Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:42

Wie kan mij helpen...? Iemand ervaring met verhoging na starten abler?

Vorige week is de tandarts geweest en ik dacht dat zij verhoging zou hebben van de verdoving, maar dit lijkt mij stug na ruim een week. Afgelopen zaterdag begonnen met de Abler en nu een aantal dagen temp rond de 38.5, lusteloos, haren omhoog, snel in paniek raken, bijten/trappen bij aanraken buik en is flink aan het vasten (doet zij wel vaker dus ligt niet aan haar tanden en zij is nu niet hengstig). Mest is goed en zij eet alleen bietenpulp/gras met smaak. Voordroog heb ik vervangen voor hooi, maar ook dit laat zij grotendeels liggen net zoals haar vitaminekorrel. Stro eet zij wel.
Wie heeft tips? Word aardig verdrietig als ik naar mijn paardje kijk. Bloed, tanden, baarmoeder is in orde (helaas 4x de dierenarts laten komen dit jaar vanwege van alles en nog wat, maar nu weer foute boel en voor mijn gevoel is het haar maag)

Alvast bedankt voor het meedenken en heb gelukkig al veel tips uit dit topic gehaald. Ben flink aan het lezen!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:20

Wanneer een paard zich niet goed voelt, heeft hij al snel verhoging. Wanneer ben je begonnen met de Abler? Mijn eerste reactie zou zijn dat de Abler nog niet goed werkt en je paard ziek is van de maagzweren.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:05

De Abler is een maagbeschermer dus legt een laagje om de zweren. Het eten doet dan minder pijn maar dan zijn de zweren nog niet over. Door de rust die het geeft gaan de zweren genezen en dat duurt langer.
Het kan zijn dat als je stopt dat de zweren terugkomen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:56

Abler bevat omeprazole en dat is een protonpompinhibitor of in mensentaal een remmer van de maagzuurproductie. Niks laagje rond maagzweren...

ik heb eerlijk nog nooit gehoord dat omeprazole een verhoging van de lichaamstemperatuur veroorzaakte, neit bij mensen niet bij paarden... Toch eens kijken of er niks anders speelt bij je paard.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:06

Zo lastig die maagpatienten. Ik denk inderdaad dat ze ook iets van een verkoudheid heeft opgelopen of toch nog verhoging Door de verdoving (ze is wel heel erg gevoelig). Heb ook het idee dat zij savonds beter is dan in de ochtend. In de ochtend geef ik de abler en misschien is de werking van de vorige bijna uitgewerkt waardoor zij last krijgt. In de avond wil zij ook graag hooi eten en kijkt zij beter uit haar ogen. Ik ben nu 7 dagen bezig en hoop volgende week toch wel wat verschil te gaan zien! Heb er wel voor gekozen om 6 weken volle kuur te geven en 6 weken af te bouwen ipv 5 op en 5 af. Ze heeft helaas goed last. Hopelijk ook snel een zonnetje, doet haar ook goed

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:09

Vorig jaar is mijn paard een week ziek geweest na de tandarts.... Succes en hopelijk knapt ze snel een beetje op.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:03

henshem schreef:
Vorig jaar is mijn paard een week ziek geweest na de tandarts.... Succes en hopelijk knapt ze snel een beetje op.

Ik doe normaal in januari altijd enten en tandarts tegelijk. Ik dacht altijd dat zij ziek werd van de enting, maar daar is zij in januari helemaal niet ziek van geweest. Dus wie weet toch de tandarts

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:16

Ik heb niet alle 159 pagina's doorgelezen, maar kwam de woorden maagzweer, koortsaanvallen, glutenallergie tegen. Dit is het verhaal van mijn paard. Windsor heb ik 9 jaar geleden gekocht, de eerste weken was hij erg braaf, daarna niet meer te hanteren. Singeldwang, bokken, steigeren, gespannen bij het opstappen en dan niet weg durven stappen. Al vrij snel kwam naar voren dat hij maag en darmklachten had. Je zag wanneer hij meer last had, meestal in de winter, dan verloor hij alle pigment rond zijn ogen en had echt een wit brilletje. Ik heb van alles geprobeerd: ander voer, medicijnen voor de maag etc. Hij deed het nog het beste als ik hem een uur voor het rijden gastronol tabletten gaf van dokter Vogel. Hij kreeg echter steeds meer vage klachten; heftige koortsaanvallen 40+, kwam steigerend zijn box uit en ging extreem krabbelen onder het zadel, maar was wel braaf geworden tijdens het rijden. In 2012 heb ik getracht Windsor langzaam af te bouwen van de muesli en weer op biks te zetten, ik heb dit heel langzaam opgebouwd, maar nadat hij na 9 maanden weer volledig op biks stond, kwamen alle problemen weer volledig terug. In 2013 verschenen er artikelen over gluten intolerantie bij paarden, ik heb toen besloten Windsor op glutenvrij voer te zetten. Dit is echt de oplossing geweest, binnen een paar weken was hij weer veel rustiger met het opzadelen en het rijden. Zijn brilletje verdween langzamerhand (die is nu zo goed als weg, af en toe zie ik iets, maar hij krijgt ook wel eens een handje biks of paardensnoepjes, dat houd ik niet helemaal tegen) Maar zelf ben ik heel consequent in alles glutenvrij geven. Hij is veel ruimer geworden in zijn bewegingen en heeft veel minder stress. Jammer is het nog altijd dat er te weinig bekend is over glutenallergie bij paarden, alhoewel er tegenwoordig wel testen voor zijn, laat ik Windsor niet meer testen, voor mij is het heel duidelijk

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:20

Trouwens over ziek zijn na de tandarts en entingen: na verdovingen en entingen ben ik Windsor detox van phytonics gaan geven, de dag van de enting en de dag erna. Waar hij eerder altijd erg ziek werd, is hij nooit meer ziek geweest

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:41

hjozzy schreef:
Trouwens over ziek zijn na de tandarts en entingen: na verdovingen en entingen ben ik Windsor detox van phytonics gaan geven, de dag van de enting en de dag erna. Waar hij eerder altijd erg ziek werd, is hij nooit meer ziek geweest

Goede tip! Normaal geef ik in februari altijd de phytonics detox, maar kan ik dan beter in januari gaan doen als de tandarts/enting weer komt!
Merk jij ook verschil met je paard qua hooi? Ik heb het idee dat haar gedrag ook extremer is door voordroog hooi/kuil dan wanneer het een super droge baal is. Misschien toch te zuur ofzo

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 13:47

Ik ben van stal verhuisd en nu krijgt Windsor kwalitatief veel beter kuil, veel minder zuur, met als gevolg dat hij weer aankwam. Hij wordt mager (op lange termijn), maar wel buikig van te zuur kuil. En had idd meer last van zijn maag.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 14:42

Die van mij wordt vreselijk slecht van kuil.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:23

Jup.

Tweet ook.
Die trekt zelfs behoorlijk droog voordroog eigenlijk nauwelijks.

Gewoon droog hooi gaat wel prima.

En dat verschil is echt erg merkbaar bij Tweet.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:34

Mijn Chica doet het gekgenoeg weer beter op mooi droog voordroog dan hooi. Hooi prikt haar misschien te veel in de maag. Iets natter voordroog dat ook gefermenteerd ruikt gaat weer slecht.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:32

Die van mij heeft altijd mooi voordroeg gehad. Sinds afgelopen september staat hij op hooi. Wanneer het mooi zacht hooi is, eet hij het graag. Hij is er een stuk van opgeknapt, meer dan ik had verwacht.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:14

Femke_Tweety schreef:
Jup.

Tweet ook.
Die trekt zelfs behoorlijk droog voordroog eigenlijk nauwelijks.

Gewoon droog hooi gaat wel prima.

En dat verschil is echt erg merkbaar bij Tweet.

Ja hier moet t ook echt droog hooi zijn. Maar misschien komt dat ook wel deels door haar darmen die niks kunnen verdragen.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:34

Wat een zorgenkindjes zijn het zeg. Daisy haalt echt haar neus op voor voordroog, dan maar stro. Moet ook zeggen dat het echt geen mooie balen zijn (ene keer zurig, of stukjes schimmel en heel af en toe mooi droog). Ik voer al mijn eigen 'kracht' voer en als ik ook nog eigen hooi ga aanschaffen wordt het een leuk kostenplaatje. Eerst nog maar even de medicijnen wat langer doorgeven en kijken hoe het blijft gaan zolang ik het hooi meng met het voordroog.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:56

Er is ook zoveel verschil in hooi en hooi want je hebt idd heel mooi zacht groen hooi maar ook langstenge-lig grof gelig hooi.
Hetzelfde met de voordroog deze is soms mooi droog en zacht maar soms ook wat donkerder van kleur en daarbij ook gelijk weer wat zuurder ruikent.
En dan heb je nog echt kuil groen en zuur maar dat is voor de koeien.

Daarom vind ik het ook lastig wat nu het fijnste is, hij staat nu op droog grof-stengellig hooi maar misschien prikt dat idd...

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 08:36

Blegh mijn paard blijft afvallen.
En dat terwijl hij ook echt een bult eten krijgt.

Als het goed is kan hij binnenkort op het land.
Ons eigen land ligt op de kop (opgehoogt), maar de buurman wil ons wel een stuk verhuren.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:49

zerena schreef:
Blegh mijn paard blijft afvallen.
En dat terwijl hij ook echt een bult eten krijgt.

Als het goed is kan hij binnenkort op het land.
Ons eigen land ligt op de kop (opgehoogt), maar de buurman wil ons wel een stuk verhuren.

Is geweekt bietenpulp niet wat voor je? Ik moet het nu een tijdje geven doordat mijn paard slokdarmverlamming heeft maar hij word nu echt te dik!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:26

Mijn paardje doet het ook erg goed op bietenpulp. Ben zo blij met dat spul :+ pectine is goed voor de darmen en maag. De mijne eet het alleen met een beetje muesli erdoor.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:04

Welke gebruiken jullie?
Ik ben er ook al naar op zoek, maar de fourage hier heeft het niet.

Mijn hoefsmid rade trouwens snijmais aan??

hjozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:15

Ik zou eerder voor bietenpulp kiezen, mijn paard deed het daar erg goed op en dat is idd beter voor de maag en darmen. Ik heb bietenpulp bij de welkoop gekocht, weet het merk niet meer

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:24

Ik gebruik pavo speedibeet.

Moet 10 a 20 minuten weken. (bietenpulp nóóit!!! droog geven)

Bietenpulp schijnt het inderdaad goed te doen bij maag-paarden. De mijne lust het helaas alleen met wat lekkers erdoor. (maar is ook een moeilijke eter)

Mijn hond vindt het wel erg lekker... :')

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:37

ik haal het ook bij de welkoop, is een lichtblauwe/grijze zak met een koe, varken en schaap erop (zo uit mijn hoofd). Er zijn wel twee soorten bij de Welkoop; een met 9% suikers en een met 15%. Het verschil staat niet bij ingrediënten maar is alleen te achterhalen middels de code (heel handig, kwam ik ook pas later achter). Weet zo alleen niet de codes uit mijn hoofd maar dat zou de Welkoop je moeten kunnen vertellen.

Met een kleine hoeveelheid beginnen wat je langzaam kan opvoeren naar 1 kilo. Geweekt heb je dan ong. 5liter. Pas wel op met grote hoeveelheden bietenpulp, het trekt de fosfor- calcium verhouding scheef.