[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 00:48

Slmt9 schreef:
Hier wordt op alleen nat hooi nog wel gehoest. Maar dat slijm moet ook eerst weg.

Spliterwten staat op mn lijstje maar durf ik nog niet zo goed ivm hoog zetmeelgehalte en hb-gevoeligheid.

Zoveel geef ik niet. Die van mij is ir en heel hb gevoelig. Maar ik geef al even extra beweging waar kan.

Slijm moet weg, maar alles wat irriteert kan weer van alles opwekken. Je wil ook voorkomen dat een paard weer veel taai slijm produceert.

Stomen zal ook vast wel iets doen, maar is denk ik net zo veel gedoe als zelf een vernevelaar maken. Een humane vernevelaar kost niet veel en al bewezen effectief natuurlijk.
Het lastige van stomen is dat je toch langere tijd stoom moet kunnen produceren.

Slmt9

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 08:26

Hoeveel geef jij van de spliterwten?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 11:39

Slmt9 schreef:
Hoeveel geef jij van de spliterwten?

2x pd een eetlepel. Maar die ene ruin is dus ir en zeer hb gevoelig. Zoals afgelopen winter koop ik een berg zakjes bij de Lidl, maar buiten het seizoen is het lastiger om eraan te komen. Dan is meer geven ook echt heel lastig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:34

Hoe doen jullie dat met een slijmoplosser?
Mijne staat nu een tijdje op nat hooi wat nog geen effect gaf. Toen met broomhexine begonnen, drie dagen gegeven en die drie dagen geen gehoest. Gestopt met broomhexine en hij hoestte twee dagen later weer als voorheen. Dus weer gestart per afgelopen dinsdag en sinds dien horen we hem niet meer. Ik geef hem 4x pw, maar kan ook dagelijks. Maar vooralsnog gaat dit goed, vraag me dus af wanneer je dan stopt met het geven.
Overigens zie ik nergens slot lopen..

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:42

Hier nu alweer paar weken van de medicijnen af en we maken het hooi inmiddels nat en bijna nergens meer last van *\o/* Heel af en toe een hoestje tijdens het rijden wanneer ik haar niet zo goed op adem laat komen of heel inspannend bezig ben geweest. Ook bijna zo goed als geen neusuitvloeiing meer :D

Ben wel benieuwd aangezien we over 2 weken vertrekken naar Duitsland voor 6 weken stage en ik heb nog geen idee wat voor ruwvoer ze daar hebben en of ik het nat kan maken. Wel komt ze sws 24/7 buiten dus dat verandert niet :)

Hier heeft ze ook slijmoplossers gehad maar tegelijkertijd met ventipulmin en ontstekingsremmers. Na de kuur ook nergens meer last van gehad gelukkig maar vervelend dat het weer begint als je ermee stopt Slmt9

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 08:51

Ben ook wel benieuwd nar zout therapie ervaringen. Ik vind het heel interessant klinken maar ben huiverig haar ergens intern te zetten of op een trailer te laden. Nu blijkt hier in de buurt ook een optie te zijn en wordt het opeens een Veel bereikbaar iets. Dus ben wel benieuwd hoe mensen het hebben ervaren

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:31

Wij zijn gisteren begonnen met de zouttherapie, paard hoest al ca. 8,5 jaar, soms was het weg maar de laatste tijd was het dramatisch en niet hielp; zelfs de prednisolon injecties deden vrijwel niets meer en Ventipulmin al helemaal niet; spliterweten, broomhexine, sputolysin, etc. etc. hebben voor het paard in kwestie ook niks kunnen doen. We hebben echt door ons hoofd laten gaan om hem in te laten slapen zo benauwd als hij was.
Nu na 2x in de zouttrailer kwam er vandaag een enorme klodder wit/ geel snot uit zijn neus en is hij, sinds gisteren, vrolijker en niet meer benauwd. We doen nu een kuur van 10 dagen en nemen meteen een van de andere paarden mee die al een tijdje een vaag hoestje heeft en wat verkouden is en blijft. Wij zijn dus om! Overigens gaan we er zelf ook bij staan in de trailer en ook voor ons is het een opluchting ( allebei last van hooikoorts).
Wij doen de therapie bij Zouttherapie Nederland ; https://www.facebook.com/equizouttherapie/. Hij heeft de trailer waar het apparaat in geplaatst wordt. Nu wonen wij niet ver van hem vandaan dus dat scheelt. Hij heeft overigens ook lovende kritieken over de therapie in Kraggenburg die een hele stal hebben ingericht hiervoor.
Dus was ons betreft zeker een aanrader en de paarden zijn heel relaxed op de trailer.

Urban

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:46

In omgeving Eindhoven geef ik zouttherapie aan paarden. Kom met de trailer aan huis. Tevens is het mogelijk om je paard hier in de buurt te stallen voor meerdaagse kuur. Zie www.salineras.nl
Ik behandel veel sportpaarden van de grotere stallen, ze zijn ook steeds meer aan het kijken naar een natuurlijke manier van behandelen. Kom in de straat bij Tops en bij VDL. Zie fb.salineraszouttherapie voor paarden of insta salineraszouttherapiepaarden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:03

Klinkt positief! Hoe lang is zo'n kuur in een trailer?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:12

Tancreda4 schreef:
Klinkt positief! Hoe lang is zo'n kuur in een trailer?

Bij onze paarden is ca. 25 minuten en dan dus 10 dagen achter elkaar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:19

Ok thanks! Bij Utrecht stond ze namelijk een uur en de zoutstal hier in de buurt is een half uur. Maar dat zou dus afdoende kunnen zijn. Ze gaat nu weer even beter na een slechtere periode. Overgang naar gras maakte haar enorm kortademig. Mogelijk ook vanwege de darmen die moeten wennen en het schrokken met te weinig pauzes dus gewoon hard werken soort van. Het lijkt nu weer iets beter gelukkig.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 02:35

ElCid, dank je voor het delen van.he ervaring tot nu toe, blijf zeker updaten hier hè..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:03

jobamara schreef:
ElCid, dank je voor het delen van.he ervaring tot nu toe, blijf zeker updaten hier hè..

Zal ik doen, vanmiddag sessie nr. 3. Met het warme, wat benauwde weer hoor ik hem wel weer hoesten maar hij is niet benauwd. Hoesten kan in dit geval mogelijk ook komen door slijm wat loskomt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:16

Mijn ruin hoestte deze week ook weer wat. Vooral na bewegen. Hij proest wel na het hoesten en wat eruit komt is wit.
Als ik hem verplicht laat bewegen hoest hij ook soms, maar daarna weer tijd niet.

Hij is gevoelig voor stof, dus denk nu wel dat wisseling van weer het meeste effect heeft vanwege de omgeving.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:45

En wat doe je dan om je pony te ondersteunen?

Mijn paard is nu sinds een week niet meer aan het hoesten. Krijgt nat hooi en 2x daags broomhexine.
Nog aan het verdiepen in een mobiele, humane vernevelaar. Of de flexineb testen via de dierenarts.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 00:35

Zodra hij hoest vernevelen we met zoutoplossing en stappen daarna. Hij krijgt standaard fenegriek en we maken ook al een hele tijd het hooi nat nu. Hij hoest heel weinig en het wisselt echt enorm.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:00

Hier helaas weer aan het hoesten (of nog steeds eigenlijk). Het is nu al maanden aan de gang en ik weet het gewoon niet meer. Stalmanagement kunnen we ook niks meer aan veranderen (24/7 buiten, vlas, nat hooi ivm samen staan hb gevoelige pony, meusli speciaal voor hoesten)....
nu weer 2 weken aan de medicijnen (prednison en ventipulmin) helpt wederom niks... leek even goed te gaan en daarna toch weer niet... den hoek ook al geprobeerd...

Zouttherapie gaat niet ivm erg mogelijk te laden en op locatie kan ook niet dan... dus zit toch met de vernevelaar... alleen straks werkt dit ook niet en het is erg duur in aanschaf..

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:10

Probeer anders balsamic air controlvan audevard eens...een korte kuur werkt bij mijn pony die echt zwaar copd heeft erg goed

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:19

Vleddertje1 schreef:
Probeer anders balsamic air controlvan audevard eens...een korte kuur werkt bij mijn pony die echt zwaar copd heeft erg goed

Geef je dat gewoon oraal?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:21

Ja is een soort hoestdrank ruikt sterk...mijn pony vindt het heerlijk

Hij heeft veel last bij wisseling van de seizoenen...krijgt dit dan 10 dagen heeft hier erg veel baat bij

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:16

Texas8 schreef:
Hier helaas weer aan het hoesten (of nog steeds eigenlijk). Het is nu al maanden aan de gang en ik weet het gewoon niet meer. Stalmanagement kunnen we ook niks meer aan veranderen (24/7 buiten, vlas, nat hooi ivm samen staan hb gevoelige pony, meusli speciaal voor hoesten)....
nu weer 2 weken aan de medicijnen (prednison en ventipulmin) helpt wederom niks... leek even goed te gaan en daarna toch weer niet... den hoek ook al geprobeerd...

Zouttherapie gaat niet ivm erg mogelijk te laden en op locatie kan ook niet dan... dus zit toch met de vernevelaar... alleen straks werkt dit ook niet en het is erg duur in aanschaf..

Acupunctuur? Broomhexine ipv ventipulmin? Eens bellen met dierenartsen in de omgeving of je de flexineb kan huren om te testen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:27

Texas8 schreef:

Prednison en Ventipulmin zijn symptoombestrijders, soms zal je ze moeten gebruiken maar het geneest niet en lost niks op. Als het paard gevoelig is voor pollen bestaan er wel verschillende kuren ( de best betaalbare is in Engeland verkrijgbaar) die goed helpen.
Mijn advies; toch naar de zouttherapie gaan kijken en evt. eerst de pony goed leren laden. Je wil niet wachten tot het chronisch wordt, dan helpt er vrijwel niets meer.
Wij zijn nu dus met de zouttherapie begonnen en hopen dat het helpt voor ons chronische paard; het enige wat hem buiten dat nu nog verlichting geeft zijn prednison injecties in de borst of intraveneus en dat haalt dan de scherpe kantjes er alleen maar af.
I.m.o. kunnen de meeste reguliere dierenartsen niks met ( chronisch) hoesten, ze bestrijden alleen de symptomen met te zware middelen. De vernevelaar kan helpen bij paarden die licht klachten hebben maar bij zo'n ding komen de medicijnen niet diep genoeg in de longen. Het heeft ons paard in 1e instantie wel geholpen maar nu dus nauwelijks meer maar dat doen we nu wel weer in combinatie met de zoutherapie om op die manier nog een extra boost te geven. We vernevelen dan wel 2 en sosm 3x per dag!

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:29

Het laadprobleem is iets van afgelopen jaren (min 10 jaar) ze heeft een trauma en soms doet ze het soms niet. En dan doet ze het gewoon helemaal niet. Daarbij zitten zoutstallen erg ver van ons vandaan en trailer laten komen, met het grote risico dat zij de trailer niet op gaat is, kost erg veel geld (km vergoeding).

Paard hoest al jaren op en af, maar nog nooit zo lastig als nu... dierenarts weer gebeld en krijg nu even pillen voor de pollen. En zal even naar alle andere suggesties kijken (zouttherapie houd ik al hele tijd in mijn achterhoofd, het is alleen voor ons onwijs moeilijk te regelen...)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 14:26

Voor diegene die niet zelf een hooistomer willen maken, maar ook geen haygain-bedragen willen uitgeven, zie hier de equisteam:
Afbeelding

Ik heb vandaag met ze gesproken, ik wilde oa graag weten van welk materiaal de ton is gemaakt. Je betaald 415,- pond voor 2 tonnen en 1 hooistomer (per ton circa 6 kilo hooi), maar kan ook een ton kopen voor iets van 285,- pond.

Ze hebben me zeer uitgebreid te woord gestaan en de materialen toegelicht. Dat was voor mij wel doorslaggevend. Er zijn ook al nederlandse gebruikers (waaronder een bokker), dus als mijn paard definitief op nat/gestoomd hooi moet, dan ga ik deze aanschaffen.

De prijs scheelt namelijk niet veel met zelfbouw. Nu hoef je alleen niet allee zelf te maken en weet je ook zeker dat het hooi goed gestoomd wordt.

Mijn paard heeft de afgelopen twee dagen weer wat gehoest. Nog steeds geen snot. Heel soms wat wit. Hij staat nog op broomhexine, maar heeft per ongeluk wat droog hooi gegeten.

Op 6 juni komt een holistisch dierenarts voor fytotherapie, hem doormeten en acupunctuur. Dat wil ik meerdere sessies gaan doen en ik verwacht daar ook wel winst mee te behalen. Ook de Allergeze kuur uit de UK heeft mijn aandacht wel getrokken ivm de histamineverlagende werking.

Vernevelaar bleef ik over twijfelen, met name door de hoge aanschafkosten en ik twijfel over de resultaten. Ik neig inmiddels ook meer naar de zouttherapie. Echter weten wij nog niet de oorzaak vd allergie (behalve stof), dus vraag me af of dat nu al zin heeft.

Tot zover ons plan de campagne.

fjordjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:32

Ik zie dat in dit topic wel wat meer ervaringen over zouttherapie worden gedeeld. Mijn paard heeft erge pollenallergie en zouttherapie lijkt me interessant maar ik kan er (nog) weinig ervaringen over vinden en vind het best prijzig om het maar gewoon te proberen.

Nu las ik hier ook het eea over de Flexineb.
Weet iemand toevallig of je met de Flexineb dezelfde deeltjesgrootte krijgt als met de halogenerator waarmee met de zouttherapie gewerkt wordt?
Ik vraag me namelijk af of je met de Flexineb met hetzelfde zout het effect van zouttherapie kunt nabootsen?