PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 10:10

Nala schreef:
Iemand interesse in ongeveer 23kg WES bodyguard? Madam eet het niet, zelfs niet gemixt met iets anders, en ik zou het zonde vinden om het slecht te laten worden of gewoon weg te gooien.

[ [url=m/tSDcnn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat wil je ervoor hebben?
Vrgr Saskia

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 11:27

Tinkermuts schreef:
Nala schreef:
Iemand interesse in ongeveer 23kg WES bodyguard? Madam eet het niet, zelfs niet gemixt met iets anders, en ik zou het zonde vinden om het slecht te laten worden of gewoon weg te gooien.

[ [url=m/tSDcnn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat wil je ervoor hebben?
Vrgr Saskia

Ik stuur je even een pb

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 14:57

Ik weet even niet meer of ik het hier al had gevraagd, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een nieuwe balancer zonder luzerne en laag in suiker en zetmeel. Ze krijgt nu Pavo maar ik heb het idee dat ze een beetje spooky wordt van de luzerne (ze is Px). Ze heeft een maand op Marstall Myocare gestaan, maar daarop was ze juist weer heel lusteloos. Vitalbix (spooky) en Marstall Force (ook lusteloos) werkte niet, Metazoa lust ze niet. Ik zat te denken aan Oerbalans, JPGEF Hi support of Agrobs.

Hebben jullie nog tips?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 15:33

Victorious secret! Mooi hooi ook in aminozuren. Ik vind het op papier en in praktijk een van de fijnste en betaalbaarste balancers voor een pssm’er.

Mijn paard wordt spooky van luzerne en is kieskeurig. Dit voer gaat al jarenlang goed.

MRIIIS

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 18:39

Ah die ziet er goed uit idd en ook niet zo veel calcium, thanks!

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:59

Hier goede ervaringen met oerbalans nadat ik een enorm spooky paard kreeg op Pavo vital.

Tinkerbel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:08

Slmt9 schreef:
Victorious secret! Mooi hooi ook in aminozuren. Ik vind het op papier en in praktijk een van de fijnste en betaalbaarste balancers voor een pssm’er.

Mijn paard wordt spooky van luzerne en is kieskeurig. Dit voer gaat al jarenlang goed.

Geef je naast dit voer ook nog apart aminozuren en vitamine e?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:23

MalaQ schreef:
Hier goede ervaringen met oerbalans nadat ik een enorm spooky paard kreeg op Pavo vital.

Dankjewel, vind dit er ook goed uitzien, wel prijzig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:37

Tinkerbel2 schreef:
Slmt9 schreef:

Geef je naast dit voer ook nog apart aminozuren en vitamine e?

Ja, ik geef sojaschroot 200gr (5,8/1,3/3 lysine/methione/threonine) en 1,5gr Vaessen amino. Die laatste ga ik waars mee stoppen als het op is.

Vitamine E geef ik 15ml olie per dag van Pharmahorse.

Tinkerbel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 22:03

Bedankt voor je reactie!

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 00:04

Ergens op internet kwam ik iets tegen over palmitoylethanolamide bij pssm. Nu kan ik het alleen niet meer vinden. Iemand die dit toevallig geeft of heeft gegeven?
Wat ik las was vooral iemand die het gaf als het paard een periode stijver was. Daarbij goede resultaten. Maar meer kan ik niet vinden en ik kan het ook niet terugvinden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 13:58

Ik heb mijn n/P1 merrie een tijdje PEA gegeven. Dat is erg duur omdat een paard er vrij veel van moet hebben. Als het haar had geholpen was dat geen probleem geweest, maar ik merkte geen verschil.

Even inhakend op het balancer verhaal: die van Equilin vind ik ook erg goed en wordt over het algemeen makkelijk gegeten.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:27

Hoe is het met jullie paarden in dit weer?

Hier af en aan. Een temperatuur van 36 en lamlendig was hier pasgeleden niet zo fijn. Gelukkig liep die snel weer op naar normaal, maar het was aan de rest van zijn lijf te zien, duidelijk pssm gerelateerd. Het gaat echt van heel blij paard, naar ziel onder z’n arm. Het is zo onwijs lastig. Hij maakt sinds een week of 2 rare geluiden uit zijn neus, maar niet zo zorgwekkend dat de DA erbij moet. Het is niet snurken zoals ze doen met spelen/spannende situatie, maar ook niet hoesten/briesen. Gaat ook vaker met zijn achterbenen ver onder de achterhand vandaan staan, iets wat voorheen het geval nog niet was.

Aan de supplementen hebben we nog niet gepuzzeld, ik ben bang voor weer een terugval als we dat proberen. Even wat stabieler weer afwachten daarvoor. Blegh, het is weer heel veel uren nadenken en wakker liggen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:52

Het gaat volgens mij wel. Vandaag eens gekeken hoe ze eruit zag zonder deken. Maar het viel mee. Ja het is wel een smalle maar beter als vorig jaar. Ze is denk ik wel verveeld. Ze is oudje aan het klieren, gebruikt haar mond en hoeven veel. Ben maar naar een wilgenboom in de buurt gegaan om een flinke tak af te knippen. Ze maakt er gelukkig dankbaar gebruik van.

Ze is normaal eentje wat uit zichzelf veel loopt, rent en dingen eng vind. Nu met bevroren en sneeuw doet ze dat juist weer niet.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:33

Ondanks dat het niet vriest is de wind toch echt funest voor de spieren van mn paard. Gelukkig met de hand alles weer aardig los gekregen en dekens weer op gedaan.

Ben vrijdag begonnen met Mijten Bodybuilder in aanvulling op de sojaschroot. Hoewel hij me iets teveel suiker/zetmeel bevat, hoop ik dat de andere eiwitbron (rijstzemelen) hem toch net ff wat beter de winter doorhelpt. Bij de schoft en ribben valt hij net teveel in.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 16:42

Ondanks de kou loopt mijn merrie echt waanzinnig en zit ze ook heel goed in haar vel! Ben hier heel blij mee. Ze heeft dan wel een 150g deken op. Aan supplementen verder niets meer verandert, ze is dus al een tijd stabiel. Heel fijn.

Wil er nog wel even bij toevoegen dat ik geen bevestigende PSSM'er, maar vermoed PSSM2.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:20

Ik heb 1,5 jaar geleden mijn PSSM paard in laten slapen en we hebben hier al vaker tegen elkaar gezegd, hoe we hem ook missen, hoe fijn voor hem dat hij deze winter niet meer mee hoeft te maken…
Nattigheid en kou waren een hel voor hem, en deze winter is het nog niet anders dan vreselijk nat of koud geweest…

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:23

Hier vandaag dag 2 gedwongen boxrust want alles is spekglad :( Morgen hopelijk weer naar buiten want het is goed aan het dooien. Dit hebben we echt nog nooit gehad.

Ze houdt zich erg goed, ben ook begonnen met Hempine CBD en ze is erg relaxt. Ze staat onder 450g. Hoop dat ze ook gewoon weer goed beweegt morgen, dat vind ik wel heel spannend na 2 dagen stilstaan.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:36

Nouvel schreef:
Ik heb 1,5 jaar geleden mijn PSSM paard in laten slapen en we hebben hier al vaker tegen elkaar gezegd, hoe we hem ook missen, hoe fijn voor hem dat hij deze winter niet meer mee hoeft te maken…
Nattigheid en kou waren een hel voor hem, en deze winter is het nog niet anders dan vreselijk nat of koud geweest…

Ik kan hier helemaal in komen. Ik heb mijn eerste pssm paard ondertussen 5 jaar geleden in laten slapen. Hoe ruk ook, soms zijn het echt de juiste beslissingen. Welke variant had die van jou?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:42

Danuah schreef:
Nouvel schreef:

Ik kan hier helemaal in komen. Ik heb mijn eerste pssm paard ondertussen 5 jaar geleden in laten slapen. Hoe ruk ook, soms zijn het echt de juiste beslissingen. Welke variant had die van jou?

Pssm2 n/p3
En het laatste jaar een peesblessure die niet wilde herstellen, toen ging hij heel hard achteruit…
Want voor de pssm moest hij zoveel mogelijk in de beweging blijven en voor de pees moest hij rust houden en toen hij steeds stijver en kramperiger werd en het na een jaar niet verbeterd was hebben we besloten om hem nog een nare winter te besparen en hem in okt in laten slapen…

Met nat weer liep hij super gevoelig en zette hij zijn hele lijf vast, hij kwam dan eind van de dag bijna de paddock niet meer uit en dan ook de kou er nog overheen…
Dat was echt zo naar…

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 19:48

Wat balen dat het zo moeizaam gaat Danuah.
Dax doet het momenteel juist boven verwachting goed, we rijden om de dag, steeds wat langer, op de andere dagen wandelen we aan de hand.
Paddock ook ff ijspaleis dus gedwongen paar dagen binnen maar we houden hem dus wel goed bezig.
Ik geef toch weer mangaan bij en verder niets meer veranderd aan de suplementen.
Tijdens rijden start wat stijf maar word steeds losser en hij wil zelf ook weer graag draven en een galopje, aan de hand loopt ie vlot en lekker druk te doen.
Waar ik vroegah dacht, doe niet zo druk man denk ik nu, ow wat fijn dat ie zn ouwe vervelende ik weer is.
Geen idee hoelang dit zo blijft maar voor nu geniet ik maar ff goed van hem.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 04:24

Stoffig hooi dus last van haar longen en met de aangevroren track kon ze heel moeilijk wandelen. We hebben uit armoede een weide open gezet zodat de paarden ten minste konden bewegen.
Mijn vit e was ook net op, dus dat hielp zeker niet(die deelde we, dus niet op tijd gezien)

Na een weekje predisnon + twee dagen hoge dosis vit e voelt ze zich duidelijk al wat beter. Ik ben iig heel blij dat ik deze winter beslist heb op met dekens te werken.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:15

Ik heb indd deze winter ook voor het eerst dekens op, misschien dat dat hem ook zo goed doet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:37

Hier gaat het ook niet super. Es is nog steeds heel gevoelig op zijn buik; zandkuur al gegeven, nu weer aan de darmbalans kuur. Ik struggle alleen met een nog groter probleem... en dat is dat ik eigenlijk al hele lange tijd- ik wilde er niet aan toegeven - gewoon geen motivatie meer heb.

Het trekt me financieel en emotioneel helemaal leeg en eerlijk gezegd op een buitenritje hier en daar na in de zomer vind ik het gehele paardrijden ook niet perse meer je van het. Ik zeg eigenlijk al sowieso een halfjaar iedere dag 'ik moet naar het paard' ipv dat ik erheen ga voor mezelf.

En nu? Inslapen is niet echt van de orde. Ik zie geen paard wat onnodig aan het lijden is, maar verkopen is ook weer zo'n ding. Je zadelt iemand op met een enorme kostenpost en weinig plezier. Ik voel me echt enorm slecht. Bij ons geldt altijd je houdt dieren tot het einde, maar dat is met een hond wel andere koek dan een (ziek) paard. Zeker sinds ik single geworden ben na 7 jaar en nu alle lasten alleen draag.

Wat is jullie open, eerlijke mening?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:42

Ik snap je helemaal! Ik trek het emotioneel en financieel ook niet meer en ik heb ook gezegd dit is mijn laatste (4e) jaar dat ik het probeer. Ik heb er sinds ik haar heb een paar keer opgezeten.

Maarja wat dan hé.. dan wordt het dus inslapen (niet verkoopbaar) en daar ben ik echt (nog) niet klaar voor :( Ze is zo'n groot deel van mijn leven geworden.. kan me een leven zonder haar gewoon niet voorstellen.