[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:27

opisop_shop schreef:
Ja we hebben hier ook een De Tuinen, daar kan ik inderdaad sowieso heen.
Maar ik vroeg me dus ook af of iemand hier weleens etherische olie koopt en gebruikt bij eczeempaarden en misschien leuke adresjes wist, en welke ervaringen er mee zijn.

Ik gebruik etherische olie voor mijn zomereczeem pony.
In het boekje etherische olie voor honden en paarden vond ik iets.
Ik heb jojobaolie gemengd met lavendel en geranium en masseer dat ongeveer drie keer in de week in Guus zijn manenkam en staart.
Het blijft er lekker soepel door en ruikt lekker. Het zou zelfs insecten afweren. Doe het wel alleen 's avonds zodat hij er niet de volle zon mee in hoeft.

Hij heeft ook een reinigingskuur gekregen een paar weken geleden waarbij ik tea tree, citroen en jenerverbes heb gebruikt.

Ik vind het fijn om te gebruiken en heb wel het idee dat het werkt.

edit: je kunt het trouwens gewoon op internet bestellen als je wil.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:06

Dankzij een bokker hier heb ik een goedkopere versie van de halsdeken die op de ivanhoe lijkt.
Tot nu toe schuurt me paard nog niet en ben daar heel erg blij om!!! Hopelijk blijft het de hele zomer en is ze lekker jeuk vrij want dat zou ik super fijn vinden voor me paardje. Heb gelijk nog 1 erbij besteld zodat ik ze regelmatig kan wassen. Ook niet geheel onbelangrijk.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:57

Shadow heeft altijd last gehad van haar hormonen, ze heeft laat maar zeggen, teveel mannelijk hormoon tegenover het vrouwelijk, en ze is een merrie.

Vorige eigenaren hadden haar vrij jong gekocht (rond leeftijd van 4 jaar) en weten niet beter dan dat ze eczeem heeft.

Kun je nagaan hoe lang al, maja het is en blijft mijn zorgenkindje.

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:21

Wie heeft er ervaringen met cojosol lotion + shampoo en/of met befix lotion + shampoo?

Mijn paard heeft zomereczeem en gebuik de cojosol. Nu hoorde ik van Befix. Is deze beter tegen de jeuk?

Dit merk ken ik zelf niet.

Wie heeft er ervaringen mee?

Ondanks de cojosol houd hij schilfers en zie ik ook dat hij zijn staart nog steeds schuurd. Staarwortel is helaas weer kaal.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:30

Geen ervaring met cojosol.
Ik ben sinds enkele jaren gestopt met smeren van goedjes.
Deed merendeel meer kwaad dan goed helaas.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:51

Hier een voor en nu foto'tje van mijn poown...

Dit is mijn pony in de zomer van 2004 (toen was ze 2 jaar en stond ze nog bij de vorige eigenaren op een windvrij door bos omringd land... veeeeeeel vliegen).
Afbeelding

Hier was ze net bij mij in 2005 (ze werd hier bijna 3):
Afbeelding

Dit is mijn pony vorig jaar (voordat de manen getrokkken moesten worden omdat ze voor de keuring moest.... zonde!!!)
Afbeelding
Afbeelding

En dit is haar gisteren (niet echt een charmante foto)
Afbeelding
Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:53

Ziet er goed uit!!!

Zal morgen ook weer even foto's maken van mijn monstertje :D

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:56

Ik heb de cojosol olie en shampoo gebruikt. Heeft bij ons niet echt geholpen.
is erg prijzig spul en paard schuurde gewoon lekker door en krijgt hij dus niet meer.

zijn er nog mensen die tips hebben waar ik de rambo het goedkoopst kan aanschaffen.

In engeland heb ik verzendkosten en kosten voor buitenlandse betaling dus kom ik niet
goedkoper uit.

Bij ooteman betaal ik 165 of zo. Daar maar halen of iemand nog een tip.?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:02

halloallemaal

ik kom hier even dit topic binnevallen met wat vragen, ik ben namelijk bang dat mijn fjord zomereczeem aan het ontwikkelen is. Vorig jaar schuurde ze al een beetje, maar sinds deze week zijn bijna heel dr manen eraan. Ze schuurt als een gek, ook dr staart. Ik heb dus meteen een Rambo deken aangeschaft, want ik had vorig jaar het vermoeden al dat het dit jaar wel eens erger kon zijn.

Ik heb alleen nog wat vragen: moet die deken elke dag op, zowel op de wei als op stal? Vannacht heb ik het halsgedeelte namelijk afgedaan, maar vanaochtend had ze duidelijk weer staan schuren in de stal
Wanneer zijn die vliegjes het meest actief? Luna staat vanaf ongeveer 10-11 uur tot een uur of 20-21 buiten

Is er iets van een lotion die ik nu op kan smeren, zodat het jeukerige gevoel weggaat?

edit: wat meer achtergrondn info: ze staat op speciaal eiwitarm voer van Marstall, waarvan ze nu een handje per keer krijgt. Verder wel op de wei, maar daar staat niet overdreven veel gras. Op stal krijgt ze savonds en sochtends wat ouder hooi

nog een edit: ze krijgt nu ook knoflook bijgevoerd

andere tips zijn van harte welkom!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:12

Deken zeker altijd oplaten. :j

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:24

hmm dus ook op stal? lijkt me nou helemaal niet fijn voor mn pony. komtnet onder de dekens uit van de winter en nu dus heel de zomer weer bedenkt....arm beest

iemand nog tips voor verzachtende lotion die goed werkt tegen de jeuk?

ik ag iig ook ergens appelazijn bestellen

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:34

Ik kom ook even binnenvallen.

Vorig jaar kwam de pony van Gamblerscup bij mij te staan. Van deze pony was bekend dat ze ZE had. Ik heb haar vanaf dat ze hier was keurig netjes de exceemdeken opgedaan en Gamblerscup (ook op bokt te vinden) had dat ook gedaan.

Het arme dier bleef echter maar schuren. Wat we ook probeerden en in haar manen en staart smeerden, het hielp weinig. Mussanga, de pony in kwestie bleef afschuwelijke jeuk houden.

Afgelopen najaar ben ik begonnen met praktisch alleen maar subli seniores priores te voeren. En hooi uiteraard. Onze weide heb ik bemest met eigen oude paardemest op vlasbasis. Dus geen kunstmest.

In maart zijn we begonnen met een voedingssuplement, gedroogde goudsbloem.

En wat denk je?
Schuur en jeukvrij! Nog wel heeft ze de deken op, deze durf ik niet af halen. Vorig jaar schuurde ze zich nog helemaal kapot ondanks diezelfde deken (exceemdeken van pagony).

Ik weet niet of jullie er iets aan hebben maar ik heb het idee dat deze manier van voeren en het voedingssuplement hun werk doen en dat ze minder jeuk heeft omdat de voeding eiwitarm is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:36

sweet itch werkt goed,maar moet je wel elke dag smeren.
en verder vind ik de huidolie van leovet echt heel erg goed, is lekker vet en houd de huid soepel.

lonnie:
je zegt dat er niet zoveel gras staat,maar juist nu zit er best veel suiker in het gras,zeker als het toch een paar cm hoog is.
staat je dier op een groot stuk??

die vliegjes zijn volgens mij altijd wel actief al word er gezegd dat ze het meest in de schemer actief zijn, dus smorgesn vroeg en vanaf 7 uur savonds zo ongeveer?

HBvisser:
gaaf dat het zo goed gaat zeg! niet al te vroeg beginnen te juichen hoor,het is nog vroeg in het seizoen en het is snachts nog best fris dus ik heb zo'n vermoeden dat het echte seizoen nog beginnen moet

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:47

@ellepel: het stuk gras is niet heel groot, dat heb ik bewust gedaan omdat ze ook de neiging heeft om snel dik te worden. gelukkig niet gevoelig voor beavngenheid, maar wil de grasbuik dit jaar wat beperken. Ze staan in totaal met z'n 3en

Heb net even contact opgenomen met mn leverancier van Marstall, las nl in het oude topic dat Marstall speciaal voer heeft voor eczeempaarden. Dat ga ik nu iig erbij voeren. Verder net appelazijn besteld en tea trea olie en een verzachtende lotion. Hopelijk ben ik er op tijd bij, voordat alles tot bloedens toe open ligt.

Marianne'90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:59

Flosje446 schreef:
Marianne'90 schreef:
Misschien dat deze informatie nuttig is voor jullie. Leden van Vereniging Eigen Paard krijgen 15% korting op producten van Ivanhoe! (heb me ingeschreven voor de nieuwsbrief)

Maar je moet wel 25 euro betalen om lid te worden.
Ik heb lavendelolie gehaald bij De Tuinen.

Ik geef het alleen maar als tip, las het toevallig. Denk dat je dat bedrag er makkelijk uit hebt als je 15% korting krijgt op een eczeemdeken. Ik zit er zelf namelijk wel over na te denken.

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:15

lonnie schreef:
halloallemaal

ik kom hier even dit topic binnevallen met wat vragen, ik ben namelijk bang dat mijn fjord zomereczeem aan het ontwikkelen is. Vorig jaar schuurde ze al een beetje, maar sinds deze week zijn bijna heel dr manen eraan. Ze schuurt als een gek, ook dr staart. Ik heb dus meteen een Rambo deken aangeschaft, want ik had vorig jaar het vermoeden al dat het dit jaar wel eens erger kon zijn.

Ik heb alleen nog wat vragen: moet die deken elke dag op, zowel op de wei als op stal? Vannacht heb ik het halsgedeelte namelijk afgedaan, maar vanaochtend had ze duidelijk weer staan schuren in de stal
Wanneer zijn die vliegjes het meest actief? Luna staat vanaf ongeveer 10-11 uur tot een uur of 20-21 buiten

Is er iets van een lotion die ik nu op kan smeren, zodat het jeukerige gevoel weggaat?

edit: wat meer achtergrondn info: ze staat op speciaal eiwitarm voer van Marstall, waarvan ze nu een handje per keer krijgt. Verder wel op de wei, maar daar staat niet overdreven veel gras. Op stal krijgt ze savonds en sochtends wat ouder hooi

nog een edit: ze krijgt nu ook knoflook bijgevoerd

andere tips zijn van harte welkom!

de vliegjes zijn het meest actief bij zonsopgang en zons ondergang. vorig jaar had mijn pony ook eczeem maar heb dit jaar nog geen last van even afkloppen. ik heb voordat het warm werd een kruiden kuur gebruikt. deze zou helpen zodat er geen eczeem of jeuk komt. nou na mijn mening is die dus aangeslagen wel spuit ik iedere avond even me pony in met veerust tegen de vliegjes want mijn pony staat namelijk 24/7 op de wei zodra hij begint te scheuren gaat het deken erop maar ik heb nog niks gezien. ook was ik iedere 2 weken zijn manen en staart met de ene keer tea tree en de andere keer teer shampoo om de schilfers weg te laten blijven.

mijn mening is ook dat het ook aan het voer ligt. mijn pony heeft het niet gehad de eerste 4 jaar hij stond op brood en varkens brok bij een boer. toen die bij mij kwam kreeg die gelijk sportbrok kuilvoer veel gras muslie enzovoort hij werd dus best wel dik. en toen sloeg de eczeem toe. nu heb ik hem op basis brok kleine wei waar weinig gras staat dus hij krijgt hooi bij. maar let ook op met kaale wei! zeker als het gras gaat groeien zitten er super veel suikers in kort gras omdat het korte gras zo dicht bij de wortels ligt. maar waar eczeem vandaan komt is allemaal nog niet duidelijk als je nog meer vragen hebt kunje altijd even mailen. maar nogmaal ieder doet het op zijn eigen manier. maar deze manier werkt bij mijn pony
groetjes eef!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:02

Hallo :wave:

Aanschouw, mijn haar monstertje

Hier even foto's van mijn pony, check de vooruitgang!!!!!
Ben gewoon zo helemaal happy :):)
Als het zo doorgaat, hebben we volgend jaar manen tot onderaan de hals :D

Afgelopen herfst, bijna geen manen erop, staart begint wat te groeien bovenaan

Afbeelding

Afbeelding

En vandaag, manen groeien als kool, worden in vlechten onder de deken gehouden, staart gaat ook retegoed!

Afbeelding

Afbeelding

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:20

Ik gebruik ook cojosol en ben wel een tevreden gebruiker. Ik heb de lotion voor dagelijks insmeren en de shampoo voor wassen natuurlijk. De shampoo moet je 10 minuten laten intrekken en daarna pas uitwassen en dit spul vind ik zelf tot nu toe de fijnste die ik heb geprobeerd. De Sweet itch helpt(e) bij de mijne totaal niet en heb daarna alleen de spullen van Ivanhoe geprobeerd, maar dat werkte ook niet zo goed. De cojosol tot op nu wel. Is denk ik per paard verschillend welk middel aanslaat...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:32

Ik kwam vanavond op stal en Senna was heel onrustig het land aan het doorstappen en heel de tijd met haar staart tussen haar benen aan het slaan. Ze had zo'n ontzettende jeuk. Ik heb haar hele achterkant gewassen met teershampoo (met gevaar voor eigen leven) en toen was de jeuk een stuk minder. Ze heeft nog nooit zo'n jeuk bij haar navel gehad, het was daar ook wat dikkig, ik denk dat de rand van de buikflap daar haar buik heeft geirriteerd. Morgen krijgt ze gelukkig een nieuwe deken. Ze had voor de rest geen jeuk aan haar manen en staart (gelukkig).

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:07

ik heb sinds zaterdag ook weer een zomerecxeem ponytje opgehaald uit overrijssel.ze was daar nog niet aan het schuren,ook hier aan de kust ook nog niet..dus ze ziet er nog prachtig uit,lekker veel behang en een lange toef..de boettdeken ligt nog werkloos.

zaterdag ga ik haar alvast wassen met ivanhoeshampoo...zodra ik iets merk van jeuk,gaat ze onder de deken/vliegenmiddelen en lotion,nu zoveel mogenlijk nog haar ruihaar kwijt(dat geeft haar anders ook jeuk onder de deken),ben zowieso nog benieuwd naar hoe ze de verhuizing naar zee ervaart.

ik heb ernstige zomerecxeemponytjes gehad die hier aan de kust al zo opknapte dat er weinig omkijken naar was....

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:22

Mensen kinderen zeg, wat een muggendag, het begon al vroeg en de hele dag aanwezig..was gewoon levengevaarlijk het land op te gaan, paarden die zich tegen me aan gooide wegens de jeuk en paniek..rennen als gekken..ook de niet eczemers..
Glóa heeft gelukkig nog geen keuk aan manen en staart, wel aan buik, maar niet meer dan de niet eczemers..das dan wel ween een pluspunt..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:15

Het was hier ook verschrikkelijk, tegen een uur of 7 waren er complete zwermen. Had er zelf ook last van...da's nog nooit gebeurt in de jaren dat ik Kinke heb. Gelukkig bleef ze zelf rustig en was de vliegenspray naast de Boett blijkbaar voldoende. Ik heb haar vriendje Titan zelfs ingesprayd (geen eczemer).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:16

Wat doen jullie als je gaat rijden met de excemers? Gebruiken jullie een uitrijdeken oid? Die van mij is géén excemer maar wordt helemaal lirisch als er een mugje, vlieg of daas onder zijn buik zit als ik ga rijden. Hij schuurde vorig jaar wel af en toe en staat dan ook nu met een exceemdeken in de wei.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:18

@vangertje: het is idd niet toegestaan om zomaar even aan te melden om jouw eigen producten te gaan promoten ;) Dit even omdat er vrij recent heel wat bokkers zijn opgedoken die allerhande producten kwamen promoten en me vervolgens bestookten met pb's en e-mails :D

en wij zien inderdaad veel liever levend bewijs dat het product ZE tegengaat, niet 'beschermd' ;)

@bravura: er bestaan vliegenrijdekens. Mijn eczemer gaat trouwens vanonder de deken als ze gereden, gelongeerd of eender wat wordt. Ik besproei haar dan wel met een hele sterke vliegenspray, waarvan je zelf helaas een beetje high wordt maar het spul werkt goed!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:29

ik vraag me idd ook wle af wat er in die no-itch zit
puur natuur is leuk...maar van bepaalde paddestoelen val je dood neer zo zijn er nog voldoende voorbeelden van puur natuurlijke dingen waar je dood van gaat :+
dus puur natuur zegt niets over wle of niet gezond of wat dan ook

en wat al eerder werd gezegd, posts als die van vangertje horen niet op deze manier in het forum, maar gewoon op ea-co