Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:13

Ik heb Illo nu ook 24/7 op de wei staan, voor 3 maanden(juni t/m augustus), en ik moet hem ook meerdere malen scheren. Ik scheer dit model:
Afbeelding
Deze foto is vorige week genomen.
Zo heeft ie toch bescherming tegen regen en zon, maar kan toch zijn warmte kwijt.
Als ie op stal staat scheer ik hem helemaal.

Hij stond te slapen toen ik de foto maakte,dus hij kijkt een beetje suf.
Laatst bijgewerkt door cynthiar op 23-08-11 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:22

Hier alles "rustig" eigenlijk, ik heb Fleur alleen vorig jaar November geschoren, daarna duurde het even voordat ze door haar vacht kwam maar nu ziet ze er zo uit:
Afbeelding

Ze glimt zelfs weer!
Afbeelding

Ze blijft alleen soms zo stijf en slecht lopen, de ene dag gaat het super en de andere dag struikelt ze veel en zakt ze veel weg in haar achterhand. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Uit foto's is gebleken dat ze geen spat/artrose heeft, dus het moet haast wel een spierenkwestie zijn.

Ik wil eigenlijk een keer een osteophaat naar Fleur laten kijken, hebben jullie ervaring mee? Of beter een fysiotherapeut? Ze krijgt nu 1,5 mg pergolide, wat ik eigenlijk ook heel veel vind in vergelijking met wat jullie allemaal geven. We hebben eerst heel lang 1 mg geprobeerd, ong 4 maanden, toen 1,5 mg gaan geven en toen ging het alleen maar beter.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:52

kimmie261 schreef:
ja hij moet ook weer geschoren worden,hij is 3 maanden geleden al geschoren,alleen tja buiten is nu niet echt het weer dat je zomaar een geschoren paard buiten zet...tis of warm kan ie zonder deken of winderig en nat..

dus ja...en ik moet mijn messen laten slijpen,ook een zeer belangrijk punt :D dus ja,gaat binnenkort allemaal weer gebeuren..

Dat zweten komt ook door de verstoorde thermostaat die ze hebben door de cushing, de overdosis hormonen (cortisol) hebben dat verstorende effect. Als je even bezig bent met de pergolide gaat dat ook normaliseren - thank god zou ik haast zeggen.
Is ie al wat minder suf? En blijft ie wel lekker eten doordat je de pergolide 'savonds geeft?

Wij hebben willy vorige week toch maar geschoren, want als hij nat werd van de regen bleef hij heel lang zeiknat en als het zo benauwd was dan stond ie te pompen van de warmte. Willy is nu 29 denken wij.

@Fleda, wat doe je met Fleur om haar in conditie te houden? Kun je haar licht longeren? Of rijd je nog met haar? Het is op zich wel belangrijk om de spieren te proberen te behouden - als je paard dat kan, door zoveel met haar te doen als ze aangeeft. Dus beetje wandelen of licht longeren als ze er slecht aan toe is en als ze er beter aan toe is, iets zwaarder longeren of beetje rijden. Het vasthouden van de spieren en op een zo goed mogelijke conditie houden van het paard is een heel belangrijk onderdeel van het ondersteunen van je paard.
Wat ziet ze er goed uit!!

Illo ziet er ook goed uit.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:12

Hoi,

Ik heb me hier een tijd geleden een keer gemeld, omdat ik me zorgen maakte over mijn verzorgpaard.
Ik heb toen de eigenaar ingelicht over mijn vermoeden van Cushing, maar hij wil het nog aankijken en nog geen bloedtest doen.
Mijn verzorgpaard heeft op dit moment nog steeds een lichte wintervacht, alleen op zijn kont heeft hij wel zijn zomervacht. Ook heeft hij krullen in zijn vacht op zijn hals en op zijn borst. Ik kan binnenkort wel weer foto's maken, want ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Maar het begint ook mensen in mijn omgeving op te vallen, mijn instructrice en mensen waarmee ik buitenrijd, dat hij slecht uit zijn vacht komt en rare krulletjes heeft.

Maar ik reageer vooral omdat ik graag een richtlijn wil voor de bloedtest voor Cushing. Hoeveel kost dat ongeveer?

kimmie261

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:33

fargo ,ja hij is minder suf,en hij eet goed,maar ik geef hem pas laat het pilletje,zo 11 uur savonds,vorige keer was ik wat vroeger ermee en toen wilde hij savonds dus niet eten,duidelijk dat hij inderdaad misselijk wordt,de volgende ochtend was zijn bak wel leeg dus uiteindelijk zal ie zich toch weer zo goed gaan voelen dat hij wil gaan eten,verder eet hij prima :)

maar dat zweten,er valt ook niet te scheren hoor,hij is zeiknat,vanmorgen met naar buiten doen voelde hij al klam aan,bij naar binnen halen is hij zeikwater nat..

nou ja,ik wacht gewoon nog even af ,de dag dat hij droog is wordt ie meteen kaal :D

even nog een vraagje,moet/zal ik hem nu op die 1 mg houden? tot er meer resultaat te zien,dus niet verder opbouwen??

eilish,is jou verzorgpaard ook verkleurd? lichter geworden?of alleen een krulvacht,en wat een bloedonderzoek kost weet ik nog niet,de rekening is nog niet binnen...

fleda,wat een stoer paardje is fleur,en ze ziet er super uit zeg!

cynthiar ,illo ziet er ook goed uit!!en zo scheren zou inderdaad kunnen,maar ik scheer de paarden altijd zo rond begin oktober helemaal kaal en dan gaan ze meteen onder de deken :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:33

kimmie261 schreef:
fargo ,ja hij is minder suf,en hij eet goed,maar ik geef hem pas laat het pilletje,zo 11 uur savonds,vorige keer was ik wat vroeger ermee en toen wilde hij savonds dus niet eten,duidelijk dat hij inderdaad misselijk wordt,de volgende ochtend was zijn bak wel leeg dus uiteindelijk zal ie zich toch weer zo goed gaan voelen dat hij wil gaan eten,verder eet hij prima :)

maar dat zweten,er valt ook niet te scheren hoor,hij is zeiknat,vanmorgen met naar buiten doen voelde hij al klam aan,bij naar binnen halen is hij zeikwater nat..

nou ja,ik wacht gewoon nog even af ,de dag dat hij droog is wordt ie meteen kaal :D

even nog een vraagje,moet/zal ik hem nu op die 1 mg houden? tot er meer resultaat te zien,dus niet verder opbouwen??

Fijn dat hij minder suf is, dat hoort eigenlijk ook niet, dan zou je te hoog zitten eigenlijk. Goed dat hij dus al meer aan het stabiliseren is wat dat betreft. Die misselijkheid is dus ook al geconstateerd ;-) Wel handig om een keer te ervaren dan weet je meteen dat je dat eigenlijk wilt vermijden :j Het is toch heel belangrijk en fijn dat hij gewoon goed blijft eten!

Vervelend dat hij al zo klam is 'smorgens. Zoals gezegd als zijn hormonen beter op orde komen, wordt dat wel minder (met week of 2 a 3 zou ik zo denken) maar goed, vervelend is het wel dat ie zo zeiknat wordt. Vraagt vast ook veel energie van hem.

Ik zou hem (zeker voorlopig) op 1 mg houden. Voor een paard van zijn gewicht en zijn klachten is dat een prima dosering. Kijk het nu een maand tot 6 weken aan, je moet rond een maand echt wel wat aan hem gaan zien qua verharen op zijn gezicht, minder zweten, vrolijker, fitter..
In de 3e week treed er wel eens een dipje op, niks van aan trekken, gaat weer over :j
Ga je nu al omhoog dan weet je a- niet of hij het op een lagere dosis goed zou doen en dat is zonde en b- kan hij weer suffer worden en c- eigenlijk zijn zijn verschijnselen en gewicht er niet naar om omhoog te moeten....

Na 4 weken tot 6 maanden op deze dosis zou je evt weer bloed kunnen laten prikken om te checken hoe de resultaten tot nu toe zijn. Wij hebben dat indertijd niet meer gedaan omdat de symptomen en het gedrag zoveel verbeterden dat het super duidelijk was dat de pergolide zijn werk deed.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:09

Moon is nu weer wat te dun geworden, het schommelt wat. dus ik ben zoekende in voeren.
Wat voeren jullie?
Ik heb geadviseerd gekregen: maisvlokken en cavalor strucomix sensitive (speciaal ontwikkeld voor o.a cushing)
Wat vinden jullie hiervan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:25

Nefertarie: wat zijn de problemen die jouw paard ondervindt?
Als jouw paard bijvoorbeeld al een aantal keren bevangen is geweest, zou ik anders omgaan met voeding dan als dat niet het geval is geweest en je paard eigenlijk weinig klachten zou hebben. En als je paard last zou hebben van insulinerestistentie bijvoorbeeld ook.
Ons paard heeft van beiden geen last en zijn suikerhuishouding etc lijkt weer helemaal op orde doordat hij pergolide (en magnesium) krijgt. Wij voeren dus geen speciale dingen. Wel een eiwitarme mueslie van Havens, Luzerne en basisbrok.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:42

Moon is nog nooit hoefbevangen geweest, maar een paar weken terug had ik het vermoeden dat er iets met de witte lijn aan de hand was.
Nu ziet het er al beter uit.
Als je het ziet in de hoef, is het leed natuurlijk al geschied van binnen. Ik blijf hier dus wel alert op.
ze heeft, voordat ze pergolide kreeg, ook een harde manenkam gehad.

Verder heeft ze, naar mijn weten, geen insulinerestistentie. ze drinkt/plast niet overmatig veel.
De pergolide heeft zijn werk goed gedaan dus.

Ik merkte 2 weken geleden dat ze afviel op haar kont en bij haar ruggengraat. Mijn rij-instructrice beaamde dit idd.
Dus toen ben ik naar de winkel gegaan en hebben ze me maisvlokken en cavalor strucomix sensitive aanbevolen.

Ik heb thuis op internet nog even wat meer info gezocht over cavalor strucomix sensitive
en ik heb begrepen dat je dan eigenlijk beter "Subli zonder" kan voeren. Cavalor heeft nog teveel bende erin zitten als ik sommige mag geloven.
Als dikmaker geef ik dan dus maisvlokken en ik kan bietenpulp gaan voeren.

Hiervoor gaf ik Havens draversbrok, dat gaf haar vorige eigenaresse ook, dus dat heb ik voortgezet.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 14:46

Hallo,

Ik meld me weer even...
Mijn paard zou eigenlijk met pensioen in frankrijk gaan, maar door omstandigheden nu even van de baan.
Op dit moment is hij aan het herstellen van 2 behoorlijke zweren in zijn hoef, die vlak achter elkaar zijn gekomen.
Ik merkte van de week voor het eerst dat hij wat vocht heeft boven zijn ogen en al met al denk ik dat het tijd wordt om toch te gaan beginnen met pergolide.
Ik ben hier best huiverig voor, ik lees hier eigenlijk alleen goede verhalen, maar mijn dierenarts was er niet helemaal weg van.
Ik mag het uiteraard gaan proberen, maar zoals hij zei is er een aanzienlijke kans dat hij er erg ziek van gaat worden en zelf zo erg dat het, het einde betekend....
Is hij nou gewoon niet goed op de hoogte of worden er op dit forum gewoon geen negatieve ervaringen over die medicatie verteld...
Met hoeveel zou ik moeten beginnen? ik zat zelf te denken aan 0,25 p.d. om te beginnen en kijken welk effect dat heeft na enkele weken.
Geven jullie verder nog krachtvoer o.i.d.?
Alvast bedankt en ik blijf jullie ervaringen lezen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:06

in wat voor mate bedoeld hij dan met erg ziek??

gambit krijgt nu 5 weken pergolide en dat gaat verder wel goed,alleen is hij na het krijgen misselijk,dan wil hij niet eten..

wel vind ik hem nog steeds down...hij had altijd van die mooie open sprekende ogen...

dit zijn foto's van vorig jaar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mooie blij smoeltje en die mooie grote ogen waar ik altijd zo verliefd op was...

en dit is hij gister:
Afbeelding

;( -O-

ik hoop zo dat hij weer de oude gaat worden...

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:10

Hij noemde eigenlijk niks specifieks op behalve hoge koorts en verder alleen dat de medicatie ook het einde kon betekenen.
Sneu he als je de uitstraling van je paard zo ziet veranderen!!
Maar zal hij dan niet een hogere dosis kunnen hebben, als hij nog steeds zo down lijkt?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:15

De meesten hier hebben een goede ervaring met de medicatie.Ik denk dat ik een van de weinige bent , altans nijn paard die er niet tegen kon.
Onne at de hele dag niks meer, ik ben er mee gestopt, denk zelf ook vanwege het feit dat Onne tweezeidige was , dat hij er niet tegen kon.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:18

Onne, hoeveel dagen heb je het aangekeken?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:16

Wat is Gambit toch een prachtig paard!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:34

Ik ben juist super blij dat Moon pergolide krijgt.
Wij zijn nu een week of... ff kijken... 11 verder en ze is echt aanzienlijk verbeterd.

Ik rij ook gewoon 4 keer per week op haar en dat pakt ze allemaal goed op.
Zondag hoop ik (rij)foto's te kunnen krijgen, dan plaats ik zeker hier een fotootje voor jullie.
ik heb er wel 1, voordat ik begon met de pergolide (net geschoren)

Afbeelding

Hier zie je nog wel duidelijk de "hangbuik"

Nu is ze bijna overal weer zwart, behalve bovenop haar kont.... daar heeft ze een pantervelletje!

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:37

Het is jammer dat ik niet weet hoe ik foto's moet plaatsen. Je zou eens moeten zien hoe Indy erbij stond toen hij 'ziek' was en geen pergolide kreeg. En hoe hij er nu bij staat. Als ik bekenden foto's laat zien van hem in deze vreselijke periode, dan kennen ze hem niet terug. Nu met de pergolide is hij weer vrolijk en vreselijk ondeugend. Wel wordt zijn vacht weer wat geler, maar we willen zo lang mogelijk wachten met de dosis ophogen, dit omdat hij nog wel goed in zijn vel zit (gedrag). Gewoon naar je paard kijken en zien hoe hij het erop doet. Jij weet het beste hoe je paard zich voelt.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:01

Foto's plaatsen is heel makkelijk hoor! ik wil jou paardje wel eens voor en na zien!
Heb je wel foto's op je computer staan?
je moet alleen even aanmelden bij bv. www.mijnalbum.nl
Vanuit daar kun je foto's uploaden en dan op bokt zetten.
hulp nodig op bokt? Zeg het maar!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:03

sabrina85 schreef:
Hij noemde eigenlijk niks specifieks op behalve hoge koorts en verder alleen dat de medicatie ook het einde kon betekenen.
Sneu he als je de uitstraling van je paard zo ziet veranderen!!
Maar zal hij dan niet een hogere dosis kunnen hebben, als hij nog steeds zo down lijkt?

ik zou snel beginnen met de pergolide als ik jou was, echt....ze worden er echt een stuk fitter van..omdat het lichaam weer normaal word...

alle da die ik ken en ervaring met pergolide hebben, zullen altijd pergolide laten geven, als je paard lijdt onder de symptomen van cushing...als je geen pergolide wilt geven, kan je eigenlijk imo nog maar 1 ding, afspuiten......want je kan je niet voorstellen hoe ongelofelijk kl0te een paard zich voelt als je lichaam in de war raakt door een overdaadt aan cortisol....

voor mijn paard betekend geen pergolide , geen leven.....ik zou t niet meer aan kunnen kijken, als ik mijn merrie zo ziek zie worden van cushing...en haar geen pergolide zou geven...als de pergolide op een gegeven ogenblik niet meer helpt, dan ben ik heel vlot met inslapen...

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:09

Mijn dierenarts twijfelde ook helemaal niet. Het onderzoek liep wat stroef e.d, maar we zijn zo snel mogelijk begonnen met de pergolide.
Ik denk dat ik heel erge geluk heb gehad, met dat ik al ervaring had met cushing en en dus snel achter kwam dat Moon cushing heeft. *\o/*
Zonder pergolide zou het nu snel bergafwaarts gaan met haar.... -O-

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:16

Zonder de pergolide was Peter er al 3 jaar niet meer :)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:36

Ik heb het toen ruim 2 weken aan gekeken , Dier was er goed ziek van.
Maar zoals je wel kunt lezen hebben er veel baat bij.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 11:54

Tis idd paardafhankelijk.

Hoewel ik de 1e 4 weken wel op het punt stond om te stoppen ... het werd er eerst beslist niet beter op, erg slecht zelfs :=
Tis dat ik hier in dit topic zat, en wist dat dat eerst kon gaan gebeuren ... maar anders was ik accuut gestopt. En uberhaupt, was ik niet eens begonnen ... ik (en DA) wisten niet van deze behandeling af.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:07

gambit heeft echt ups en downs...

zo zie ik weer helemaal mijn oude bitje erin,en heeft hij weer gedrag zoals hij echt is,en zo is ie down,staat ie in een hoek van zijn stal,eet hij niet,of staat ie erbij zoals de foto hierboven..

maar ik ben pas 5 weken op weg,dus we gaan gewoon door :j

Nado dank je,ik kan ook zo verliefd op hem zijn,hij is echt geadoreerd in zijn leven door mij,hahha :D

Indy1990,makkelijkste is uploaden bij www.picturepush.com en dan zonder account uploaden kiezen,en de 2de foto nemen ( de bovenste is een kleine foto) en dan hotlink for forums kopieren en hier plakken...

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:01

Ok, ik ga een poging doen met de foto’s. Ik hoor wel of het is gelukt...

Op onderstaande foto’s zien jullie Indy in januari 2010. Hier was hij echt op zijn slechtst. Je ziet op de foto’s dat hij enorm zweet, terwijl hij 5 weken geleden was geschoren en het op dat moment rond de 0 graden was in de stal. Ook zie je dat zijn ogen gevuld en vies zijn. Ook heeft hij naar mijn mening hier een opgezwollen hoofd. Maar vooral de blik in zijn ogen was voor mij een teken dat het niet goed met hem ging.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-743C3GUT-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7V3838VY-D.jpg

Op deze foto’s zien jullie Indy aan de pergolide. De eerste foto is na ong. een half jaar medicijngebruik (hier is hij echt op zijn best, eigen kleur weer en andere lichamelijke symptomen zijn niet zichtbaar) en de 2e is van februari 2011. De winterperiode is niet zijn meest goede periode, maar je ziet wel dat hij er echt beter uitziet dan een jaar ervoor.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZQO7NTFI-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z7NUZPDV-D.jpg

(links gewijzigd)