[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:45

Waarom ga je dan niet op zoek naar bijv een kleinschalige pension stal? Die kunnen vaak wel maatwerk leveren.

En met een Ppid-er kom je uiteindelijk toch vaak bij soort van maatwerk uit. Simpelweg omdat het per paard anders is.

Onze Ppide-er staat ook zo sinds een aantal jaar, en doet het er goed op. Ons neurootje mallootje heeft er echt een stuk rust gevonden. En de mix van gereden& pensioen paarden doet haar juist goed.

Vergis je niet in de prascend/ pergolide, het is echt straf spul. Ik heb me daar bij het opbouwen lelijk in vergist destijds. En kan eerlijk zeggen dat de medicatie onze dame goed doet.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:01

Helemaal eens met minimelona ,
Mijn paard heeft dan geen cushing maar is wel afhankelijk van bepaalde zorg.
Ben destijds ook op zoek geweest naar een pensioen stal of rusthuis en bij verschillende wezen kijken ..
Ben bij alle afgehaakt juist omdat ze de zorg die zo'n paard nodig heeft niet kunnen bieden ..

Ik heb de keuze gemaakt om mijn paard op een klein doe het zelf stal te zetten , heb haar elke dag in handen , bepaal zelf wat ze krijgt en kan haar dagelijks zelf monitoren ..
Super keuze geweest :j

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 18:22

Als jullie me helpen met zoeken ik ben al 3 weken bezig met iets te zoeken in de buurt
Stallen zat maar ik wil haar niet 23 uur opsluiten
Ik wil haar de winter in een paddock hebben en zomers weide
Nou vergeet t maar hier in rotterdam
Ja kan op een stal gaan staan waar we €295 gaan betalen terwijl we nu elke maand €175 inclusief

Dus help me zoeken ..struin elke dag mp af rij eezenloos rondjes overal waar ik paarden zie staan ga ik erheen
Word er moedeloos van :( en zeker omdat ze 31 okt er weg moeten
En ik wel iets geschikts wil voor haar niet dat ze weer moet verhuizen

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:00

Op marktplaats stond pas een rusthuis in Streefkerk.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:11

Meert schreef:
Op marktplaats stond pas een rusthuis in Streefkerk.

Ben ik al geweest Montana vond ik niks
Groot koeienbedrijf en bij het paardenstukje was 1 loopstal en een mega rijbak aanwezig
Oud en jong en pension paarden door elkaar
Daarbij veranderde ze steeds de prijs eerst betaalde je per schofthoogte en toen we er waren was t ineens duurder en betaalde je allemaal een vaste prijs ivm de aanleg vd rijbak
Waar wij geen gebruik van maken

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:25

Ze komen daar wel wat te kort, namelijk die medicatie. Als ie er eenmaal op staat zou ik hem er echt niet meer afhalen. Ik zag in Budel/Maarheze een rusthuis staan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:34

Fok- en pensionstal de Puit in Standaardbuiten daar staat die van mij in de paddock Paradise. Geven van de pil kan door staleigenaar gebeuren. Al moet ik wel zeggen dat ik geloof ik een van de makkelijkste paarden heb met pil geven.

Hier trouwens ook jong en oud door elkaar weet alleen ook niet of er nog plek is.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:11

Ik lees namelijk wel veel dat een goed rantsoen erg belangrijk is voor ppid paarden
Vandaar dat er veel in paarden zijn bij vd kruis die het zonder hun medicatie misschien goed doen
Hun hebben ingezaaid paardengras en geen koeiengras wat veel boeren wel hebben

Mijn voorkeur gaat uit naar vd kruis maar dan wel met s.nachts een eigen stal
Durf het niet aan ..laat der vd week weer testen zo wie zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:27

Wat verwacht je van de weide @Babyyentje als er zoveel paarden oplopen? In het voorjaar zal er best genoeg gras zijn maar gras blijft niet oneindig groeien. Wordt er brok bijgevoerd? Ik zou een paard wat medicatie en zorg nodig heeft niet zomaar in een kudde gooien zonder de juiste verzorging en individuele aandacht.
Als je op marktplaats een advertentie zet dat je een pensioenplek zoekt heb je snel veel reacties.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:51

Grobbebol schreef:
Wat verwacht je van de weide @Babyyentje als er zoveel paarden oplopen? In het voorjaar zal er best genoeg gras zijn maar gras blijft niet oneindig groeien. Wordt er brok bijgevoerd? Ik zou een paard wat medicatie en zorg nodig heeft niet zomaar in een kudde gooien zonder de juiste verzorging en individuele aandacht.
Als je op marktplaats een advertentie zet dat je een pensioenplek zoekt heb je snel veel reacties.

Nou dat valt vies tegen heb een advertentie staan nl al 2 weken
In totaal 1 reactie gehad met iets wat ik niet zoek .namelijk swinters 23 uur op stal en zomers weidegand plm 8 uur
Dat vind ik geen probleem maar swinters binnen vind ik not done
Zelfs niet een halve dag
Van 9 t/m 16.00 wil ik haar echt buiten hebben met voldoende ruwvoer

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:52

Een goed voer rantsoen is idd erg belangrijk voor een Ppid-er. Net als dat als ze op medicatie staan, ze het netjes op tijd krijgen.

Het soort gras wat in de weides staat kan idd schelen. Maar het sprookje dat puur daardoor geen medicatie meer nodig is als ze er al op staan. Daar geloof ik niet in.

Dat de dieren het goed hebben bij het rusthuis wat je noemt. Dat kan heel goed. Heb er meerdere goede verhalen over gehoord.Maar past het op dit moment bij jouw specifieke paard?

Wat jij je zou moeten afvragen is : " wat past er specifiek bij mijn paard met Ppid". Dat helder krijgen, en een passende stal bij zoeken. Door de beperkte tijd die je daarvoor hebt door de genoemde situatie, zul je misschien een paar van je eisen moeten aanpassen. Bijv qua afstand of prijs. ( de randstad is over het algemeen geen goedkope regio. Maar soms heb je geluk )
Hoofdzaak is dat je iets vindt waar je het gevoel hebt dat het goed zit qua zorg voor je paard.

Hier heb ik uiteindelijk gekozen voor een stal wat verder weg. Waar ik weet dat het qua zorg goed zit. Als er wat is krijg ik gelijk bericht. En dan is het ook niet nodig om er elke dag te zijn. Tuurlijk om de hoek zou helemaal ideaal zijn. Maar dit werkt ook prima.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:54

En de natuurweide.s zijn zo groot en swinters worden er ruiven en voederplakken gemaakt en word er 4x per dag ruwvoer gebracht
Van der kruis heeft de meeste en beste recensie.s en welke ik ook bezoek of website ik bekijk kom steeds weer bij vd kruis uit wat mij het meeste aanspreek

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:01

Dat klinkt idd goed.

Maar past het bij jouw specifieke paard? Want dat is waar het om gaat. En wat ze je in dit topic proberen duidelijk te maken. En vergeet niet dat Ppid progressief is...

Ik weet een paar fijne plekken,maar die zijn niet binnen 20km afstand van Rotterdam.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:01

samirah schreef:
Een goed voer rantsoen is idd erg belangrijk voor een Ppid-er. Net als dat als ze op medicatie staan, ze het netjes op tijd krijgen.

Het soort gras wat in de weides staat kan idd schelen. Maar het sprookje dat puur daardoor geen medicatie meer nodig is als ze er al op staan. Daar geloof ik niet in.

Dat de dieren het goed hebben bij het rusthuis wat je noemt. Dat kan heel goed. Heb er meerdere goede verhalen over gehoord.Maar past het op dit moment bij jouw specifieke paard?

Wat jij je zou moeten afvragen is : " wat past er specifiek bij mijn paard met Ppid". Dat helder krijgen, en een passende stal bij zoeken. Door de beperkte tijd die je daarvoor hebt door de genoemde situatie, zul je misschien een paar van je eisen moeten aanpassen. Bijv qua afstand of prijs. ( de randstad is over het algemeen geen goedkope regio. Maar soms heb je geluk )
Hoofdzaak is dat je iets vindt waar je het gevoel hebt dat het goed zit qua zorg voor je paard.

Hier heb ik uiteindelijk gekozen voor een stal wat verder weg. Waar ik weet dat het qua zorg goed zit. Als er wat is krijg ik gelijk bericht. En dan is het ook niet nodig om er elke dag te zijn. Tuurlijk om de hoek zou helemaal ideaal zijn. Maar dit werkt ook prima.

Daarom zou ik die van mij graag bij van der kruis hebben maar dan wil ik haar snachts op stal
Tuurlijk zou de natuurweide ideaal zijn voor haar .maar durf het niet aan zonder haar medicatie
In de randstad is zo weinig of kom bij een boer terrecht waar ik weer moet afvragen krijgt ze wel t juiste ruwvoer heeft hij koeiengras wat ongetwijfeld zo is
Dus weer korf op omdat ik geen risico wil lopen
Heb tot 31 okt zoek me rot en word er echt een beetje gestresst van ook omdat ik t beste voor haar wil .Niet dat ik na een x aantal maanden weer moet verhuizen omdat t toch niet bevalt

samirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:04

Ook in de regio randstad is met goed zoek een passende plek voor een Ppid-er te vinden. Stuur maar een pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:08

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:09

MiniMeLona schreef:
https://www.anna-hoeve.nl/index.html

heb verder niet gekeken of het wat is, maar is dit niets voor je?

Daar staan ze swinters ook veel binnen kennis van me staat er

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:11

jammer, vooral met 30hc wei zeg!

En verder weg? Want volgens mij zijn er toch wel wat tehuizen in het noorden en midden van het land die erg goed zijn?

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:44

Wat ik me soms ook afvraag is of ze wel ppid heeft
De da heeft haar geprikt toen ze met hoeflederhuid onsteking stond in beide achterbenen
Dan zijn de waarde.s zo wie zo hoger toch als een paard pijn heeft ?
Want verder vertoond ze geen ppid klachten
Gebit is in orde geen diaree of rare mest
Oke der vacht is wat anders .maar ze ruit wel
Geen vetophopingen boven haar ogen maar gewoon kuiltjes
Laat haar deze week weer testen ben zo benieuwd wat de uitslag is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:49

Waar gaat het andere paard van de pensionstal heen? Kunnen ze niet samen blijven?

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:54

Grobbebol schreef:
Waar gaat het andere paard van de pensionstal heen? Kunnen ze niet samen blijven?

Dat hebben we het liefste wel ja
Maar zij wil alles zelf beheren en al is dat dan op een stal waar ze halve dagen binnen staan maakt dat voor haar niet zoveel uit
En ze wilt niet zo ver weg t liefst gaat ze 2x per dag langs
Dat snap ik wel als je je paard 20 jaar aan huis heb gehad :) dus voor haar is t extra zuur

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 14:15

Elk paard is anders, de mijne had ook amper symptomen. Geen kuiltjes boven zijn ogen, geen rare vacht. Ik denk dat als je hem van de medicatie afhaalt hij heel erg snel hard achteruit zal gaan. Het is een progressieve ziekte en met de prascend heb je ook nog eens minder kans dat ze hoefbevangen worden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:11

Die van mij had lage waarde, maar wel symptomen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:16

Reken er ook op dat een ppid meer verzorging nodig heeft dan een gezond paard. Denk ook aan dat er vaker geschoren moet gaan worden, je dan ook met deken wisselen zit. Gaan ze dat doen voor je op een pensioenstal? Ook zal naarmate ze ouder worden ander voer gegeven moeten worden omdat ze moeilijker kunnen eten, denk aan slobber, speciaal gras als ze geen hooi meer kunnen eten.
Er komt echt extra veel werk kijken bij een oud paard. Ze kunnen ineens ook slechter tegen kou of hitte. Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 19:21

cynthiar schreef:
Reken er ook op dat een ppid meer verzorging nodig heeft dan een gezond paard. Denk ook aan dat er vaker geschoren moet gaan worden, je dan ook met deken wisselen zit. Gaan ze dat doen voor je op een pensioenstal? Ook zal naarmate ze ouder worden ander voer gegeven moeten worden omdat ze moeilijker kunnen eten, denk aan slobber, speciaal gras als ze geen hooi meer kunnen eten.
Er komt echt extra veel werk kijken bij een oud paard. Ze kunnen ineens ook slechter tegen kou of hitte. Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

Ze heeft geen dekens nooit gehad ook
Scheren vd zomer enkel haar halsje omdat ze daar zweette
Wonderbaarlijk heeft ze nu opeens een korte vacht
Weet niet hoe ik hier een foto kan plaatsen met hoe ze er nu uit ziet