[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:36

_CS_ schreef:
Ik blijf erbij, een echte eczemer is niet gebaat bij een smeerseltje.
Ik blijf het herhalen, haha

Heb dat ook altijd gezegd. Maar ik durf te beweren dat Derfen werkt..... Wel in combi met een SIH, die durf ik niet af te doen :P

_00_0

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:39

mijn shet heeft de sih en goed gebruik van derfen maar het werkt hier echt niet :(

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:46

er stond laatst een artike over voleding en allergie in paard&spul wat erg lezenswaardig was
en inderdaat lijkt t me logies de allergie aan te pakken e n n iet alleen de symptomen zonder allergie immers geen eczeem en dus geen jeukl

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:53

Eczeem komt in 99% van de gevallen van binnenuit en is niet een direct huidprobleem.
Bij zowel de mens, als bij dieren.

Wat ik vermoed is dat de derfen gewoon heel erg inspeelt op de functie van de huid.
Een gevoedde elastische huid is immers beter mee om te gaan, dan een droge stugge huid.

En dat is wat nep-eczemers vaak hebben, een droge stugge huid.
Een verstoorde huidfunctie dus en geen ZE.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:09

.

Sammetje, dan ben jij nummer 3 bij wie een eczemer nu zonder deken kan door Derfen. Ik kreeg nog een prive-mailtje van een succesverhaal.
Laatst bijgewerkt door 10tje2 op 13-08-10 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:10

heb ook een paard met zomereczeem, maar moet zeggen dat ik dit jaar een heel goed jaar vind! heeft helemaal nergens plekken, behalve haarverlies rondom de ogen.

gebruik geen smeersels tegen eczeem, was 1x per 2 maand de staart en manen met tea tree, plekjes rondom de ogen gebriuk ik levertraanzalf en heb de RSIH.

vorige jaren waren beduidend erger, staartaanzet en manenkam kapot geschuurd, kon hem niet 10 seconde laten staan zonder te schuren, maar merk er nu eigenlijk helemaal niks van

saskia_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:18

Mijn tinker krijgt helaas brandwondjes van Derfen. Maar misschien dat ik het te dik smeer of moet mengen met Jojoba olie o.i.d. Wie heeft daar ervaring mee om de brandwondjes te voorkomen.
Hij heeft ook eczeem op zijn koker en bijt deze tot bloedens toe stuk. Smeer me suf met Betadine en Sudocreme. Helpt nog niet zulllen we maar zeggen.
Smeren jullie Derfen ook op de koker of hebben jullie andere tips en trucs hiervoor?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:19

_CS_ schreef:
Eczeem komt in 99% van de gevallen van binnenuit en is niet een direct huidprobleem.
Bij zowel de mens, als bij dieren.

Wat ik vermoed is dat de derfen gewoon heel erg inspeelt op de functie van de huid.
Een gevoedde elastische huid is immers beter mee om te gaan, dan een droge stugge huid.

En dat is wat nep-eczemers vaak hebben, een droge stugge huid.
Een verstoorde huidfunctie dus en geen ZE.

heb wel eens gehoord dat allergiesan van dr vogel ook helpt maar dan moet je de dosering wel aanpassen..1 tablet voor 80 KG

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:20

papagroom schreef:
er stond laatst een artike over voleding en allergie in paard&spul wat erg lezenswaardig was
en inderdaat lijkt t me logies de allergie aan te pakken e n n iet alleen de symptomen zonder allergie immers geen eczeem en dus geen jeukl

En dat is nu net het probleem: de allergische reactie op het eiwit van de culicoide is nog steeds niet aan te pakken! Dan waren er geen eczeempaarden meer.
Er worden wel volop onderzoeken gedaan.
Dus voorlopig blijft het bij symptoombestrijding.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:45

saskia_l schreef:
Mijn tinker krijgt helaas brandwondjes van Derfen. Maar misschien dat ik het te dik smeer of moet mengen met Jojoba olie o.i.d. Wie heeft daar ervaring mee om de brandwondjes te voorkomen.
Hij heeft ook eczeem op zijn koker en bijt deze tot bloedens toe stuk. Smeer me suf met Betadine en Sudocreme. Helpt nog niet zulllen we maar zeggen.
Smeren jullie Derfen ook op de koker of hebben jullie andere tips en trucs hiervoor?

hoe vaak smeer je met derfen?
te vaak smeren werkt soms ook averechts he.
ap staat gewoon met deken op schraal land, krijgt vitamines bij en doet het daar prima op.

ik vraag mij ergens een beetje af in hoeverre hormonen hun invloed hebben op zomereczeem.
en ik wil es gaan uitzoeken wat paarden nu eigenlijk binnen moeten krijgen aan mineralen/vitamines en spoorelementen enzovoorts en wat ze nu daadwerkelijk binnen krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:02

Zo ik ben mijn dekens helemaal zat. Ik heb er twee van pagony, maar het schuift me allemaal te veel en de buikflappen lubberen en de rek gaat uit de elastieken.

Ik ga morgen eens mailen met de paardendrogist of de snuggy hood past op mijjn tinker. Met brede boeg en korte hals, een super cob type. Het kost een hoop geld, wil dus wel weten of ie past.
Heeft iemand ervaring met snuggy hoods?

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:09

zou zeggen ga voor een rambo sweet itch! redelijk aan d eprijs, maar dan heb je wel wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:16

Ik ben bang dat ie mijn tinker niet gaat passen. De hals lijkt me wat te iel en daar lopen hier de meeste dekens op stuk, omdat de hals niet past.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 01:16

de QHP eczeemdeken heeft echt een brede boeg!
stalgenoot van me heeft em voor haar brede tuiger en daar zit ie echt lekker ruim...

prima deken! :D

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 08:02

Hier een meelezer die ook een vraagje heeft.

Mijn haf heeft ook last van zomereczeem maar de laatste twee jaar is het redelijk rustig. Hij heeft soms wat last van jeuk maar dit is meestal niet lang. (dekens maakt hij altijd stuk :( , dus dat is helaas geen optie. Wel geprobeert overigens )

Nou gebruik ik voor hem al een tijd (paar jaar) puur allergie, dit in combinatie met podocomplex voor een goede doorbloeding nadat hij hoefbevangen is geweest. Nu staat hij al een tijd niet op het gras en was ik de podocomplex aan het afbouwen.
Met als gevolg dat hij gigantische begint te schuren helft van zijn manen is nu dus weg. Daarna weer begonnen met de podocomplex en jeuk werd weer minder en stopte vrijwel met schuren.

Kan dit komen door de combinatie van de medicijnen? (samen werkt het prima, alleen puur allergie heeft hij gigantische jeuk)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:34

Rambo SIH mt 213 is tot nu toe, de enige deken die mijn zeer breed geschouderde Groninger past.

Om je een idee te geven hoe breed de boeg is even een paar foto's;

Let op de breedte tussen de voorbenen:
Afbeelding

Blik van opzij om je een indruk van de hals te geven:
Afbeelding

De RSIH heeft ook in graashouding voldoende ruimte in de boeg en drukt niet op de schoft.
Wat Famke niet past: Pagony en alles wat daarop lijkt, Amigo, Bucas, Wheater Beata.

Ook voor ons brede Blacky met korte brede hals is de RSIH maat 155 passend:
Afbeelding

Helaas ben ik er laat achter gekomen dat het goed de moeite waard is om wat meer uit te geven voor de RSIH, alle andere dekens zijn echt weggegooid geld geweest. |(

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:48

Een stalgenootje van mij slijt ook 2 Epplejeck dekens per jaar weg als het er niet meer zijn... dat is ook al 100 euro.
Ik zou dan liever kiezen voor een goed passende deken waar net je net ff wat meer geld voor kwijt bent.
Ondanks dat mijn merrie ook snel kale schouders krijgt (met de RSH, Duits eczeemdeken merk, bijvoorbeeld wel, terwijl dat ook hele mooie stof was). Blijft het met de RSIH vrij netjes, je ziet wel dat het wat te lijden heeft, maar echt kale schouders heeft ze nu niet, dat vind ik prettig! Mijn merrie heeft opzich ook best wel veel hals:

Afbeelding
Haar hals (hier nog met ieniemienievlechtjes, 3 zomers terug).

Afbeelding

Maar de deken zit echt niet te strak, mijn merrie heeft een 6,6 (198) aan.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:26

tiwi1969 schreef:
Afbeelding

Volledig off topic: wat een mooi paard!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:30

Met de RSIH kun je eventueel ook een maatje of twee groter nemen en dan naai je achter de schoft een stukje dubbel zodat hij niet te lang is maar wel vodoende ruimte heeft voor hals en boeg

Afbeelding
hij zit hier wat rommelig omdat zijn regendeken er onder zit

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 16:41

wuswa schreef
Citaat:
Volledig off topic: wat een mooi paard!

Dank je!

Er zijn wel wat truckjes voor om je eczemer er zo mooi uit te laten zien:

Natuurlijk consequent onder de RISH houden om zoveel mogelijk haar te behouden, voordeel is ook dat de kleur van je paard niet verbleekt door de zon :D
Sta op tijd op om je paard goed te wassen, Famke met veeshampoo en Blacky met Blackbeauty shampoo, en goed te laten drogen, doe daarna een schone deken op.
Staart aan de zijkanten lang houden, niet trekken knippen of scheren, dan kan je die lange plukken mooi invlechten over het beschadigde deel in het midden.
Manen niet te kort trekken, een beetje losjes vlechten en dan met pektouw vast naaien in knotten, voor een zware hals wat grotere knotten.
Beetje babyolie op het hoofd geeft meer uitdrukking en verdoezelt droge plekjes/korstjes.

Is de eczeem nog niet helemaal onder controle, vlecht dan zo laat mogelijk. Vorig jaar heb ik "nep vlechtjes" gebruikt, plukken manen die ze van een ander paard hadden afgetrokken door de korte stompjes meegevlochten voor wat meer volume, afgewerkt met veel haarlak. Veel oefenen dan wordt je er vanzelf handig in. haarlak al spuiten voordat je begint met vlechten. Nep vlechten zette ik wel met elastiek vast, 2 per knot dat geeft meer houvast.
Als je de vlechtjes er weer uit haalt wel de manen goed uitwassen zodat de haarlak geen jeuk geeft.
Kies mooi zonnig weer uit, een groene omgeving en een goede fotograaf.

Neem de tijd voor de fotoshoot, wij zijn een hele middag bezig geweest met 4 paaden.

Met dank aan Esmee Blom voor de foto's.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:29

Hier ook 1 die mega wonden kreeg van derfen, en dat nog wel verdund met vaseline!!

Er zijn een heleboel trucjes om je paar der goed uit te laten zien.
Je moet ze alleen net weten.

Hier gaat het nog steeds super goed!!
Niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:48

Afbeelding

Dit is mijn tinker en ziet er zo op de foto niet zo groot uit. Dit is een deken die hem past, een pfiff vliegendeken, ruimte in de hals houdt hij niet over. Bij de eczeemdeken van dit merk, houdt ik onder zijn hals een breedte van een cm of 5 a 7 tekort. De hals van de pagony is mooi ruim. Het moet ook om zijn boeg passen en dus moet ik al gauw aan de 195, want 185 is te krap. Echter paard is niet lang genoeg voor de 195. Met gevolg dat de deken dus naar achteren gaat hangen.
Of de oren van de RSIH gaan passen? Iemand anders met een tinker, daar wilde het dus niet. Hij heeft een groot hoofd, een halster van een paard van 1.80 is hem te klein en ik zit dus ook aan de xtra full halsters en dergelijke. Verder heeft ie een dikke voorpluk. De RSIH lijkt met wat stugger dan de Snuggy hoods. Wat me wel prettig lijkt is dat de hals los zit van het lichaamsgedeelte.
Ramp die dingen. Ik vind het ook best zonde om in van die dure dekens te gaan knippen en naaien, vooral omdat ik daar niet zo goed in ben en dus snel iets kapot gaat :D

Prachtige groningers trouwens!!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:58

Mindim schreef:
[ De RSIH lijkt met wat stugger dan de Snuggy hoods. Wat me wel prettig lijkt is dat de hals los zit van het lichaamsgedeelte.
Ramp die dingen. Ik vind het ook best zonde om in van die dure dekens te gaan knippen en naaien, vooral omdat ik daar niet zo goed in ben en dus snel iets kapot gaat :D

Prachtige groningers trouwens!!

De hals van de RSIH zit niet los hoor, bij de schoft zit ie vast aan de deken. Ik heb niet geknipt in de deken Ik heb hen dubbelgeslagen en met een stevige zigzagsteek vast gezet, aan beide zijden van de schoftt zo'n 15 cm naar beneden. De rest is gewoon los waardoor je ook meer ruimte/stof voor de boeg hebt.

Bobo heeft al sinds het voorjaar opgezette klieren. Nu zei er van de week iemand dat dat te maken kan hebben met zijn allergie voor de mugjes, klinkt dat bekend?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:55

Iemand hier belang bij een Ivanhoe maatje L.
Deken is gebruikt, maar wel helemaal heel.

Misschien voor iemand die een echte eczeemdeken wil proberen, zonder al teveel geld ervoor uit te willen geven.

Pb me maar even anders, misschien kunnen we dan overeen komen.

* Ik heb er toch niets aan, ding is veeeel te groot, en heb nu een andere als reserve in de goede maat, ik kan die L bewaren, maar kan er weinig mee, dan doe ik liever iemand een plezier ermee *

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:59

Als er iemand een RSIH wegdoet voor een paard a la maatje 1.45m en breed type, let me know :+ Heb het gehad met alle andere rommel!!!

Edit: ooooh heb net gezien dat de ruitersportwinkel hier een 20km verder de dekens verkoopt aan €159 en ik heb nog een cadeaubon van daar van €25 woehoe :D

Iemand enig idee welke maat ik nodig heb :+