[INFO] Mok

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:53

Ik heb het geprobeert... Ik had er helaas geen profijt van.
Laat ik het zo zeggen
in theorie klopt het en zou het kunnen werken.
Maar leem is een klei en dekt af.
Mok kan het beste bestreden worden (in mijn ervaring) met open houden.
Ik gebruik nu een desinfectie spray- of zilverspray product desinfecteerd en is wat vettig waardoor het been droger blijft. wel elke dag erweer af wassen, goed drogen en nieuw opspuiten!!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:54

Meld me ook even.
Mijn bijrijdpaard heeft mok, begon met droge mok en is nu natte mok geworden.
Het zijn tenminste twee vrij grote, nattige plekken in haar kneholte. De ene is echt ene flinke kloof de ander meer een ronde plek.
Ze loopt niet kreupel maar het is wel gevoelig.
De heeft een tijdje speciale zalf gehad van de dierenarts maar daar mag je niet te lang mee smeren. De mok werd er veel rustiger van en droger. Nu gestopt met de zalf en het is weer in alle hevigheid terug.
De eigenaar heeft van iemand nu het advies gekregen er niets aan te doen...dus gewoon en droog houden zover mogelijk en nergens mee smeren. Laten indrogen dus.
Ik vind dat heel lastig want ze heeft er duidelijk last van en het droogt zeker niet op. Ik kan me niet voorstellen dat het lekker loopt met een megakloof in haar knieholte. Naar mijn mening moet je de huid ondersteunen met een goede ontsmettende en verzachtende zalf (bepanthen, zinkzalf, goede mokzalf) zodat het kan helen. Het gaat toch nooit dicht als je de korsten keihard laat worden? Elke keer als ze loopt springen ze weer open. Ik vind het heel lastig omdat ik het als het mijn paard was heel anders zou aanpakken.
Mok als het droog is moet je niet te veel mee rommelen maar als het zo'n natte, vieze plek wordt dan moet je er toch wat mee doen?

Livito

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:51

irmsel; stalgenootje heeft het net even voor me na gevraagd aan onze DA en die raad groene leem ook sterk af dus dat doen we maar niet dan :+

pff die van mij is sinds dinsdag aan de AB, het leek aan te slaan, voorbeen ziet er stukken beter uit ..
maar nu begint zijn achterbeen weer, helemaal rood pijnlijk en ook beginnende korstjes .
word gewoon dagelijks ingesmeerd (2x per dag) en gister avond nog gewassen met betadine scrub op aanraden van de dierenarts.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:05

Bij die van mij lijkt het nu echt goed te gaan. Kloven zijn weg, korsten laten los en hij heeft er geen last meer van...maar ik blijf voorlopig nog smeren (hydrocortiderm en clindacutin)...

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:12

ik blijf ook gewoon smeren :j heb nog 3/4 pot antibiotica .
hij heeft gister ochtend niet opgegeten (stronteigenwijs ding) dus ik spuit het nu zelf via een spuit met appelmoes in zijn mond . ik hoop echt dat het na de kuur iig een stuk beter gaat!

kreeg te tip van een vriendin van mij, die hadden ook een paard met mok die er niet vanaf kwam, uiteindelijk via de dierenarts hebben ze een homeopatisch middel gekregen binnen 2 weken was het paard er vanaf.
dit ga ik dan ook nog proberen als de AB niet aanslaat.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:43

Sorry dat ik zo even binnen kom vallen! Haha, ik heb een vraagje!
Mijn paard had een beetje beginnende mok, dus ik heb het schoongemaakt met betadine shampoo, goed afgedroogd en toen ingesmeerd met acederm. Ik heb het een week elke dag ingesmeerd met de zalf.
Hij had het aan 1 kootholte, het was een beetje rode huid met horizontale wondjes/korstjes (witte vacht). Na die week was het weer helemaal goed.
Nu heeft hij aan 2 andere kootholtes korstjes, maar voor zover ik kan zien geen rode huid (bruine vacht). Deze korstjes zijn rond, een beetje zoals het eruit ziet als je zelf een blaar hebt, beetje dikker en rond. Maar is dit ook mok of is dit weer wat anders? Ik ga het morgen sowieso schoonmaken en smeren, maar hij is dinsdag ook in de trailer geweest, dus ik dacht misschien zijn het wel korstjes van wondjes die hij in de trailer heeft opgewonden. Hij was wel erg rustig in de trailer, dus het lijkt me sterk, maar de vorm is zo raar omdat ik dacht dat je bij mok eigelijk altijd kleine horizontale wondjes had?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:35

klinkt als mok :j

ik heb vanmiddag nog maar een nieuw goedje mokcreme gehaald bij de paardendrogist Sensipharm mokcreme, ik hoop dat het niet vlekt het is bruin spul en mijn paard heeft witte benen morgen dus het resultaat heb het er net opgesmeerd :+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:43

Ik meld me ook hier. Me lease paard heeft mok op beide achterbenen het zijn een paar kleine plekjes was er denk ik nog goed op tijd bij. heb jullie topic nog niet helemaal gelezen.

Ik heb mok mouse gekocht van Efrata (Mokmousse op basis van zouten uit de Dode Zee. )
En als het weg is wil ik het vet gaan houden met vaseline zodat er geen vocht bij komt en voor de kloven?
is dat een goed idee?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:29

om nog terug te komen op de Mokcreme van Sensipharm jeetje wat een tegenvaller, zijn huid is nu helemaal knalrood en pijnlijk. ga het dus echt niet meer gebruiken :n dikke troep!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:24

Oh wat erg zeg!! Snel die troep er af wassen, balen hoor!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:21

Hoe gaat het nu met Livito?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:11

Ik las in een ander topic over schimmeldodende middelen als imaverol/sebacil
Dat topic is nu gesloten.
Is dit hetzelfde als betadine shampoo?

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:11

Mijn pony staat ook met mok. Wel droog, geen open wonden, maar de huid is rood en schraal en lijkt dat er korsten zitten, of modderklodders. Heb de kootholtes met betadineshampoo gewassen en ingespoten met calendulaspray. Meer die dat doen? Mochten deze verzachtende sprays, crèmes niet helpen haal ik hydrocortiderm.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:13

Ik kom hier even volgen, weet niet zeker of m'n paardje mok heeft :(. Maar aangezien de dierenarts toch binnenkort moet komen dan laat ik er meteen even naar kijken.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:31

Evy schreef:
Hoe gaat het nu met Livito?

lief dat je het vraagt!

helaas nogsteeds niet goed, heb morgen weer een afspraak bij de dierenarts staan.
dit keer maar een second opinion van een andere DA, ben er nu wel een beetje klaar mee met het aanmodderen met zalf, de antibiotica heeft ook niet gewerkt en het word alleen maar erger. hopenlijk kunnen hun iets voor m doen hij heeft er nu ook echt last van, hoef alleen maar naar zijn been te wijzen of hij begint al te maaien met zn voorbeen :(:)

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:40

Arm paard zeg :(:) en wat balen dat het nog steeds niet goed gaat. Ik weet wel hoe je je voelt want ik had met Annelien precies hetzelfde. Het werd allemaal maar erger en ze had er ontzettende last van. Met welke zalf ben je nu aan het smeren?

Linnie050; Imaverol/sebacil is niet hetzelfde als betadine. Betadine werkt ontsmettend en kan je gewoon zonder handschoenen gebruiken. Sebacil is een soort gif wat ook wel wordt gebruikt tegen luizen/mijten. Wel handschoenen dragen hierbij! Gebruikte je die Efrata dode zee mousse nog? Werkt die een beetje?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:19

ik ben nu gewoon op aanraden van de dierenarts met sudocreme aan het smeren totdat ze morgen geweest zijn !
echt gek word je ervan, ik heb hem al dik 5 jaar en nog nooit is het zo ernstig geweest pff.
heb net de laatste rekeningen even bij elkaar opgeteld -O- en te bedenken dat die van vorige week er nog aankomt.. en die van morgen ook .
bij elkaar nu al 560 euro en we zijn er nog niet -O- hopeloos mok!

Desiree2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 12:47

Hallo
mijn ervaring met mok is dat sudocrem toch wel uitdroogt.
ik gebruik een vettende creme maar wel natuurlijk basis. van de zomer op de hooglandse dagen gekocht.
het heet peerdenspul. duidelijke website met foto's van een paard met mok.
http://www.peerdenspul.nl

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:47

nou andere DA is langs geweest, hij moet 10 dagen aan de pretniselon, is gespoten tegen schurft/meid ed en smeren met hydrocortiderm. ze vond het het toch wel heel heftig rood en pijnlijk uitzien.
ik hoop zo dat het werkt, volgende week word hij nog een x gespoten.

maar nu ik op internet rondzoek over die spuit word ik niet echt vrolijk.. ze heeft me er ook niks bijverteld ...

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:51

Oh jee, heeft ze die ivermectine spuit gegeven? Daar werd ik destijds ook niet vrolijk van toen ik die verhalen las. Gelukkig is het goed gegaan, je leest idd wel eens anders.
Het klinkt wel als een heftige behandeling zeg!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:12

Ja mijn dame heeft mok! Meteen een middeltje van de dierenarts gekregen, nu maar hopen dat 't goed werkt

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:19

wat gebruik ik: 1 pot uiercreme gemengd met 4 eetlepels olijfolie met 2 eetlepels zwavelpoeder.
goedkoop en het werkt.
smeerde het tijdens mok elke dag in en goed inmaseren en heb doorgesmeerd tot
de huid helemaal rustig was. nu smeer ik 1x in de 3 dagen met uiercreme en olijfolie en blijf nu
al jaar weg. mijn tinker is erg mokgevoelig.

is het erg nat buiten dan komt er 1 x per 2 dagen uierzalf overheen.

http://www.de-kruiderie.com/detail/4900 ... 0_gram.htm

of

http://www.gezondheidswebwinkel.nl/zwav ... nt=default

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 19:19

evy; zeer waarscheinlijk dus wel. heb zonet gelijk contact met de dierenarts opgenomen want hij had iets verhoging.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-02-13 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bericht op verzoek verwijderd

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:31

oke dankjewel

Evy ja ik smeer nog steeds Efrata dode zee mousse.
Ik doe het 1x op een dag want ik ben er niet 2x op een dag.
1 been is nog heel klein plekje.
En andere been heel iets minder.

Op stal smeren ze ook met mok zalf van excellent dat helpt bij anderen heel goed.
Misschien dat ik daar straks op overstap.
Want dan is het ook heel vet komt er echt geen vocht bij.

maar is de pot maar eens leegmaken en afwachten. Zal vrijdag of zaterdag weer even de benen wassen en met betadine shampoo en dan kijken hoe het eruit ziet.
Ik was er nog goed op tijd bij het viel mee.

Hoe gaat het verder met iedereen?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:42

linnie; is dat fijn spul van efrata ?
en hoelang blijft het er echt ''goed'' opzitten?
beschrijving op internet ziet er wel goed uit, wellicht kan ik dat nog gaan proberen als ik over 10 dagen klaar ben met de hydrocortiderm.

overigens, paard zijn temp was gelukkig weer iets gezakt.
was ook nog alert de stalhouder houd m ook in de gaten en gaat zo nog even bij hem kijken voor de nacht.
ben echt benieuwd bel morgen ochtend om 8 uur meteen de behandelende dierenarts van vandaag om uitleg over de spuit, heb verder ook geen visiteformulier gekregen die ik bij mijn ''eigen'' DA altijd wel krijg en dus zo kan terugkijken hoe het middel heet schrok er vanmiddag echt van :o .