lonnie schreef:halloallemaal
ik kom hier even dit topic binnevallen met wat vragen, ik ben namelijk bang dat mijn fjord zomereczeem aan het ontwikkelen is. Vorig jaar schuurde ze al een beetje, maar sinds deze week zijn bijna heel dr manen eraan. Ze schuurt als een gek, ook dr staart. Ik heb dus meteen een Rambo deken aangeschaft, want ik had vorig jaar het vermoeden al dat het dit jaar wel eens erger kon zijn.
Ik heb alleen nog wat vragen: moet die deken elke dag op, zowel op de wei als op stal? Vannacht heb ik het halsgedeelte namelijk afgedaan, maar vanaochtend had ze duidelijk weer staan schuren in de stal
Wanneer zijn die vliegjes het meest actief? Luna staat vanaf ongeveer 10-11 uur tot een uur of 20-21 buiten
Is er iets van een lotion die ik nu op kan smeren, zodat het jeukerige gevoel weggaat?
edit: wat meer achtergrondn info: ze staat op speciaal eiwitarm voer van Marstall, waarvan ze nu een handje per keer krijgt. Verder wel op de wei, maar daar staat niet overdreven veel gras. Op stal krijgt ze savonds en sochtends wat ouder hooi
nog een edit: ze krijgt nu ook knoflook bijgevoerd
andere tips zijn van harte welkom!
de vliegjes zijn het meest actief bij zonsopgang en zons ondergang. vorig jaar had mijn pony ook eczeem maar heb dit jaar nog geen last van even afkloppen. ik heb voordat het warm werd een kruiden kuur gebruikt. deze zou helpen zodat er geen eczeem of jeuk komt. nou na mijn mening is die dus aangeslagen wel spuit ik iedere avond even me pony in met veerust tegen de vliegjes want mijn pony staat namelijk 24/7 op de wei zodra hij begint te scheuren gaat het deken erop maar ik heb nog niks gezien. ook was ik iedere 2 weken zijn manen en staart met de ene keer tea tree en de andere keer teer shampoo om de schilfers weg te laten blijven.
mijn mening is ook dat het ook aan het voer ligt. mijn pony heeft het niet gehad de eerste 4 jaar hij stond op brood en varkens brok bij een boer. toen die bij mij kwam kreeg die gelijk sportbrok kuilvoer veel gras muslie enzovoort hij werd dus best wel dik. en toen sloeg de eczeem toe. nu heb ik hem op basis brok kleine wei waar weinig gras staat dus hij krijgt hooi bij. maar let ook op met kaale wei! zeker als het gras gaat groeien zitten er super veel suikers in kort gras omdat het korte gras zo dicht bij de wortels ligt. maar waar eczeem vandaan komt is allemaal nog niet duidelijk als je nog meer vragen hebt kunje altijd even mailen. maar nogmaal ieder doet het op zijn eigen manier. maar deze manier werkt bij mijn pony
groetjes eef!