[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:55

Wel oppassen met Klitwortel. ALs ze al wondjes hebben zou ik het niet gebruiken. Er zit nl alcohol in en dat bijt vreselijk in wondjes....

Martsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:11

Daarom had ik er idd ook bij gezet; schilfers...
Maar was vergeten om erbij te zetten dat er alcohol in zit, bedankt daarvoor IwanLuver!!!

ZameroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:25

Ik hoorde van een stalgenoot, dat er weer een nieuw product was bij de paardendrogist.
Namelijk:

Ivanhoe shampoo
http://www.paardendrogist.nl/popups/gro ... ntFotoNr=1

Hebben mensen hier dit toevallig al gebruikt?
Want mij stalgenoot dacht dat wel aardig hielp, maar aangezien het aardig Bloos aan de prijs is.
Wil ik eerst even weten of meer mensen dit gebruikt hebben of gebruiken Knipoog

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:06

ik heb een eigensamengestelde zak kruiden van de mobiele paardenpraktijk gekregen om uitte proberen,het is niet over maar wordt wel minder

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:51

@ Stroo; En welke kruiden zitten daarin? Clown

ZameroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:54

Ja dat wil ook ook wel weten Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:53

Kreeg vandaag een mailtje dat Emiel Voest een nieuwe website heeft (omdat ik daar een paar cursussen heb gevolgd). Daar staan nu ook producten op die hij zelf voor zijn paarden gebruikt of aanraad. Hij zegt dat bij zomereczeempaarden de Cojosol producten werken. Ze zijn helaas wel prijzig... Emiel werkt veel samen met Laarakker. Maar die raadt Cojosol niet aan toch? Vraag je aan diegene die mee doen aan de test van Laarakker. Wat voor soort middelen moeten jullie gebruiken? Creme's, lotions, iets door het voer, druppels, ...?

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:00

Ik heb een vermogen aan Cojosol uitgegeven... Toen kon je dat alleen nog maar rechtstreeks uit Limburg meen ik bestellen. Olie om in te nemen, shampoo (soort teershampoo), balsem(met teatree dacht ik) en nog een paar flessen heel stinkend spul tegen de vliegen. En eerlijk is eerlijk, de plekken werden echt mooi maar de jeuk ging echt niet weg. Omdat Gijs zn staart en zn manen ingesmeerd moesten worden was ik snel door mn voorraad heen. Ik heb daarna nog 2 keer besteld maar ben er na 1 seizoen mee gestopt. Het was me gewoon te kostbaar en het haalde de kwaal niet weg...

Overigens ging het met Gijs hartstikke goed. Ik was zo tevreden. Hij kreeg jeuk aan zn oren en hoofd en begon daar te schuren dus heb ik zn hoofdkap verbouwd en al opgezet en gisteren stond ik trots te kijken naar zijn al weer lang geworden manen en super staart. Hij wilde zijn hoofd niet eens gaan schuren gisteren...
Maar....... vanmorgen toen ik op stal kwam sloeg de schrik mij op het hart... Owwww hij had zn manenkam staan schuren tegen de deurpost... Zomaar in het midden van zn kam zeker 20 cm breed. Weg manen en één bloederige massa. Huilen Ach ach Gijsje, manneke..., wat heb je nou dan gedaan... Ik heb die mega blote bloederige huid ingesmeerd met mn uierzalf gemengd met teatreeolie. Hij vond het goed godzijdank deed het geen pijn. Kei en kei hard... Zucht... Ik kon wel janken echt waar... Hoe kan dat nou he... Hoofdkap opgedaan en in zn pyama gehesen en naar buiten. Ik kan me wel voor mn kop slaan. Vandaag had ik een vrije dag. Ik was om 6 uur op om de honden uit te laten wilde Gijs al naar buiten doen maar was nog te moe en ging weer naar mn bedje. Wat had ik een spijt toen ik vanochtend om 9 uur die stal binnen kwam... Had ik hem nou toch maar naar buiten gedaan... misschien... nou ja ik kan het niet meer terugdraaien.
Vanavond maar weer helemaal in de teershampoo gezet. Hopelijk gaat hij niet verder met die manenkam. Ik hou mn hart vast.

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:04

ik heb een cojosol creme gebruikt voor in manen werkte goed maar de eczema balsem werkt net zo goed. die lotion is 50 euro voor een liter geloof ik.

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:28

je pony insmeren met kamillethee werkt ook heel goed!:D gewoon thee zetten en dan de thee in een emmer met warm water gooien,dit werkt vooral tegen zomerexceem,maar je kan je pony ook gewoon s'avonds binnenlaten want dan zijn de mugjes die zomerexceem veroorzaken meestal het actiefst.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:33

Cojosol werkte bij mijn paard totaal niet. De anti jeuk spray van Silverlinde wel maar dat moet je wel 2x per dag spuiten. Bij ieder paard werkt iets anders... kwestie van uitproberen....

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:35

Mijn paard staat altijd 's avonds binnen maar schuren doet hij nog steeds. Ik ben tegenwoordig elke dag met keratoshampoo aan het wassen.. Ben benieuwd wat dit nou weer voor resultaat zal hebben.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:44

Ik zet mijn paard ook 's avonds binnen en dan spuit ik haar manen en staartwortel in met een oplossing water/azijn tegen de jeuk. Verhouding twee delen water op 1 deel azijn. Voor de kapot geschuurde huid gebruik ik eczema balm. Helpt goed. Trouwens geen azijn op hele rauwe plekken spuiten, dat doet zeer Huilen Ik verdenk onze nieuwe pony ook van eczeem dus bij haar preventief dezelfde behandeling. Ik gebruik buiten trouwens een ivanhoe halsdeken.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:46

Ik was elke week de staart en manen met efrata shampoo, was ik vergeten te melden. Doe ik nog niet zo lang dus geen idee of dat goed werkt. Iemand ervaring??

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:49

Ik kreeg laatst nog een tip van een jurylid waarbij ik moest schrijven. Hij zei wassen met anti-roos shampoo en uitspoelen met water met een scheut azijn. Nog niet uitgeprobeerd, eerst die dure efrata maar opmaken.... Haha!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:11

Azijn helpt bij mijn paardje helaas niet... 's Nachts binnen zetten trouwens ook niet. Hij wordt blijkbaar toch overdag ook door een mugje gestoken en krijgt dan evengoed jeuk. Dus als ik hem binnen zet, schuurt hij zich ook open! Kan Gijsje niet 's nachts met zijn pyama aan buiten blijven? Ik heb overigens bij mijn paard ook weer de hoofdkap omgedaan, ookal ziet hij er slecht mee... Hij zag ook niet veel met de Bucas kap en die had hij bovendien binnen 5 minuten af..

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:54

wie heeft de equitheme eczeem deken ?

want ik heb die en dan heb die 2 van die klik dingetjes onder zn buik maar het lijkt wel of daarvan die plekken van komen Nagelbijten / Gniffelen
heeft iemand daar nog meer last van en hoe los jij het op ?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:08

IwanLuver schreef:
Klitwortel.

deze hebben wij ook, maar niet voor onze eczeempony, maar meer als gewoon iemand wat last heeft van schilvers of jeuk Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:46

jennyxx: wat vervelend dat je paardje zo'n last heeft... Huilen Je kunt hem ip 24 uur per dag buiten laten met de eczeemdeken. Bij mijn ivanhoe zat een hele gebruiksaanwijzing.
Onze veearts schreef trouwens nog defendog voor. Dat is een spray die je twee keer per week op manen en staart spuit. Is eigelijk voor honden maar schijnt ook te werken tegen de vliegjes. Het lijkt bij mijn paard te werken. (Samen met de shampoo,balsem, knoflook, deken en weet ik het wat nog meer... Tong uitsteken )Maar die heeft (nog) niet zo heel erg zomereczeem.
Alle middeltjes zullen in dit topic al wel de revue gepasseerd zijn. Het is gewoon een rotkwaal Boos! Boos!

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:30

Mijn 4-jarige heeft ook last van zomereczeem. Ik gebruik sinds een maand Balance kruidenmix in combinatie met tea tree zalf en tea tree shampoo. Het werkt super! Winnetou heeft al twee weken niet geschuurd! En zijn staart wordt weer mooi!

ZameroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 12:38

Mijn paardje staat ook gewoon 24 uur per dag buiten en dat gaat goed, wel met rondom om het weiland schrikdraad hoor (want anders gaat ze schuren).

Ik heb nu de nieuwe shampoo en olie van ivanhoe besteld en ik ga dat proberen (dus ben benieuwd).
En we zullen we zien, de tea tree shampoo ging ook goed met de silitich maar deze is zo duur.
Dus laten we hopen dat dit nog beter werkt, we zullen zien Knipoog

gijsje59 Wat er zeg, ik kan wel begrijpen dat je je vreselijk voelt, maar je kan niet meer dan je best voor hem doen hoor!

Jennyxx Als ik die van mij 's nachts binnen zet schuurt ze zelfs nog erger, omdat ze dan allemaal mooie wanden Clown om tegen aan te schuren heeft en die heeft ze niet op het land.
Dus ik heb precies hetzelfde Haha!

beyosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:09

bij ons op stal gebruiken ze "molkosan/molkewei.wat ik van hun hoor zijn .alleen maar goede berichten,je moet het wel verdunnen,maar het helpt tegen jeuk

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:22

Tja niet opstallen is inderdaad een optie... Maar Gijs gaat graag naar binnen.. bovendien vind ik het prettig om iedere avond hem in zn blootje te zetten. Deken op laten op stal is niet handig, dan schuurt hij behalve zn manen ook nog eens zn deken kaduuk. Tja en als ik hem buiten laat met pyama aan kan hij niet schuren maar als dat arme dier nou wel jeuk heeft??? Kan hij niet schuren... Pfffffff zo lastig vind ik dat, gevoel met verstand rijmt gewoon niet. En ja wat vind ik nou erger, dat hij jeuk heeft en die kan stillen of dat hij geen manen meer heeft. Maar ja, schuren lokt nog meer jeuk uit natuurlijk he... Anyway, toen ik vanmorgen op stal kwam kon ik zien dat hij niet verder geschuurd heeft. Ik hou vol met het op blijven doen van die hoofdkap.

Jenyxx: Gijs kan ook minder zien met die kap op. Hij wordt er inderdaad onzeker door.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:39

Mitnait schreef:
Mijn 4-jarige heeft ook last van zomereczeem. Ik gebruik sinds een maand Balance kruidenmix in combinatie met tea tree zalf en tea tree shampoo. Het werkt super! Winnetou heeft al twee weken niet geschuurd! En zijn staart wordt weer mooi!

waar haal je die kruidenmix??

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:21

Elke keer als ik de mijne uit de wei haalde en in de paddock zette, ging ze bij de schuilstal eerst staan schuren voordat ze naar de drinkensbak liep. Ik heb nu babyolie in de manenkam gedaan en nu loopt ze rustig de wei uit zonder eerst te gaan schuren maar gaat nu eerst drinken voor ze naar de schuilstal loopt en de manen blijven ook netjes zitten.
Ik weet dat je op moet passen met babyolie vanwege kans op verbranden, maar het is nu toch niet zo'n zonnig weer dus heb het toch geprobeert en met resultaat (of zou het toch iets anders zijn, zoals weinig muggetjes met dit weer?).
De mijne staat ook wel vaak in de schuilstal in de zomer. Ik denk vanwege het ongedierte.