[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:37

tylando schreef:
Mijn dierenarts zei het ook.. alleen ging vidar niet minder eten, maar werd ie kieskeurig.
Is nu weer helemaal bijgetrokken :D

Bij mij naar ander halve week nog steeds niet weggetrokken. Gelukkig had ze volgens de dierenarts nog geen vitamine en minerale enz. tekort tot nu toe. *D Gelukkig eet ze nog wel hooi, anders werd het wel erg problematisch. Hoop dat de Metazoa morgen wel op is, Lucerne boeit me eigenlijk niet zo zeer.

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:47

Mijn DA wist het ook niet, maar heeft het doorgegeven aan bi

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:33

Staat het dan ook niet in de bijsluiter van BI?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:36

cynthiar schreef:
Staat het dan ook niet in de bijsluiter van BI?

Ik meen dat mijn moeder heeft gezegt, die heeft de bijsluiter gelezen, verminderde eetlust. Niet stoppen met eten van bepaalde dingen voersoorten. Mijn dierenarts zei ook dat in de bijsluiter stond verminderde eetlust. Zal het morgen maar is serieus gaan lezen :o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:38

Ja ik heb het even opgezocht en het staat er inderdaad in.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:40

cynthiar schreef:
Ja ik heb het even opgezocht en het staat er inderdaad in.

Verminderde eetlust of stoppen met eten van bepaalde dingen???

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:51

is dat een bijwerking van pergolide of de normalisering van het cortisolgehalte?
Een hoog cortisol krijg je erge honger van namelijk.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:51

Bijwerkingen
Potentiƫle bijwerkingen bij paarden zijn onder andere zweten, gebrek aan eetlust, voorbijgaande anorexie en lethargie, milde symptomen van het centrale zenuwstel- sel (zoals milde depressie en milde ataxie), diarree en koliek.
Bij tekenen van dosis-intolerantie dient de behandeling voor 2 tot 3 dagen te worden gestaakt en daarna met gehalveerde dosis te worden voortgezet. De totale dagelijkse dosering kan dan weer worden verhoogd met stappen van 0,5 mg elke 2 tot 4 weken totdat het gewenste klinische effect wordt bereikt.
Indien u ernstige bijwerkingen of andersoortige reacties vaststelt die niet in deze bijsluiter worden vermeld, wordt u verzocht uw dierenarts hiervan in kennis te stellen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:54

Dank je, die van mij zal dan wel een uitzondering zijn aangezien ze alleen maar bepaalde dingen niet eet, juist gezonde dingen. :Y)
Staat er een kattekop worden ook bij cynthiar???? :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:54

mijn paard is nu twee jaar aan de pergolide maar zijn eetlust is erg verandert.Hij doet nu rustig twee uur met zijn voer.Vooral s'avonds.
Dat was voorheen niet.Maar ik weet dus niet of dat aan de pergolide ligt of aan verlaagde cortisol gehalte.

Mijn fries en shet eten veel sneller :+

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:58

geerke schreef:
mijn paard is nu twee jaar aan de pergolide maar zijn eetlust is erg verandert.Hij doet nu rustig twee uur met zijn voer.Vooral s'avonds.
Dat was voorheen niet.Maar ik weet dus niet of dat aan de pergolide ligt of aan verlaagde cortisol gehalte.

Mijn fries en shet eten veel sneller :+

Vindt veranderde eetlust niet erg, maar vindt het wel erg als ze geen vorm van gezonde brokjes wil eten voor haar mineralen en vitaminen enzo. Trouwens vindt het erg prettig dat ze wat minder gaat eten, ze at namelijk voor 2 of 3 pony's hooi voor de medicijnen. Scheelt toch wel in de portomonee :o

Edit: Valt wel op dat ze voor hooi een grotere voorkeur heeft dan gezonder voer, vandaag kreeg ze die metazoa met lucerne in de bak, begon ze te eten. Toen er eenmaal hooi was, bleef het metazoa spul allemaal liggen en was het hooi belangrijker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:07

dat doet die van mij dus ook...ik voer,geef even daarna hooi.Laat voer liggen en eet hooi.
Het voer gaat wel op,bij gebrek aan iets anders ;)
Zag net op mijn camera dat hij weer aan zijn voer begon. :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:11

De mijne wil juist pas hooi gaan eten als hij alle lekkere dingen, zoals muesli en wortels gehad heeft.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:14

De mijne staat nu dik 3 jaar op Pergolide en hij eet inderdaad minder en langzamer dan vroeger. Toen at hij juist teveel en werd hij veel te dik.
Maar kan natuurlijk ook aan zijn gebit liggen, dat is nu met 25 jaar toch slechter dan toen hij jong was.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:10

Fiek liep gisteren redelijk.. Wel gevoelig maar niet zo slecht als eerder.. Ik vind het zo'n onduidelijk beeld wat hij laat zien..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:48

Wat een zorgen toch Super Roos... Ik leef met je mee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:52

Mijn paard heeft een hele gezonde eetlust en er is niets veranderd in zijn smaak op tempo. Alleen tijdens de opbouw periode heeft hij zijn eten wel eens laten staan. Toen ik terug ging naar een lagere dosis was dat al gauw weer over.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:08

SuperRoos schreef:
Fiek liep gisteren redelijk.. Wel gevoelig maar niet zo slecht als eerder.. Ik vind het zo'n onduidelijk beeld wat hij laat zien..

zonder but?
Er is inderdaad geen touw aan vast te knopen.Mijn paard heeft een tijd geleden...denk een jaar of 8,ook dit beeld vertoond.
Een dag goed,vier dagen slecht.Tot dat hij dus niet meer zijn stal uitkon.
Maar hij knapte weer op toen ik hem schildklierhormoon ging geven.Maar dat raad ik je niet aan,of je moet een geldboom in de tuin hebben :7

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:45

Zonder but inderdaad, want daar at hij niet meer van.
Maar vanmorgen was het weer bagger.. Viel de stal zowat struikelend uit..
Paardje van mn moeder is erg depri, dus ze staan als lekker stel samen..
Straks maar weer heen.
Dierenarts komt maandag als er voor de tijd geen ernstige spoed is..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:47

Jeetje SR, het gaat wel heen en weer met Fiek.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:00

Sterkte SR

dookiaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:49

geerke schreef:
is dat een bijwerking van pergolide of de normalisering van het cortisolgehalte?
Een hoog cortisol krijg je erge honger van namelijk.

Idd cortisol is eetlust bevorderend.

Daarmee dat bij de start van prascend een soort van lichte adissoncrisis kan komen en die zorgt dat er minder eetlust is

Dit blijft nog altijd een van mijn grote vraagtekens bij Shamrock

Waarom was zijn cortisol veeeeeeel te laag en zijn ACTH te hoog

Bij hem bleef de cortisol te laag ook bij het stoppen van prascend.

Ik denk nog steeds het amerikaans verslag van het paard die cushing en adisson had. Zelfde symptomen allemaal en ook uiteindelijk gestorven

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:01

Die Fiek houdt je bezig SR. Wel fijn dat ze samen kunnen mutsen op de wei hoor!

Joem heeft sinds gister dikke benen. Het wisselt een beetje per been. Zo is LV koel en droog terwijl de andere benen voller zijn. Niet extreem, maar je ziet en voelt duidelijk verschil.
Ze komt er toch zo'n 3/4 x per dag uit in de paddock of even wandelen.

Ze eet nog steeds als een bootwerker, altijd al gedaan. Dat mag van mij ook wel minder want ze is erg op eten belust.

Heel veel mensen weten ook niet goed wat het is hoor. Bij mij op stal weet ik dat sommige hun ding ervan denken. Want ach.......hun paard werd toch ook wat rustiger naarmate ze ouder werden etc. Dat hoort er toch bij?
Nou ja, dat zegt genoeg over hoe ze er in zitten. Zoek het uit denk ik dan. Sommige mensen weten alles beter. Dat wordt nog lastig komende zomer als ik haar geen hele dagen op het land wil hebben...............

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:26

Ohhh dat heb ik ook meegemaakt, mij werd verteld dat die van mij ingeslapen moest worden.

De "staldierenarts" zei dat de test geen zin had aangezien hij nooit beter worden en het geldverspillerij zou zijn.

En dat hoor is soms nog steeds van mensen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:07

Dimple, vervelend zeg.. Paarden hier hebben dat ook gehad in het begin, hopelijk trekt het weg..

Douraque, dat is niet fijn om te horen.. Vertelden ze mij ook toen IR werd geconstateerd.. 3 onafhankelijke dierenartsen zelf, gelukkig hebben we toen door kunnen knokken.

Fiek liep vanmiddag redelijk, maar nu valt me op dat hij met zijn hoofd veel lager loopt dan normaal. Mijn vriend heeft gefilmd, dus kan het misschien laten zien, alsoof hij iets zwaar trekt ofzo. Kostte hem ook moeite om het hellinkje op te lopen leek het...

Ben al een paar dagen alles aan het bijhouden en zie nu wel een patroon.. In de ochtend en de avond is hij slecht. In de middag, als hij wat uurtjes buiten heeft gelopen op natte ondergrond, gaat het wat beter.. Als zijn hoeven dus weer opwarmen in de droge stal lijkt het slechter te gaan...
Maarja, zo'n beeld zou bijna weer passen bij ernstige artrose denk je dan ook..