewoon weten waar dat beest last van heeft. Ik vind haar ook gewoon anders in de omgang. Misschien ligt het aan mezelf, maar misschien zit er haar ook wel gewoon iets ontzettend dwars.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:21

Ik heb de eczeemdeken inmiddels vervangen door een losse hals en een staldeken. Mijn Fries heeft nog manen, alleen is het in het midden wel wat dunnig en wat afgeknapte/afgeschuurde plukjes.
Maar er zit nog genoeg op om te vlechten *\o/*

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:11

Als advies wil ik geven, ent je ZE er in de winter (of niet meer) Niet in de zomer of nazomer. Enten is bij meerdere paarden een trigger voor veel meer jeuk gebleken.

Vie, vervelend dat niets lijkt te helpen. Goed dat je een bloedonderzoek laat doen, want het lijkt er dan op dat er meer aan de hand is. Alhoewel ZE paarden ook erg lusteloos kunnen zijn.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:15

Hier komt de deken absoluut nog niet af. Ik zie nu meer vliegjes dan ooit. Het seizoen is echt nog niet voorbij. Ik hoop dat het goed gaat met de paarden waarvan de dekens nu afgehaald worden, maar mijn ervaring is dat dit de rotste maand is.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:24

Aisie idd! Aug en sept is een waar drama voor ZE paarden. Vooral overdag merk ik onrustige paarden, na uur of 3.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:35

intel_1x schreef:
Aisie idd! Aug en sept is een waar drama voor ZE paarden. Vooral overdag merk ik onrustige paarden, na uur of 3.

Ja hier ook! Mijn ruin staat al vroeg bij de draad te hinniken dat hij naar binnen wil. Hij wordt erg onrustig van de vliegjes en gaat dan rennen en bokken en met zijn staart zwiepen. Mijn merrie loopt apatisch rondjes dus ik weet precies wanneer ze naar binnen moeten. Als het hard waait en er geen vliegjes zijn dan blijven ze rustig grazen en hoeven ze niet vroeg naar stal maar nu is het echt drama.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:47

Maar neem aan dat jullie zware eczemers hebben?

Probeer het alleen dit weekend en daarna gaat de deken weer op. Ff luchten leek me ook wel lekker.

Ze heeft wel een gewone vliegendeken op. Omdat ze para is van gewone vliegen.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 12:48

Bij ons is het rustig gelukkig, test nu ook het nieuwe voer van Pavo, ze lijkt hier qua jeuk ook positief op te reageren..

Ik heb trouwens nog een gloednieuwe eczeemdeken liggen, maat 115/165, is voor mijn haf veel te klein (staat op dat het maat 135/185 is!), dus mag weg.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:29

Nee ik heb een lichte excemer. Maar zelfs mijn paard zonder ZE staat rond avondschemering behoorlijk te zwiepen. Tuurlijk is luchten erg fijn, maar dat zou ik dan doen op tijdstippen dat er geen mugjes zijn. De nacht en ochtend is nu veilig. Omdat de nacht temperaturen onder 10 graden zijn.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:11

Mijn ruin heeft licht exceem en mn merrie zeer zware exceem. Ik heb deze paarden al 9 en 12 jaar en in mijn bezit en zolang ben ik ook al bezig om ze zo jeukvrij mogelijk te houden en heb ook werkelijk alles geprobeerd wat maar mogelijk is. Tot buitenlandse experimenten aan toe.

Maar deze maanden van het jaar zijn het vervelends omdat die vliegjes veel agressiever zijn en ook eerder toeslaan. Iedereen moet doen wat hij denkt wat goed is maar het is maar een waarschuwing van mijn kant.

Elsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:47

Hallo,

Ik volg jullie topic en loop ook tegen een probleem aan..
Mijn Friese Merrie van 6 jaar heeft ook veel last van jeuk.. als ik een deken op doe zonder hals is de achterste manen helft binnen paar dagen kort..(een hap eruit zeg maar)
Op stal zeggen ze dat het geen manen exceem is, want ze schuurt haar staart en voor pluk niet. Het is echt het middelste gedeelte van de manen wat ze elke x kapot schuurt.
(Ze is gevoelig voor eiwitrijk gras)

Ze dronk eerst ook veel water.. We hebben toen een bloedonderzoek gedaan, maar daar kwam niks.. Dus we hebben haar automatische drink bak afgesloten en geven haar met de hand water (in een hang voerbak aan de stal deur). Sinds we dat hebben gedaan gaat ze weer verder met schuren..
Wat denken jullie hiervan ?

M.v.g.
Elsanne Plas

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:56

Misschien een deken met hals proberen? Ik zie niet in wat het waterdrinken met de jeuk te maken heeft. En waarom de drinkbak afsluiten? Blijkbaar heeft je paard zoveel water nodig daarin zou ik haar beslist niet beperken.
Zou een goede deken met hals kopen en je paard gewoon zoveel water geven als ze nodig heeft en dan kijken of ze nog steeds jeuk heeft.

Elsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 18:38

aisie schreef:
Misschien een deken met hals proberen? Ik zie niet in wat het waterdrinken met de jeuk te maken heeft. En waarom de drinkbak afsluiten? Blijkbaar heeft je paard zoveel water nodig daarin zou ik haar beslist niet beperken.
Zou een goede deken met hals kopen en je paard gewoon zoveel water geven als ze nodig heeft en dan kijken of ze nog steeds jeuk heeft.

Het vele drinken ging ten koste van haar hoeven, omdat haar stal elke dag zeiknat was..
Daarom hebben we haar tijdelijk beperkt in water om te kijken of de verveling weg gaat.
Beperken in water is bij mij hetzelfde als handmatig water geven als haar waterbak leeg is vullen we hem direct weer bij (ze komt niet droog te staan), maar ze dronk soms wel 3 kwartier achter elkaar uit haar automatische drink bak puur uit verveling.

Bedankt voor de tip, ben druk op zoek naar een deken met hals!