Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:02

Femke_Tweety schreef:
Hoe is het met de maagpatienten hier?

Veel last van de weeesverandering?

Die van mij was vandaag heel erg geïrriteerd en had een gevoelige buik. Kan dat van het weer komen?

Whisperke, mijn paard staat er nu 1 week op!
Hij heeft wat meer energie maar hij staat er nog te kort op om echt verschil te merken. Wel is hij minder opgeblazen.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:04

Femke_Tweety schreef:
Hoe is het met de maagpatienten hier?

Veel last van de weeesverandering?

O daar ben ik ook benieuwd naar of ze daar last van kunnen hebben, de mijne was voorwaards maar wel wat nukkig kijken en gapen.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:05

Whisperke schreef:
Ben eigenlijk benieuwd of iemand het nieuwe voer van Havens aan het proberen is?

Wat is het nieuwe voer van havens?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:06

Jup.

Mijn ervaring is dat een "negatieve" weersomslag nogal eens nadelig effect heeft.

Ineens mooi weer gaat altijd goed.
Ineens veel slechter weer gaat vaak minder goed.

Ik meen me te herinneren dat dat in dit topic ook al eens eerder naar voren gekomen is. Dat meer van de "patiënten" in dit topic er niet goed op reageren.

Vandaar ook dat ik vroeg hoe het met de paarden is!

MightyJoe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:09

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:11

Welke gebruiken jullie van Abler? Abprazol of abprazole-plus? En wat is het verschil?
(Sorry als de vraag al eens is gesteld)

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:13

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:19

Elias7 schreef:
Welke gebruiken jullie van Abler? Abprazol of abprazole-plus? En wat is het verschil?

Aan de plus is een soort probiotica toegevoegd.

Ik gebruik de abprazole of de abgard.

Ik ga binnenkort weer over op de abgard, omdat de korrels steeds moeilijker naar binnen gaan bij Tweet.

De abgard is iets duurder, maar met alle zooi die ik inmiddels moet toevoegen om de korrels nog binnen te krijgen, scheelt het nauwelijks meer in prijs.

Met de abgard wéét ik in ieder geval zéker dat hij het binnenkrijgt.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:22

Ik heb ook steeds dat er altijd wel wat korreltjes achter blijven. Aan zijn neus of in de voerbak. Met de spuit haal je wel het optimale eruit denk ik!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:28

Bij mij blijven er helaas niet een paar korrels achter, maar eet hij het echt héél slecht.

Een derde laten staan is geen uitzondering meer, en dan zit er al bietenpulp, appelmoes, wortel en muesli doorheen gemengd tot een mooi papje.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:32

Die van mij heeft ook altijd last van de weersomstandigheden, nu ook weer iets meer vocht bij de mest.
Ik geef nu bijna een maand het nieuwe voer van havens, ik heb ook foto's in topic gezet. Maar ik ben fan ik heb een ander paard!

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:10

De mijne krijgt zowiezo bietenpulp dan kan ik die korrels er gewoon evt doorheen mengen?

Gastro+...Voor de maagzweren zou het misschien voor ons ook een mooi voer zijn alleen mijn paard heeft daarbij een gedeeltelijke slokdarmverlamming en mag eigenlijk geen ander voer hebben dus dat maakt het wel lastig, had het graag uit wille

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:11

Femke_Tweety schreef:
Elias7 schreef:

Aan de plus is een soort probiotica toegevoegd.

Ik gebruik de abprazole of de abgard.

Ik ga binnenkort weer over op de abgard, omdat de korrels steeds moeilijker naar binnen gaan bij Tweet.

De abgard is iets duurder, maar met alle zooi die ik inmiddels moet toevoegen om de korrels nog binnen te krijgen, scheelt het nauwelijks meer in prijs.

Met de abgard wéét ik in ieder geval zéker dat hij het binnenkrijgt.

Dank je wel voor je uitleg!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:12

Korrels moeten het liefst droog gegeven worden.

Àls je het met iets geeft dat "nattig" is, dan pas op het allerlaatste moment de korrels door het voer doen.
Dus direct voordat je het aan je paard geeft.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:13

De korrels mogen niet door nat voer. Dan zal je bietenpulp heel droog moeten zijn. Ik weet niet hoe jij het altijd geeft maar ik had mijn bietenpulp weer liever iets natter ivm veiligheid..

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:19

Het schijnt dat als de korreltjes nat zijn het heel bitter gaat worden en daardoor de paarden het niet meer willen eten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:45

ik heb de laatste keer ook enkele spuiten besteld. Want bij felle opstoten eten ze al met lange tanden, dus blijft er veel te veel vd korrels in de voerbak. Overweeg het ook om in de toekomst als het nog nodig moest zijn de tabletten te nemen.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:01

Hier staat hij nog op de volle dosis, dus weinig last van het weer.
Maar van mij mag het mooie weer wel komen hoor.

Hier gelukkig geen problemen met het eten van de korreltjes..
Ik meng het door de luzerne en dat gooi ik dan in de voerbak op de zo droog mogelijk gemaakte zemelen.
Gaat allemaal op altijd.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:30

Die van mij was ik aan het afbouwen, ging helemaal niet goed. Op de kop af gegaan van het weekend. Dus dan maar weer omhoog! Gelukkig zending Abler weer binnen dus we kunnen weer. Ik denk wel dat ik nu 2 zendingen ga krijgen, omdat ze het ge 'reorderd' hebben. Dikke prima!

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:59

Hoi allemaal,
om nu 158 pagina's te gaan doorlezen heb ik niet heel veel zin in. Een van jullie die het hele topic meeleest en het kort kan samenvatten _/-\o_ ?

Ik heb een volbloed merrie van 8 jaar die een enorme stresskip is. Heb haar nu 3,5 jaar. Helaas inmiddels al 2x moeten verhuizen van stal, omdat madam het na een tijdje niet meer trekt wegens veranderingen op stal. Sinds 1 maart staat zij op haar nieuwe stal en dit gaat best prima. Dicht bij de hei, wedstrijden op locatie, springlessen, 3x ruwvoer en 3x eigen 'krachtvoer' en een klein weitje. Tot nu toe prima en hopelijk kan zij weer even een tijdje blijven staan.

1,5 jaar geleden heb ik een 'te' korte kuur gastroguard gegeven vanwege de kosten (3 weken). Zij was enorm aan het gapen en vandaar gestart met medicijnen. Hielp erg goed, alleen ik denk dat de zweren nooit helemaal weg zijn geweest. Afgelopen zaterdag begonnen met de Abgard stable (zij gaat echt geen pillen/korrels eten). Ga haar nu 35 dagen volle kuur geven en daarna 35 dagen afbouwen. Ben heel benieuwd of zij het beter gaat doen qua stress (enorm schrikkerig), gevoeligheid met poetsen/aansingelen, erg kieskeurig qua voer en gapen.

Afgelopen vrijdag is ook de tandarts geweest en aangezien het een erg gevoelig type is, heeft zij nu ook verhoging (38.5). Waarschijnlijk de abler en de verdoving bij elkaar. Heb haar verder niet meer zien gapen, maar lekker is zij niet. Zagen jullie snel effect met de medicijnen?

Verder qua voer krijgt zij 3x flinke hoeveelheid voordroog (helaas geen andere keus) wat bijna onbeperkt is, 100 gr bietenpulp, 50 gr lijnzaad (in aparte voerbak), 240 gr balancer jpgef en 250 gr weidebrok Hayster healthy herbs. Mooi op gewicht en genoeg energie.

Bloedwaardes waren dit jaar prima en verder is zij ook gezond op haar maag na.

Iemand nog tips voor mij?

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:14

Mijn paardje was vandaag weer heel chagarijnig maar na een paar uur nadat ik de gastrogard had gegeven werd hij levendiger.... Vandaar deze vraag:

over de werking van gastrogard, werkt het continu, of is de werking na enkele uren minder totdat de nieuwe dosis word gegeven? En als je dan nieuwe dosis geeft werkt het dan gelijk of pas na een paar uur? En als je na een paar dagen hele dosis overstapt op een halve dosis heeft het dan wel genoeg effect de hele dag door?( Dit allemaal op advies van DA maar ik twijfel)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:19

Na een paar dagen overstappen op een halve dosis lijkt mij wel wat snel. Je paard heeft sowieso langer de hele dosis nodig en daarna met kleinere stapjes afbouwen, zou mijn advies zijn.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:54

In principe moet je een spiegel opbouwen in het bloed.

Het begint na een paar uur te werken, na ongeveer 12 tot 24 uur is het geloof ik volledig opgenomen. Daarna neemt de werkzaamheid weer langzaam af. (er zijn wel ergens grafieken van te vinden)

Het is niet een medicijn dat maar 6 uur werkt, in dat geval zou je 4 x per dag moeten geven.

Ik meen dat na een paar dagen (steeds rond dezelfde tijd) geven de werking echt optimaal is.

Afbouwen zeer zeer rustig doen.

3 dagen volle dosering en dan al afbouwen lijkt mij erg snel.

Dierenartsen geven soms vanwege de kosten eigenlijk een "te kort" advies.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:51

Femke_Tweety schreef:
In principe moet je een spiegel opbouwen in het bloed.

Het begint na een paar uur te werken, na ongeveer 12 tot 24 uur is het geloof ik volledig opgenomen. Daarna neemt de werkzaamheid weer langzaam af. (er zijn wel ergens grafieken van te vinden)

Het is niet een medicijn dat maar 6 uur werkt, in dat geval zou je 4 x per dag moeten geven.

Ik meen dat na een paar dagen (steeds rond dezelfde tijd) geven de werking echt optimaal is.

Afbouwen zeer zeer rustig doen.

3 dagen volle dosering en dan al afbouwen lijkt mij erg snel.

Dierenartsen geven soms vanwege de kosten eigenlijk een "te kort" advies.

Bedankt voor de uitleg.... Heb gezocht maar Kan de grafieken niet vinden, jammer want dat was voor mij wel handig geweest... :)

Dat van de DA dat dacht ik al, ga het er toch maar eens over hebben, en misschien vergoed de verzekering de medicatie wel, heb begrepen dat als er een scopie is gedaan en het is vastgestels dat de medicatie nodig is dat ze het dan wel vergoeden

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:52

henshem schreef:
Na een paar dagen overstappen op een halve dosis lijkt mij wel wat snel. Je paard heeft sowieso langer de hele dosis nodig en daarna met kleinere stapjes afbouwen, zou mijn advies zijn.

Dank je, dat dacht ik idd al, ga het overleggen