[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelly

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:16

gebruik sinds kort johannes olie van vsm voor de mok. tot nu toe met goede resultaten. Iemand die dit ook gebruikt?

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:13

Hier ook een paard met mok. Hydrocortiderm al geprobeerd, weinig/geen resultaat. Ook al mokzalfjes etc. geprobeerd maar die hielpen ook niet. Tijd terug droogzetters gebruikt en dat hielp goed. Maar hadden niet genoeg dus niet lang genoeg door kunnen smeren. Nu weer opnieuw met droogzetters begonnen. Laatst op de hengstenkeuring trouwens ook wat meegenomen van Duval. Jerrycan zeezout en een mokzalf maar daar kon ik ook nog niet echt veel resultaat van zien.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:22

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:28

Hier gaat het ook nog steeds beter met haar mok,
helaas heeft de DA een ander plek met korsten verkeerd aangezien voor mok.
Waarschijnlijk was dit geen mok en door de vetaderm heeft de wond niet kunnen genezen.
Die wond is eigenlijk alleen maar erger geworden en lag flink open. Dus andere DA erbij die was er toevallig.
Dus daar mag ik honingzalf op smeren en de rest van de mok wel nog gewoon met vetaderm.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:10

heleen; vraag je dierenarts eens om een spuit Dectomax, heeft bij die van mij echt geholpen :j hij had mok aan 4 benen en ik kreeg het niet onder controle, hij is afgelopen vrijdag voor de 2e x gespoten en hij heeft nu alleen nog 1 plekje op zijn voorbeen met mok verder is alles over !

ik heb gister toch zijn voorbeen gedeeltelijk geschoren, er kwamen witte schilfers onder zijn huid vandaan, en de korsten gingen toch weer iets omhoog, en vandaag zag het er al stukken beter uit :j als dat stomme allerlaatste mokplekje nou ook nog even weg gaat! mag nog tot woensdag smeren met de hydrocortiderm dan heb ik het 2 weken gebruikt, en was het advies van de dierenarts om niks meer te smeren, maar met zijn voorbeen durf ik dat eigenlijk nog niet, omdat daar toch nog wat kleine plekjes zitten, zijn andere benen smeer ik al niet meer en dat ziet er rustig uit nu :)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:09

Hallo,

Mijn paardje had vermoedelijk mijt, via de dierenarts heb ik neocidol gekregen en haar sokken hiermee gewassen. Omdat ik de plekjes niet goed kon voelen heb ik haar sokken eraf gehaald (fries). Want door de mijt had ze mok gekregen. Het zijn gelukkig maar een paar kleine plekjes wat goed te behandelen is met sudocreme. Maar haar huid onder haar sokken wat ik nu goed kan voelen en zien is erg dik. De dierenarts noemde dit olifantenhuid. Weten jullie of hier wat aan te doen is? Of dit normaal is en of dit ooit weer weg gaat?

Alvast enorm bedankt!

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:06

@ rmhorse...helaas heeft mijn fries dit ook, is bij haar vooral het gevolg van verwaarloosde mijt. Heb hier niets aan kunnen doen. Maar heb ook niet het idee dat ze er last van heeft.

Heeft het mooie weer de laatste dagen bij jullie paardjes ook zo goed geholpen de laatste dagen? Bij mijn pony zien de voetjes er echt supermooi uit. Nu hopen dat het zo blijft aangezien ze weer sneeuw voorspellen.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:11

hier heeft het ook wel geholpen :) hij heeft nog 1 heel piep klein plekje mok op zijn voorbeen en als die ook weg is kan ik zeggen dat zijn mok eindelijk over is _/-\o_
maar ik neem idd geen risico met de natte dagen die voorspeld zijn, mocht de bak bij ons weer nat worden dan zet ik hem wel weer een paar dagen apart op een droog stuk.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:05

Fijn dat de mok zo goed gaat!!

Maken jullie ook veel foto's? Misschien is het wel interessant en leerzaam om dat hier neer te zetten?
En dan er bij vermelden met welk middel het is behandeld :)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:29

Ik heb behoorlijk wat foto`s zal ze morgen plaatsen :-)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:45

klein overzichtje van foto´s !

in november is het begonnen met pijnlijke rode plekken

Afbeelding

wat er de volgende dag uitzag als een olifanten poot

Afbeelding

(er is toen een dierenarts bij geweest, niet mijn eigen maar een vervanger en die heeft hem een AB spuit gegeven voor 1 dag)

toen begon hij ook plekken op zijn voorbeen te krijgen, wat zo aquut was dat hij savonds op 3 benen stond en niet meer wou/kon lopen van de pijn, we dachten toen eerst een hoefzweer, uitgesloten door de hoefsmid en vervolgens de dierenarts er meteen bij gehaald omdat het ook nog wel eens een peesklap kon zijn, maar het was dus gewoon mok. hij is 2 dagen gespoten met antibiotica en pijnstillers en toen was zijn been weer geslonken.

Afbeelding

het begon er beter uit te zien na gebruik van hydrocortiderm ;

Afbeelding

maar helaas, werd het toen ik er mee moest stoppen weer pijnlijk en rood, weer een aquut dik been en toen heeft hij 5 dagen aan de metacam gezeten.

Afbeelding

Afbeelding

toen was ik er zo klaar mee, heb mijn eigen dierenarts er nog een paar x bij gehad maar het werd niet beter en ik bleef maar zalfjes kopen ed.
toen heb ik een andere dierenarts gebeld, en die dacht er wel iets mee te kunnen :)

hij is tot 2x toe gespoten met dectomax, en heeft 8 dagen aan de pretniselon gezeten en 2 weken smeren met de hydrocortiderm en het resultaat *\o/*

alle 4 de benen mokvrij _/-\o_

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

op de laatste foto heeft hij idd 1 ijzer eraf getrapt, en een half geschoren been voor de toen nog mok :+

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 13:31

Wow, wat een verschil zeg!! En die plekken zagen er wel erg rood en pijnlijk uit :(:)

Hier zijn mijn foto's over ons mok avontuur.
Op een zaterdag haalde ik haar op deze manier uit de paddock. Been rood en pijnlijk
Afbeelding

En aan de achterkant was een pijnlijke kloof te zien
Afbeelding

Dierenarts erbij gehaald, en toen kreeg ze een AB spuit en hydrocortiderm met het advies om 2 keer op een dag te smeren.
Zo zag het er maandag uit:
Afbeelding

Woensdag... we mochten het been trouwens absoluut niet wassen omdat het volgens de DA droog moest blijven
Afbeelding

Helaas werd het elke dag erger, dit was de donderdag
Afbeelding

Vrijdag ;(
Afbeelding

Op deze dag werd de DA er weer bij gehaald, toen kregen we Clindacutin en Puur mok druppels. Nog steeds niet het been wassen maar wel zo schoon mogelijk proberen te houden

Zaterdag..... |( |(
Afbeelding

Gelukkig ging het hierna de goede kant op en genazen de plekken in de kootholte elke dag wat beter.
Alleen breidde de mok zich uit op haar pijpbeen
Afbeelding
Vanaf deze dag zijn we begonnen met 2 keer in de week wassen met betadine shampoo en de droge korsten in te smeren met sudocreme.

Na een week zag het er zo uit
Afbeelding

En dit is de laatste foto die ik heb
Afbeelding

Op dit moment is zitten er nog 3 kale plekken, eentje op haar pijpbeen en 2 in de kootholte.
Verder loopt ze gewoon weer op 4 benen en ben ik weer aan het rijden, dus we kunnen zeggen dat we de goede kant op gaan!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:55

zo dat ziet er ook echt pijnlijk uit, arm paard :(:)
bij jou ook mooi vooruitgang te zien!

helaas gaat het hier de verkeerde kant weer op, hij begon gister weer met jeuk, voorbeen nu ook weer rood en korstjes, terwijl ik er nog gewoon dagelijks sudo op heb gesmeerd, hij heeft t weekend op een afgezet stuk gestaan omdat de bak zo nat was, en helaas toch weer mok -O-
in overleg met de dierenarts weer begonnen met hydrocortiderm, als er geen verbetering in zit moet hij waarschijnlijk weer aan de pretniselon maar wel een lagere dosering.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:50

Balen dat het weer de verkeerde kant op gaat met livito. Het zag er net zo netjes uit.

Ik ben erg benieuwd hoe het met mijn pony gaat. Lig al een paar dagen ziek op bed, dus heb zijn voetjes al een paar dagen niet gezien. Volgens mij had hij het de vorige keren van de sneeuw en aangezien er hier weer sneeuw ligt ben ik er bang voor.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:10

Ik ben over gegaan op de mok creme van excellent.
Op stal hebben ze daar goede ervaringen mee.
Ik bleef op beide achterbenen 2 kleine plekjes houden dus hopen dat het met excellent wel echt helemaal verdwijnt.

donnaVDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:17

Al 10 jaar probeer ik het mokprobleem onder controle te krijgen. Ik heb echt van alles geprobeerd. Mijn hoefsmid wees me op een nieuw product CAIPAN-Equimint. Een zalf op basis van pepermuntolie en 100% natuurlijk. Na tien jaar was ik ten einde raad, zelfs me DA wist het niet meer. Dus dacht ik laat ik dit maar proberen. Ik ben nu een maand mijn paard aan het behandelen en mijn Shire is mokvrij!!!!! Zelfs het behandelen vond hij fijn omdat de zalf ook een verkoelend effect had. Het enige is dat de producten van CAIPAN-Equimint niet in de winkel te koop zijn. Je kan ze alleen maar via je Hoefsmid kopen. Volgens de site van CAIPAN-Equimint hebben ze ook nog produkten tegen jeuk en zomereczeem ik ga dit van de week direct bespreken met mijn hoefsmid als hij er weer is.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:22

Ik heb een vraagje aan jullie
Bij mijn friese kruising ontdekte ik van de week wat schilfertjes en korstjes. Ik was bang dat het mok was en heb het zekere voor het onzekere genomen en de schaar in z'n sokken gezet. Toen ik er wat beter bij kon zag ik nergens plekken of wondjeszitten die duiden op mok . Hij heeft wel, vooral achter, flinke sporen in z'n vetlokken. Zou het kunnen zijn dat de schilfertjes daar vanaf komen?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:04

wat zeggen jullie hier van ; Afbeelding

Afbeelding

dit lijkt toch niet meer op mok maar eerder op schurft?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:46

Kan beide zijn. Mijne heeft het nu tegelijk. Ziet er uit als schurft, maar het kan ook beginnende mok zijn.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:52

het was mok ( halverwege deze pagina staan foto's)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:37

Hallo,

ik heb het topic eventjes globaal doorgenomen en ik zie nu idd goed dat mijn paardje ook mok heeft. Ze heeft het aan 1 beentjes en gelukkig niet zo heel erg. Het is ook echt mijn eigen domme schuld... ik dacht dat er een droge periode aan zou breken dus heb ik haar sokjes helemaal afgeknipt..

Toch viel er weer een pak sneeuw en nadat ze buiten was geweest met natte benen op stal gegooid..

Hoe kan ik haar mok op het beste moment behandelen? Ik was het iedere dag met een beetje betadine shampoo en dan een hele dikke laag sudocreme erop !

Verder rijd ik gewoon.. Is het het beste voor eventjes 2 dagen rust te geven ?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:42

Livito; oooh nee, wat ontzettend balen zeg. Schurft wordt toch ook veroorzaakt door beestjes? Heb je al eens sebacil geprobeerd? Misschien dat dit kan helpen.

M_hartje_M; heb je een foto van de mok? Ik zou het niet iedere dag gaan wassen, vaak is het beter om de mok zo droog mogelijk te houden. 1 of 2 keer in de week wassen met betadine is beter. Verder elke dag een laag sudocreme is goed! Rijden is ook goed, tenzij ze er kreupel van lopen. Beweging = doorbloeding = betere genezing.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:40

Ik heb een foto die zal ik eventjes zoeken en daarna ook plaatsen !

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:42

Dit was voor het wassen en verzorgen. Ik denk dat het duidelijk mok is...

Na het wassen en verzorgen zag het wel al een stuk schoner uit moet ik zeggen... En ze loopt niet mank :)
Afbeelding

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 22:11

Oh ja, zo zag het er bij mijn paardje ook uit in het begin.
Met die vervelende kloven, die kunnen nog best pijnlijk zijn.
Goed droog houden!!