[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:46

Ja maar het kan wel erger worden en dan moet je wel meer scheren. De mijne nu 29 heeft nu haren van 6 cm lang op de ongeschoren stukken. Hij staat al 7 jaar op pergolide.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:01

cynthiar schreef:
Ja maar het kan wel erger worden en dan moet je wel meer scheren. De mijne nu 29 heeft nu haren van 6 cm lang op de ongeschoren stukken. Hij staat al 7 jaar op pergolide.

We gaan het zien en ja van der kruis doet alles op de individuele stalling
Uiteraard niet op de natuurweide daar lopen oudjes die geen medicatie nodig hebben dat is onbegonnen werk voor ze
Daarom kan die van ons enkel erheen met snachts stal
Ze staat nu op.de wachtlijst en is 1e dus hopelijk hebben ze snel plek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:19

Wat gaan we zien? Hoe lang staat je paard al op de prascend eigenlijk ? En welke waarde kwam er uit de test?

Je begrijpt dat als de waarde gedaald is dat eerder betekent dat de prascend zijn werk doet ipv dat het betekent dat het geen ppid is?

Daar kan je namelijk maar op 1 manier achter komen en daar heb je de tijd niet meer voor omdat je voor 31 oktober al een ander plekje moet hebben...
Ik begrijp de paniek en de wanhoopsgrepen , maar concentreer je nu op een ding, een goed tehuis.

Ik zeg eerlijk: heb er zelf wel eens over nagedacht om een paar ppiders van anderen in pension te nemen, maar kwam met 300 nog niet weg in de maand en dan was het nog liefdewerk oud papier, maatwerk en goede verzorging is nu eenmaal duur.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:36

MiniMeLona schreef:
Wat gaan we zien? Hoe lang staat je paard al op de prascend eigenlijk ? En welke waarde kwam er uit de test?

Je begrijpt dat als de waarde gedaald is dat eerder betekent dat de prascend zijn werk doet ipv dat het betekent dat het geen ppid is?

Daar kan je namelijk maar op 1 manier achter komen en daar heb je de tijd niet meer voor omdat je voor 31 oktober al een ander plekje moet hebben...
Ik begrijp de paniek en de wanhoopsgrepen , maar concentreer je nu op een ding, een goed tehuis.

Ik zeg eerlijk: heb er zelf wel eens over nagedacht om een paar ppiders van anderen in pension te nemen, maar kwam met 300 nog niet weg in de maand en dan was het nog liefdewerk oud papier, maatwerk en goede verzorging is nu eenmaal duur.

Ik bedoel met we gaan t zien hoe haar vacht word
Ze staat van juni op een halve pil
Waardes was 156 maar ze had een hoeflederhuid ontsteking beide achter dus kan ook een vertekend beeld geven zei de Da zelf al door haar pijn
Snap dan niet zo goed waarom hij dan tijdens de pijn en ontsteking prikte
Donderdag middag komt de Da om haar weer te testen

Vd kruis heeft 360 paarden in totaal en is zo groot
En al t kuil en hooi van eigen land
Misschien dat daarom zijn prijs wat lager is
En eerlijk is eerlijk die kant op is alles goedkoper de huizen ook
Waar ik hier een schuur voor kan kopen .heb je in brabant drenthe ern kast van een huis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:40

Ik zat toen ook in Overijssel hoor. Zo veel paarden kun je idd geen maatwerk meer noemen denk ik...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:41

Heel eerlijk ik zou zelf nog niet eens op zo'n grote stal willen staan. Vind dat ik nu al op te grote stal staat, maar moet ook zeggen dat ik daar weinig van kan merken. En zolang mijn paard het maar naar zijn zin heeft en goed verzorgt word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:50

Het zou mijn stal ook niet zijn met zoveel paarden. Is meer een fabriek.
Ik had Babyyentje geattendeerd op een super pensioenstal voor 225 euro maar dat vond ze veel te duur.
Dus als er beperkt budget is kom je idd bij zo'n grote stal als Kruis terecht. Op zich niet persé verkeerd maar wel voor een paard die extra zorg nodig heeft.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:52

Ik betaal incl. het geven van medicatie 195 euro. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:54

De stal die ik aanbeveelde 225 incl. bekappen en verder alle zorg. Ook wanneer ze extra zorg nodig hebben. Staan s'nachts in een eigen grote box.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:00

We hebben alleen nog noodboxen alles staat 24/7 buiten in een gemengde groep en kom zelf maar ongeveer 1x per week tenzij ik ziek of niet lekker ben (Vorige winter 3,5 maand niet geweest wegens op het randje zitten van zware bronchitis). Bekappen doe ik zelf teveel gerommel gehad van hoefsmeden.

Maar deel loods is nu een grote binnen paddock geworden aan de grote buiten paddock.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:15

Hallo allemaal,

Ik denk dat ik mij hier (helaas) ook moet gaan melden.. Problemen van mijn merrie zijn in april begonnen, ging toen slecht lopen na het bekappen. Maar dit trok snel weg (2 weekjes), heb hier verder niets achter gezocht omdat mijn smid zei dat er een flink stuk vanaf gehaald was en ze daar wel gevoelig van zou zijn. Bekapping 8 weken later kneuzingen gevonden in de witte lijn, voor de zekerheid van het gras af (dag ervoor nog gewandeld over grote kiezels maar niets te zien). Dag erna: stokkreupel dus DA erbij..

Diagnose niet duidelijk (slecht bekapt of hoefbevangen, maar geen warme hoeven..), pijnstilling voor 1 week en als het dan niet beter ging opnieuw bellen en testen op ppid (ze is al 24). Na 7 dagen niets meer te zien, behalve wat gevoelig op kiezels maar dat heb ik voor lief genomen. Zou het door de bekappingen van mijn smid komen?? Ze had namelijk wel beperkt gras gehad.

6 weken later NB laten komen, opnieuw bekapt en opnieuw gevoelig. Dit terwijl het de weken daarvoor gewoon weer lekker ging (behalve kiezels). Nu gelukkig alleen op het harde gevoelig, op t zachte niets te zien. Na 2 weken weer rad, behalve op de kiezels..

Nu vandaag, 4 weken na het bekappen, en de dag voordat ik de dierenarts wil bellen voor een ppid test; opnieuw gevoelig.. Ze heeft geen warme hoeven en het is echt alleen zichtbaar op het harde (voornamelijk ongelijke harde) en de kiezelstenen.

Ik verwacht dus dat mijn lieve meisje hoefbevangen is en ppid heeft (aangezien de tijd van het jaar en ze nauwelijks gras heeft gehad, om risico's te voorkomen ivm onduidelijke diagnose). Ik was er de afgelopen maand al meer over aan het nadenken en symptomen aan het koppelen. Ze komt goed uit haar vacht, geen lange vacht, wel zwakke bespiering, opeens een slechte weerstand (voor de eerste x mok een paar weken terug), spontane melkgift.. en dan waarschijnlijk hoefbevangen. Ze is wel nog fit en heeft veel levenslust, op wat minder bespiering ziet ze er echt goed uit voor haar leeftijd! Zaterdagmorgen heeft ze nog keihard door de wei gerend!! Ik was toen ook zo blij, het ging goed met haar dacht ik..

Ik heb het topic een beetje proberen door te lezen, maar het is enorm veel. Ik lees wat wisselende ervaringen. Wat kan ik verwachten met een hoefbevangen pony met Ppid? Ook gericht op de toekomst? Kan ik haar nog gras gaan aanbieden..? Ik wil mijn lieverd die ik al 12 jaar heb nog wat mooie laatste jaren bieden, maar ik wil haar wel lekker paard laten zijn..

Morgen komt de dierenarts (paardenarts)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 00:13

Mijn paard hadden toen hij voor het eerst getest werd ook verdikte witte lijn. Medicatie gegeven toen waren de waardes goed. Heeft toen 2 jaar op een kwartje gestaan. Rond mei dit jaar begon hij gevoelig te lopen en tekenen te vertonen van ir. Opnieuw laten testen waardes iets verhoogd medicatie opgehoogd en de klachten zijn helemaal weg. Zijn hb lijkt puur hormonaal te zijn niet door bv voer. Hij gaat op gras als de ergste fructaan pieken zijn geweest. En dan hele zomerseizoen zonder problemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:40

Nandos, er is zeker nog leven na de diagnose PPID. Mijn oude merrie (nu 30) kreeg 3 jaar geleden de diagnose dankzij lichte hoefbevangenheid en aansluitend een serie hoefzweren. Vacht was goed en voor iemand zonder ervaring met PPID waren er verder geen symptomen (achteraf dus wel kleine dingen). We zijn toen begonnen met de medicatie opbouwen en ze staat gewoon weer volledig op de wei, we rijden nog steeds (beperkt) en ze staat er goed en glanzend bij. Het is zo verschillend hoe paarden het doen met PPID, maar het betekent niet per definitie dat ze geen gras meer mogen.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:15

Bedankt voor jullie positieve berichten, geeft me al wat meer hoop.

Dierenarts is geweest en denkt idd aan hoefbevangen en kans op ppid.. verwacht rond donderdag de uitslag.

Ben me al aan het oriënteren op een andere pensionplek/weiland. Misschien dat ik daar de mogelijkheid heb een simpel paddock paradise te maken, dat lijkt me ideaal.

linber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:38

Babyyentje schreef:
linber schreef:
Is er iemand op dit forum wie pergolide kan en wil bestellen? Mijn voorraad is bijna op :-(

Stuur me maar een pb

PB gestuurd

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:36

Hallo allemaal. Ik kom even binnen vallen. Jammer genoeg ontdek ik dit topic nu pas.
Mijn pony is zondag overleden aan een zware koliek. Ze stond drie maanden op Prascend en deed het zo goed.
Ik heb haar 21 jaar gehad.

Nu heb ik nog 115 tabletten in het doosje zitten, is er iemand die dat tegen een vriendelijke prijs over wil nemen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:49

Heb je pb gestuurd. ;)

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:03

Marcella schreef:
We hebben alleen nog noodboxen alles staat 24/7 buiten in een gemengde groep en kom zelf maar ongeveer 1x per week tenzij ik ziek of niet lekker ben (Vorige winter 3,5 maand niet geweest wegens op het randje zitten van zware bronchitis). Bekappen doe ik zelf teveel gerommel gehad van hoefsmeden.

Maar deel loods is nu een grote binnen paddock geworden aan de grote buiten paddock.

Waar is dat ? En is er ook een.zandpaddock die van ons rolt zo graag

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:16

Afbeelding
*\o/* En die van mij slaap graag in het zand.

Afbeelding
:')

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:27

Marcella schreef:
[ Afbeelding ]
*\o/* En die van mij slaap graag in het zand.

[ Afbeelding ]
:')

En hoelang staan ze hier swinters buiten ?
Ziet er relaxt uit

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:26

Hele jaar door en dit is ook maar een klein deel van de kudde.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:52

Marcella schreef:
Hele jaar door en dit is ook maar een klein deel van de kudde.

Ziet er netjes uit ..zie alleen geen slowfeeders ? Ze hebben toch wel onbeperkt ruwvoer ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:17

Afbeelding
Op de paddock deze lange zijde kan gevoerd worden en er staan ook nog 2 korven die gevuld kunnen worden. Op de track diverse voer en water plaatsen. Mocht het nodig zijn word er ook nog op de wei aangrenzend aan de paddock gevoerd en er word onbeperkt gevoerd er zitten een aantal paarden tussen die aanleg hebben om te mager te worden. Leeftijden van de groep is variabel, maar denk dat het merendeel al wat ouder is.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Pony met zijn latrelatie vriendin voerplek vlak bij de ingang. :')
Afbeelding
En tegenwoordig een grote vriend van die van mij. En ze schelen 10 jaar van elkaar (de mijne is jonger). :+

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:50

Marcella schreef:
[ Afbeelding ]
Op de paddock deze lange zijde kan gevoerd worden en er staan ook nog 2 korven die gevuld kunnen worden. Op de track diverse voer en water plaatsen. Mocht het nodig zijn word er ook nog op de wei aangrenzend aan de paddock gevoerd en er word onbeperkt gevoerd er zitten een aantal paarden tussen die aanleg hebben om te mager te worden. Leeftijden van de groep is variabel, maar denk dat het merendeel al wat ouder is.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Pony met zijn latrelatie vriendin voerplek vlak bij de ingang. :')
[ Afbeelding ]
En tegenwoordig een grote vriend van die van mij. En ze schelen 10 jaar van elkaar (de mijne is jonger). :+

Ziet er wel netjes uit .

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:56