[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

margoutomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:28

ellepel schreef:
dat zweten droogt wel weer hoor,die van mij zweet er ook wel eens onder.
als je dier echt erg bezweet is zou je kunnen kiezen om even af te spoelen zodat de zweetlucht weg is,pony even laten rollen en dan de deken er weer op.

als het echt veeeel en lang regent doe ik de deken af en mag appie in zijn blootje rondlopen.
bij wat buien laat ik hem gewoon op,ze drogen heel erg snel.
de boett is wel al na 10 minuten droog.

ohw ja en als de deken nat is wil nog niet zeggen dat je paard ook nat is he?
een paard droogt namelijk vanaf de huid.
dus dan is de huid al droog en is het buitenste puntje van het haar nog nat. ;)

maar na het veulenen last gekregen van eczeem?
apart?
zou dat dan niet juist hormonaal kunnen zijn?
heb je een veearts bloed laten afnemen om te kijken of daar wat bijzonders uit kwam?

Bedankt, ik heb geen bloed laten afnemen, eigenlijk ook omdat ze 5 was toen ze het veulen kreeg en dat wel een beetje een leeftijd is waarop zomerecseem de kop opsteekt, dacht ik. Nu denk ik wel een beetje, zou het door t veulen komen, of door merriebrok bijvoorbeeld... Maar komt het uberhaupt voor dat een paard 1 jaar zomerecseem heeft en dat t daarna weer verdijnt oid?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:30

Bojangles schreef:
:oo Dat klinkt niet best...... :(:)

weet je wat het is , het gras is nu sinds een dikke week flink aan het groeien en opeens is de jeuk ook verergert
tot een paar daagjes (lees 2) terug was er namelijk niets aan de hand
ik heb echt het vermoeden dat als ze van het gras af zou zijn , dus echt 3 uur paddock en een uurtje lang gras , ze echt veel minder jeuk zou kunnen hebben ....

zal zo blij zijn als we over een twee jaar een huisje hebben waar ik een paddock van 20 bij 40 kan maken en ze van het gras af kan halen

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:31

Vandaag nog steeds jeuk vrij!! *\o/* en dat nog steeds zonder deken :wow:

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:32

Margoutomo
ik denk dat het kan, maar dat de eczeem dan komt door extra factoren als verandering in voeding , of stress, of ....

als het jaar daarop die extra factoren niet aanwezig zijn , kan het zijn dat de symptomen weg blijven, maar het gebeurt vaker niet als wel

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:34

Wat goed!!
Hier ook!
Wat doe je allemaal tegen de eczeem en hoe staat je paardje gestald?

@SonjaVr: Hier staan ze ook op een paddock... Op het midden/eind van de middag mogen ze ook op het kleine landje (staat weinig gras) en dan krijgen ze voor de 3e keer hooi.... (ze krijgen hier 4x per dag hooi zo goed als onbeperkt)
Vlakbij heb ik een weiland en daar staat gewoon 'lang' gras en daar gaan ze gemiddeld 1x in de week heen op het moment en dan een hele dag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:43

Sonja_vR schreef:
Margoutomo
ik denk dat het kan, maar dat de eczeem dan komt door extra factoren als verandering in voeding , of stress, of ....

als het jaar daarop die extra factoren niet aanwezig zijn , kan het zijn dat de symptomen weg blijven, maar het gebeurt vaker niet als wel

ik denk in zo'n geval dat het dan misschien wel eczeem is..maar geen zomereczeem

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:55

Vraagje: ik lees veel over het vlechten van de manen.
Is dat nu wel of niet goed?
die van mij heeft normaal zo'n deken op:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NXTZ6HKQ.jpg
die werkt voor zijn eczeem prima, hij heeft echt amper last.
Deze hals gaat steeds los en nu heb ik er een echte eczeemdeken op, maar nu vind ik iedere keer enorm veel losse manen in de hals en in mijn borstel!
Helpen vlechten daar tegen en hoe vaak haal je het eruit of laat je het luchten?

Verder het gras; hoe lang of kort moet/mag het zijn, wat is het beste?
Ze hebben nu 1 stuk nagenoeg helemaal kort. Moet ik ze daar laten staan met hooi erbij of op een ander stuk zetten (dat is deels kort en deels 10cm de hoge plukken eten ze nooit namelijk) ?

Oja, mijn haflinger is ook 1,50 maar heeft toch echt dekenmaat 195, dus volgens mij zegt dat niet alles over dikte, want hij ziet er best goed uit qua bouw vind ik zelf.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UCXCGTDK.jpg

marietje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 19:23

@ Bojangles Ze staat in een buitenstal. Overdag naar buiten, en pas laater in de avond naar binnen. Verder krijgt ze (bijna) elke dag gekookt lijnzaad en hooi

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:28

Hebben jullie nog een tip voor wat de beste mueslie, slobber oid is?
Ik geef knoflook granulaat bij maar omdat ze op een andere tijd brok krijgt als dat ik er ben is dat moeilijk. Zo puur eet ze het niet op dus wil ik graag iets erbij geven (al is het maar 1/5e kg) om te mengen.
Ik heb nu Kruiden Mueslie van de boerenbond/welkoop maar dit jaar heeft ze al vroeger jeuk dan vorig jaar (al is het weer ook niet te vergelijken), dus denk niet dat dit echt bevorderlijk is.
Hebben jullie nog tips?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:19

marietje schreef:
@ Bojangles Ze staat in een buitenstal. Overdag naar buiten, en pas laater in de avond naar binnen. Verder krijgt ze (bijna) elke dag gekookt lijnzaad en hooi

Okee hier hetzelfde!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:21

@Pink_Horizon: In de gewone kruidenmuesli zit veel melasse e.d. dan kan je beter subli zonder nemen die is het 'schoonste' qua inhoudsstoffen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:56

Die van mij is begin dit jaar verhuist, had gehoopt dat het zou veranderen, en inderdaad is het veranderd.

Manenkam lekker soepel, schuurt niet eens bij de schoft, maar aan het midden en staart heeft ze nergens last van.

Overigens denk ik dat het bij haar een hormoonkwestie is, niet dat ze elk jaar drachtig is haha. Kan toch zo zijn dat hormonen een factor zouden kunnen zijn?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:59

er bestaad schijnbaar ook een 'speciaal voer' voor eczeem paarden. ervaring heb ik er niet mee.
dit is de link:http://www.marstall.nl/pdf/ExZem.pdf
of het wat is weet ik ook niet.. deze link stond in het boekje van het stamboek van het trekpaard en de haflinger

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:04

Ik zou Marstall ook weleens uitwillen proberen. Het is hier alleen niet in de omgeving te krijgen. Ik geef nu zelf iedere dag een groot handje Havens Coolmix, een klein handje pavo vital en 30ml omega-olie. Senna ziet er echt super uit. Ik zag net wel dat ze een heel klein beetje heeft staan schuren, dus de burka is sinds vandaag op.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:14

@carolshadow, ik denk zeker wel dat hormonen een factor kunnen zijn bij de jeuk! niet een dierenvoorbeeld, maar ik heb het ''koortslipvirus'' en elke keer week voordat 'k ongi ben, heb ik een koortslip.. kan er de klok op gelijk zetten ahw ;)

diddle ziet er nogsteeds netjes uit! de uiercreme werkt, pietje wordt ook niet meer zo lek gestoken en hij stampt niet meer zo! :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:09

Je hoort juist vaak dat merries als ze drachtig zijn minder last hebben van ZE. Mijn vzpaard was vorig jaar ook drachtig en ze heeft bijna geen last gehad van ZE. De vliegjes waren niet leuk, maar voor de rest had ze geen jeuk. Nu staat ze bij een andere eigenaresse en is ze niet drachtig en heeft ze super veel last van ZE.

Djahil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:11

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:12

Naaltje schreef:
@carolshadow, ik denk zeker wel dat hormonen een factor kunnen zijn bij de jeuk! niet een dierenvoorbeeld, maar ik heb het ''koortslipvirus'' en elke keer week voordat 'k ongi ben, heb ik een koortslip.. kan er de klok op gelijk zetten ahw ;)

*schud handen*

dat had ik ook altijd,zelfs al ben ik aan de pil,paar dagen voor ik stoppen moet dikke koortsblaar.

maar.............sinds 2 jaar slik ik spirulina en sindsdien heb ik ze nog maar sporadisch....dat zorgt dat je weerstand wat hoger is, en daar ben ik blij mee.

kelly is zwanger, en ze heeft zo af en toe wat jeuk in de manenkam, is ze niet zwanger dan heeft ze ook geen jeuk.
kelly heeft geen eczeem hoor,zijn inderdaad de hormonen die wat opspelen dan.

flosjeZ:
bij kelly is het net andersom dus haha ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:22

Citaat:
Cavalesse® is een natuurlijk voedingssupplement dat een aangepaste samenstelling van in water oplosbare vitaminen en mineralen, waaronder nicotinamide.

is dus wel weer een voedingssupplement he?
heb wel even een mailtje heengestuurd met wat vragen hihi :D

nicotinamide=een vorm van vitamine B3

hier staat wel leuke info:
http://www.mannen-gezondheid.com/vitamine-B3.html
is wel voor mensen maar vond het wel leuk om te lezen

Marianne'90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:32

Misschien dat deze informatie nuttig is voor jullie. Leden van Vereniging Eigen Paard krijgen 15% korting op producten van Ivanhoe! (heb me ingeschreven voor de nieuwsbrief)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:37

opisop_shop schreef:
Vraagje: ik lees veel over het vlechten van de manen.
Is dat nu wel of niet goed?
die van mij heeft normaal zo'n deken op:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NXTZ6HKQ.jpg
die werkt voor zijn eczeem prima, hij heeft echt amper last.
Deze hals gaat steeds los en nu heb ik er een echte eczeemdeken op, maar nu vind ik iedere keer enorm veel losse manen in de hals en in mijn borstel!
Helpen vlechten daar tegen en hoe vaak haal je het eruit of laat je het luchten?

Verder het gras; hoe lang of kort moet/mag het zijn, wat is het beste?
Ze hebben nu 1 stuk nagenoeg helemaal kort. Moet ik ze daar laten staan met hooi erbij of op een ander stuk zetten (dat is deels kort en deels 10cm de hoge plukken eten ze nooit namelijk) ?

Nog een vraag: ik wil eigenlijk wel gaan werken met lavendeldruppels enz.
Wie weet waar je dit voordelig kunt halen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:38

heb je in groningen ook een De Tuinen?

dan vast daar wel,of anders even snuffelen bij de plaatselijke kruidvat,etos etc..die hebben soms van die flesjes in de uitverkoop

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:46

Ik ben wat het voer betreft nu over op spelt, was even bang dat ze het niet zou eten maar ze vind het erg lekker. Ik geef haar nu spelt met nog een klein beetje nature's best meusli erdoor en vitamientjes. Verder heb ik haar pas op het gras staan als het gras bloeit. En ik moet het heeeeeel hard afkloppen nu maar het gaat elk jaar beter. Land bemest ik zelf met onze eigen mest. Er groeit en bloeit nu vanalles en ik zie steeds minder Engels raaigras. Verder heeft ze geen deken om ik zet haar 's ochtends buiten en rond 6 uur weer binnen. Vorig jaar ook zo gedaan en manen van 60 cm. Vorig jaar geen haar gesneuveld terwijl dat de 2 jaar daarvoor wel wat anders was.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:54

Ja we hebben hier ook een De Tuinen, daar kan ik inderdaad sowieso heen.
Maar ik vroeg me dus ook af of iemand hier weleens etherische olie koopt en gebruikt bij eczeempaarden en misschien leuke adresjes wist, en welke ervaringen er mee zijn.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:23

Marianne'90 schreef:
Misschien dat deze informatie nuttig is voor jullie. Leden van Vereniging Eigen Paard krijgen 15% korting op producten van Ivanhoe! (heb me ingeschreven voor de nieuwsbrief)

Maar je moet wel 25 euro betalen om lid te worden.
Ik heb lavendelolie gehaald bij De Tuinen.