Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:05

Hoe kom je nou aan een verlamming vd slokdarm?

Wel goed dat je nu weet wat er aan de hand is. Dan kun je weer verder. Laat anderen maar kletsen. Je weet in ieder geval hoe hun paarden 'verzorgd' worden, dan... :n

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 23:01

Fijn dat je goed geholpen bent, en ook fijn dat we duidelijke uitslagen zijn.

Niet dat het fijne uitslagen zijn, maar je kunt er nu tenminste mee verder!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 00:27

Zelfde dus als mijn paard, dat noemen ze dus megaoesophagus . Verlamming kan ook een gevolg zijn van een verstopping of grass sickness.
Echt heel balen, ik voer alleen nog slobber en hooi uit een fijnmazig net en dan de abler.
Sterkte elias.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 07:19

[quote="Elias7"]Een stressvolle dag gehad, maar mijn paardje deed het onderzoek heel braaf....hij heeft idd maagzweren en daarbij een gedeeltelijke verlamming in de slokdarm.
Ben toch heel blij dat ik gegaan ben ondanks dat ze me op stal voor gek verklaarde ik moest hem gewoon aanpakken en als die lui was een tik geven...jaja.. Zo zie je maar weer!
De rekening is behoorlijk maar moet zeggen dat we super behandeld zijn en ik kan Esmee de interne arts iedereen aanbevelen ze is heel kundig en vriendelijk ze legt het allemaal ook goed uit en neemt de tijd.
Nu behandeling met gastrogard (als ik het goed heb) en slokdarm ondersteunen met voeding.[/quo

Je kent je paard zelf het beste! Niet vergeten om langzaam af te bouwen met de omeprazole. Anders komen de maagzweren zo weer terug. Evt daarvoor Abler bestellen omdat het goedkoper is. Op gastrogard loop je leeg.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:15

@Elias: zo zie je maar weer dat jij je paard het beste kent. Hopelijk slaat de behandling snel aan.
En ik zou ook aanraden over te stappen naar Abler of pepticure (als je echt de pasta wil)

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:59

Bedankt allemaal voor jullie lieve berichtjes en de tips en jullie hulp!
Ik geef ze op stal allemaal een dikke vinger ( bij wijze dan he) idd arme paardjes daar, daar word totaal niet gekeken naar het dier als ze maar kunnen rijden :(

Wat ik heb begrepen van de slokdarmverlamming is dat het ook erfelijk kan zijn en dat het ook pas op latere leeftijd ( mijne is nu 10 jaar) het kan uiten. Het komt idd vaak bij friezen voor.... Wiske2 thanks voor je tip ... Ik wist niet dat het ook door eerdere slokdarmverstopping dit kan ontstaan wat dat heeft hij idd gehad.... Wiske2 staat de jouwe niet meer op gras? DA heeft dat niet tegen mij gezegt...is dat beter?
Ik heb hem idd wel nu een slowfeeder in zijn stal en hij krijgt senior priorities... Ik wilde hem ook van het stro af omdat dat beter zou zijn maar de staleigenaar is bang voor verstopping als ik hem juist op vlas zet?

Ik heb nu voor 2 weken maar gastrogard gekregen en moest kijken hoe dat ging daarna verder kijken maar moest idd wel afbouwen voor die tijd, is dat niet te vroeg?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:39

Fijn dat er nu een diagnose is Elias! En wederom naar je gevoel luisteren! Wat zijn de symptomen van een slokdarmverstopping? (dit is uit interesse aangezien ik ook een fries heb).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:40

2 weken inclusief afbouwen is veel te kort voor volledig herstel vd maag. Is maar net lang genoeg om t te zien of het aanslaat of niet.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:50

PPPeet schreef:
Fijn dat er nu een diagnose is Elias! En wederom naar je gevoel luisteren! Wat zijn de symptomen van een slokdarmverstopping? (dit is uit interesse aangezien ik ook een fries heb).

Voodat er 2 dingen door elkaar gehaalt worden je hebt idd een slokdarmverstopping en een slokdarmverlamming.

Slokdarmverstopping: dan zit er dus iets in de slokdarm wat niet meer weg gaat de syptomen zijn: brok in de keel, samenknijpen van de spieren in de keel/hals, paniek, het paard probeerd het door te slikken wat niet gaat, zweten enz.

Slokdarmverlamming ( bij mijn paard gedeeltelijk ) syptomen bij mijn paard: naar 1 uur hooi/stro eten gaat hij stil staan, hals naar beneden, afwezig als een soort sedatie, mat kijkent uit de ogen, zo blijft hij een tijdje staan en daarna "komt ie weer bij" en gaat hij weer verder met eten. Zo is het bij mijn paard ik weet niet of het bij elk paard zo is en hij heeft ook nog de maagzweren dus daar zitten misschien ook wat symptomen van bij.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:53

petitparis schreef:
2 weken inclusief afbouwen is veel te kort voor volledig herstel vd maag. Is maar net lang genoeg om t te zien of het aanslaat of niet.

Oh okee, hoe lang duurt het herstel van de maag?
Gek heeft DA niet vermeld...hmm....
Wat is jullie advies? Hoe lang omeprazol geven?

Voordat ik abler ga bestellen dan heb ik enig idee hoeveel ik moet bestellen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:02

DA's die alleen met Gastrogard werken, zeggen vaak maar 2-3 weken behandelen om de kostprijs te drukken.
Zelf hanteer ik hetzelfde als bij mensen, minimaal 4 weken volledige dosis, afhankelijk van de ernst liever 6 en daarna afbouwen en dan ben je makkelijk 2-3 maand verder.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:29

@elias: Fijn dat je eindelijk een diagnose hebt en zo zie je maar weer dat je je eigen paard vaak het beste kent :)
Gastroguard is gewoon zo ontzettend prijzig dat niemand de juiste behandeltijd ervoor neemt. Dierenartsen geven vaak maar voor korte periode zoals PetitParis al zegt maar met op en afbouwen ben je al snel een kwart jaar verder :(.

Ik ben begonnen met abler 4-5 weken volledige dosis en daarna afbouwen in 4 of 5 weken. Je kunt dan ervoor kiezen om helemaal te stoppen met abler of andere onderhoud te geven op 1 zakje per dag.
Ik zou jou aanraden om 2 weken GG te geven, gezien je deze nu al hebt gekregen en daarover te gaan op Abler om de kosten te drukken. Dit heeft bij mijn merrie ook geholpen :j

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:31

Het is helaas een zooitje bij Abler op dit moment :(

Abprazole plus was niet meer leverbaar kreeg ik na ruim 10 dagen te horen, kreeg ik een email of ze de normale omeprazole mochten opsturen. Geen probleem en is 5 dagen later op de post gegaan.
Gisteren ontvangen maar geen omeprazole ontvangen maar Abactive. (supplement voor de spieren en heeft niets met Maagzweren te maken).
Vanavond maar weer chatten, word hier een beetje moedeloos van omdat ik al zeker 3 weken wacht en mijn merrie staat te springen om de medicatie. :( :(

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:32

Ik behandel nu zo:
28 dagen 4 zakjes
10 dagen 3 zakjes
10 dagen 2 zakjes
10 dagen 1 zakje

Dat zijn 172 zakjes en ik had er 200 besteld. Zo kan ik eventueel nog langer afbouwen en heb ik iets achter de hand.

Oh wat vervelend Steffi! Helaas heeft mijn paard de medicijnen ook weer nodig anders had ik wel wat.. Ik zorg nu iig altijd dat ik genoeg achter de hand heb.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:16

Zou het toch niet komen door problemen met de overheid zoals ik al zei, ik kreeg uit allerlei vreemde landen de abler binnen.

Elias, mijn paard staat wel in de wei en gras gaat wel aardig goed. Senior priores at mijn paard niet maar nu maak ik slobber van de Pavo 18 plus.
Op den duur zal je paard ook gaan speekselen, er komt dan schuim en spuug uit de mond.
Mijn paard deed precies het zelfde, na een paar happen draaide ze om en werd heel mat en soort van apathisch en na tien minuten zag je het weer wegtrekken. Echt heel zielig als je niet goed kunt eten.
Ze werd ook bang van sommige soorten voer en dan at ze het niet , tot het weer mis ging met ander voer.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:48

Mijn bestelling is ook opnieuw besteld na mijn mailcontact. Ben benieuwd of het nu wel komt.
Heb in ieder geval wat kunnen overnemen van een hele lieve bokker :)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:54

Wat balen dat de medicatie zo op zich laat wachten.
Ik heb het mijne ook echt nodig anders stond ik graag wat af.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:25

Wiske2 schreef:
Zou het toch niet komen door problemen met de overheid zoals ik al zei, ik kreeg uit allerlei vreemde landen de abler binnen.

Elias, mijn paard staat wel in de wei en gras gaat wel aardig goed. Senior priores at mijn paard niet maar nu maak ik slobber van de Pavo 18 plus.
Op den duur zal je paard ook gaan speekselen, er komt dan schuim en spuug uit de mond.
Mijn paard deed precies het zelfde, na een paar happen draaide ze om en werd heel mat en soort van apathisch en na tien minuten zag je het weer wegtrekken. Echt heel zielig als je niet goed kunt eten.
Ze werd ook bang van sommige soorten voer en dan at ze het niet , tot het weer mis ging met ander voer.

Wat een rot aandoening! Dat het zo heftig kan worden,vreselijk! :(

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:16

De meeste Friezen zijn erg hard voor zichzelf in ieder geval mijn paard wel. Dus ik vind het moeilijk in te schatten wanneer het te erg word.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:22

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:18

Ik ben ook wel benieuwd hoe vaak het voorkomt bij andere paarden eigenlijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:24

Slim om een apart topic te maken.

Ik had er al wel eerder van gehoord, bij zowel paard, mens als hond.
Mens moet alles héél goed kauwen, en bij iedere hap een slok water drinken.
Hond krijgt voedsel vanaf een hoge standaard, zodat zijn kop wat hoger blijft tijdens het eten.
En heeft -geloof ik- ook aangepast voer gehad.
Bij paarden heb ik het ook inderdaad bij een Fries eerder gehoord.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:32

Tweet is gisteren verhuisd.

Heeft hem helaas héél veel stress opgeleverd, vooral de eerste 24 uur.
Vandaag in de loop van de dag werd hij wat rustiger.

Hij staat volle bak op maagmedicatie, en een supplement om de stress beter te kunnen handelen. (in overleg met veearts uiteraard)

Hij knarst wel af en toe, maar verder nog geen echte maagproblemen gezien. *klopt héél hard af dat dat zo blijven mag...

Ik vind de komende paar dagen nog erg spannend, hoop dat hij koliekvrij blijft.

Is erg grote verandering ineens.

De bedoeling was om hem heel rustig aan het gras te laten wennen.
Eerst paar uur, en verder paddock. En dan langzaamaan uitbouwen.

Maar hij vliegt in gillende stress als zijn buurvrouw op haar eigen stukje iets verder naar achteren loopt, het gras op.

Het gras is nog erg karig, er staat niet heel veel.
Uiteindelijk vandaag maar gekozen voor wat ik (en staleigenaresse) inschatten als minste risico, en dat is toch zijn stuk land open zetten.
Dan kan hij bij zijn buurvrouw blijven.

Dat lijkt de stress inderdaad erg te verminderen.
Hij kan grazen, wat hij erg graag doet, en kan bij zijn buurvrouw blijven.

Maar blijft heel spannend natuurlijk.

Dus ik hoop dat hij dit goed oppakt, en koliekvrij blijft.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:03

Hoe is het met de maagpatienten hier?

Veel last van de weeesverandering?

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:15

Ben eigenlijk benieuwd of iemand het nieuwe voer van Havens aan het proberen is?