[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:22

linnie050 schreef:
Ik las in een ander topic over schimmeldodende middelen als imaverol/sebacil
Dat topic is nu gesloten.
Is dit hetzelfde als betadine shampoo?

Ik denk dat je mijn topic bedoeld :P

Ik zit dr nog steeds ermee. Ik wil wel van die middeltjes halen maar las ook al wat over sebacil dat het supeeer chemisch is, en dat nederlandse veeartsen het ook niet meer voor kunne schrijven? (Ik las maar wat op bokt)

Betadine shampoo ontsmet volgens mij alleen. Schimmeldodend is dat het er denk ik ook deels intrekt en de schimmel aanpakt ? ;)

Ik vind het maar raar, me paard heb de symptomen van schurftmijt en rasp maar kan ik haar nu gewoon wassen met imaverol?
Vanavond ook al een plekje ondekt boven haar staart |(
Kan het ook zo zijn dat je paard er een beetje lusteloos van word, beetje lamlendig? En kan ik haar nu maar beter de komende dagen gewoon binnen houden?

Livito

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:29

gelukkig is hij niet met ivomex gespoten maar met dectomax .
hele opluchting, ik schrok me echt dood gister :+
vanaf morgen start ik ook met de pretniselon ze gaf het echt bijna geen kans dat hij er hoefbevangen van kon worden, zeker doen weet je het nooit natuurlijk maar we gaan hem gewoon heel goed in de gaten houden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:45

Ik bedoelde inderdaad jou topic charityyy
[VSW] Plekjes op onderbeen

Ik zal niet je paard binnen houden. Het is droog weer.
Of is jullie weiland nog steeds heel modderig en nat?
Maar zakt jou paard tot die hoogte in de modder?
Ik zal toch even navraag doen bij de dierenarts heb je gelijk goed advies voor ons is en blijft het giswerk. We weten niet zeker wat het is en hoe je paard het heeft gekregen.... Of is dat voor jou nu al wel duidelijk?

https://www.peerkeruitersport.nl/efrata-mok-mousse.html

Is de efrata mouse in de aanbieding zag ik gisteren voor de mensen die intresse hebben.

Op de pot staat 2x op een dag smeren ik doe het zelf 1x op een dag. De volgende dag zit het niet overal maar wel op de mok zelf. Ik smeer gewoon zijn hele holte eronder.
Het been waar nog heel iets zit smeer ik nog even door en daarna ga ik met vaseline aan de gang om het van vocht te beschermen en zo hoop ik dat het voorlopig niet terug komt.

Paard staat overdag lekker op de wei en savonds op stal. Nu het al paar dagen droog is word het weiland ook wat droger. Scheelt misschien ook al een beetje.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 19:55

*\o/* Ik ben bijna mok vrij!
Nog een paar korstjes.
Ik smeer met vetaderm van de dierenarts.
Werkte als een jekko! Mag je maar 2 weken smeren,
daarna overgestapt op een MEGA dikke laag sudocreme.
Begon ook op een gegeven moment te jeuken door al die cremetjes.
Daarvoor werkt sudocreme erg goed.
Nu nog 2 kleine dichte droge plekjes weg werken, dan zijn we weer genezen!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:01

@sophie1818 goed om te lezen dat vetaderm zo goed werkte, geeft me hoop!
Gebruikte je ook betadine shampoo?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:39

wat heerlijk sophie!

ik kan nu al zeggen dat het er bij mijn paard een stuk rustiger uit ziet, het is minder rood en 1 been is al minder pijnlijk. voorbeen blijft pijnlijk voor hem, maar hij laat het echt super toe :)

wel zit ik even te twijfelen, mijn ene DA zegt niet scheren en de DA die er gister bij is geweest zegt dat ik het wel mag scheren omdat ik er dan beter bij kan met smeren. het is een NRPS'er dus erg veel behang heeft hij gelukkig niet maar wel genoeg om er eventueel af te kunnen halen, wat zouden jullie doen?

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:24

Ik heb niet geschoren, wel geknipt. Zeker de sokken zelf niet weghalen, deze zitten er om het te beschermen tegen water en vuil.

Idd gewassen met betadine, niet te vaak doen hoor. Heb t 2x gedaan.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:27

Nee inderdaad, ze zei max. 2 keer in de week.
Vandaag voor het eerst gedaan.
Hoop zo dat ik haar hier goed mee help.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:40

Ik heb bij de pony ook niets weg geschoren of geknipt. De sokken beschermen ook tegen water en vuil, die zitten er niet voor niets. Smeer zijn voetjes nu ongeveer 2 keer in de week in met een dikke laag sudocreme. Zijn kootholtes zijn wel kaal, maar de huid is mooi roze en hij heeft geen korstjes. Voor op de voeten zitten wel wat kale plekjes maar ook mooi roze en geen korstjes. Dus als het zo blijft teken ik ervoor.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 10:07

hoi allemaal, ik kom even meelezen.

mijn pony heeft ook mok of rasp zit niet in de koot maar hoger op de benen, wie weet hebben jullie leuke tips.

normaal was ik zn benen met betadine shampoo en dan smeer ik met mok zalf dit helpt wel maar duurt vaak erg lang en merk dat ie nu wel erg veel jeuk heeft.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 10:45

Als er jeuk bij komt kijken dan kan er sprake zijn van mijten :)
In dat geval moet je het been wassen met sebacil.
Wel even de DA laten komen natuurlijk om er zeker van te zijn dat het wel echt mijten zijn.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:40

Bij mijn dame was het bij de meeste benen in de koot al een stuk minder!
Wist niet dat het zo snel zou werken.
Alleen de grootste korsten die zijn nog steeds vrij groot zeg maar..

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:43

Hoi
Mijn pony heeft al best een tijdje last van mok, ben zeker al een aantal weken met hydrokortiderm (ofzoiets) in de weer maar het word steeds erger..
Heb hem een aantal dagen in de bak of in de bevroren paddock gezet zodat hij niet natte voeten kreeg.
Hij heeft het gekregen door dagen in de natte drek te staan overdag en ik dan niet zijn benen heb afgespoten (dom dom dom).
Hij heeft alleen maar korstjes, geen open plekke oid. Het zit alleen achter in zijn kootholtes en de voorkant van zijn been en de binnenkant.
Nu heb ik iets gelezen over mokcare? Hoeveel moet ik daarvan bestellen? Is 600 gram (2 kuren) genoeg of moet ik 900 opvoeren?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:44

Zijn benen zijn trouwens al geschoren!

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:46

Poess91 schreef:
Bij mijn dame was het bij de meeste benen in de koot al een stuk minder!
Wist niet dat het zo snel zou werken.
Alleen de grootste korsten die zijn nog steeds vrij groot zeg maar..

Wat heb je precies gebruikt kan moeilijk teruglezen vanaf me telefoon

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:50

Ik heb vetaderm, en heel af en toe met betadine shampoo

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:15

amigo; hydrocortiderm mag je max 14 dagen gebruiken he,
met de mokcare heb ik zelf geen ervaring, wellicht andere bokkers is dit topic.

ik kan voorzichtig zeggen dat de pretniselon ook aan lijkt te slaan :D
beide achterbenen en 1 voorbeen zijn de korstjes weg en is het alleen nog rood, alleen zijn voorbeen zitten nog korstjes, maar ook aan de binnenkant trekken die weg. alleen de buitenkant is dus nog pijnlijk voor hem met de korstjes.
verder smeer ik ook nogsteeds met de hydrocortiderm, en heb besloten om zijn benen niet meer te scheren.

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:50

Wat bij mijn paard (met zeer hardnekkige mok) uiteindelijk echt heeft geholpen is dog eczema. Het is daarna gelukkig ook nooit meer teruggekomen, is al weer een paar jaar geleden.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:27

Even kort een vraagje; mijn Tinker heeft sinds een een week ongeveer af en toe wat jeuk. Ik zie dat doordat ze soms stampt en gaat liggen om haar been te krabben. Maar ze haart ook momenteel verschrikkelijk uit dus ik hou het met het poetsen goed bij en kam elke keer haar sokken uit. Misschien heeft ze ook mijten maar daarover is al contact opgenomen met de DA en dat wordt waarschijnlijk wassen met sebacil zodra het warmer wordt buiten. Ze staat namelijk 24/7 buiten en geen beschikking over warm water.

Maar nu is het wel zo, zodra ik in haar sokken kijk onderin bij haar hoeven, ik niet echt iets kan vinden. Wel is het zo dat in de kootholte het huid licht roze is. Geen korstjes of wat dan ook. Is dat dan de normale huidskleur? Of hoort dat wit te zijn? En bij twijfel of het niet licht geïrriteerd is; zou ik er anders een dun laagje zinkzalf op kunnen smeren? Of kan ik er beter helemaal niks op smeren en gewoon af blijven?

polina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:30

Equitop forte geven. De eerste 2 maanden 's ochtends en 's avonds een schepje. Daarna alleen 's avonds het hele jaar door. Mijn paard heeft nooit geen mok meer gehad. Alle andere dure smeersels, potjes en zalfjes kun je weggooien.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:21

Jessica; een laagje zinkzalf kan geen kwaad denk ik! bij liv werd het eerst ook roze (dat is het nu trouwens nog) en toen werd het steeds erger .

bij die van mij gaat het nogsteeds de goede kant op ! heb het zondag avond voor het laatst gewassen en alle korstjes eraf gehaald met betadine scrub, en ze zijn ook niet meer terug gekomen. zou het dan eindelijk maar toch ? :D

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:59

Dan denk ik dat ik het morgen even insmeer voor de zekerheid . . .
En hoop dat Livito er dan ook eindelijk eens van af is straks, pff dat duurt dan al wel lang he?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:03

Sinds ik hem verhuist had in oktober, teveel stress uiteindelijk denk ik en het was in die periode heel nat buiten dat was allemaal iets teveel denk ik ondanks dat ik hem altijd met droge voeten op stal zette, nu hij terug is op zijn oude stal ( waar jij ook wel eens geweest bent waar pom ook stond) en gaat het gelukkig de goede kant op, heb nu ook gewoon de mazzel dat ik 2/3 x per dag naar stal kan omdat het zo dichtbij is, en het dus ook al die keren kan behandelen :)

wel betrapte ik hem er vanmiddag op dat hij met zijn achterbenen staat te schuren/krabben en er kwamen wat witte korstjes van zijn benen af, heb zijn benen voor de zekerheid even helemaal gewassen met betadine scrub.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:48

goed nieuws vanaf deze kant :D
de dierenarts vond het er super goed uitzien, we zijn gestopt met de pretniselon .
gaan nu ipv 2x per dag 1x per dag smeren met hydrocortiderm t/m woensdag en dan stoppen we even met smeren kijken wat het dan gaat doen.
hij is nog wel weer gespoten vandaag, ben echt blij met deze dierenarts +:)+
als dit nou meteen was gedaan door de andere, had me dat dik 600 euro gescheeld :=

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:26

Boehoehoe :( Mijn paard heeft ineens flinke mok aan haar achterbenen! Nooit last van gehad. De hele winter in de bagger en de blubber, niets aan de hand. Nu is het land sinds 2 weken weer lekker droog en heeft ze ineens mok. En flink ook. De kootholtes van haar achterbenen zitten vol met korrelige korsten. Verder geen wondjes, maar wel kale plekjes.

Ga straks bij de D.a. Hydrocortiderm halen. Ik woon aan zee dus ze komt zeker twee keer in de week met de pootjes on het water. Iemand verder nog tips?