Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:23

bitje heeft gister voor het eerst een half tabletje gekregen en het is goed gegaan,savonds met afvoeren stond ie lekker zijn biksjes te eten en ik heb hem nog een extra berg kuil gegeven waar hij lekker aan begon..

en scheren,ach gambit heeft zijn hele leven in de winter zo vreselijk veel haar gekregen dat hij elke winter minimaal 2x geschoren werd,alleen afgelopen 2 zomers heb ik hem ook in het voorjaar en nog een keer in de zomer geschoren omdat hij niet meer verhaarde en als hij geschoren was dan groeide dat haar binnen een paar maanden weer naar een wintervacht uit...

en nu heeft ie weer mega lang haar dus binnenkort zal het scheerapparaat er wel weer overheen gaan...vind het alleen zo koud nu buiten...en dat hartje zomer...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:16

is Gambit dat paard met die dikke koker?
Of ben ik nu in de war?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:22

ja,dat is gambit...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:25

oh...hij is zo leuk! <3
Heeft hij nog last van zijn koker?Hij hield toch ook veel vocht vast daar?
Ik weet niet of dat ook bij cushing hoort,je ziet het wel vaak bij insuline resistentie

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:29

ja ,nou...

hij is natuurlijk in 2000 geopereerd en heeft daar die dikke koker aan overgehouden,in 2008 ging het weer mis en is daar weer de boel open gesneden,dus ja,dat die dik is,komt vooral door opereren..

maar de laatste maanden wordt die koker wel steeds dikker,dan weer wat dunner,en laatst zo dik dat ik toch weer een veearts erbij gehaald heb,met bute is ie toen weer geslonken,maar ja daarna uiteindelijk daarna toch ook weer dikker geworden,nu denk ik dat wat er nu gebeurd toch ook wel te maken heeft met de cushing,nu ik lees dat een dikke koker krijgen er ook bij hoort...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:34

hopelijk krijg je het weer stabiel met de pergolide,dat zou best eens kunnen!
Hou wel zijn 'gemoedstoestand' in de gaten.
Als hij zieker wordt van de pergolide is dat ook niet goed.
Normaal reageren paarden er goed op,maar je zal maar net die uitzondering zijn die er slechter van wordt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:36

:j ik hou hem goed in de gaten...dat paard is zo aanwezig dat je echt heel snel merkt als hij slechter zou worden...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:36

Gevoeligheid voor (langdurige) ontstekingen hoort met name ook bij cushing. Dus als er iets speelt, is het meestal niet zomaar weg door de weerstandproblemen van een cushing paard. Hoge cortisol gehalte heeft gevolgen voor immuunsysteem.
Vandaar ook de behoefte om die weerstand te ondersteunen met echinacea en/of MSM.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:08

@Kimmie: Ik kon/kan Illo bijna elke maand scheren!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:04

mijn merrie doet t heel best, ze verhaart nu ook weer, ook al staat ze nu al tijdje op verlaagde dosis van ,25 mg per dag ipv , 75 die ze toto 2 mnd geleden had...

dus vooralsnog verhoog ik niet....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:48

sigrid1182 schreef:
mijn merrie doet t heel best, ze verhaart nu ook weer, ook al staat ze nu al tijdje op verlaagde dosis van ,25 mg per dag ipv , 75 die ze toto 2 mnd geleden had...

dus vooralsnog verhoog ik niet....

Klinkt super!

Willy is vorige week erg aan het kwakkelen gegaan met een verschrikkelijk diepe hoefzweer die aan beide kanten (boven en ander) uiteindelijk is doorgebroken. Staat op stal maar is herstellende :(:)

Kimmie: hoe gaat het met het geven van de tabletjes?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:37

ja ben ik ook erg blij om , toch ga ik wel in de gaten houden hoe t gaat, want vorig jaar kreeg ze ook in de nazomer erg last, dus dan kan ik altijd nog gaan verhogen...maar wil geen risico nemen dat ze minder melk gaar geven, , dus alleen als ze lichamelijk slechter word...gaat de dosering omhoog.

hoefzweren is altijd zo sneu!!! hoeplijk is willy snel weer beter

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:43

met gambit gaat het "goed" hij krijgt nu 1 mg per dag,en eet goed en geen last van misselijkheid geloof ik,ik vind hem wel stoned uit zijn ogen kijken,weet niet,hij heeft altijd van die mooie open ogen,en nu staan ze een beetje half...

ik ga hem wel binnenkort scheren,dan ziet ie er ook weer beter uit,dat lange haar maakt hem zo armoeiig....

en fargo,oei hoefzweren... :(:) ,die zijn zo pijnlijk,hoop dat ze snel genezen zijn nu ze open gebroken zijn...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:35

kimmie261 schreef:
met gambit gaat het "goed" hij krijgt nu 1 mg per dag,en eet goed en geen last van misselijkheid geloof ik,ik vind hem wel stoned uit zijn ogen kijken,weet niet,hij heeft altijd van die mooie open ogen,en nu staan ze een beetje half...

ik ga hem wel binnenkort scheren,dan ziet ie er ook weer beter uit,dat lange haar maakt hem zo armoeiig....

en fargo,oei hoefzweren... :(:) ,die zijn zo pijnlijk,hoop dat ze snel genezen zijn nu ze open gebroken zijn...

Als ie echt een beetje stoned is, zou ik denk ik even terug naar 3/4 gaan, nog even rust in bouwen. Maar er zijn natuurlijk ook wel dingen gaande nu in zijn lichaam om orde in de hormonen te brengen. Dus als hij zich verder goed houdt... qua eten en zo. Even in de gaten houden, denk ik!

Hoefzweren zijn al naar, maar hij had een erg hoge diepe en zijn achterbeen was al dik, dus hij heeft ook aantal dagen heel onhandig en echt naar op zijn benen gehangen en de boel erg belast. We moeten zelfs uitkijken of hij niet bevangen wordt/werd van de pijn/overbelasting.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 00:06

Dat heeft Peter dus ook. Naast de kleine zweertjes zit er ook regelmatig 1 heel grote tussen, die eigenlijk te diep zit om van onder te kunnen vinden ... en dus uiteindelijk er aan de bovenkant of achter boven de hoefballen erdoor breekt, helft van de hoef er weer af :o
Maar gaat, afkloppen, dit voorjaar+zomer tot nu toe erg goed tov voorgaande jaren.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:18

Nordwind heeft vorige zomer ook voor het eerst een hoefzweer gehad, dat was echt sneu joh! 3 keer per dag met z'n pootje in een emmer biotex, wat hij gelukkig keurig deed, toen het euvel eenmaal open was ging het al gauw weer goed en liep hij er zo weer vandoor maar eerder stond hij hele dagen op 3 benen en had dus ook al een dik achterbeen van de belasting. Was echt een sneu gezicht, gelukkig is het gauw goed gekomen!

lovezspekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:53

Ik lees hier het een en ander over Cushing, maar ik kan er niet echt wijs uit worden.

ik heb een nieuw onderwerp geopend met mijn vraag, maar ik had het geloof ik beter gewoon hier neer kunnen zetten.. even een linkje dan maar
[MD] Welsh Cob met Cushing?

Ik lees dat sommige ook last hebben van opgezette lichaamsdelen..
Mijn pony had toevallig een paar maanden geleden een heel dik hoofd, haar mond werd echt super dik en haar ogen en haar klieren bij haar keel waren dikker. Ze had ook iets verhoging. We hebben toen de DA gebeld en die spoot een middel dat het slonk, we dachten dat het een allergische reactie van het hooi was. Kan dit er mee te maken hebben gehad?

Oja en ze heeft na haar hoefbevangenheid meteen een hoefzweer gehad. Maar verder heeft ze er geen 1 meer gehad.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:40

Hoe vaak is de pony hoefbevangen geweest. 1 x hoefbevangen wil niet meteen zeggen dat ze cushing heeft

lovezspekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:33

Ja maar 1 x.. Maar toen was ze kreupel dus moest ze rust en toen hadden we geen voer geminderd en we gaven kuil en ze stond ook gewoon op het land. Echt super fout gedaan!

Maar het veel drinken en veel plassen zit me niet lekker. Want het is echt niet normaal. In de paddock plast ze veel en als ik haar op stal zet gaat ze gelijk plassen, dan ga ik rijden en na het rijden op stal weer plassen en dan in het land weer plassen. En het is ook niet zo weinig, nee het is gewoon heel veel.

Maar het rare is dat ze uit de emmer heel veel drinkt maar snachts op stal drinkt ze niks uit haar automatische drinkbak.. Dus misschien dat ze het uit de emmer gewoon heel lekker vind? :')
Ik weet het niet..

Ojaa.. En van de herfst heeft een paar keer last van trillen gehad. De eerste keer was toen het wat kouder was en ze was losgezet zonder deken. Dus we dachten dat ze het koud had.. En toen nog een keer toen ze los stond weer zonder deken.. En een keer dat ik aan het rijden was. Toen begon ze ook ineens te trillen.

Ik zal hier wel ff een foto neerzetten:
Dit is toen ze hoefbevangen was geweest. 4 maanden later ofzo.
Afbeelding

Dit is nu:
Afbeelding

Dit was in de winter:
Afbeelding

Ze verliest haar haar gewoon normaal. Dus dat is dan niet echt iets wat op Cushing wijst..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:42

lovezspekkie: het minder goed verliezen van de haren is in het beginstadium ook nog niet zo nadrukkelijk aanwezig als na 3 a 4 jaar. Misschien eens overleggen met een DA? Op de foto is het niet goed af te leiden, het zou kunnen, maar hoeft niet..
Veel drinken kan ook te maken hebben met suikerziekte of nieren, ze heeft wel een beetje een hangbuik en is al eens bevangen geweest. Ik denk dat ik haar wel in de gaten zou houden en zoals gezegd met Da overleggen, evt bloed laten bekijken qua suiker en cushing.

Hoe is het hier verder???

Willy staat vanaf vandaag weer bijna de hele dag op de wei, het gaat beter met de hoefzweer en hij straalt weer uit zijn ogen en heeft praatjes en is bijdehand. We bouwen de wei met een uurtje per dag op, dus einde van de week staat hij weer helemaal buiten overdag.
Hij is er een paar dagen echt slecht aan toe geweest, wat is het toch een sterk paard en wat een volhouder qua karakter! Vanaf afgelopen vrijdag gestopt met de metacam en hij bleef het gelukkig goed doen *\o/* *\o/* *\o/*

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:49

@Fargo: fijn zeg! Hoe oud is willy nou?
Illo is nu flink aan het verharen. En verder doet ie het ook goed.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:08

hier gaat het "gaat wel" ,ik zie nog weinig verandering/verbetering...maar ja zijn ook pas 2 weken bezig met de pilletjes...

dit is hem gister op de wei:
Afbeelding

-O- -O-

verder zweet hij heel erg en ja zijn haar gaat dan duidelijk wel krullen dus...

maar goed,ik wacht af wat de pilletjes verder gaan doen voor hem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:47

Fargo, fijn dat Willy weer de goede kant op gaat!

Kimmie de pilletjes hebben echt even de tijd nodig om te gaan werken, trek er zeker wel 6 weken vooruit voordat je iets kunt gaan zien.

Met de mijne gaat het onverwacht echt super, zit strak in haar velletje en voelt zich top!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:37

@Kimmie:waarom scheer je hem niet? Dat zall hem ook verlichting geven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:41

ja hij moet ook weer geschoren worden,hij is 3 maanden geleden al geschoren,alleen tja buiten is nu niet echt het weer dat je zomaar een geschoren paard buiten zet...tis of warm kan ie zonder deken of winderig en nat..

dus ja...en ik moet mijn messen laten slijpen,ook een zeer belangrijk punt :D dus ja,gaat binnenkort allemaal weer gebeuren..