[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:44

Nou ik kan me hier ook weer melden.
Gisteren was patty heel onrustig Sinds ze op het nieuweland staat.
Ze rolde steeds en rennen, was bij schemering.
Nu is ze wel aardig rustig maar ligt wel veel.

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:49

Ik vraag me eigelijk af, ik heb de bucas buzz off met hals en buikflap, maar die van mij blijft rollen en stampen... Gaat rond 7u op de wei en rond 20u terug op de paddock waar ze hooi krijgt met de rest.

Is dit al een waarschuwing voor wat er gaat komen? Is dit al een teken dat dit deken niet 'goed genoeg' voor haar is? Voor de rest krijgt ze enkel als ze gewerkt heeft een handjevol pavo's natures best

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:25

chipieke: tegen dat probleem loop ik nu ook op, hij staat al 3 weken met de bucas off, maar gaat zich nu toch (plaatselijk) jeuken aan de manen. Ik heb hem nu onder de Rambo sweet itch gezet. Even onderzoeken of het aan het gras ligt of aan de deken of aan toch iets anders (bij hem is door josephien namelijk afgelopen winter vastgesteld dat hij geen ZE zou hebben). Dus we zitten nog in de testfase.

Hij krijgt nu wel al een weekje opnieuw drainage en bioforte, ben benieuwd of het helpt.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:36

LadyDaily schreef:
Nu is ze wel aardig rustig maar ligt wel veel.

wil dit iets speciaals zeggen? viel me sinds deze week op dat mijn pony ook veel ligt, terwijl ze normaal constant met dr hoofd naar beneden staat

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:38

Ik laat mijn pony altijd in februari enten met Insol-dermatophyton.Is een schimmel enting maar wil ook wel helpen bij ZE.
Verder gaat hij 2e helft maart standaard onder zijn exeemdeken.
Staat van 09.00 tot 21.00 buiten en schuurt niet.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:50

Mijn paard had gistern wat last van gas, door het gras. Die lag ook gewoon rustig .

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:07

hebben jullie eczemers dat ze erg gevoelig zijn op alle delen van hun lichaam ? ik was gisteren avond vergeten in te spuiten met rijden leek wel of ik op een hobbelpaard zat continu stilstaan en schoppen onder de buik liefst gaat ze dan de hele tijd draven of galopperen.. maar dat ging nu niet omdat er nog een pony naast liep aan't touw.

verrder nog geen geschuur bij mijn eczemer :)

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:10

Jaa dat heb ik ook.
Het gaat hier wel redelijk goed, alleen heeft hij al weer wondjes bij de koker.

lindapim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:30

mijn pony heeft ook zomerexceem maar ik smeer zijn manen en staart 1 x per maand in met efrata dode zee gel van de divoza.
mijn pony staat nu ook op een open veld zonder bos of water.
want bij de vorige eigenaar stond hij vlakbij het bos. ze was zaterdag geweest en ze vertelde als hij nu nog daar had gestaan dan moest hij zijn deken allang weer op hebben. en bij mij niet.

Gr linda

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 15:01

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:38

tug schreef:
beste vangertje vindt je het heel erg dat ik nare ideen krijg als leveranciers en makers hun eigen producten aanbevelen, reclame maken voor je eigen product, waarvan we niet eens via de website kunnen zien wat er in zit, mag dat wel van dit forum?

ik krijg altans sterk het idee als ik de laatste regeltjes in je profiel lees, alle leveranciers hebben mij ooit een goed resultaat beloofd, maar tot vandaag nog steeds teleurgesteld, wel werkende middeltjes zijn zeldzaam en ik heb het idee dat we die ook via de meer gebruikelijke reclames wel vinden kunnen.

amen! +:)+

zo af en toe komt er iemand hier binnen vallen die "het" product heeft tegen zomereczeem.
valt allemaal te proberen,maar zet je advertentie dan bij commercieel neer en niet hier
;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:10

ja, het werd ook tijd dat we weer bestookt worden met dit soort commerciele onzin ;)
ik ga wel ff temmen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:00

Ik doe zowiezo weinig met commerciele onzin. Gisteren heeft Gamblerscup (hier op bokt), de eigenaresse van de pony met ZE een pendelaar laten komen.

Was eerst al hilarisch omdat mijn vriend niet wist wat een pendelaar was en de pendel verwarde met een peddel. Hij keek me echt heel stom aan, volgens mij dacht ie dat we de pony in een roeiboot wilden stoppen of zo.

Hoe dan ook, de pendelaar is geweest. Pony heeft nog altijd niet geschuurd en we doen nu voor de zekerheid het een en ander met homeopatische korreltjes die de lever ondersteunen en Gamblerscup moet een aantal zouten kopen in tabletvorm en nog een paar dingen om de pony deze zomer te ondersteunen.

Ik mag die zooi er allemaal in gaan proppen en ponylief gaat mij enorm haten.

Verder kreeg ik van de pendelaar (peddelaar volgens vriendje) nog de tip om brandnetels te plukken, hier kokend water op te gooien, ongeveer een emmer vol en met het afgekoelde afgietsel de manen en staart te wassen.

En deze gratis tip wilde ik jullie uiteraard niet ontnemen.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:25

itske schreef:
Ik laat mijn pony altijd in februari enten met Insol-dermatophyton.Is een schimmel enting maar wil ook wel helpen bij ZE.

Ja daar is mijn pony ook mee geënt. :)

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:24

Wat een mugjes vanavond :( Alles had gigantisch veel last van alle beesten.... Woonde eerst in NH en nu in Groningen..maar hier zijn wel veel meer beesten/mugjes/vliegjes....al die bomen trekken natuurlijk van alles aan...

Mijn shetmerrie gaat waarschijnlijk vanacht bevallen en staat gewoon lekker met haar rambo op, zonder staart riem......had 2 dagen terug 1 nachtje de deken af..waaide behoorlijk, maar direct een hele harde manenkam...gelukkig gauw de deken op en weer een ontspannen manenkam ;)

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:50

Ik heb mijn paard ook laten enten met insol, ben erg benieuwd...
Zie je echt veranderingen in jeuk patroon/ gedrag van de pony sinds hij is geent met insol?

itske schreef:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:17

het was hier ook weer raak vanavond. Dit kan nog wat worden als het zo doorgaat. Paardlief was gelukkig relaxt en leek geen last te hebben maar 'k heb haar voor de zekerheid toch maar weer met anti-vlieg ingesprayd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:19

een aantal jaren geleden heb ik Kinke ook laten enten met Insol, had geen effect op de eczeemklachten, wel werd ze hoefbevangen waarbij de da zich heeft afgevraagd of dit door de enting kwam.....
Ik begin niet meer aan dit soort acties, aangezien hoefbevangenheid/eczeem met de stofwisseling te maken hebben.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 08:14

Nou tot nu toe schuurt ze niet nog !
Ze staat ook onder een deken dus misschien als
ze zonder staat dat ze dan wel schuurt. ( Maar
in de 2 uur dat ze zonder staat als ik er
ben heeft ze nog nooit geschuurt )
Vorig jaar begon ze wel gewoon alsnog te schuren
dus erg veel nut had het niet !

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 08:36

als je deken op tijd opgaat, dus voor dat er gestoken is, is er ook geen reden om te gaan schuren als je hem overdag afdoet, de meeste culcoides mugjes zijn overdag niet actief, tenzij het erg vochtig en bewolkt is. tussen 10 en 16 ur wordt als de meest veilige periode genoemd.

is er wel gestoken dan kan er tusen de drie en zes weken nog jeuk zijn. veel paarden kunnen vaak pas buiten de wei schuren omdat er dan ook meer geschikt schuurplaatsen zijn, daarom schuren paarden ook vaak pas als ze op stal staan, zweet dat opdroogd maakt de jeuk vaak erger.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 08:43

moniekk schreef:
Ik heb mijn paard ook laten enten met insol, ben erg benieuwd...
Zie je echt veranderingen in jeuk patroon/ gedrag van de pony sinds hij is geent met insol?

itske schreef:

Ik zie wel degelijk veranderingen,Van een pony die geen staart en manen meer had met extreme jeuk etter en bloed(4 jaar geleden)die zijn box totaal aan puin helpte tot nu een pony met manen van 40 cm
en een lange dikke staart die op stal heerlijk rustig is en geen tekenen vertoond dat hij buiten last heeft van knutjes.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:34

*\o/* Ik denk dat mijn paard toch een (vreemde) vorm van eczeem heeft! Hij loopt nu volgens mij een of twee weken met de vliegendeken op en de huid onder de hals is zich weer aan het herstellen. Het is niet meer zo vlammend rood, doet geen pijn meer en de manen worden ook niet echt veel korter/dunner. Wel is de huid nog schilferig en heeft hij nu jeuk op zijn hoofd. De deken heeft een grote staartflap, maar de staart was gisteren toch een grote pleeborstel. Dat is dan weer jammer, maar ik denk dat het paard al blij is met de vliegendeken.

Een eczeemdeken is, als het goed is, onderweg. Ik heb er een tweedehands gekocht via marktplaats.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:41

HBVisser schreef:
Verder kreeg ik van de pendelaar (peddelaar volgens vriendje) nog de tip om brandnetels te plukken, hier kokend water op te gooien, ongeveer een emmer vol en met het afgekoelde afgietsel de manen en staart te wassen.

En deze gratis tip wilde ik jullie uiteraard niet ontnemen.

ja die ken ik! hebben we vroeger wel gedaan.
maar dat was zo'n gedoe steeds om dat te doen dat ik daar mee gestopt ben.
het hielp wel en beetje had ik het idee hoor

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:44

Ik heb mn merrie vorig jaar 2 maal laten enten tegen schimmel, dat moest, omdat het de eerste keer was. Dit jaar ook weer erg vroeg in seizoen.
Ze heeft wel met Pasen een enorme uitbarsting gehad, maar dat was wegens stress.
Haar manenkam gaat goed, redelijk goed. Ik smeer met sudocreme, elke dag, gaan wat potjes doorheen hier, haha..maar geen schilver of kerven te zien. Wel worden haar manen weer dunner, doordat ze in het voorseizoen en januari haar hals bij maanaanhechting geschuurd heeft en ik gisteren het voor het eerst behandeld heb met antiklit, oops, had het beter zo smerig vet kunnen laten haha..trok me dr toch bossen uit :P (maar hé dat hebben wij ook als we ons haar niet borstelen, komt er ook veel haar uit).

Tug, zweet trekt die akelige mugjes en vliegen aan..mijn ijslandse merrie zit op haar borst nog redelijk in wintervacht, borstel als een gek..maar zou ik dat na het werken met water af kunnen sponsen? Maar water trekt ook mugjes aan..weet niet zo wat wijsheid is? Met dit warme weer borstel ik haar wel na het rijden als ze opgedroogd is, in de hoop dat dat klevve gevoel voor haar weggaat.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:46

Amy zweet op zich kan ook jeuk veroorzaken ook al zonder mugjes. Ik zou haar dus gewoon flink afspuiten. De deken kan er gewoon overheen als ze nog nat is, die droogt tegelijk met het paard zelf op.

Als ik de mijne niet afspuit na een uur flink werken, schuurt hij alle plekken van het hoofdstel en onder zijn manen kapot. Dat deed hij ook in te winter al. Zweet irriteert hem blijkbaar.