[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:18

Heb haar gister in de bak balkjes laten draven. Mevrouw maakt er dan een sport van om om de balkjes heen te gaan, en ze was daar zo mee bezig, dat ze bijna niet knikte. Heb de osteopaat nog niet gebeld (ze is nu SowieSo nog op vakantie), en ik kijk het nog eventjes aan. Ze maakt geen indruk dat ze pijn heeft tijdens het bewegen, gister was ze helemaal gek en een beetje aan het uitdagen/spelen. Goed teken dus.

Ik heb woensdag rijles, laat die wel doorgaan. Vanavond eventjes proberen te rijden, maar als ze knikt in de les, dan kan mijn instructrice het ook even zien. Wellicht ziet zij een mogelijke oorzaak/ rijtechtnische aanleiding voor het gedrag oid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:06

Rijtechnisch kan ook goed een oorzaak zijn.
Je ziet soms wel paarden die flink headshaken totdat een ander erop gaat zitten. Dat is dan duidelijk.
Verstandig iig om alles mee te nemen.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:12

ik zit ook met een verschrikkelijke hoofdschudder, hij doet het alleen volgens mij om meerdere redenen

- als hij aandacht wil
- slechte aanleuning tijdens het rijden
- zomers doet hij het ook heel erg in de wei, hij heeft ook idd jeuk aan zijn neus viel me op en hij gaat heel erg achter de konten van de andere paarden schuilen (die er helemaal gek van woorden dat hij de heledag achter hun aanhobbelt

heb een neus netje geprobeert maar dat werkte averechts en nu opperde iemand miss een UV allergie omdat hij het zomers veel erger doet (buiten de eerste 2 punten dan dat is gewoon aangeleerd/ingeslopen op zijn oude stal) dus nu staat hij in een UV werende deken er als een ridder paard bij, helemaal ingepakt.
hij staat nu 2 dagen zo dus ik kan nog niet echt zeggen of hij minder schudt maar hij zoekt iig wel minder beschutting bij de andere paarden.

iemand verder nog een idee?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:55

Die van mij is er vorige week ook mee begonnen.

Hij doet het alleen in het bos/ park en in sommige buitenbakken. Ik weet dus bijna wel zeker dat hij ergens allergisch voor is. In de binnenbak schudt hij absoluut niet, en in rijbakken langs het water ook niet. In het park is hij bijna niet te rijden door het schudden.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:11

ik was vandaag op stal en eva de holistisch dierenarts was er ook en ik heb de allegro kruidenmix laten uitmeten voor mijn pony , omdat hij last van pollen/ hooikoorts heeft en het paste prima bij hem volgens haar... Dus ik ben heel benieuwd!

MargotM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:45

Mijn vorige verzorgpaard had ook altijd erg veel last van headshaking. Vooral in het voorjaar en de zomer, niet alleen in het park maar ook thuis metrijden, in de wei en op stal. Hij kon dan ook zo wazig voor zich uitstaren en ineens schudden met z'n hoofd. Hij had ook periodes dat hij tijdens rijden met zijn voorbenen de lucht in sloeg en zijn hoofd schudde.
We hebben toen een aantal dingen geprobeerd, Chinese sprays op bepaalde plekken spuiten aan de hand van een reading, dierenartsen, etc.
Wat uiteindelijk best heeft geholpen was zo'n netje wat je aan de neusriem vast kan maken wat over z'n neus valt. Dan kan je in ieder geval redelijk rijden.
We zijn er helaas nooit achter gekomen waar hij nou precies last van had. Volgens de DA was het een allergie voor een soort pollen, maar ja, welke?

Het werd bij hem wel elk jaar minder erg.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:00

Deed je dat netje ook aan de neusriem van het halster?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:08

liljebo schreef:
Rijtechnisch kan ook goed een oorzaak zijn.
Je ziet soms wel paarden die flink headshaken totdat een ander erop gaat zitten. Dat is dan duidelijk.
Verstandig iig om alles mee te nemen.

Morgen les, zal mijn instructrice laten rijden als het terug komt. Wat ik wel verwacht. Vandaag buitenritje gemaakt, begon erg goed. Toen we daarna flink gingen draven en galopperen ging het echter mis. Daarna viel het me op dat ze vooral onder de bomen knikte. Kreeg er nog een net handgalopje uit, met weinig knikken, zelfs wat nageeflijk :D .
Ben benieuwd wat morgen gaat doen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:14

tylando schreef:
ik was vandaag op stal en eva de holistisch dierenarts was er ook en ik heb de allegro kruidenmix laten uitmeten voor mijn pony , omdat hij last van pollen/ hooikoorts heeft en het paste prima bij hem volgens haar... Dus ik ben heel benieuwd!

Ik denk dat ik dat ook maar eens bestel. Gewoon eens uitproberen. Kan volgens mij geen kwaad verder toch?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:24

lijkt mij niet...zitten alleen maar plantaardige kruiden in, zoals zoethout, biloba, knoflook enz.. en het ruikt heerlijk!

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:15

Hallo,

Ik heb mij hier een hele tijd geleden als eens gemeld (ik denk al bijna 1,5 jaar geleden) omdat mijn paard ook een headshaker is. Is ook bevestigd door DA.
Omdat de focus bij mijn paard bij andere zaken (kreupelheden e.d.) lag, heb ik niet zo heel veel aandacht meer geschonken aan het headshaken. Met name ook omdat ze het vorig jaar wel had, maar veel minder dan het jaar ervoor. Nu staat ze echter op een andere stal en heeft ze er ontzettend last van. Bij Kyra is het echt een combinatie van zonlicht en pollen. Ze schud in de wei, in de bak, tijdens het wandelen, eigenlijk zodra we een pas buiten de stal zetten begint ze al. Het is in april begonnen. Ik denk dat ze er zo erg last van heeft doordat het relatief mooi weer is en het is bij ons in het oosten ontzettend droog en stoffig.

Rijden in de buitenbak is nu echt niet te doen. In stap geeft ze telkens kleine knikjes, maar zodra ze moet draven is het echt niet meer te doen. Ze probeert er ook echt voor te vluchten door aan te galloperen. In de binnenbak heeft ze vrijwel nergens last van. Dat is voor mij een teken dat het ook te maken heeft met de zon. Vorig jaar ben ik begonnen met puur pollen en dat leek toen wel te werken. ben er dit jaar weer mee begonnen maar nu lijkt het niet te helpen. Het eerste jaar heb ik druppels van Josefien geprobeerd. Ik zag eerlijk gezegd niet heel veel resultaat.

Even een vraag, zijn jullie paarden er ook wel eens verkouden door geworden? Kyra heeft een paar weken terug AB gehad omdat ze veel hoestte en dikke groene klodders had. Ook waren haar klieren dik. Nu heeft ze geen snot meer, klieren zijn ook niet meer dik, maar het hoesten gaat maar niet over. Ze heeft echt een droge hoest.

Eigenlijk wil ik wel wat anders gaan proberen maar ik weet niet zo goed wat. Een pollennetje gebruik ik ook. Iemand nog tips of ideeen?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:36

Ik zat net even op internet te zoeken en kwam uit bij http://www.headshaking.com Heeft iemand ervaring met dit product? Ik vind het belachelijk duur!

nog een andere vraag, ik las dat iemand (volgens mij Ellepel) contact wou opnemen met de DA over dat nieuwe onderzoek dat een tijdje terug geplubiceerd is. Daarin staat dat bepaalde oogdruppels ook kunnen helpen. Heb je dit nog gedaan, of heeft iemand anders hier ervaring mee?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:39

tylando schreef:
lijkt mij niet...zitten alleen maar plantaardige kruiden in, zoals zoethout, biloba, knoflook enz.. en het ruikt heerlijk!

Hmmm toch weer knoflook ! Daar is Erik ( en ik neem aan dus ook Eva ?) niet zo weg van ......

Sjoyceje : mijn paard hoest ook afentoe door de hooikoorts ( maar geen dikke klodders groen snot, alhoewel hij dat in het verleden wel heeft gehad ).

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 06:32

tja als eva het uitmeet dat het wel goed is, waarom dan niet proberen he...Mij gaat het er ook om dat het werkt..liever iets met knoflook dat werkt dan een paard dat continue briest, schud met zijn hoofd e.d.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:50

Sjoyceje schreef:
nog een andere vraag, ik las dat iemand (volgens mij Ellepel) contact wou opnemen met de DA over dat nieuwe onderzoek dat een tijdje terug geplubiceerd is. Daarin staat dat bepaalde oogdruppels ook kunnen helpen. Heb je dit nog gedaan, of heeft iemand anders hier ervaring mee?

ja datw as ik,maar elk jaar is het zo dat net als ik op het punt sta toch maar weer een arts in te schakelen het schudden verdwijnt.
ap schud nu nl bijna niet meer omdat zijn pollen waar hij allergisch voor is uit de lucht zijn verdwenen...
dus heb er geen contact over gehad

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:06

Hier ook nog steeds geen schudden :D (ff afkloppen)

Wat is er mis met knoflook? Volgens mij moet je dat net als bijv. zeewier als een kuur geven en niet een heel jaar door ofzo.

Iemand nog belangstelling voor mijn neusnetje? Ik ga hem verkopen. Heb geen zin om hem in te korten :o

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:11

Oh, ik heb er wel belangstelling voor..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:12

Antheman schreef:
singasong schreef:
Antheman, hoe lang is dat nu geleden dat Andor voor het laatst is behandeld bij Laarakker? Heeft hij naast medicatie in de vorm van 'korrels' o.i.d. ook nog een andere behandeling gekregen (zijn er bijv. wervels recht gezet?). Hoe erg was het schudden voor de behandeling en hoe is het dan nu?
Ik begrijp uit het verhaal van jou en ook van Vera (verhaal van Digger) dat het schudden niet over is gegaan maar wel beheersbaar is. Wat versta je daar onder? En moet je dan niet nog eens terugkomen voor een behandeling (controle) na een bepaalde tijd?

Is het bij Andor ook de aangezichtszenuw?

3,5 jaar terug is Andor voor t laatst door Laarakker behandeld
Hij kreeg idd medicijnen, geen korrels hoor. Zie hieronder.
Schudden doet hij nog steeds. Vandaag begon het weer. |( Maar wel beheersbaar, ik kan ermee rijden, maar ken mijn paard goed en help hem erdoorheen. Ik zou momenteel geen dressuurproef kunnen rijden, dat kan niet,maar ik ga over 10 dagen wel op trektocht. Dat lukt wel.
Ik ben 3 keer bij Laarakker geweest. Nu komt de osteopaat 1 keer per jaar ( of vaker, als er meedere behandelingen nodig zijn) en dat helpt redelijk. Hij heeft nu gewoon jeuk, veegt dus zijn neus overal aan af. Daarbij heeft hij hele gevoelige oren, dus ik ga zijn vliegennetje, zo'n orending, weer uit de kast trekken.
Verder moet ik heel goed rechtrichten, want Andor is scheef. Ik heb nu ruim 3 jaar les en dat heeft me enorm geholpen.
Andor heeft hooikoorts, geen aangezichtsproblemen.

Hieronder een quote van 3 jaar geleden uit de eerste blz van dit topic:

Bedankt Hester dat je mijn vraag wilde beantwoorden ;)

Je gaat niet meer naar Laarakker maar laat nog wel ieder jaar de osteopaat komen. Ik zie dat dan wel als een voortzetting (e.o. kontrole) van de behandeling al is het niet door de kliniek van Laarakker.
Fijn dat het nu zo veel beter gaat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:14

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:16

ik vind dat de osteopaat en de tandarts ed gewoon onderhoud is. Dat heeft ook een gezond paard nodig, gewoon een APK tje, zeg maar.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:16

Waar woon je? Ik hoop alleen dat hij aan mijn hoofdstel past, ik heb een extra brede neusriem van Döbert..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:20

Antheman schreef:
ik vind dat de osteopaat en de tandarts ed gewoon onderhoud is. Dat heeft ook een gezond paard nodig, gewoon een APK tje, zeg maar.

Ben ik met je eens. Of je een osteopaat ieder jaar moet laten komen weet ik niet. Zo lang er geen klachten zijn vind ik het zelf niet nodig. Maar een tandarts wel.
Toevalling zijn ze bij mij gisteren alle twee weer door de tandarts gedaan.

Nappie voor het eerst en die heeft zich keurig gedragen en dat voor een hengst. Was echt trots op hem :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:22

Tulandro schreef:
Waar woon je? Ik hoop alleen dat hij aan mijn hoofdstel past, ik heb een extra brede neusriem van Döbert..

Niet bij jouw in de buurt ;) In Ingen, is tussen Kesteren en Tiel in.

Er kan een neusriem in van op z'n breedtst ong. 5 cm.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:16

singasong schreef:
Hier ook nog steeds geen schudden :D (ff afkloppen)

Wat is er mis met knoflook? Volgens mij moet je dat net als bijv. zeewier als een kuur geven en niet een heel jaar door ofzo.

Iemand nog belangstelling voor mijn neusnetje? Ik ga hem verkopen. Heb geen zin om hem in te korten :o

knoflook kan je best geven maar met mate......was het zoiets als 20mg per kg/lichaamsgewicht???
Maar in ieder geval deze kruiden bevat zeer weinig knoflook dus mocht het hem geven ....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:24

Geen idee.