[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:55

S nachts en sochtends is het goed te doen door de koudere nachten momenteel. Maar pas overdag vooral na 3 uur tot het donker wordt op. De vliegjes zijn er echt nog en zijn ook erg agressief. Mijn paard gaat om die tijd op stal.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:57

Hier wil ik me even aanmelden!
De merrie die ik rij heeft heel erg exceem., staat onder een exceemdeken en schuurt zich eigen helemaal gek. Lees bovenkant van de staart, manen en heel dr oren zijn kapot. Zo ernorm zonde!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:11

Malou, welkom in dit topic. Je kunt veel van dit topic bijleren. Schuurt je merrie op de onbedekte delen? Missch is een hoofdkap met oren dan wel een aanrader. Wb de staartwortel, daarvoor kun je perfect derfen gebruiken. Evt kun je ook babyolie in de staartwortel wrijven. Daar hebben de vliegjes en hekel aan en het verzacht.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:29

Ik heb vandaag alleen de regendeken op, ben benieuwd. Ik ben het wisselen van dekens echt beu en ik heb de indruk dat ze op het moment niet schuurt.

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:34

@ Intel_1x: Thanks! Merrie zit van top tot teen in de exceem deken ( alleen oren en hoofd dus niet ). Derfen voor de staartwortel dus. En dan een lotion neem ik aan (zag dat het een merk was ). Ik ga vandaag eens babyolie proberen na het rijden. Vervelende is dat de hengst die naast haar staat nu sindskort ook aan zijn behang zit te schuren ( fries )

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:10

Ik heb de regendekens nu over de exceemdeken. Durf het niet aan om de exceemdeken af te laten, het barst hier echt nog van de vliegjes.

Ik kan een QHP FIRST CLAS Horse Equipment exceemdeken kopen voor een leuke prijs. Iemand ervaringen hiermee? Blijft de hals goed bedekt tijdens het grazen? Zit te twijfelen tussen deze en die van Ooteman.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:19

Ik durf het ook niet aan om de eczeemdeken al af te doen. Paardlief heeft vorige week 1dag met alleen regendeken op gestaan, ging wel vrij goed. Maar 's avonds op stal begint hij toch te jeuken aan staart en manen. Vliegjes zijn er zeker nog, dus die van mij blijft ook mooi op :). Als het weer echt te vies wordt, gaat ook de regendeken gewoon er overheen. Volgend seizoen wil ik me de regenliner van de Rambo kopen, dat lijkt me veel fijner voor het paard, heeft hij imo minder 'last' van want het werkt als een onderdeken en is niet zo zwaar geloof ik. Jammer dat dat alleen voor de Rambo is, zouden ze eigenlijk bij meerdere soorten eczeemdekens moeten ontwikkelen vind ik :)

Aisie, Vind je die nieuwe eczeemdeken van epplejeck niks?
Volgens mij is hij momenteel niet voorradig, maar ik heb nog Gelukkig net eentje kunnen bestellen bij EJ.
De nieuwe eczeemdeken van hun, die wat zoveel op de RSIH lijkt qua uiterlijk en sluitingen. Tot nu toe zeer tevreden over! (Heeft hem pas een week op hoor daar niet van haha).
Kwaliteit voelt heel goed aan en vind zelfs dat hij, in het geval van mijn paard, beter sluit rond de oren dan de RSIH. En hij kost beduidend minder. Dus ik ben benieuwd hoe deze het blijft doen..
Want dan is het voor dat geld echt een super deken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:23

Malou9 schreef:
@ Intel_1x: Thanks! Merrie zit van top tot teen in de exceem deken ( alleen oren en hoofd dus niet ). Derfen voor de staartwortel dus. En dan een lotion neem ik aan (zag dat het een merk was ). Ik ga vandaag eens babyolie proberen na het rijden. Vervelende is dat de hengst die naast haar staat nu sindskort ook aan zijn behang zit te schuren ( fries )

Weet je bij de hengst zeker dat het dan geen mijt of iets dergelijks is? Dat hij zo opeens aan zijn behang begint te schuren?
Hoe werkt derfen bij jou? Ik gebruik zelf momenteel alleen deken en muesli, want de lotion wat ik gebruikte werkte niet preventief, alleen verzachtend op het moment dat de jeuk er was.
Stalgenoot gebruikt ook derfen en de pony staat zonder deken buiten, maar hoor ook vaker dat derfen bij sommige juist averechts werkt.

Je zit trouwens in de buurt zie ik! :) Staat je paard ook in Landgraaf?

Malou9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:29

o0melis0o schreef:
Malou9 schreef:

Weet je bij de hengst zeker dat het dan geen mijt of iets dergelijks is? Dat hij zo opeens aan zijn behang begint te schuren?
Hoe werkt derfen bij jou? Ik gebruik zelf momenteel alleen deken en muesli, want de lotion wat ik gebruikte werkte niet preventief, alleen verzachtend op het moment dat de jeuk er was.
Stalgenoot gebruikt ook derfen en de pony staat zonder deken buiten, maar hoor ook vaker dat derfen bij sommige juist averechts werkt.

Je zit trouwens in de buurt zie ik! :) Staat je paard ook in Landgraaf?

Nou bij de hengst hebben we geen idee. Is ook niet zoooo erg, maar is eigenlijk begonnen sinds ie onder het zadel is. Heb er nu tien keer opgezeten :o En geen idee ik heb net te horen gekregen dat we misschien beter derfen kunnen gebruiken dus ik wil het misschien bestellen en ik neig naar lotion aangezien schampoo toch wat koud is met wassen in de winter.

Ohja harstikke grappig, zie het nu ook pas! Paarden staan ook in Landgraaf bij de eigenaar achterom. Wat heb je een leuke fries zegt ( even gespiekt op je profiel ). Waar staaat ie van jou?

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:34

Ik hoop dat ik even mag storen, ik heb sinds zondag mijn vierjarige merrie op stal staan.
Toen ik gister kwam had ze haar staart geschuurd, ze had roos. Ik heb het gewassen met baby shampoo en daarna ingesmeerd met klitwortel spul van de kruidvat.
Ik heb zeepvrije antiroosshampoo gekocht, denk je dat dit de jeuk zal verminderen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:53

Ik denk dat, of het nou ZE is of niet, mensen shampoo gemaakt is voor mensen en niet voor paarden.
De staartpunt, zonder de huid nat te maken, uitwassen kan wel met gewone shampoo, maar op de huid alleen daarvoor bestemde paarden shampoo.

Een paard met ZE kan je beter zo min mogelijk wassen omdat je daarmee de natuurlijke bescherming van de huid aantast en uitdroogt.

Schilfers kan je er prima uit borstelen of met de hand verwijderen, geduld werkje dat wel maar beter voor het paard

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:18

Die van mij staat sinds dinsdag met alleen Bucasdeken op, geen eczeemdeken meer en hij schuurt niet veel. Zelfs niet als hij aan stal staat om te poetsen, dus dat zegt toch wel wat.
Jammer alleen dat t morgen weer anders kan zijn, maar goed, dat zien we dan wel weer.
Nachten zijn echt koud hier in het Zeeuwsche, overdag valt het mee, maar staat constant best flink windje en voelt echt fris aan.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:27

mag ik ook even mijn foto's van mijn zomer excemertje showen heb em nu bijna 2 weken en hij heeft al 1,5 week niet meer geschuurd.
ik gebruik dit en heb al 1 keer gewassen met tea tree shampoo
Afbeelding Afbeelding

zijn haar is aan t groeien *\o/* op de plekken waar hij exceem heeft/had..

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 0727_n.jpg
ze voorpluk die aan t groeien die bijna helemaal weg geschuurd was zie al die korte uitsteeksels *\o/*

zijn staart eerst
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 4168_n.jpg
zijn staart een 1,5 week verder
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 6247_n.jpg
zijn staart waar nu ook allemaal kleine zwarte haartjes door heen aan t prikken zijn *\o/* en hij dus al bijna 1,5 week niet meer geschuurd heeft *\o/*

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:22

Ik zal me hier ook maar eens officieel melden dan :/ heb twee shetlanders waarvan er eentje nu toch echt ZE lijkt te hebben ontwikkeld. Twee jaar geleden is het begonnen met de mugjes in de oren waarna hij zijn hoofd en bovenkant nek helemaal open schuurde. Hele zomer allerlei zalfjes uitgeprobeerd tot een vliegenmasker met oren alles oploste :)
Vorig jaar ging het wel redelijk, wel wat schuren maar niks kapot. Maar dit jaar is het echt niet fijn. Hij heeft de helft van zijn manen op duimlengte, pleeborstel staart en nu dus ook af en toe wondjes op zijn schouder.

Ik probeer zijn manenkam en bovenkant staart vettig te houden maar heb net toch ook nog maar een deken besteld. Misschien trouwens nog een tip voor de kleine-shet-houders hier: www.tackandturnout.co.uk. Deze dekens gaat tot 2'9", dat komt volgens mij overeen met 85 cm (borst tot staart). Ik heb voor mijn shet van 90cm schofthoogte en 110 cm borst-staartlengte een 3'9" besteld.

Nou heb dus totaal geen ervaring met dekens. Is het mogelijk om de deken eventueel dag en nacht om te laten, ook als pony 's nachts binnen staat? Wat is het effect op het aanmaken van zijn wintervacht?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:16

Vandaag als 'test' de hoofdkap van mijn paard afgedaan. Ben benieuwd of ze schade heeft vanavond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 09:21

Ik ben na 3 weekjes vakantie aangenaam verrast want bij terugkomst had mijn pony wat meer manen en staart!
Zelf denk ik dat melassevrije voeding nu vruchten af begint te werpen...want verder is er niets veranderd en begreep dat het vorig weekend hier ook best warm was...dus normaal zou je dan denken dat ie alsnog schuurt..

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:02

heb hier ook de hoofdkap eraf gehaald en dat gaat goed. Eczeempaard heeft al tijden niet geschuurd. Tot mijn grote verbazing had een ander die normaal nooit jeuk heeft gisteren in 1 keer een schilferige plek op haar manen die flink jeukte. Heb er gelijk maar wat derfen op gesmeerd. Zou zonde zijn als die zometeen met een kale nek zit.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:30

Ik meld me hier ook maar eens! Ga niet het hele topic lezen maar wel het een en ander.
Op dit moment draagt mijn fries (die al haar manen nog heeft van zo'n dikke halve meter lang) een vliegendeken met hals en oren en daar boven een regendeken.
Ze schuurt af en toe, maar niet zo erg dat er manen missen gelukkig. Ga alleen nog niet het vliegendeken af halen want ik ga het mezelf niet vergeven als ze zonder deken al der manen er af schuurt (zoals haar buurvrouw op stal... :( )

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:54

hallo!

ik heb een vraag voor jullie,
hebben jullie paarden ook vooral last onder de buik en tussen de voorbenen? en de benen zelf (niet tussen de sokken,) en het hoofd?
staart en manen valt hier eigenlijk wel mee...
ik smeer derfen op staart, manen, en onder de buik en tussen de voorbenen.
en ze heeft een zomereczeem deken op, ik merk een groot verschil! ze schuurt zich niet kapot en nergens wondjes, ze rolt niet meer zo veel van de jeuk..
en daar helpt de derfen ook aan mee, maar toch blijven die plekken die ik boven omschrijf wel gevoelig tegen jeuk... ze vind het heel fijn als ik daar krabbel.
vreemd toch? want bij zomer eczeem zou je denken dat vooral staart en manen zou jeuken, maar dat is eigenlijk niet het geval (vorig jaar zonder deken wel overigens)

ben benieuwd of dat bij meer mensen zo is.
en wat doen jullie er aan? ..

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:56

Lataar, bij mijn paard is dat ook zo hoor dat het juist voorzien hebben op buik, koker, en benen. Maar hij krijgt daar geen exceem maar is wel onrustig. Vandaar dat ik toch altijd gedeeltelijk opstal rond schemertijd.
Gemske, ik denk dat de exceemdeken je shet heel goed gaat helpen. Vooral vlgd jaar. Dus dan welnoptijd omdoen. Als je pony geen jeuk heeft kun je de deken omlaten op stal, maar sommige paarden gaan sowieso schuren en dat verkort de levensduur van de deken. Even zonder deken is ook wel lekker. Gewoon even uitproberen dus. Een exceemdeken heeft geen invloed op aanmaak wintervacht. Dan ga ik er wel vanuit dat je de deken in de winter niet om hebt.

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:15

@ intel_1x aah oke! onrustig zoals in niet schuren, geen wondjes, geen kale plekken,.. maar wel heeeeeeel fijn vinden als je daar kriebelt?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:19

Dank je intel_1x! Probleem is eigenlijk vooral dat ik niet zelf 2x per dag op stal kan zijn om de deken op en af te doen, dus het zou de stalhouder erg veel tijd schelen als die het niet hoeft te doen. Maar goed dat wordt zowiezo een beetje uitproberen denk ik.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:08

Had al een hele tijd mijn merrie zonder vliegenhals en muts staan, maar vandaag was haar hele manenkam open en zat die onder de knutten, echt zielig! Ik had niet door dat er nog zoveel mugjes waren! Dus alle beestjes heel voorzichtig eruit geborsteld en ingesmeerd met Eczema Balm. Hopelijk schuurt ze vanacht alles niet verder stuk ...

lataar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:58

aah :( dat hoop ik ook voor jullie

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:03

Hier is nu een paar dagen de buikflap er af, ze had laatst al de rechterbeensingel eraf getrokken (in gestaan denk ik.. :') Lomp dier) En de buikflap zat bevestigt aan een deken singel, (met de onderste gespjes) omdat ze die mouw aan de onderkant er al af had gesloopt en aan de bovenkant op de schouder (die twee riempjes aan beide zijdes) heeft ze hem ook al gesloopt poos geleden. Nu dus zonder buikflap, 1 beensingel en dus de dekensingel hopend dat hij het nog een klein maandje vol mag houden zo :D

Oh en natuurlijk dat riempje bij haar hoofd/nek is ook kapot dus een hoofdkap kan er al heel lang niet op.
En des ondanks gaat het goed, afkloppen en verder ga ik niks zeggen :D