[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 07:01

Interessant zeg. En is stappen ook al voldoende beweging? Een abrupte beweging? Of moet er echt even gedraafd worden?
Probeer te kijken of het past binnen het plaatje van mijn paard..
Mag ik vragen welke medicatie je paard krijgt en welke vernevelaar je gebruikt?

Ik hoop dat je het bij jouw paard weer goed krijgt :j

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 07:55

Slmt9 schreef:
Interessant zeg. En is stappen ook al voldoende beweging? Een abrupte beweging? Of moet er echt even gedraafd worden?
Probeer te kijken of het past binnen het plaatje van mijn paard..
Mag ik vragen welke medicatie je paard krijgt en welke vernevelaar je gebruikt?

Ik hoop dat je het bij jouw paard weer goed krijgt :j

Ik heb haar denk ik tien minuutjes laten draven en galopperen.
Overigens is briest zij ook veel en hard, dat is ook een vorm van irritatie uiten.
Ehm, ze krijgt nu Prednisolone, acetylcysteine en ventipulmin. Acetylcysteine 1 keer per dag en de rest twee keer.
Ik heb nog geen vernevelaar, maar ik denk dat dat de flexineb gaat worden.

Overigens heb ik dit misschien niet helemaal duidelijk gezegd, maar ze heeft niet twee keer op een dag een scopie gehad. Ze is in eerste instantie thuis bekeken waar ze dus schoon was. Afgelopen week nogmaals in de kliniek na beweging waar ze dus vol met taai slijm zat. Ik vroeg aan de arts hoe dat kan aangezien de andere scopie schoon was en hij legde uit dat dat door de beweging en het ophoesten van slijm komt.
Hij vergeleek het slijm met spaghetti die je 20 minuten kookt. Dat wordt zo taai en plakkerig dat je het tegen het plafond kan gooien en dan blijft het gewoon plakken.

Texas8

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:29

Wanneer jij de flexineb hebt hoor ik graag jou ervaringen! Dit zou mijn eventuele vervolg stap worden mocht mijn huidige behandelplan van den Hoek nog niet goed genoeg werken.

Ik merk wel dat mijn paard nu meer droge hoest heeft en het lijkt alsof het nu meer in de keel zit. Eerst kwam het echt uit haar tenen leek het wel.

Urban

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:46

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 01:56

LinSa, als er voor beweging geen scopie is gedaan, kan je ook niet zeggen dat ze schoon was. Dat een veearts dan niks hoort, zegt dus niks. Juist vastzittend slijm horen ze niet.

En als het na bewegen los komt, zit er dus wel wat.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 08:24

Er is dus wel een scopie gedaan voor beweging. Dat was alleen een andere dag. De arts is ervaren genoeg om daar uitspraken over te doen.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:33

Ik ben afgelopen woensdag weer gestart met een behandeling voor mijn paard die erg slecht ging, hij was echt flink benauwd en ik was bijna bang dat het einde verhaal zou zijn als die niet op zou gaan knappen..

Ik moet nu 2x de vernevelaar (de flexineb) gebruiken voor pulmicort ampullen, dit is een ontstekingsremmer, en ook 1x daags 20 ml zoutoplossing om het slijm op te lossen. Hij moet ook 2x daags ventipulmin. Het gaat sinds vrijdag al zoveel beter met hem! Hij is niet meer benauwd en heel vrolijk.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:28

Hoi dames ben weer terug van weg geweest.

Die van mij begon 3 weken terug met hoesten en wat witte snot.
Nou da 2 weken geleden bij gehaald. De welbekende siroopje gehad. Nou nog steeds hoesten vandaag dan telefonisch contact gehad en medicatie mee gekregen want meneer had dit keer gele snot en kreeg door bet hoesten en proesten een bloedneus ook(arm paard) nou hebben we prednison gekregen en een poedertje wat we 2x daags moeten geven en dan de siroop weer woensdag mee beginnen. De da dacht waarschijnlijk aan iets astmatisch ofzo. Maar we waren allemaal een beetje verbaasd aangezien dr best veel paarden bij me op stal hoesten en van het weekend nog 1 met 40 graden koorts had ik hoop dat deze medicatie helpen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 02:02

LinSa schreef:
Er is dus wel een scopie gedaan voor beweging. Dat was alleen een andere dag. De arts is ervaren genoeg om daar uitspraken over te doen.

Ik zeg niet dat de arts niet ervaren is. Maar het blijkt wel steeds weer dat ze heel erg vastzittend slijm gewoon niet horen en de diagnose niet altijd goed is.

Hoesten en luchtwegproblemen zijn vaak toch wat complex.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 06:44

superpony schreef:
Ik zeg niet dat de arts niet ervaren is. Maar het blijkt wel steeds weer dat ze heel erg vastzittend slijm gewoon niet horen en de diagnose niet altijd goed is.

Hoesten en luchtwegproblemen zijn vaak toch wat complex.

Dat kan ik beamen. Ik liet mijn merrie elke keer voor zekerheid onderzoeken als er een da op stal was. Vaak was het ok. Omdat mijn gevoel anders zei en dr ademhaling veranderd was (blijvend) ons Door laten sturen. Op kliniek stonden ze met 4 man te luisteren. Ademen in een zakje etc. Gewoon een schoon paard, hoorde niets. En toen de scopy, gewoon een flinke rivier met meertjes aan slijm van begin tot eind. Maar ze klonk schoon.

Achteraf had ik jaren eerder moeten scopen :(:)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 07:03

Dat ben ik helemaal met je eens superpony. Misschien heb ik het wat onduidelijk geformuleerd, maar mijn pony klinkt altijd (zelfs na arbeid) schoon. En bij de scopie (NA arbeid) blijkt ze dan toch vol te zitten.

Als ik de ervaringen van iedereen zo lees, lijkt het de afgelopen weken toch wat lastiger weer te zijn voor de hoesters. Toch het voorjaar in de lucht waar ze allemaal op reageren.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:42

Is er misschien een manier om een paard zelf te kunnen laten stomen? Net zoals je bij mensen kan doen bij verkoudheid?
En dan niet via een vernevelaar (wat natuurlijk ook erg duur is om even uit te proberen) maar eventueel op een andere manier?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:37

Texas8 schreef:
Is er misschien een manier om een paard zelf te kunnen laten stomen? Net zoals je bij mensen kan doen bij verkoudheid?
En dan niet via een vernevelaar (wat natuurlijk ook erg duur is om even uit te proberen) maar eventueel op een andere manier?

Nee, want dan lukt het niet. Je moet iets hebben wat verneveld en een zak/emmer om die verneveling in de luchtwegen te krijgen via de neus.
Dus je kan er eentje zelf maken, maar ze gaan niet boven een badje hangen met een handdoek over hun hoofd.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:16

Zijn er hier ook andere hooistomers waar ervaringen mee zijn?
Vaak is men in het buitenland net ff wat verder dan hier. Ik kwam bijv dit tegen:
- voor 6,5 kilo hooi 300,- pond en als je er twee koop dan zijn 445,- pondhttps://www.equisteam.com/product/h ... one-horse/

Kan je ook om 05;00 stomen en dat hooi geven tm 23:00 uur? of is dat te lang?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 15:31

Je kan het max 24 uur voeren, maar bij echte problemen is direct voeren het beste. Heb ik het over de Haygain.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 16:49

superpony schreef:
Texas8 schreef:

Nee, want dan lukt het niet. Je moet iets hebben wat verneveld en een zak/emmer om die verneveling in de luchtwegen te krijgen via de neus.
Dus je kan er eentje zelf maken, maar ze gaan niet boven een badje hangen met een handdoek over hun hoofd.

Zo gek is het niet wat ik vroeg, kennissen van mij hebben het dus wel gedaan. En dan niet met een handdoek over het hoofd. Ik ga het in ieder geval proberen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:05

Texas8 schreef:
superpony schreef:

Zo gek is het niet wat ik vroeg, kennissen van mij hebben het dus wel gedaan. En dan niet met een handdoek over het hoofd. Ik ga het in ieder geval proberen.

Wat ga je gebruiken als vernevelaar? Ik heb een gekocht, echter lijkt het erop dat de broomhexine al aanslaat. Of het voldoende is weet ik niet.

De emmertjes om zelf mee te vernevelen (flexibele emmertjes 5l) waren overigens onvindbaar. Heb met een bedrijf geappt en die gaat ze nu weer aanbieden op hun site. Als ze weer online staan sturen ze het linkje. Misschien voor jou ook interessant?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:44

Texas8 schreef:

Ja, je kan het zelf maken, maar je hebt iets nodig dat vernevelt. Anders ga je stomen en dat is anders. Zal ook werken, maar is lastig.

Die voorbeelden zijn hier ook al vaker gegeven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:47

Hier werkt het natmaken nog steeds heel goed. Zelfs als het niet helemaal nat is, loopt ie nog niet te hoesten. Soms na rollen, maar ook een goede proest daarna.

Nadeel is alleen dat ze natgemaakt hooi eten alsof het snoep is. Voorheen aten ze nat hooi wel, maar sinds er een huisje staat, lieten ze nat hooi van regen liggen.

Nu maken we het zelf nat en gaat er echt veel hooi doorheen. Ze eten het ook sneller en ze worden iets te dik, maar we laten ze nooit echt lang zonder staan, liever niet.

Ik geef wel nog steeds de spliterwten en fenegriek bij.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:53

Hier wordt op alleen nat hooi nog wel gehoest. Maar dat slijm moet ook eerst weg.

Spliterwten staat op mn lijstje maar durf ik nog niet zo goed ivm hoog zetmeelgehalte en hb-gevoeligheid.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 21:53

Ik wil momenteel niet gaan vernevelen, maar zocht juist een alternatief zoals mensen kunnen stomen. En dat kan je wel gewoon met een paard doen :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 22:06

Sorry, ik haal idd even twee dingen door elkaar.
Dus dan gewoon met heet water en zoutoplossing oid?

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 22:34

Slmt9 schreef:
Sorry, ik haal idd even twee dingen door elkaar.
Dus dan gewoon met heet water en zoutoplossing oid?

Ja, of je kan ook eucalyptus volgens mij gebruiken van A vogel. Vernevelaar is natuurlijk erg duur en zelf maken zie ik niet zitten (nog). Dus vandaar de vraag in eerste instantie of mensen hun paard hebben gestoomd . Ik ga het in ieder geval even uitproberen. Kijken of het slijm dan ook losser komt

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 22:36

Ben erg benieuwd naar je ervaring. Wil je dat delen?

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 22:49

Ik ben ook erg benieuwd en ik zal het even delen!