[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:59

Mijn hafje heeft juist wel heel veel looplust gelukkig, al merk ik wel dat ze best even nodig heeft om te herstellen in haar spieren.
Afgelopen vrijdag is er een vam de paarden door het draad gebroken en is de kudde (7) paarden losgebroken en zijn ze met zijn allen aan de ren gegaan. Fysio was net donderdag geweest en ze was weer los en nu liep ze weer flink kort. Ze hersteld inmiddels wel weer, maar gaat wel erg langzaam. Ze loopt nu redelijk normaal weer, maar merk aan haar dat ze last heeft, omdat ze eigenlijk niet wil.
Ik.maak me eigenlijk een beetje zorgen of ze wel alles binnenkrijgt wat ze nodig heeft qua voeding.
Ze krijgt een halve summerfit koek, ze staat met masker op het land (gaat prima met masker en heel weinig gras, helaas geen andere mogelijkheid) en 's avonds krijgt ze een hooinet met geweekt hooi (is erg voedingrijk anders voor haar, en met weken gaat het goed) en zemelen met magnesium, vitamine e en selenium en gekookte lijnzaad. Ze traint wel goed verder, loopt 5/6 x per week flink (rijd wedstrijd om m niveau en we trainen een beetje hoger nog) en staat hele dagen buiten, in de nacht op stal.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:26

Ik ga me hier ook even melden met wat vragen. Ik heb een merrie die bij de minste suikers tegen de muren oploopt, geef ze een koekje voor het rijden, en ik heb een hyperactief geval, geef ze geen koekje en ze loopt normaal. Ik geef al voer met weinig suiker, enorm weinig voer trouwens: 1/4de schep per dag van Horsefood Easy-mix (hier onderaan zie je de analyse van het voer: http://www.van-gorp.com/horsefood-the-b ... s-mueslis/).

Nu ze staat in een grote kudde heel de dag op de wei en snachts op stal, op stal krijgt ze gigantisch veel hooi waar ze bijna een hele nacht mee toe komt, en op de wei is er genoeg gras, maar ze blaast op hoe langer ze op het gras staat en haar nek wordt ook direct heel stijf. Nu ik ben zelf medisch laborant (voor mensen weliswaar), en heb vragen over welke onderzoeken er exact gebeuren als je aan je DA vraagt voor IR, want bij mensen wordt meer onderzocht dan alleen Insuline en Glucose.
Dan volgende vraag: mensen moeten nuchter zijn bij dit onderzoek, ik denk niet dat ik erin slaag om mijn paard een hele nacht van te voren geen sprietje te laten eten, dan gaat haar buurruin haar wel hooi toestoppen (doet hij zoizo al). En wat is het kostenplaatje om dit onderzoek (in België) door een DA te laten uitvoeren, ik kan dit zelf op het werk gratis doen, maar heb geen referentiewaarden van paarden, dus niks om mee te vergelijken.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 00:39

Mijn shet is haar hele leven de eerste 10 minuten altijd erg stijf/niet voorwaarts. Na tien minuutjes loopt ze goed en op het moment dat we op de terugweg zijn is ze dan juist vrij voorwaarts. Magnesium voeren helpt bij die van mij zeker, maar vooral dagelijks bewegen is heel belangrijk. Als ze een paar dagen stil staat, wat eigenlijk bijna nooit voorkomt gelukkig, merk ik ook gelijk dat ze daarna een stuk stijver is.

IR werd bij mijn shet aangetoond door het spierpakket van GD in Deventer. De dierenarts neemt dan 4 buisjes bloed af en stuurt deze op voor onderzoek naar de GD in Deventer. Mijn dierenarts keek ook naar haar cortisol en uiteraard naar de glucosewaarde en de insuline waarde, en hoe deze in verhouding stonden met elkaar. Daarbij werden ook andere waardes meegenomen (LDH, magnesium, etc)

Ik weet het niet meer zeker, maar dacht dat zij 4 uur voor bloedafname nuchter moest zijn en de kosten per onderzoek (GD Spierpakket) liggen op z'n 100/150 euro zo uit mijn hoofd (dit is dan inclusief bloedafname/visite door DA). Maar mocht je specifiek op Vitamine E willen testen, dan kost dat alweer 40 euro extra. Maar het schijnt dat je ook andere testen voor IR hebt. Wat daar de kosten voor zijn weet ik niet.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:11

Ik kom ook even spieken
Pony word maandag getest op advies van bodegraven
Zelf heb ik weinig symptonen gezien maar zou het niet raar vinden als E het toch heeft

Leverwaardes waren erg slecht dus die worden nogmaals getest

Vraagje
Ze moet vanaf zondagavond dus vasten en staat op stro
Mag ze ook geen stro knabbelen? (Dan moet ik nog bedenken hoe ik dat ga doen)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 06:57

Vasten betekent geen krachtvoer ( brok etc.) - hooi mag wel.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 07:09

Volgens de lokale DA helemaal niks
Geen hooi, stro of brok
Moest een graasmasker opdoen maar dan kom ik in de knel met drinkbak

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 07:24

De lokale DA zou beter moeten weten..

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:42

Net toch maar met bodegraven gebeld
Ze mag alleen stro geen hooi/kuil en brok :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:58

Dientje, kijk je wel uit voor verstopping als je alleen stro gaat geven!

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:43

Ik ga geen stro geven ze staat op stro

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:44

Ik ga geen stro geven ze staat op stro
Bloed word voor de voer beurten afgenomen dus niks aan de hand

(Andere DA had het over ook geen stro knabbelen)

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:57

De eerste uitslag is binnen de glucosewaardes zijn normaal

Morgen de insuline waardes

Voert iemand subli dieet mix?
Heb deze vergeleken met Marstall vito en subli ponybrok en Marstall en subli dieet verschillen heel weinig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:46

Ik heb dat gevoerd.Maar het suiker en zetmeel gehalte is wat hoger dan bv in de cavalor fiberforce.Dat is waarom ik de overstap heb gemaakt.
zetmeel/suiker van de dieet van subli is 12,dat van fiberforce 8

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:57

Ik kwam dit forum toevallig tegen. Mijn paard heeft/had hoogstwaarschijnlijk ook insulineresistentie, dit is ook niet officieel vastgesteld. Sindsdien staat ze op dieet. Ze krijgt Dieetmix van Subli ( één handje) en Pavo's Nature's Best (één handje) dit 3x keer op een dag. Daarnaast veel luzerne, voldoende hooi en ze komt (als het weer het toelaat) een uurtje tot anderhalf uur op de wei. Ook ben ik haar weer fanatieker gaan trainen. Ze staat nu sinds december op dieet en ik moet zeggen dat ze er nu wel weer goed uit begint te zien, zal foto's posten met hoe ze van het winter was en nu.

januari 2014
Afbeelding

mei 2014

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft wel wat moeite met haar verliezen, maar dit is eigenlijk altijd al zo geweest. Het duurt bij haar heel lang en dan gaat het ineens heel hard, terwijl het bij mijn andere paard veel geleidelijker gaat.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:54

Zo zij is opgeknapt!

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:55

Dank je! Ben zelf ook erg blij dat ze er weer zo uit gaat zien.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:29

verdorie zeg, dat geeft me moed zeg....je paard is enorm veranderd! Knap werk!!!! Ik hoop dat met werk en training dat het hier ook zo zal veranderen! Je paard ziet er idd stukken beter uit!
Wat doe jij qua training en hoe vaak? Ik moet wat opletten omdat mijn merrie bovenop de insuline resistentie, nierproblemen, maagproblemen, ook nog eens artrose heeft. Dus we moeten het rustig aanpakken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:45

Ik wou nog vragen of er soms tips zijn. Ik moet voeding aanpassen, maar moet toch genoeg hooi geven (in netten) omdat m'n merrie maag-en darmproblemen krijgt als ze te weinig ruwvoer krijgt.
Ik geef nu hooi vanuit de Ardennen die magerder zou moeten zijn, maar hoe zouden jullie dat aanpakken?

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:27

Cambiar schreef:
verdorie zeg, dat geeft me moed zeg....je paard is enorm veranderd! Knap werk!!!! Ik hoop dat met werk en training dat het hier ook zo zal veranderen! Je paard ziet er idd stukken beter uit!
Wat doe jij qua training en hoe vaak? Ik moet wat opletten omdat mijn merrie bovenop de insuline resistentie, nierproblemen, maagproblemen, ook nog eens artrose heeft. Dus we moeten het rustig aanpakken.

Cambiar schreef:
Ik wou nog vragen of er soms tips zijn. Ik moet voeding aanpassen, maar moet toch genoeg hooi geven (in netten) omdat m'n merrie maag-en darmproblemen krijgt als ze te weinig ruwvoer krijgt.
Ik geef nu hooi vanuit de Ardennen die magerder zou moeten zijn, maar hoe zouden jullie dat aanpakken?

Mijn merrie loopt Z2 dressuur. Dus qua training trainen we nu weer op niveau, dat was deze winter niet zo. Toen hobbelden we gewoon wat door de bak. Ik train haar ongeveer 30-40 minuten, soms 20 minuten dan rijd ik haar alleen even los als ze bijvoorbeeld de dag daarvoor heeft gelest. 1 keer in de week is ze een dag vrij.

Wat voer betreft krijgt ze dus 1 handje Nature's best en 1 handje Dieetmix, 3 keer per dag. Ze krijgt 3 keer per dag hooi ('s ochtends, 's avonds en voor dat ik naar bed ga rond een uur of 22.30/23.00). Ze krijgt gewoon hooi. Daarnaast krijgt ze veel luzerne, dat zou ik je dan ook aanraden. Luzerne zorgt er voor dat je paard genoeg speeksel aanmaakt. Mijn paard heeft snel last van maagzweren, maar door de luzerne gaat dit gelukkig heel goed.

Mijn paard heeft ook een poosje op Equilin gestaan. Op de basic en balancer. Dit is ook om de darmen weer in balans te krijgen. Maar dit heeft wel een hele sterke geur en mijn paard is nogal een kieskeurig, dus dat liet ze gewoon staan.. Maar misschien is het wel wat voor jouw paard.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:12

Fayah der insuline test eindelijk binnen
18,8 dus wel te hoog (moet onder de 10 zijn)
Nu drastisch het rantsoen aanpassen en meer beweging

Ik ga iedere maan een foto maken zodat ik de verbeteringen goed kan zien :)

Gaat van 3 x handje manege sportbrok (voer vanuit stal)
Naar 3x handje subli dieet mix

Krijgt graasmasker op de wei

Krijgt nat hooi ipv droog

Hooi ga ik nog laten testen

En we gaan meer beweging geven

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:13

Magnesium twijfel ik over
Bodegraven vind het niet nodig en zeggen dat t nooit herhaaldelijk bewezen is dat het werkt??

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:59

Kirstenx schreef:
Cambiar schreef:

Cambiar schreef:

Mijn merrie loopt Z2 dressuur. Dus qua training trainen we nu weer op niveau, dat was deze winter niet zo. Toen hobbelden we gewoon wat door de bak. Ik train haar ongeveer 30-40 minuten, soms 20 minuten dan rijd ik haar alleen even los als ze bijvoorbeeld de dag daarvoor heeft gelest. 1 keer in de week is ze een dag vrij.

Wat voer betreft krijgt ze dus 1 handje Nature's best en 1 handje Dieetmix, 3 keer per dag. Ze krijgt 3 keer per dag hooi ('s ochtends, 's avonds en voor dat ik naar bed ga rond een uur of 22.30/23.00). Ze krijgt gewoon hooi. Daarnaast krijgt ze veel luzerne, dat zou ik je dan ook aanraden. Luzerne zorgt er voor dat je paard genoeg speeksel aanmaakt. Mijn paard heeft snel last van maagzweren, maar door de luzerne gaat dit gelukkig heel goed.

Mijn paard heeft ook een poosje op Equilin gestaan. Op de basic en balancer. Dit is ook om de darmen weer in balans te krijgen. Maar dit heeft wel een hele sterke geur en mijn paard is nogal een kieskeurig, dus dat liet ze gewoon staan.. Maar misschien is het wel wat voor jouw paard.

Die tip van die luzerne is zeer interessant. Ik zou het zo niet durven geven hebben omdat er toch veel eiwitten in zitten en ze (bij)nierproblemen heeft, maar ik leg het voor aan mijn veearts.
Equilin dacht ik ook al aan, maar las het van de sterke geur en heb het dan toch niet gedaan omdat ze ook enorm kieskeurig is, maar misschien moet ik het gewoon even proberen. Equilife F4F is enorm duur en niet alles zit erin.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:13

Gek genoeg wordt het geven van lucerne aan een IR-paard in Amerika afgeraden..

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:14

Ik heb ook gehoord dat luzerne niet goed is voor ir paardjes en ben er dan ook gelijk mee gestopt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:59

Cambiar schreef:
Equilin dacht ik ook al aan, maar las het van de sterke geur en heb het dan toch niet gedaan omdat ze ook enorm kieskeurig is, maar misschien moet ik het gewoon even proberen. Equilife F4F is enorm duur en niet alles zit erin.

*Breekt even in*. Heb je al eens naar het nieuwe Victorious Secret 200 gekeken? Assiepassie hier op bokt verkoopt het, haar website heeft meer uitleg: http://www.purepaardenvoeding.nl/
Ik ben er erg tevreden over, meng het met een klein beetje Gruen Mash van Agrobs.