Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:54

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:55

wiske23 schreef:
Sorry dat ik niet alle tig pagina's heb gelezen maar wel een deel, weet iemand mij antwoord te geven als ik morgen de da laat komen voor het enten tegen het virus of ik te laat ben hiermee of doe ik er kwaad mee of heeft het wel zin.

Dan ben je volgens mij al te laat. Het virus heeft een incubatietijd van 2 tot 4 weken en je paard kan al besmet zijn.
Ook verminder je de weerstand van je paard door de enting. Dus in het begin juist een grotere kans op ziek worden.
Tenslotte helpt de enting maar beperkt tegen de abortus vorm en niet tegen de neurologische vorm. En alle paarden op stal moeten worden geënt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:56

Moderatoropmerking:
Weer een aantal plaatsnaamen verwijderd. Als je van een geval gehoord hebt, wil je dit dan bij de nieuwsredactie melden en niet hier in het topic. De nieuwsredactie zal het verifiëren en op het voorpagina nieuws plaatsen. Aub geen plaatsen noemen waar het mogelijk heerst. Vaak is nog niet eens bekend of het echt om Rhino gaat. Meld het vooral wel snel met zoveel mogelijk gegevens bij de nieuwsredactie zodat deze ermee aan de slag kunnen.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:56

Mayling27 schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb geprobeert om zoveel mogelijk te lezen, maar er zijn zoveel pagina's van afgelopen dagen.

Ik vraag me dan ook af, of iemand een lijst heeft van de getroffen stallen OF plaatsen (dat is ook al prima).

Ik zit zelf bij een kleine ruiter vereniging van Noord Limburg, en we hebben onze lessen voorlopig stop gezet.
Maar toch hoor ik behoorlijk veel geruchten maar weet niet of ze waar zijn, dus heeft toevallig iemand voor mij een lijstje van hier uit de buurt? Graag even PB sturen anders?

Alvast bedankt, en iedereen veel succes. Laten we hopen dat er zo min mogelijk getroffen worden, en we snel weer kunnen rijden....

Groetjes

Veulen84 schreef:
Voor de mensen die vragen waar het is (keer op keer word dat gevraagd)

Even een kaartje gemaakt. Kun je zelf besluiten wat wijsheid is.
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=210626488096817712746.0004ba558f89a387abde1

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:57

als je NU ent, maak je je paard juist zwakker. mocht er dan wat langsvliegen (of wat voor manier dan ook) dan weet je zeker dat hij ziek wordt... DAT is wat ik er van begrepen heb hoor!
Ik ga nu niet enten in ieder geval :n het duurt veel te lang voor dat de enting zijn werking gaat doen, en als er in die tussentijd een besmetting in jou stal komt heeft het voor jou paard dus ook GEEN zin, en is het zelfs veel vatbaarder omdat die antistoffen(of hoe noem je dat) zijn ingediend.

LadyMadonna

Heeft iemand een goede voorbeeld brief met voorzorgsmaatregelen die manegeruiters kunnen treffen? Ik probeer wat op te schrijven maar loop steeds vast (leeftijd lessers met name 6/16)

lovehannah

Tja, ik zit er midden in. Bij ons op stal nog geen besmettingen. Maar op 10 km is sowieso bevestiging van het virus... Ik begin best bang te worden als ik verhalen hoor van een stal waar de neurologische variant was uitgebroken.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:58

@BrankaZ:
De tijd tussen het moment dat het paard geïnfecteerd raakt met het virus tot het begin van de ziekteverschijnselen, oftewel de incubatietijd, bedraagt enkele dagen tot ruim een week.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:59

stef schreef:
Heeft iemand een goede voorbeeld brief met voorzorgsmaatregelen die manegeruiters kunnen treffen? Ik probeer wat op te schrijven maar loop steeds vast (leeftijd lessers met name 6/16)

Pagina 143
Bedoel je dat?
Laatst bijgewerkt door _R_G_ op 04-03-12 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:59

Super _R_G_

Dankje!

Kun jij mij ook vertellen of deze site zichzelf up-to-date houdt?
Dan weet ik dat ik ander rij-leden deze site kan geven, dat ze het in de gate kunnen houden.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:00

Mayling27 schreef:
Super _R_G_

Dankje!

Kun jij mij ook vertellen of deze site zichzelf up-to-date houdt?
Dan weet ik dat ik ander rij-leden deze site kan geven, dat ze het in de gate kunnen houden.

Volgens mij is die door een bokker gemaakt, dus zodra zij het aanpast zie je het

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:01

Nexus schreef:
@BrankaZ:
De tijd tussen het moment dat het paard geïnfecteerd raakt met het virus tot het begin van de ziekteverschijnselen, oftewel de incubatietijd, bedraagt enkele dagen tot ruim een week.

Dank je voor de aanvulling ;) Blijf er wel bij dat nu gaan enten niet helpt bij het voorkomen van rhino.
Bij paarden die al besmet zijn helpt het niet en bij paarden die nog niet besmet zijn verlaag je de weerstand en verhoog je de kans op besmetting.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:02

Over het geven van L-Lysine B6, welke hoeveelheid moet je dan aanhouden? 3x de normale dosering oid?

adventure5

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:07

ik weet niet of he slim is om nu pas te beginnen met geven van extra suplementen? het kan natuurlijk wel goed zijn maar omdat het virus nu al rondspookt weet ik niet of het werkt om nu pas te beginnen? kan goed al te laat zijn gezien de meeste suplementen wel enkele dagen tot weken nodig hebben om goed aan te slaan?

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:08

adventure5 schreef:
ik weet niet of he slim is om nu pas te beginnen met geven van extra suplementen? het kan natuurlijk wel goed zijn maar omdat het virus nu al rondspookt weet ik niet of het werkt om nu pas te beginnen? kan goed al te laat zijn gezien de meeste suplementen wel enkele dagen tot weken nodig hebben om goed aan te slaan?

Het kan iig nooit kwaad toch? ;)

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:09

Als je wil weten op welke plaatsen vrijwel zeker rhino is kun je even op google kijken rhino nieuws 2012 of iets dergelijks. Dan hoeven we hier niet te speculeren en kan het topic gewoon open blijven

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:15

Kan in mijn ogen geen kwaad. Bovendien is er geen rhino bij ons op stal, en mocht het later nog komen dan heeft ze in ieder geval wat extra weerstand opgebouwd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:15

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:16

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:16

okee, nu ben ik in de war. de neuro variant is toch ook gewoon EHV1? alleen dan in een andere vorm toch? Een vriendin van mij belde net helemaal in blinde paniek op, terwijl haar paard ver van besmet gebied afstaat en alleen met haar pony staat afgezonderd. Maar ze had het erover dat dit geen gewone rhino is maar uit afrika ofzo? Terwijl ik dacht dat EHV1 gewoon algemeen en overal voorkwam. En ik dacht eigenlijk ook dat de meeste paarden dit virus sowieso al hadden?
Dus is het nu zo dat de 'gewone Rhino' EHV1 is, en de neuro versie ook EHV1, maar wel een andere vorm... hebben paarden die het virus dus dragen, dan ook kan op de neuro versie? of hebben alleen paarden die in contact komen met een ander paard dat niet de gewone versie heeft, maar de neuro versie meer kans op de neuro versie of maakt dat niet uit?
moeilijk moeilijk moeilijk

ik maak me trouwens weinig zorgen, mijn paard is gezond en niet zwanger (het is een ruin, dus daar ben ik zeker van :+ ) verder is onze (pension)stal ook afgesloten.

adventure5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:20

_R_G_ schreef:
adventure5 schreef:

Het kan iig nooit kwaad toch? ;)

kwaad kan het niet maar weet niet zeker of het slim is want zal vast wel enkele dagen duren voordat het actief werkt. misschien alleen handig als je zeker weet dat jou gebeid niet besmet is of zo. maar kunnen we dat met zekerheid zeggen :S

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:21

Afrikaanse paarden pest? Heeft hier niks mee te maken. En mensen, niet elk snotje is direct rhino hè....

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:22

xnina schreef:
bij hoeveel verhoging van de temp. moet ik de dierenarts laten komen?
Want ik werk daar bij Horsezone 4 x in de week en nu heeft mijn pony 37.6 terwel hij normaal gesproken als er niks aan de hand is precies 37.0 heeft. ik heb hem vandaag dan ook maar met rust gelaten.
moet ik mij nu zorgen maken?

Grappig dat iedereen zich druk maakt over de meest onzinnige dingen, maar dat hier blijkbaar door (bijna) iedereen overheen gelezen wordt.

37,6 is opzich helemaal geen abnormale temp. maar ik zou hem toch goed in de gaten houden en blijven temperaturen, zeker als hij normaal 37.0 heeft.
Je loopt natuurlijk wel risico.

(veel meer dan vele hysterische posters hier) :D

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:22

adventure5 schreef:
kwaad kan het niet maar weet niet zeker of het slim is want zal vast wel enkele dagen duren voordat het actief werkt. misschien alleen handig als je zeker weet dat jou gebeid niet besmet is of zo. maar kunnen we dat met zekerheid zeggen :S
Nee dat kun je nooit denk ik.
Er kunnen ook paarden zijn die het wel bij zich dragen (en dus kunnen verspreiden geloof ik) maar er zelf niks van merken, dus misschien is het wel slim, of het ook echt helpt? Geen idee anders even de DA bellen voor advies?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:25

stef schreef:
Afrikaanse paarden pest? Heeft hier niks mee te maken. En mensen, niet elk snotje is direct rhino hè....

ik vind ook, met alle eerlijkheid, dat het een beeeeeeetje uit zijn verband word gerukt. heel goed dat iedereen op de hoogte word gebracht door de media en dat er een negatief reisadvies is, en ook heel goed van de knhs dat ze de kampioenschappen aflassen. Maar ik vind wel dat de media moet ophouden met 'een doodgeboren veulen, help RHINO!' en ik kwam ergens ook een interview tegen met een man die beweerde dat het virus hem al een aantal paarden had gekost en dat het virus na 25 jaar oppeens weer terug was... zo raakt natuurlijk iedereen in paniek.