[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:44

Hier krijgt de zuiger daily plus en cavalor strucomix. Ik heb nog brok liggen, maar ik ben helemaal niet van de bix ivm de suikers die daarin zitten. Dus wat ik daarmee moet doen weet ik eigenlijk niet :D
Overigens is de eigenaar hier niet meer bereid heel veel te doen, dus ik zal het zelf moeten doen. Hij staat wel open voor verandering, maar zoals veel ruwvoer ziet hij niet zitten aangezien hij dan te dik wordt :+

Hier hebben we de lingehoeve, vallei wil ik echt niet op het erf hebben :n

_Ananas_

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 15:52

Wij hebben Schalkwijk, die kwam altijd al op stal voor entingen enzo. Heb bij GJ stage gelopen en ook vertrouwen in, maar voor de handigheid en praktisch 'gekozen' voor Schalkwijk al kan dat afhangen van wat er aan de hand is. Tot nu toe een keer een hechting dus van een hele vaste band kan je niet spreken :+ Op de rest reageer ik straks, mag even naar de tandarts..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:41

Tieme schreef:
ik sta niet meer in wijk. heb een jaar of 8 geleden wel bij de sluizen gestaan bij iemand particulier. had 1 stal vrij maar dat was niets. nu sta ik al 8 jaar in driebergen in het buitengebied. 10 min. van klein bos en 20 min. van grote bos af.
ik wilde er ook graag bos bij :j ook lekker als ik hem voor de kar knoop. zien we weer eens wat anders dan asfalt.

Ik "ken" je ;)
jij hebt bij de dierenwinkel gewerkt, bij mij achter gewoont, op de K.weg gewoond en je zus is L. Daar heb ik bij in de klas gezeten. :+

En jij hebt te weinig info in je profiel om je te herkennen :+ Haha! Heb dus nog steeds geen idee :oo

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:36

skippy1 schreef:
Thanks Tieme. ;) T ging me om de Healthy Herbs waar annepanne t over had. Ik ben hier zelf naar aan het kijken.

oeps :o dacht dat je wilde weten wat iedereen de zuigers gaf. van HH nog nooit gehoord.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:44

annepanne schreef:
En jij hebt te weinig info in je profiel om je te herkennen :+ Haha! Heb dus nog steeds geen idee :oo

staat niet voor niets zo weinig in m'n profiel :D
jij hebt op de helmstok gewoont en ik woon in het blokje naast de school. kon zo vanaf m'n balkon gedeeltelijk in je tuin kijken ;)
ik heb een herdershond. en ik heb bij je zus in de klas gezeten. ik heb ook nog een tijd bij het dierenpension gewerkt. bij de oude eigenaar. dus voordat derkx het overnam. je zus heeft daar nog stage gelopen. (geloof ik toen nog hard weg gerend omdat ze de eigenaresse niet zo grappig vond :P)
de oliebol die toendertijd bij het pension stond was/is van mij.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:22

Appie krijgt 2 x per dag: 3/4 schep gerstemix (Mijten) aangevuld met 1/4 maismeel tot ie weer op gewicht is

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:33

Aaaah nu valt het kwartje!

HH is te vinden op www.voergezond.nl (nee krijg ik niets voor, ben gewoon heel tevreden :D ) Heb eerst nog een tijdje granen gevoerd, paard werd er verschrikkelijk heet van :+ zonder haver, dus blijf mooi hierbij :D Er zitten verschillende leveranciers op Bokt Skippy, die kan je ook altijd een pb sturen voor info!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:44

Klopt! :j Maar verhalen van gebruikers zijn ook altijd fijn! ;)
Ik heb er wel interesse in.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:25

Sinds vandaag heb ik de voerbak verwijderd uit de stal en is hij weer terug verhuisd naar zijn eigen vertrouwde stalletje.
Ik kan merken dat hij zich weer beter voelt in zijn stal..!!
Heb nu Pavo Luzerne gehaald en dat krijgt hij met een klein beetje brok, verder nog 4a5 keer per dag hooi/kuil..
1x per dag nog een "fruithap" met appel, brood en wortels met daaroverheen maagcomposument..
Ben benieuwd hoe het nu gaat met het luchtzuigen..

Verder iemand nog tips wat ik zou kunnen doen..??
Sommige op stal zeggen een luchtband maar dat wil ik zelf niet eigenlijk..!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:35

Geen luchtzuigband! Lees dit topic maar door, doet meer kwaad dan goed. Lekker laten zuigen en alert blijven op of het weer meer wordt. Hij zal het altijd blijven doen...

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:43

skippy1 schreef:
Geen luchtzuigband! Lees dit topic maar door, doet meer kwaad dan goed. Lekker laten zuigen en alert blijven op of het weer meer wordt. Hij zal het altijd blijven doen...

Nee komt ook geen luchtzuigband hoor, had dit ook al besproken met mijn DA en die raadde het ook af..
Nu de voerbak weggehaald is zou ik niet weten waar hij op kan zuigen in de stal, daarentegen doet hij het wel als hij in de paddock staat..
Maar zomers in het weiland weer helemaal niet.. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:45

Dat kan, op de wei kan hij de hele dag eten, op de paddock is dat minder. Mocht hij toch een plekje vinden, zet het dan af met rubber om slijtage van de tanden te voorkomen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:30

Persoonlijk zou ik hem geen appel brood hapje geven... Brood is geen paardenvoer en appels bevatten veel (fruit) suikers. Naar mijn idee maakt de maag daar extra zuur voor aan/ weinig speeksel bij vrij zodat ze daar juist last van kunnen krijgen. Zou het houden bij een paar wortels! Maar goed, dat is mijn idee!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:03

Mijn paard zuigt ook meer bij appels dan bij wortels.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:31

mijn paard doet wel soort van tuttel met alles wat ze tussendoor krijgt.

@tamara werkt het het weghalen van de voerbak?

heb al wel slowfeeder hooinet gehaald maar durf hem niet goed in de stal te laten hangen als ik weg ben. dus doen we af en toe oefenen totdat ik wat vertrouwen inheb dat ze het wel laat hangen.

wel heb ik bedacht dat sinds ze begon een nieuwe voerbak had en ben toen ook begonnen met voeren van havens coolmix dus nu terug gezet op halfje brok en schep luzerne. en dan de medicijnen derbij ben benieuwd.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:45

ikke20 schreef:
mijn paard doet wel soort van tuttel met alles wat ze tussendoor krijgt.

@tamara werkt het het weghalen van de voerbak?

heb al wel slowfeeder hooinet gehaald maar durf hem niet goed in de stal te laten hangen als ik weg ben. dus doen we af en toe oefenen totdat ik wat vertrouwen inheb dat ze het wel laat hangen.

wel heb ik bedacht dat sinds ze begon een nieuwe voerbak had en ben toen ook begonnen met voeren van havens coolmix dus nu terug gezet op halfje brok en schep luzerne. en dan de medicijnen derbij ben benieuwd.

In stal heb ik hem nog niet zien zuigen, wel buiten in de paddock..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:50

dat is op zich al positief

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:23

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen :)
Ik heb geen paard dat lucht zuigt, maar in een zoektocht m.b.t. maagzweren kwam dit topic opvallend vaak naar boven.
Nou ben ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het werk van een osteopaat met betrekking tot maagzweren?
Dan bedoel ik dus geen chiropractor, maar een osteopaat die ook naar de organen 'kijkt'.

Uiteraard is ook de dierenarts ingeschakeld :) Maar ik kreeg vanuit de humane hoek de tip om een osteopaat in te schakelen, dus ik ben benieuwd naar ervaringen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:52

Aimee, ik ben daar nu een beetje mee bezig.
Osteopaat komt in maart weer terug, maar ik denk dat het maar een deel zal helpen. Het is teveel gewoonte geworden ondertussen bij "die van mij".
En geld stoppen in andermans paard doe ik pas als ik de loterij heb gewonnen :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:00

Verstandig :D Ik heb helaas veel te veel geld/tijd/energie in andermans paarden gestoken :=

Quibes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:13

Ik heb niet alle 158 pagina's gelezen, dus mischien staat het wel ergens vermeld.
Ik hoor wel dat het niet werkt, maar als het wel zou werken, wat zou het dan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:52

Osteopathie kan deels helpen. Allereerst kunnen er blokkades in de hals ontstaan door luchtzuigen. Als er blokkades te vinden zijn, is dit meestel net achter het hoofd. Als het paard nog last heeft van bijv de maag, kan dit blokkades in de rug geven, deze kunnen verholpen worden. Daarnaast kan men met Osteopathie de organen aanvoelen en behandelen en de algehele conditie van het paard verbeteren. Uiteraard kan Osteopathie het luchtzuigen niet laten stoppen, zeker niet als het paard het al langer doet, maar het kan zeker bijdragen aan het verminderen van de lichamelijke ongemakken en daarmee wellicht de frequentie van het luchtzuigen verminderen. Daar heb ik zelf ervaring mee. Verder geloof ik dat een combinatie goed werkt, bijv de DA voor het evt behandelen van een maagzweer, supplementen ter ondersteuning van het maagdarmkanaal en osteopathie voor de alghele lichamelijke conditie.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:59

Gelijk even op de website in je onderschrift gekeken :D Ben jij dat? :)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:05

annepanne schreef:
Hier zijn luchtzuigers wel gewoon welkom maar we staan bomvol en er is een wachtlijst (maar niemand gaat weg :') ) Stalhouder vind het alleen allemaal gedoe met bakjes en poeders :+ Maar goed, niet zeuren, ik betaal voor twee kilo brok, ben blij als ik het niet krijg en hij m'n bakje erin gooit!

Onze da raadde Pavo koek af trouwens! Zitten veel suikers in.. Liever de Havens slobber Mash (kan ook droog gegeven worden) Zelf geef ik de Healthy Herbs van http://www.voergezond.nl schijnt ook goed te helpen bij luchtzuigers, ivm de fijne werking op de maag!

Sta jij nu in Wijk zelf? Bij de sluizen? Ik sta in Leersum, wilde er bos bij :))

Btw hebben wij een paard staan die is geopereerd aan luchtzuigen?! Had er nog nooit van gehoord maar blijkbaar verwijderen ze dan de spieren langs de keel die ze ervoor gebruiken.. Vind het niet echt een oplossing :+ Maar paard krijgt wel apart voer ed.

Hoi allemaal, kom even binnenvallen. Vraagje over dat paard dat eraan geopereerd is. Hoe ziet dat litteken eruit? Kun je het voelen? Mijn paard heeft een vaag litteken onder de klieren aan beide zijden symmetrisch (was mij nooit opgevallen) en de dierenarts vroeg of ze geopereerd was voor luchtzuigen. Ik heb geen idee, bij mij niet in ieder geval en ze zuigt ook geen lucht, dus vraag me nu af of het echt littekenweefsel is van zo'n operatie ofdat iets anders de oorzaak is geweest. Zou het liefste meteen naar jullie stal rijden om bij dat paard te voelen en te vergelijken. Had er nog nooit van gehoord

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:51

Volgens mij is die operatie tegenwoordig verboden in Nederland.