Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:33

even nog een vraagje kunnen jullie met een veearts recept pergolide ophalen in de apotheek?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:49

kimmie261 schreef:
even nog een vraagje kunnen jullie met een veearts recept pergolide ophalen in de apotheek?

Ja dat kan inderdaad (in Nederland in ieder geval) en aangezien het eigenlijk een mensengeneesmiddel is, is het ook goedkoper op die manier!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:52

ja precies hier in dld is het loeiduur en de veearts verwees me al naar nederland door..

maar zie dat je nergens zonder recept kan bestellen,dus ik zal even bellen dat ze een recept moeten schrijven ,en dat gaat dan op naam van de verzekerde persoon of mag ook naam van paard op staan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:54

kimmie261 schreef:
ja precies hier in dld is het loeiduur en de veearts verwees me al naar nederland door..

maar zie dat je nergens zonder recept kan bestellen,dus ik zal even bellen dat ze een recept moeten schrijven ,en dat gaat dan op naam van de verzekerde persoon of mag ook naam van paard op staan?

Bij ons staat ie volgens mij gewoon op paard (/eigenaar?)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:17

ja bij mij staat het ook op mijn paard z'n naam in de computer.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:55

Omdat ik moest stoppen met pergolide bij mijn paard ( kreeg er nare reacties van), heb ik te koop 45 pilletjes van 1 mg.

pb effies als je ze wilt hebben.
Ik vraag er 25 euro voor.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:25

acacia schreef:
Omdat ik moest stoppen met pergolide bij mijn paard ( kreeg er nare reacties van), heb ik te koop 45 pilletjes van 1 mg.

pb effies als je ze wilt hebben.
Ik vraag er 25 euro voor.

Misschien is het een goed begin voor Kimmie? Zie posten hierboven? Dan kan ze alvast aan de slag, ik weet niet of ze al iets heeft kunnen regelen voor de apotheek e.d.

Hoe is het nu met jouw paard acacia nu hij (sinds maart dacht ik?) niet meer aan de pergolide is? Heb jij het trouwens nog geprobeerd om het verdeeld over de dag te geven? Dus 'sochtends en 'savonds een deel zodat de impact verdeeld wordt over de dag? Dat hebben wij heel lang gedaan zodat de eetlust van Willy toch bewaard bleef/dan wel herstelde.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:31

ja dat heb ik allemaal geprobeerd....
veearts vond dosering al net an, maar als we zouden minderen, zou het niet meer helpen ( Shire)....wel geprobeerd, maar kreeg toen alle klachten weer.
Hij is ook nog helemaal kaal geweest, echt totaal kaal, alleen zn benen hadden nog haar. Toen kreeg hij een supermooie, gladde vacht terug, die nu langzaamaan weer goudkleurig en krullerig wordt, motterig.
;(

Toch eet hij weer lekker en met een stapritje is hij erg vrolijk, ik vind dat een goede graadmeting....wel staat hij veel in een hoekje in de wei op zn rustbeen.
Zn bespiering is weg.

Ik en ook mn veearts vinden het zeker nog geen paard wat je laat inslapen.
Zn koker is wel weer dik en zn ogen steeds vies.

Erg lief dat je erom vraagt !

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:43

ja het zou zeker wel wat voor mij zijn,mijn vriend gaat vandaag een apotheek zoeken en kijken of we pergolide mee krijgen op een duits recept,i hope so,dan zou hij meteen 5 doosjes meenemen...

maar extra hebben is altijd fijn...

maar wat jammer acacia dat het niet goed gaat bij jou paard,wat zijn zijn klachten dan door pergolide?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:45

Och wat sneu dat de symptomen terug komen. Kun je wel zijn weerstand ondersteunen met echinaceadruppels op een boterham of knackebrod of wil hij dat ook allemaal niet? En Msm had je ook geprobeerd hè? Misschien dat hij dat nu wel wil eten nu de pergolide periode achter zich ligt (daar worden sommige paarden nu eenmaal echt misselijk van en daardoor krijgen ze minder trek/eetlust).

Als hij geen pergolide en/of provarium breeding binnen krijgt, wordt er aan de cushing niets gedaan, maar je kunt wel blijven "strijden" tegen de slechte weerstand van de cushing, zodat de vieze ogen en dikke koker bestreden worden. Dat zijn namelijk echt de (bijkomende) weerstandsproblemen, daar zou je nu hij wel weer goed eet hem mee kunnen proberen te helpen.
Sneu hoor! Sterkte ermee in ieder geval :(:)

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:32

ik heb een heel goed supplement waar veel goeie dingen inzitten, ook msm.
Van pergolide werd hij zieker en zieker, at niet meer en trok zich terug, lag veel, sliep veel.

Toen we stopten, was dat allemaal weg *D ....

maar inderdaad, de cushing is en blijft aanwezig.

Hij staat nu op me te wachten, we gaan effies lekker de storm in ;) genieten van elke dag.

Kimmie, als je de pergolide wil hebben, pb me dan, dan stuur ik het naar je toe.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:18

ik heb een beetje zitten lezen he over cushing,maar hoe lang is nu ongeveer de levensverwachting nog van een paard met cushing,dat kan ik nergens vinden,wel dat de tumor ip doorgroeit en dat paarden ondanks medicatie toch gezondheidsproblemen gaan krijgen...

pff,vind het toch best een heavy iets... -O-

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:41

Ik heb je een pb gestuurd :(:)
Het valt of staat meestal met of je paard bevangen wordt of niet en hoe goed je hem op conditie kunt houden, zeker qua weerstand.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:51

Hoi Allemaal, lees nog steeds mee.
Wisten jullie dat er binnekort op de faculteit in Utrecht een lezing is waar ook het onderdeel cushing bij is ?.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:08

Nee Onne, dat wist ik niet, weet je een datum?

Om ons nog even te herinneren wat er ook al weer goed en fijn is aan Pergolide, naast de eventuele bijwerkingen zoals duizeligheid en misselijkheid, gebrek aan eetlust in het begin of als je erg snel opbouwt (of als je paard er gewoon echt niet tegen kan :(:) )

-paard wordt weer fitter, zelfverzekerder, meer zichzelf (zoals hij vroeger was);
-paard wordt weer vrolijker als hij depressief aan het worden was;
-paard krijgt eigen geintjes terug die al tijdje aan het verdwijnen waren;
-pergolide werkt ook als antioxidant dus helpt in bepaalde mate ook tegen eventuele ontstekingen;
-pergolide zorgt dat verharing weer beter op orde komt, wij hebben heel lang niet meer hoeven scheren, eerst een paar keer, toen zijn we aan de pergolide begonnen en daarna nog maar één keer (heb nu wel het idee dat de onze weer moet verhogen, hij krijgt weer krulhaar :( );
-mogelijke gevoelige hoeven worden weer "normaal" of normaler;
-suikerziekte achtige bijverschijnselen/insulineresistentie komen vaak weer op orde;

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:15

Een mooi lijstje, Fargo.
Wat ik heel opvallend vind is dat zeker de eerste drie bij mijn pony juist gebeurde toen ik stopte met de parlodel, nog een bevestiging (als ik die al nodig had gehad) dat dat de allerbeste beslissing ooit is geweest.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:19

Nado schreef:
Een mooi lijstje, Fargo.
Wat ik heel opvallend vind is dat zeker de eerste drie bij mijn pony juist gebeurde toen ik stopte met de parlodel, nog een bevestiging (als ik die al nodig had gehad) dat dat de allerbeste beslissing ooit is geweest.

Was jij daarna nog iets anders gaan geven of niet, weet het niet meer precies? Ben je alsnog op pergolide over gegaan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:31

vandaag zou de pergolide binnen komen,dus vanavond gaat bitje zijn eerste halve tabletje krijgen...

ben benieuwd,ik hoop dat hij ervan gaat opknappen :j

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:30

Fargo, hij krijgt nu niets. Is supermooi uit zijn vacht gekomen, eerder dan mijn IJslander, en is fris en vrolijk.

We zijn wel een traject ingegaan met de kliniek in Roosendaal. Daar bleek uit foto's dat hij aan beide voorhoeven een losse wand had, wat ook de reden was van zijn hele slechte lopen afgelopen winter. Ook had hij veel te weinig spieren nog. In Roosendaal is de zeer kundig hoefsmid aan de slag gegaan met de losse wand en de daarbij behorende slechte stand. Volgende week gaan we voor de vierde keer die kant op en hij heeft inmiddels zijn turbodraf terug. Spieren hebben we begeleid met myoplast en zijn de vorige keer door de kliniek goed genoeg bevonden om daar weer mee te stoppen. We zijn er nog lang niet, hij is ook nog niet aan het werk, maar er is zo'n enorm verschil met het zielig hoopje pony van afgelopen februari die door de parlodel alleen nog maar lusteloos was en wilde liggen en die de (nu ex) DA wilde laten inslapen omdat de parlodel volgens haar het enige middel was wat nog zou kunnen helpen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 18:07

@Nado: Waarom is er bij jullie dan geen pergolide aangeraden? Parlodel is toch wat anders als pergolide of heb ik het verkeerd?

Illo doet het nog steeds goed op de pergolide, alleen zijn haar blijft toch nog te hard groeien, wel iets minder als vorig jaar. Zou het misschien ook komen omdat hij een fjord is en die hebben toch al wat meer/langer haar dan bv Kwpner? Of heeft het meer tijd nodig. Hij krijgt het sinds november?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:34

Helaas dames, de datum weet ik niet meer, kan nog wel even kijken of ik de uitnodiging nog kan vinden.
Ik weet wel dat het binnenkort was, ook liep er hier op bokt een topic over.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:56

kimmie261 schreef:
ik heb een beetje zitten lezen he over cushing,maar hoe lang is nu ongeveer de levensverwachting nog van een paard met cushing,dat kan ik nergens vinden,wel dat de tumor ip doorgroeit en dat paarden ondanks medicatie toch gezondheidsproblemen gaan krijgen...

pff,vind het toch best een heavy iets... -O-

ik heb een shet van 35! met cushing. Achteraf gezien heeft ze dit al zeker 15 jaar. Van de week kwam de de Da voor de jaarlijkse inenting en die sloeg ze bijna de wei uit. het scheelde een haartje :o . Oud kreng :D . Ze krijgt nu 2 jaar pergolide.
Zij heeft al 4 jaar een chronische sinusitis.(bijholte-ontsteking). De Da vond haar er goed uit zien. Ze is wel wat aan de magere kant. De Da heeft geadviseerd haar bijte voeren met speciaal seniorenbiks van de DA. Hoog in vetten en laag in koolhydraten.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:58

Cynthiar, wat ik hier lees is dat de meeste paarden aan de pergolide toch nog regelmatig geschoren moeten worden, maar de extreme haargroei is wel minder.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:28

In Utrecht het symposium is op zaterdag 5 november en je kan een dagdeel(€10) of een hele dag(€15) blijven
Je moet je wel opgeven van te voren en er zijn meerdere lezingen waaronder idd over Cushing
Het symposium heet out of the box en Utrecht geeft aan anders te willen kijken naar bepaalde zaken over paarden.
Ik heb me al opgegeven idd voornamelijk vanwege de cushing

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:17

cynthiar schreef:
@Nado: Waarom is er bij jullie dan geen pergolide aangeraden? Parlodel is toch wat anders als pergolide of heb ik het verkeerd?

Illo doet het nog steeds goed op de pergolide, alleen zijn haar blijft toch nog te hard groeien, wel iets minder als vorig jaar. Zou het misschien ook komen omdat hij een fjord is en die hebben toch al wat meer/langer haar dan bv Kwpner? Of heeft het meer tijd nodig. Hij krijgt het sinds november?

Des te langer wij het gaven des te minder was het nodig om te scheren. Was het wel langer, maar zachter normaal haar en niet dat harde. Maar kan best bij fjorden nog wat anders liggen. Op een gegeven moment ging hij weer wat verkleuren en meer krullen vorig jaar en toen hebben we hem wat verhoogd omdat hij voor zijn gewicht een lage dosis kreeg. Dit jaar krijgt hij weer meer krullen, dus ik denk haast dat we weer iets omhoog moeten. Da die langskwam voor heel erg nare hoefzweer waar hij nu last van heeft, vond dat we inderdaad weer moesten/konden gaan verhogen. Hij vond hem er verder enorm goed uitzien qua bespiering, achterhand en rug voor een paard met cushing. Fijn om te horen, wisten we wel een beetje maar toch!