Hoi allemaal, ik weet niet of het hier hoort, maar zag dit topic voorbij komen en dacht misschien hebben jullie tips voor mij
Begin dit jaar heb ik mijn paard gekocht. Enorm blij met hem en het klikt onwijs goed! Helaas heeft de vorige eigenaar voor mij verzwegen dat hij -denk ik- licht zomereczeem heeft.
Toen het weer wat lekkerder weer begon te worden merkte ik dat hij flink jeuk had aan zijn buik. Zit een plekje ongeveer in het midden. Deze heeft hij in de zomer helemaal kapot geschuurd.
Ook zijn staart schuurde hij flink mee. Gelukkig niet zo erg dat er wonden kwamen. Ik voerde hem met lijnzaad en waste hem dagelijks met tea tree shampoo.
Nu nog word ie helemaal spastisch als ik op die plek op z'n buik kriebel, zo lekker vind hij het.
Nu vroeg ik me af.. is het zinvol om alleen een buikflap bij hem om te doen van de zomer?? Hij heeft namelijk nergens anders jeuk behalve op zijn buikje en staart.
Wie heeft er ervaring met alleen een buikflap? En wie heeft er nog andere goede tips?
ellepel
Geplaatst: 14-12-15 20:29
Beter gewoon een vliegen deken er op,of een echte eczeem deken
Het gaat er niet om dat hij op zijn buik geprikt word. Hij word willekeurig ergens geprikt en de jeuk uit zich op de buik. Op de buiknaad zit vaak een haarwervel, juist daar is een plekje waar de afvalstoffen zeg maar samenkomen en dat gaat ontieglijk jeuken. Zo ongeveer zit het verhaal van zomereczeem in elkaar. De manen en staart zijn ook plekken waar de jeuk zich dan het meeste uit
Wij hebben een arabische merrie staan die in de zomer ook jeuk aan haar buik heeft,maar alleen als ze in veel lang gras staat. En dan heeft ze ook kriebel aan haar staart. Maar ze heeft geen eczeem, komt gewoon puur van de suikers in het gras
Ik zou zelf kijken of het helpt als je hem wat beperkt dan in het gras zou zetgen, als hij daar tenminste in is geweest afgelopen zomer? En anders lekker een goede deken er op, meeste paarden vindne het nogm wel prettig oook hoor. Hebben ze rust van al dat prikkende ongedierte
Nu het weer steeds zo warm is, ben ik bang als ik op stal kom dat zijn manen op een dag weg zijn, ik zie zoveel beestjes vliegen afgelopen dagen. Hebben jullie ook nog allemaal de deken gewoon af?
die van ons staat bloot en blijft bloot ik zie inderdaad hier en daar wat vliegen maar hij heeft er tot nu toe geen last van van ondanks dat hij ook vlak bij een sloot staat
ja de mijne heeft ook alleen zijn outdoor op, en tot nu toe gaat het elke dag nog goed, geen jeuk. maar je zal het opeens zien, en dan ben je te laat. hopelijk gebeurd dat niet
Silver_Fox
Geplaatst: 19-12-15 18:18
De mijne heeft de deken al sinds okt/nov af. Ik heb haar van het gras af gezet en gelijk geen jeuk meer. Er is nog steeds een stuk van haar manen weg van de halsdeken die ze op had. Groeit uitermate langzaam terug