[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:55

Even over de regendeken onder de RSIH. RSIH heeft een speciale regenliner die net als een onderdeken onder de deken wordt bevestigd. Er zijn speciale sluitingen en dergelijke voor.
Afbeelding

Scheelt een hoop extra dekensingels/ borstsluitingen en dergelijke die je paard alleen maar in de weg zitten. Je kan ook niet zien of ze de liner er onder hebben zitten of niet, ze blijven wel lekker droog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:20

_CS_ schreef:
Hier gaat ie er altijd overheen, nog nooit problemen mee gehad.

Er zijn enkele hier waaronder ellepel die iets geknutseld hebben met een eczeemhals aan een regendeken.

ja klopt,zo ziet dat er uit:
Afbeelding

appie loopt nu nog gewoon onder zijn boett,het is prima weer buiten en het regent maar een beetje.
bij veel regen komt hij onder de regendeken plus die losse hals en dat gaat prima :j

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:15

Of ze het nu leuk vindt of niet, ze zal wel moeten met een extra deken erop in de herfst.
Daarna gaat alles af en mag ze een aantal maanden lekker naakt rondlopen.
Beest is toch met pensioen,dus ga haar in de winter ook niet klieren met dekens.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:22

Ik heb Wisse vandaag ook onder regendeken gezet, met losse eczeemhals en hoofdkap erbij.
Als er geen mugjes meer zijn gaat de halsdeken af.
Vorig jaar liet ik die om, vanwege zijn lange (witte) manen, maar dat kostte me toch wel wat uitdunning!
dit jaar met korte manen en gewoon blote hals, dag voor wedstrijd wassen en halsdeken op voor een nachtje en dan weer af.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:26

Mindim: die regenliner heb ik dus ook, werkt perfect. Blijft netjes liggen ook met rollen etc. Kost ca. 25 euro.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:27

Ik zet mijn paard (met RSIH) nooit onder een regendeken.
Die zal wel schuilen indien nodig en als ik weet dat het een héle dag gaat gieten
zet ik haar op haar paddock, met een flink hooinet in de stal, dan weet ik zeker dat ze een paar uur droog staat.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:27

Mi_Amore schreef:
Laten jullie jullie eczemers nu ook op de wei staan?
Die van mij staan elke dag 10h op de wei nu, de niet ZE'ers eten een week lang overdag een stuk wei 'kaal' en daarna gaan de ZE'ers er een weekje op.

Heb eens gehoord dat september een risico is voor hen, maar daar heb ik nog niets van ondervonden?

Grasland wordt hier zodanig afgegeten dat de ZE'ers echt nog wel een lekkere hap gras hebben,
maar het is allemaal al vergeeld en droog dus zo te zien wel veilig (aangezien mijn ZE'er er geen jeuk van krijgt)

Dat september een risico is ligt niet aan het gras maar aan de vliegjes waar je paard allergisch voor is. Rond deze tijd zijn er extra veel en zijn ze ook extra agressief, vandaar. Het heeft niets met gras te maken. Tenminste mijn paarden zijn niet allergisch voor gras maar voor de vliegjes die de jeuk veroorzaken. Gras eten ze het hele jaar door zonder problemen.

Weet niet hoe het bij jullie is maar het gaat dit jaar erg goed met mijn exceempaarden (afkloppen!). Ze staan overdag in het (volle) gras met deken en savonds op stal zonder deken en ze jeuken maar minimaal. Beetje op de oren maar verder niet. Zo goed is het nog nooit gegaan de afgelopen 10 jaar, maar zie ook niet veel vliegjes, alleen savonds maar dan staan ze binnen en hebben ze er geen last van.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:33

aisie schreef:
Mi_Amore schreef:
Laten jullie jullie eczemers nu ook op de wei staan?
Die van mij staan elke dag 10h op de wei nu, de niet ZE'ers eten een week lang overdag een stuk wei 'kaal' en daarna gaan de ZE'ers er een weekje op.

Heb eens gehoord dat september een risico is voor hen, maar daar heb ik nog niets van ondervonden?

Grasland wordt hier zodanig afgegeten dat de ZE'ers echt nog wel een lekkere hap gras hebben,
maar het is allemaal al vergeeld en droog dus zo te zien wel veilig (aangezien mijn ZE'er er geen jeuk van krijgt)

Dat september een risico is ligt niet aan het gras maar aan de vliegjes waar je paard allergisch voor is. Rond deze tijd zijn er extra veel en zijn ze ook extra agressief, vandaar. Het heeft niets met gras te maken. Tenminste mijn paarden zijn niet allergisch voor gras maar voor de vliegjes die de jeuk veroorzaken. Gras eten ze het hele jaar door zonder problemen.

Weet niet hoe het bij jullie is maar het gaat dit jaar erg goed met mijn exceempaarden (afkloppen!). Ze staan overdag in het (volle) gras met deken en savonds op stal zonder deken en ze jeuken maar minimaal. Beetje op de oren maar verder niet. Zo goed is het nog nooit gegaan de afgelopen 10 jaar, maar zie ook niet veel vliegjes, alleen savonds maar dan staan ze binnen en hebben ze er geen last van.

Dat kan bij jou paardje zo werken maar die van mij had erg last van brok. En gezien er veel mensen goed resultaten hebben geboekt met lichte Ze-ers door het voer te veranderen, dan wil ik die poging ook wagen. Hopelijk volgend jaar zonder dekentje of een gewone vliegendeken. Ben namelijk iets van 3 maand bezig nu met subli zonder en dat gaat erg goed. Geen vervelend paard meer en toch echt minder jeuk.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:56

Dan is je paard meer allergisch voor het voer dan voor de vliegjes. Mijn paarden hebben echt alleen last van de vliegjes en het voer maakt geen enkel verschil. Heb mijn excemers nu 12 jaar en kan wel zeggen dat ik nu wel weet hoe het ongeveer werkt. Heb alles wat er zo ongeveer bestaat wel geprobeerd maar het enige wat echt werkt bij mijn paarden is laat naar buiten, vroeg naar binnen en een goede deken en goede vliegenspray dan voorkom je zoveel mogelijk dat de vliegjes prikken. Maar als bij jou het voer verschil maakt dan natuurlijk altijd voeren wat wel werkt.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:02

TJolieke schreef:
Mindim: die regenliner heb ik dus ook, werkt perfect. Blijft netjes liggen ook met rollen etc. Kost ca. 25 euro.

Waar heb jij die regenliner dan gekocht, ik was nl ook aan het rondkijken maar kom alleen prijzen van 44,- en meer tegen.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:56

he dat wilde ik ook vragen ....waar ze die regenliner vandaan heeft

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 18:02

Helaas komt nu toch de tijd dat het moeilijk gaat worden met het ZE, ieder najaar laait de boel nog even flink op.
Famke krijgt de deken op, hopen dat die heel blijft met een etter van een hengstveulen in de wei. Die wil echt overal op knabbelen. }:)

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:00

Voor mij is een eczeem deken nieuw, dus hoevaak moet je de deken wassen? (Met een ruin die in zn eigen pis ligt)?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:54

Je kunt hem wel wekelijks wassen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:35

Deaglán schreef:
TJolieke schreef:

Waar heb jij die regenliner dan gekocht, ik was nl ook aan het rondkijken maar kom alleen prijzen van 44,- en meer tegen.

Ik heb ook 45 euri betaald hoor, ik keek ook al op van de 25 euro! Dus TJolieke, spui eens waar je de deken voor die prijs hebt :D
Ik vond 45 ook niet duur trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:37

Mi_Amore schreef:
Die zal wel schuilen indien nodig en als ik weet dat het een héle dag gaat gieten
zet ik haar op haar paddock, met een flink hooinet in de stal, dan weet ik zeker dat ze een paar uur droog staat.

Das handig als je een schuilstal of schuilgelegenheid hebt, heb je dat niet zul je iets anders moeten verzinnen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:40

Nivada schreef:
Dat kan bij jou paardje zo werken maar die van mij had erg last van brok. En gezien er veel mensen goed resultaten hebben geboekt met lichte Ze-ers door het voer te veranderen, dan wil ik die poging ook wagen. Hopelijk volgend jaar zonder dekentje of een gewone vliegendeken. Ben namelijk iets van 3 maand bezig nu met subli zonder en dat gaat erg goed. Geen vervelend paard meer en toch echt minder jeuk.

Sommige paarden krijgen geen eens krachtvoer en hebben nog last. Het lijkt mij dan ook dat sommige paarden ook enigszins allergisch reageren op suikers. Echter is dit niet standaard. Mijn paard staat schraal 24/7 buiten en krijgt hooguit vitaminesupplement, geen krachtvoer en nog steeds eczeem hoor. Ik kan niet eens op voer minderen. Misschien gewoon een supplement voeren en verder geen krachtvoer?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:58

Mindim schreef:
Mi_Amore schreef:

Das handig als je een schuilstal of schuilgelegenheid hebt, heb je dat niet zul je iets anders moeten verzinnen ;)

Die van mij heeft ook geen schuilgelegenheid op de wei (staan snachts op stal, overdag wei) dus dan ben je wel genoodzaakt iets anders te verzinnen ja.
Die van mij heeft nu de eczeemdeken nog lekker op en als het echt bagger weer is, gaat gewoon de regendeken er overheen.
Nooit problemen mee gehad. en straks gaat de 0grams regendeken 24/7 op (als het een langere periode slecht weer is) als de eczeemdeken af kan.
Volgend seizoen wilde ik wel meteen die regenliner van rambo bijkopen, dat lijkt me wel een stuk handiger dan een gewone regendeken over de eczeemdeken zoals ik nu wel eens doe.
Die regenliner lijkt me veel 'luchtiger' voor het paard om te dragen dan een gewone regendeken.
Maar hier sowieso niet de mogelijkheid om 'snel' even naar stal te gaan om een regendeken er overheen te gooien. (dus moet al op voorhand goed nadenken of ik een regendeken op leg ja of nee, maar nu de temperatuur nog niet te koud is, heb ik hem nog niet gebruikt) Dus als het plots toch flink zou gaan gieten,
dan heeft hij helaas pech en staat ie gewoon met z'n eczeemdeken in de volle regen. Zolang het niet koud is, kan dit geloof ik voor hem geen kwaad.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:21

Zolang het niet te koud is en het kleine buitjes zijn met droge periodes kan het prima zonder regendeken.
Eczeemdeken droogt dan wel tussendoor.
Wanneer het echt kouder wordt, meer wind en echt bakken met regen, dan wordt het een ander verhaal.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:58

Heb op hoop van zegen de deken afgehaald, ze heeft al een hele poos geen jeuk meer. Morgen vroeg kijken hoe het er voor staat, anders gaat ie er gauw weer op.
Ik test ook de Pavo Care4Life, ik ben nu al fan! *\o/*

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:03

ja hier heb ik de dken er ook al een paar uurtjes af, niets geschuurt :D
hij moet namelijk wel even een goede wintervacht gaan maken.. t stukje bij zijn benen/kont dat niet verstopt zit onder de deken heeft echt al veeel meer haar

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:50

Ik durf heb pas beginnen afhalen beetje bij beetje in oktober :=

Heb me net laten vertellen dat in september de meeste knutjes actief zijn dus ik durf het nog niet :')

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:16

Ja dat klopt, maar meestal is het in september nog niet zo fris als nu.. :n

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:36

hier is het 's nachts 8 graden maar overdag 15. Is dat te riskeren?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:43

sja, ik denk dat dat ook per plaats verschilt.. Wij zitten nog redelijk bij de kust, dat zal denk ik ook anders zijn dan op de Veluwe bv?
Ik heb de gok gewaagd, vanmorgen zag het er nog goed uit, ik kijk het vanavond weer aan.