[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:49

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:56

Appie heeft alleen jeuk in zijn liezen.
Komt van de winterdeken,dat is net een stukje wat bij hem wat warm word en dan gaat het kriebelen :j

Mooie fotos in je topic, knap paard ook :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:57

Oh, maar gelukkig niet van de vliegjes, dat scheelt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:59

Nee,gelukkig niet :D

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:16

Hier ook geen jeuk meer heb de manen afgeknipt ken gelijk groeien :)

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:27

Mijn pony heeft jeuk. Is dit topic alleen voor als je paard zomereczeem heeft of ook andere soorten jeuk?

Want als dat zo is dan meld ik mij "graag"

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:41

Eigenlijk voor alle soorten (oorzaken van) jeuk, maar ik geloof dat verreweg de meeste eigenaren hier een paard met SME (zomereczeem) hebben.

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:53

die van ons jeukt een beetje in de manen kam. Heeft gelukkig hals deken om dus schade valt mee :D .
Ik denk dat het door de vliegjes en het groeien vanhet gras komt. ze staan nog heel de dag de wei.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:25

Van de week had Sally ineens weer een beetje jeuk. Gelukkig niets geschuurd. Maar ze had een paar dagen voordroog gekregen ivm niet uitkomen met hooi. En toen ze weer hooi kreeg stopte de jeuk ook weer. Dus gelukkig geen mugjes.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:38

Reageren jullie paardjes op wortelen? Ik ben nu aan het zoeken naar de oorzaak van de jeuk. Ze krijgt sinds enige tijd wortelen. Maar volgens mij was de jeuk er voor de wortelen maar weet het niet precies meer.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:45

Die van mij reageert niet op wortel, maar hij krijgt als beloning ook maar 1 wortel per dag.
Gras reageert hij wel op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:53

Appie krijgt geen wortels, liefst zo min mogelijk suikers, in welke vorm dan ook

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:17

@Marg, wat voer je nog meer? Staat je pony op de wei?

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:38

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:21

Groene haver?
Ja appie mag eigenlijk geen graan,zou dat gaan weglaten.

Apart voer trouwens, ik ken het helemaal niet.
Mag ik vragen waarom je daar voor kiest en niet gewoon voor bijvoorbeeld een vitamine mineralen supplement wat je ergens mee mengt.

En dat andere voer, op basis van kokos... lijkt me eigenlijk niet iets wat een paard eigenlijk van nature eet
Voer je dat al lang??

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:34

Ik heb zijn manen afgeknipt zodat weer mooi en lang en dik ken aangroeien deken al besteld :)

Afbeelding

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:53

ellepel schreef:
Groene haver?
Ja appie mag eigenlijk geen graan,zou dat gaan weglaten.

Apart voer trouwens, ik ken het helemaal niet.
Mag ik vragen waarom je daar voor kiest en niet gewoon voor bijvoorbeeld een vitamine mineralen supplement wat je ergens mee mengt.

En dat andere voer, op basis van kokos... lijkt me eigenlijk niet iets wat een paard eigenlijk van nature eet
Voer je dat al lang??

De groene haver is voordat er zetmeel inzit gewonnen. Soort luzerne maar dan anders. Die kokos wordt al jaren gevoerd in het buitenland. Het is om langzame energie te geven. Ik ben het gaan voeren tegen een harde manenkam en sinds ik dat geef is die harde manenkam weg.

Ik heb haar een tijdlang op een granenmix gehad en daardoor kreeg ze geen jeuk. Ben daar vanaf gestapt omdat ze zeggen dat granen niet zo goed is.

Wat ik nu voer krijgt ze al een tijdje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:18

Appie had den harde manenkam door selenium tekort, nu ik dat bij geef is dat weg.
Ja het is soms moeilijk om uit te vinden waar ze het goed op doen he.

Bij appie is dat de dieetmix van subli, al is dat geloof ik ook niet helemaal graanvrij als ik de geruchten moet geloven.
heb tussendoor wel es wat anders geprobeerd,maar dan kreeg hij toch weer plekken en jeuk.
En ik geef dan een supplemeng bij en een 3x per week gekookte lijnzaad, en bij dat laatste zie ik toch dat zowel hij als de tinker er baat bij hebben :j

Maar het advies wat toch wel gegeven word bij een eczemer, geen graan,geen suiker

Wouterwesley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:48

Iemand bekend met dit deken van de ej bij shetlanders? VLIEGENDEKEN HORSEGEAR SWEET ITCH FULL NECK

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:19

@Marg Ze krijgt dus geen gras? Je zou kunnen proberen om 4 weken lang geen wortelen te voeren om te testen of dat een verschil maakt.

Als je pony jeuk heeft ergens anders op het lijf kan dat ook zomereczeem zijn (al hoeft dat natuurlijk niet en kan het een andere oorzaak hebben). Mijn pony krijgt bijvoorbeeld ook vreselijke jeuk op haar hoofd en borst. Zomereczeem komt doordat het lichaam afvalstoffen niet meer normaal kan afvoeren en het op andere manier kwijt probeert te krijgen, zoals bijvoorbeeld via de huid. Vaak is dat bij de manen en staart omdat daar de huid dun is, maar het kan ook op andere plekken voorkomen. Het is dus belangrijk dat de spijsvertering niet overbelast wordt door teveel suikers en koolhydraten, maar dat kan ook gebeuren door teveel ineens bij te voeren ipv kleinere porties per dag.

Je zegt dat ze geen jeuk heeft bij de granenmix die ze eerst kreeg. In dat geval zal ik dat blijven voeren, ik zou niet veranderen omdat iemand zegt dat het niet goed is als het verder geen problemen geeft. Iets maken wat niet kapot is heeft geen zin :P en nu zit je met een pony die jeuk heeft. Het heeft allemaal ook te maken met een gezonde verhouding, dus niet kilo's granenmix met weinig ruwvoer maar ik neem aan dat je dat sowieso al niet deed.

Vaak is minder juist meer, ik zelf zou denk ik 1 zo'n soort brok geven van de links die je hebt gestuurd, plus zeewier en lijnzaad(olie).

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:36

En ja het advies van 'geen granen' zou eigenlijk moeten zijn 'geen zetmeel' als er geen zetmeel zit in jouw haver zit zou het ok moeten zijn, behalve als je pony niet tegen gluten kan dan mag ze natuurlijk geen granen ;)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:07

TinkerTreas schreef:
Van de week had Sally ineens weer een beetje jeuk. Gelukkig niets geschuurd. Maar ze had een paar dagen voordroog gekregen ivm niet uitkomen met hooi. En toen ze weer hooi kreeg stopte de jeuk ook weer. Dus gelukkig geen mugjes.

Door het fructaan in het gras kunnen ze inderdaad gaan jeuken. Het metabolisme van sobere paarden kan de hoeveelheid fructaan niet verwerken. Als je paard een dikke kam heeft, of een dunnere kam krijgt na voordroog dan weet je dat IR op de loer ligt.
http://natuurlijkpaarden.nl/insulineres ... n-je-doen/

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 23:43

Wat zouden jullie aanraden voor een pony dat 24/7 op de wei staat, maar ik toch supplementen bij wil voeren. Dieetmix van subli, Dailyplus van Pavo, omega olie of andere dingen?

Blijft moeilijk wat ik haar zou kunnen geven om alles vitamines en andere stoffen binnen te krijgen wat ze nodig heeft en kan ondersteunen aan goede spijsvertering, afvalstoffen wegvervoeren i.v.m alle suikers.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:56

Ik voer metazoa bij , ben daar zeer tevreden over en zag ook al vrij snel positief effect bij de paarden.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:41

Ra_chel schreef:
Ik voer metazoa bij , ben daar zeer tevreden over en zag ook al vrij snel positief effect bij de paarden.

Afgelopen oktober ook een emmertje Metazoa besteld en met omega olie gold gegeven. Zelf merkte ik geen positief of negatief effect. Dus misschien iets om te blijven geven.