[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:15

Blacky is 1.35 cob-type en heeft maat 155 foto zie vorige pagina.
Voor een sportpony van 1.45 zou ik een 165 nemen, voor een zwaardere pony, haflinger/fjord etc., een 175.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:23

chipieke schreef:
Als er iemand een RSIH wegdoet voor een paard a la maatje 1.45m en breed type, let me know :+ Heb het gehad met alle andere rommel!!!

Edit: ooooh heb net gezien dat de ruitersportwinkel hier een 20km verder de dekens verkoopt aan €159 en ik heb nog een cadeaubon van daar van €25 woehoe :D

Iemand enig idee welke maat ik nodig heb :+

op marktplaats adverteerd er iemand met nieuwe rsih's voor 120

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:46

Ash_ schreef:
Hier een meelezer die ook een vraagje heeft.

Mijn haf heeft ook last van zomereczeem maar de laatste twee jaar is het redelijk rustig. Hij heeft soms wat last van jeuk maar dit is meestal niet lang. (dekens maakt hij altijd stuk :( , dus dat is helaas geen optie. Wel geprobeert overigens )

Nou gebruik ik voor hem al een tijd (paar jaar) puur allergie, dit in combinatie met podocomplex voor een goede doorbloeding nadat hij hoefbevangen is geweest. Nu staat hij al een tijd niet op het gras en was ik de podocomplex aan het afbouwen.
Met als gevolg dat hij gigantische begint te schuren helft van zijn manen is nu dus weg. Daarna weer begonnen met de podocomplex en jeuk werd weer minder en stopte vrijwel met schuren.

Kan dit komen door de combinatie van de medicijnen? (samen werkt het prima, alleen puur allergie heeft hij gigantische jeuk)

puur allergie is een homeopatisch middel... meestal (niet in alle gevallen) worden de symptomen eerst erger..

ik ken het middel podocomplex niet maar als je paard daarmee stopt met schuren zal ik het blijven geven.
dan wel de min. dosis.

zelf geef ik cullico van Puur en drainage van De groene os.

succes!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:37

chipieke schreef:
Als er iemand een RSIH wegdoet voor een paard a la maatje 1.45m en breed type, let me know :+ Heb het gehad met alle andere rommel!!!

Edit: ooooh heb net gezien dat de ruitersportwinkel hier een 20km verder de dekens verkoopt aan €159 en ik heb nog een cadeaubon van daar van €25 woehoe :D

Iemand enig idee welke maat ik nodig heb :+

Redelijk brede pony van 1.48 had hier RSIH maat 185 erop.

minikatje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:40

pffff, vliegendekens in de maat die ik zoek zijn moeilijk te vinden ±)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:56

ik heb ook een pony met zomereczeem,
nu heeft mijn veearts me aangeraden om cavales te gaan geven volgend seizoen, iemand ervaring hier mee?

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 09:29

dit jaar gaat het erg goed met mijn schuurder.
hij staat ten eerste onder een vliegendeken met halsstuk (hij is 1m46, maar breed, dus maat 185)
Hij krijgt voor het tweede jaar Hippo-Excema en ik merk duidelijk verschil sinds hij dat krijgt
en ik smeer af en toe met Derfen
Daarnaast let ik op het voer, hij krijgt Marstall, zonder melasse.
De manen en staart zijn goed aan het bijgroeien waar hij geschuurd had.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:41

Cavalesse zijn ook wel veel goede verhalen over volgens mij?
Volgend jaar wil ik dat ook gaan proberen, maar dan voor het jeukseizoen aan beginnen en dan icm de Derfen.
Wisse staat vandaag een week zonder deken mét Derfen en het gaat tot nu toe echt nog steeds super.
Gister een nog steeds nietgeschuurd paard aangetroffen, ondanks dat hij dus de avond ervoor na het ridjen wat schuurde op de poetsplaats. Zal toch gewone zweet-jeuk zijn geweest denk ik. Plukje achter de oren is wel wat rommelig maar daar heeft hij ook steeds schilfers en was vorig jaar ook een probleemplek. Daar ga ik dus extra goed op letten...
Gisteren gewassen, gevlochten en weer Derfen gesmeerd. Ik gebruik het vandaag precies twee weken en heb tot nu om de dag gesmeerd, ga nu iedere 3 dagen smeren om te kijken hoe dat gaat. Zal zo even een grootverpakking bestellen bij Vidoma want ik ben wel zo ongeveer door mn proefflesjes heen.
Ik heb gisteren van die mooie roze handschoenen meegenomen en dat gaat wel beter. Ik deed een spuitje in de proeffles en dat spoot ik langs de manenkam en dan even goed inwrijven.
Maar de grote fles heeft een tuitje toch?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:10

marjoleinft schreef:
ik heb ook een pony met zomereczeem,
nu heeft mijn veearts me aangeraden om cavales te gaan geven volgend seizoen, iemand ervaring hier mee?

Ik heb meegedaan aan de test van Cavalesse ( uitgevoerd door Utrecht): mijn niet-schurende paard begon binnen 3 dagen als een gek te schuren. Ben er meteen mee gestopt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:33

opisop_shop schreef:
. Ik deed een spuitje in de proeffles en dat spoot ik langs de manenkam en dan even goed inwrijven.
Maar de grote fles heeft een tuitje toch?

volgens mij de 250ml wel en de 500ml niet maar dat kun je beter even aan Vidoma vragen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 11:34

Mijn VA had ook veel goede ervaringen met cavalesse behaald. Mits ze voor het seizoen al begonnen met Cavalesse.
Ik heb vooral goede resultaten met Derfen.

Mijn jonge hengst heeft zo'n 3 weken zonder deken gelopen en door regelmatig behandelen met derfen liep hij zonder deken en dat zonder jeuk. Wat mij betreft is Derfen echt een doorbraak als het gaat om ZE.
Wij hadden hemte koop staan vanwege de eczeem (wij hadden hem gekocht om mee te gaan fokken en dus mee naar de HK te nemen, maar besloten door de ZE dat toch maar niet te doen).
En gisteren is hij verkocht.. weet dus niet in hoeverre Derfen op de lange termijn werkt, maar imo echt een supermiddeltje (jammer dat het zo stinkt :P )

de 500ml fles heeft een makkelijke dop; kun je gewoon doseren vanuit de fles :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:13

iemand ervaring met de snuggy hood?
Afbeelding

heb er 1 besteld, mocht die goed bevallen dan spaar ik maar voor een hele deken.
die schijnen erg goed te zijn :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:53

hey Kytha, wat "fijn" dat hij nu verkocht is!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 15:11

minikatje: Die dingen zijn niet geschikt om continue te dragen, dus voor een eczemer niets dus.

Kytha: Wat goed dat je hem verkocht hebt, is niet makkelijk om een dier met ZE te verkopen.

Cavalesse heeft 1 van mijn DA ook hele goede resultaten mee geboekt.
Dat was die toen heel leuk aan het vertellen bla bla bla, en toen zeg ik, hier voor je staat ook een oud ernstig eczemer, hij keek me met hele grote ogen aan, begon pony meteen helemaal te inspecteren, en vroeg hoe ik dit in vredesnaam voor elkaar kreeg, haha.

Cavalesse is nog niet zo heel lang op de markt hé.
En proberen kan je altijd, wie weet.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:44

_CS_ schreef:
minikatje: Die dingen zijn niet geschikt om continue te dragen, dus voor een eczemer niets dus.

Kytha: Wat goed dat je hem verkocht hebt, is niet makkelijk om een dier met ZE te verkopen.

Cavalesse heeft 1 van mijn DA ook hele goede resultaten mee geboekt.
Dat was die toen heel leuk aan het vertellen bla bla bla, en toen zeg ik, hier voor je staat ook een oud ernstig eczemer, hij keek me met hele grote ogen aan, begon pony meteen helemaal te inspecteren, en vroeg hoe ik dit in vredesnaam voor elkaar kreeg, haha.

Cavalesse is nog niet zo heel lang op de markt hé.
En proberen kan je altijd, wie weet.

het is meer voor op de trailer en als we gaan wandelen.

op de wei heeft ze een vliegennetje die ook haar voorlok beschermt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:41

waarom dan zo'n speciaal ding en niet gewone vliegendeken/masker?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:44

ok, dan heb ik niets gezegd :D
Maar voor langer gebruik is ie niet geschikt, maar trailerritjes en wandelingetjes moet kunnen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:23

ik ga morgen de RSIH halen, ik ben benieuwd hoe deze me gaat bevallen :D Ik had hiervoor de dekens van Everline (vroegere stof van Boett) maar die scheuren voor het minste, de hals schuift continu naar achteren, en de buikflap flodderd direct alle kanten op!!

Weet iemand of er bij de RSIH ook extra stof wordt geleverd om het te repareren indien nodig?

Ik hoop aan deze deken meer plezier te beleven. Ik betaal nieuw voor de RSIH nu €144 en heb nog een waardebon van €125. De everline incl hoofdkap betaal ik €128!!! En dat is rommel! Dus ik waag het er maar op en koop ineens een goede deken! Aangezien ik op 2 jaar tijd al aan mijn 4de everline zit :'(

Het grote voordeel vind ik is dat ik de hals kan losmaken en haar manen elke dag goed kan behandelen ipv heel dat deken af te nemen :D

In hoeverre beschermd deze deken eigelijk de buik? Want dat kan ik bijna niet zien op de foto. Mijn everline schuift nu continu naar het deel tussen haar navel en uier, maar ze heeft jeuk over heel de naad van haar buik.

Ik ben zo in mijn nopjes :')

Sylvia_muisJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:51

Mijn shetlander heeft helaas ook eczeem, dus ik ga dit topic maar eens op mijn gemakje doorlezen voor tips etc :o

Gelukkig werkt zijn Boeth deken erg goed (en zie je helemaal niet aan hem af dat hij eczeem heeft :D ), alleen ligt hij om de week weer onder de naaimachine helaas. Niet door het schuren, maar door zijn weidemaatje. Deze hangt tijdens het spelen constant aan de deken, waardoor er gaten/scheuren inkomen.

Heeft iemand een goede tip om ervoor te zorgen dat het weidemaatje iets meer van die deken afblijft? Zijn hier sprays voor of wat dan ook?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:39

@chipieke: De RSIH wordt niet geleverd met reparatiestukjes. Maar bij mijn deken is ook nog helemaal niets gebeurt wat ook maar enigszins op een gat lijkt. Ook niet beschadiging op de deken ofzo (behalve de binnenkant bij de borst sluitingen dus, maar dat wordt eind van het seizoen door Divoza gefixed!).
De buik wordt niet enorm beschermd, vind ik zelf. Ik twijfelde daar zelf ook enorm over, omdat mijn merrie vroeger heel erg schuurde tussen de navel en de uier. Maar ik heb daar tot nu toe nog geen enkele nadelige dingen van ondervonden. Er zit hier een bokker die heeft een buikflap vastgemaakt aan de RSIH. Dat staat zo'n 40 pagina's terug ofzo :o ..

Afbeelding

@Sylvia_muis: Je hebt antibijt middel met cayenne peper erin, dat werk vrij effectief (wel met de wind mee spuiten, en niet zelf in de spray gaan staan, want da's echt vies!).. ik weet alleen echt het merk niet meer :(

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:43

_CS_ schreef:
Maar voor langer gebruik is ie niet geschikt, maar trailerritjes en wandelingetjes moet kunnen.

dus de snuggy hood is echt niet geschikt voor langer gebruik?
vraag het nog maar even na voor het geval :P
anders zou ik hem namelijk ook afwisselen met mijn frontriem namelijk, dan kan het omstebeurt gewassen worden (de rest is namelijk al gesloopt)

ik lees toch wel goede dingen over de snuggy eczeemdeken.
volgensmij is er een tijdje terug ook een plaatje in dit topic gepost :)
opisop_shop schreef:
waarom dan zo'n speciaal ding en niet gewone vliegendeken/masker?

goedkoop aan kunnen komen, elastisch materiaal, geen last van vliegen in de oren.
en de voorlok beschermt, daar heeft ze echt de meeste jeuk.
tsja, leek me ook wel fijn om dit een keer te proberen :)
wegens het aansluiten lijkt met me moeilijker sloopbaar :D

en voor haar is het ook weer een stukje uitbouw van haar training.
vorig jaar rond deze tijd was ze net 2 maand uit het wild, en haar eerste indruk van mensen is ronduit slecht :)

even voor de duidelijkheid, het gaat om dit model.
Afbeelding
het is geen sleazy sleeper ofzoiets :)

ponylief is net gewend aan dekens, dus helemaal inpakken is nog net niet mogelijk.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:49

zit te strak om optimaal te kunnen luchten op langere termijn.
Druk wordt vaak te groot, waardoor er erg veel wrijving ontstaan en dan breken haren af.
En ook als alles te strak zit, te lange tijd, kunnen haren toch stikken en dus ook afbreken.

Daarom dus niet geschikt voor langdurig gebruik ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:51

_CS_ schreef:
zit te strak om optimaal te kunnen luchten op langere termijn.
Druk wordt vaak te groot, waardoor er erg veel wrijving ontstaan en dan breken haren af.
En ook als alles te strak zit, te lange tijd, kunnen haren toch stikken en dus ook afbreken.

Daarom dus niet geschikt voor langdurig gebruik ;)

dacht ik al, maar toch ff vragen aan de experts :P

dan houden we het lekker voor het wandelen :D

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:56

ziet er juist super goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:30

_CS_ schreef:

Ze adverteren met snuggy hood toch dat ze voor 24 uur draagbaar zijn. De eczzemdeken bij de paardendrogst is ook snuggy hood, zijn die ook niet geschikt om 24/7 te dragen?

Shoot, het leek me zo'n fijne deken.

Dus de ultieme eczeemdeken is van welk merk???.........................