[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aevi2010

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:08

mijn paard likt de Gluco balance zo op uit mijn hand, ze vindt t heerlijk, ruikt ook heel lekker, dus je hoeft t niet persé ergens doorheen te doen..

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:29

Dat kan ik niet zeggen, ik meng het door een handje geweekte pulp. Anders wordt alles zo weggeblazen.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 17:41

Het gaat goed door de speedibeet gelukkig ! veearts is weer geweest en hij is echt heel erg goed afgevallen , super dus !

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:33

Mijn pony is insulineresistent blijkt uit bloedonderzoek . Mijn eigen dierenarts heeft geen ervaring met glucobalance. Toch wil ik het wel gaan geven. Hoeveel zouden jullie een shetlander van 88 cm geven?

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:29

Ik heb op de pot gekeken , voor een pony staat 0,75 maatschep , ik denk dat je dan goed doe om een halve maatschep te geven dat is dan 4 gram , ik ben natuurlijk geen veearts ! ik kan ook niet vertellen of het goed werkt want we zijn er net mee bezig !

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:10

Bedankt voor de adviezen. :) Ik heb besloten haar toch maar even apart in de paddock te houden en later met graasmasker op de weide.

Mijn d-pony is gestart met 2 schepjes glucobalance. Ze staat nu op een onderhoudsdosis van 1 schepje. Tijdens het weideseizoen is het advies van mijn dierenarts om de dosis weer te verhogen naar 2 schepjes.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:14

Mijn ervaring met GB is kijk en voel je paard.
Mijne krijgt meer als op de pot staat. Is groot zwaar paard. Kreeg start 2 x per dag schepje net kop erop. En nu 1 x daags goed volle schep met kop erop.
Dat helpt. Vorig jaar hielp het niet. Dosering wat lager toen

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:06

Kan het geen kwaad dan als je meer GB geeft dan dat er op de pot staat?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:48

Ligt eraan hoe zwaar je paard is.
Ik heb een zware merrie. En die krijgt meer als 1 schepje.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:50

Ik zit eraan te denken om voor mijn merrie ook gb aan te gaan schaffen, maar er zijn verschillende merken, wat raden jullie aan?
Kan dit ism magnesium gevoerd worden, of moet ik dat minderen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:00

GB is er voor zover ik weet alleen van phytonics en daar zit magnesium in verwekt. Althans toen ik de GB opnieuw opstartte aantal weken geleden was advies magnesium stoppen

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:02

Oke, ze krijgt nl een hoge dossering magnesium nu, maar blijft er een beetje doorheen kwakkelen zeg maar, dus wil eens kijken of dit werkt

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:24

heeft er iemand de ervaring gehad met het voeren van glucobalans dat zijn paard er heter van wordt?
Ik heb dus zo'n geval.
Maar omdat het een pot betreft die ik verleden jaar nog open gemaakt had, zou het ook kunnen zijn dat er in de pot iets is gebeurd met de werkzame stoffen die daardoor mijn paard heter maken.
Pot dus ook weg gedaan. ( zat nog klein laagje in) maar toch even hier mijn vraag.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:59

Nee die ervaring heb ik er niet mee. Kan het niet zo zijn dat je paard zich beter in zijn lijf voelt?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:09

@kvika
Die van mij heeft dat ook (welshcob type), maar ik heb het vermoedde dat dat misschien wel gewoon in zijn karakter hoort en het er eigenlijk nooit zo uit kwam omdat hij te dik / niet lekker was... Vooral ook omdat niet iedereen de ervaring heeft dat zn paard er heter van wordt. Anders zou dat toch wel een algemeen verschijnsel moeten zijn?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:34

Hallo, ik kom even binnenvallen..

Ik heb een paard die gevoelig is voor suiker. Resistentie is het niet maar hij reageert er wel op sl hij te veel krijgt.

Hij staat nu op hooi en metazoa, gaat prima, geen jeuk, minder las van gallen, hij is rustiger maar wel energiek en uitstekend op gewicht (geen vet op schouders en billen, ook zijn adamsappel is weg).
Nu begint het weideseizoen weer en wil ik hem daar langzaam aan op gaan voorbereiden. Gezien hoe zijn gezondheid nu is heb ik er wel vertrouwen in maar in het achterhoofd toch wel wat zorgen..

Ik wil hem eerst 10 minuten laten grazen en dat gaan opbouwen.
Groot nadeel is het koeiengras.. Wordt ook regelmatig bemest.
Nu staan de kalveren op de wei, waarschijnlijk komen straks de paarden er op.

Heeft iemand ervaring met de metazoa in combinatie met weidegang?

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:59

Ik heb nog geen ervaring met Metazoa in combinatie met weidegang maar ik ga het wel proberen! Ik kreeg metazoa juíst van mijn dierenarts aangeraden tijdens het weideseizoen. Mocht dit niet bevallen ga ik weer terug naar de Marstall vito.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:06

Ik gaf dr gb in een spuitje gemrngd met water. merrie vond het lekker dus kon het los in de mond spuiten.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:18

@kvika: Ik snap denk ik wel een beetje wat je bedoelt met heet worden.
Mijn tinker die nu sinds een week op glucobalance staat is er zichtbaar door veranderd!
Hij hinnikt nu ineens naar mij en ook naar andere paarden,is erg wakker en oplettend en ook met rijden een heel stuk voorwaartser! Ik denk dat het komt omdat hij gewoon een heel stuk beter in zijn vel zit :) Hij is nu 100 kilo gewicht kwijt en heeft veel meer structuur dan hij eerst had. Ik zie dus een gelukkiger en vrolijker paard en daar word ik zelf ook veel blijer van :D

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:48

MarisftRoos schreef:
Ik heb nog geen ervaring met Metazoa in combinatie met weidegang maar ik ga het wel proberen! Ik kreeg metazoa juíst van mijn dierenarts aangeraden tijdens het weideseizoen. Mocht dit niet bevallen ga ik weer terug naar de Marstall vito.

Ik ben benieuwd!

Mijn paard heeft nu twee keer 10 minuten gegraasd (over twee dagen) maar wel spuitdiarree tijdens het rijden. 2 uur voor het rijden even laten grazen.. Ik verbaas me er over dat die 10 minuten dat al veroorzaakt. Mest er voor en erna wassen weer goed. Geen idee wat anders de oorzaak kan zijn

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:19

Ik heb ook even een vraagje voor jullie kenners :D Hebben een paard wat ook echt niet goed tegen suikers kan. Niet IR maar wel overgevoelig. Gras gaat ook absoluut niet. Ze is getest.
Wat kan ik nu het beste aan krachtvoer geven? Ze gaat weer aan het werk en dan moet ze ook echt wel behoorlijk wat doen.
Vind Cavalor Fiber Force erg interessant en dat wil ik sowieso wel doen. Maar ben bang dat alleen dat niet voldoende is naast goed hooi. Wil namelijk wel dat ze bijkomt in bespiering.
Het mooiste lijkt mij de Marstall Vito, alleen kunnen we daar minder goed aan komen via stal. De gangbare merken voor hen zijn wel verkrijgbaar (Pavo, Subli, Havens, Cavalor, Hippostar). Als ik er niet uitkom ga ik alsnog aanvullen met de Vito, maar wie weet...
Hoeveel (kilo) Fiber Force voeren jullie?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 22:13

Subli dieetmix lijkt op vito. Ik ben overgestapt aangezien we anders voor elk paard ander voer hebben. Doen het goed op de dieetmix en zijn erg gevoelig voor suikers

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:17

Bedankt! Fijn dat je daar tevreden over bent, ik heb ook al even geïnformeerd, maar ze geven slecht de exacte hoeveelheden ingrediënten van dit voer. Dus ik zal wel eens ergens op een zak kijken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:28

No_No schreef:
MarisftRoos schreef:

Ik ben benieuwd!

Mijn paard heeft nu twee keer 10 minuten gegraasd (over twee dagen) maar wel spuitdiarree tijdens het rijden. 2 uur voor het rijden even laten grazen.. Ik verbaas me er over dat die 10 minuten dat al veroorzaakt. Mest er voor en erna wassen weer goed. Geen idee wat anders de oorzaak kan zijn

De weg van voor naar achteren door 25-30 meter darmen duurt ongeveer 36 uur.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:40

KootMiraDrum schreef:
No_No schreef:

Ik ben benieuwd!

De weg van voor naar achteren door 25-30 meter darmen duurt ongeveer 36 uur.

Ja... dit klinkt gewoon typisch als dunne mest van stress of opwinding. Dat heeft lijkt mij niks met het gras te maken. :)