[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:33

@ beauisvancie: Als ze zo snel een liksteen naar binnen werkt... dan zou ik ook nagaan of ze niet ergens een tekort aan heeft.

@Tamara... heb je ook DA advies overgenomen... minder krachtvoer en veel meer ruwvoer? Stress van verhuizen zou kunnen... als hij niet goed overweg kan met z'n buren is dat toch wel lastig voor hem. Verveling denk ik niet meteen (is wel echt de oude opvatting over stalondeugden) en een hele poos maagcompositum.. is hoe lang?

charlotte_L

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:34

@Evelijn de DA heeft echt alles nagekeken ze mankeert niets (2 keer zelfs)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:37

Tamara21 schreef:
Mijn paard begint sinds een week of 3 steeds meer te zuigen..
Op stal zeggen ze dat ik hem een band om moet doen maar ben hierzelf optegen..
Denk zelf dat het komt doordat hij met dit koude weer weinig beweging krijgt en zichzelf verveeld..(heeft wel een voerbal en een liksteen aan de muur)
Ook is hij tijdelijk overgezet naar een andere stal en zijn er nieuwe paarden op stal gekomen..
Zou dit ermee temaken kunnen hebben..??
Ik voer hem al een hele poos maagcomposument van de groene os maar heb het idee dat niet werkt.. (krijgt 's morgens en 's avonds een schepje)
Heb al met m'n dierenarts besproken en die raadde een band ook af, wel moest ik hem minder krachtvoer geven en veel ruwvoer..
Hij zuigt hoofdzakelijk op zijn voerbak en buiten op de bakrand..
Heb nu antibijt gekocht en ga kijken of dat misschien helpt, anders ben ik een beetje ten einde raad..:(

https://www.dierapotheker.nl/product/10 ... _Os_750_g/
ten eerste is het 2 schepjes 2 x daags indien je het niet goed geef kan de werking verminderen bij veranderingen van stal of soort genoten kan een paard meer gaan zuigen geeft namelijk stress

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:38

Tamara: het kan er zeker mee te maken hebben dat ze verplaatst is en meer binnen staat. Luchtzuigen geeft een fijn gevoel, alles dat stress geeft kan het dus triggeren.

Wat het "voergat" betreft: boor twee gaten in het hout net onder het metaal. Leg een dik stuk rubber/zeil (desnoods een paar lagen) er overheen. Maak ook hier gaatjes in. Doe dan een stukje hout aan de binnen ei buitenkant er tegenaan waar ook die gaatjes inzitten. Dan een lange schroef er doorheen en een bout erop et voilá! Een luchtzuigplek waarboj je t rubber steeds kunt vervangen zonder de stal te beschadigen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:40

Wisten jullie dat luchtzuigen ook bij mensen voorkwam ??
Op mijn oude werk had ik een collega, die begon zachte boertjes te laten als het paneloperator werk wat spannender werd.
Ik heb er wel eens naastgezeten en je hoorde hem lucht inslikken en daarna buurh.
En ik heb een maatje, die het ook kan, die is zelfs naar de dokter geweest voor maag onderzoek, enz.
Maar hij mankeert niks, alleen, wanneer hij zich druk maakt begint hij te luchtzuigen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:41

@beauisvancie: nagekeken ook uitgebreid bloedonderzoek? Vind het raar dat een pony zo snel een liksteen naar binnen werkt. Het lichaam zou toch slimmer moeten zijn.

@Ariebren... nooit van gehoord maar wel grappig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:42

Het is waar, was in staat om bij die oud collega een luchtzuigband om te doen.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:45

@evelijn ja het is en blijft vreemd maar het is toch echt zo..

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:48

Ariebren schreef:
Wisten jullie dat luchtzuigen ook bij mensen voorkwam ??
Op mijn oude werk had ik een collega, die begon zachte boertjes te laten als het paneloperator werk wat spannender werd.
Ik heb er wel eens naastgezeten en je hoorde hem lucht inslikken en daarna buurh.
En ik heb een maatje, die het ook kan, die is zelfs naar de dokter geweest voor maag onderzoek, enz.
Maar hij mankeert niks, alleen, wanneer hij zich druk maakt begint hij te luchtzuigen.

tja ieder mens kan op bevel boeren dus zuigen wel allemaal lucht? het ene mens gaat in stress tijd met zijn voeten tikken werkt ook kalmerend vergelijk je dat dan met weven? vind het niet zo een goede vergelijking maar dat is mijn mening

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:49

Maar dat is niet verantwoord Ariebren... je moet hem gewoon meer hooi voeren ;)

@beauisvancie : moest echt denken aan het oude verhaal dat gaat over het lichaam. Jong kind van nog geen jaar ofzo eet steeds het liefst zoute dingen en echt buitensporig. Dus opgegeven moment wordt hij opgenomen in het ziekenhuis en krijgt hij dus een netjes gezond dieet en binnen enkele weken is hij overleden, bleek dat hij een of andere bijna nooit voorkomende aandoening te hebben waarbij hij dus zout nodig had.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:51

Klinkt erg eng!

Nee ik geloof niet dat mijn pony dat heeft want ze krijgt geen zoutblokken meer en leeft nog steeds gelukkig!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:56

Als ik heel erg zout eet wordt ik vaak wakker 's nachts van brandend maagzuur.
Dat gevoel zit niet in de maag maar in de slokdarm aansluiting bij de maagklep.
Je voelt dan ook druk in je maag.
Oorzaak ??
Het vele zout vraagt veel hcl, maagzuur om de ph weer goed te krijgen.
En dan ontstaat er een reactie waar gas bij vrijkomt, dit gas geeft de druk in de maag.
En die overdruk komt via de maagklep weer omhoog met wat maaginhoud.
Mijn remedie is dan wat icetea te drinken, de maag komt weer tot rust door de citroen die in de icetea zit.

Eigenlijk voer je wat zuur toe om de zuur reactie tot rust te brengen.
Dus veel hcl dosering geeft ook veel bicarbonaat dosering, en dan komt de reactie op gang.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:03

@ beauisvancie; ging er vooral over dat het lichaam een mate van intelligentie heeft en dingen niet zomaar doet.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:05

Dat snap ik maar meer dan dat ik er al aan gedaan heb zou ik denk ik niet kunnen doen..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:10

@Ariebren... het is volgens mij beetje laat voor mij, moest je stukje drie keer lezen en weet nu nog steeds niet of ik het goed begrijp.
Inname van veel zout zorgt voor veel maagzuur (om juiste ph te krijgen)
dus als iemand veel maagzuur heeft voelt inname van zout dan goed?

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:13

Wat ik er uit begrijp is dat mijn pony het gevoel van brandend maagzuur lekker zou vinden en daarom zo veel zout eet maar dat is niet de bedoeling geloof ik :=

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:22

@Evelijn: ja ik heb het advies van de da zeker ogevolgd en hij krijgt nu een klein handje brok 's morgens en 's avonds, verder 3x kuil van de pensionhouder en 2x hooi van mij.. Verder krijgt hij klein handje brok in zijn voerbal.. Zodra de vorst weg is gaat hij naar zijn eigen stal terug..!! Ik voer denk ik al ruim 4 jaar maagcomposument, eerst 1 schepje per dag en nu wat weer omdat het zuigen erger wordt..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:58

Evelijn schreef:
@Ariebren... het is volgens mij beetje laat voor mij, moest je stukje drie keer lezen en weet nu nog steeds niet of ik het goed begrijp.
Inname van veel zout zorgt voor veel maagzuur (om juiste ph te krijgen)
dus als iemand veel maagzuur heeft voelt inname van zout dan goed?

precies anders om, veel zout met zuur en het zout bicarbonaat erbij geeft gasvorming.
Ik zal morgen de scheikunde erop loslaten
Moet van mijn kippen op stok gaan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:40

@hutch84 dank je voor je reactie dat wordt morgen toch even langs eppeljeck rijden en savonds maar wat eerder op stal en ze dan even tijdje in de gaten houden :d

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:24

Heb het forum een beetje doorgelezen, ik heb 1 hengst staan die ook aan luchtzuigen doet.
Hij gaat lekker naar buiten, heeft een heerlijk stalletje, krijgt genoeg te eten en genoeg aan hooi maar toch blijft hij dit doen. Met cribbox smeren helpt 1 dag , dan zet hij zijn tanden iets verder op het steen hij blijft het doen. Is een maagzweer dan echt de oorzaak? Kan ik dit laten checken door een DA, zoja hoe is dit mogelijk? Met bloedafname of moet dit onder narcose gedaan worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:08

Een maagzweer kan de oorzaak zijn. Maar op een gegeven moment verandert er ook iets in de hersenen waardoor ze het zullen blijven doen. Het kan dan nog wel wat verminderen door het management aan t pakken en iets voor de maag te geven, maar stoppen zullen ze niet. Dus ook wanneer het maagprobleem over is (wel altijd serieus naar kijken!) zal het paard blijven luchtzuigen, je noemt het dan een littekengedrag. Kijk eens op de wiki pagina van Bokt over luchtzuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:10

Een maagzweer kan mbv endoscopie worden vastgesteld, dit moet bij mijn weten onder sedatie (niet narcose!). Op sommige klinieken is het heel erg duur, maar ik geloof dat de kliniek in Heerde het voor een nette prijs kan doen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 01:14

Heb even de laatste pagina's doorgenomen en zag al een interessant artikel. Mijn vraag gaat over een simpel maar duidelijk artikel waarbij de combinatie luchtzuigen en maagzweren naar voren komt.

Gaat om de volgende case: Na de zomer heeft een stalgenoot een 3,5 jarige gekocht. Net zadelmak, verhuist, etc. Doet vanaf dag 1 luchtzuigen (zou die eerder niet doen, maar even niet van toepassing). Heb vanaf het begin duidelijk gemaakt dat het dier niets kan met brok en meer ruwvoer moest krijgen omdat de kans groot was dat ie last van z'n maag had, maar goed wie ben ik :+ Paard blijft veel zuigen, vooral rond etenstijd (hoe duidelijk kan het zijn :roll: ) Vaak na etenstijd en rond hooi voertijd (s'avonds) steeds koliekerig. Vrijdagavond ging ik hooi voeren, dier lag weer op stal, heel koliekerig (liet zich nu ook vallen in de bak, trillen op z'n benen, noem maar op) dus eigenaar gebeld en da laten komen. Nou blijkt (ja, ja) dier heeft last van z'n maag! Mag geen brokken meer (moest Havens Slobber Mash?) en veel ruwvoer, krijgt tevens een kuur voor z'n maag en als dat niet werkt gaan ze verder onderzoek doen. Dier was heel ongelukkig, schraal (mager zelfs!) spierloos, dof en vooral geen leven in z'n ogen.. Maar zelfs als dit paard dit allemaal uitschreeuwde werd hij niet gehoord.. Hoop dat het nu heel erg op gaat knappen!

Maar goed, paard krijgt nu dus geen brok meer maar voer uit de bakjes die klaargezet worden. 3 x daags hooi van stalhouder en geven zelf nog hooi in een hooinet erbij.
Eind goed al goed zou je denken!

Niet dus, er lopen een aantal verroeste mensen op stal die blijven zeggen dat luchtzuigen door verveling komt (logisch ook, eerst stond hij altijd op stal, behalve tijdens even rijden en nu staat hij in de wei/ paddock, met vriendjes en vaker uit stal) en maagproblemen zijn onzin. Nou kan ik me er ook niet druk om maken maar krijg zo'n enorm machteloos gevoel hiervan! Praten heeft geen zin, ik heb er natuurlijk sowieso geen verstand van (voer Healthy Herbs met Daily plus en geef m'n paard extra hooi :roll: ) dus mijn actie is om een goed artikel op te hangen! Nou vond ik het artikel geplaatst door Youngster maar deze gaat niet echt in op de relatie luchtzuigen/ maagproblemen en is te lang voor het gemiddelde iq van de mensen die ik hiermee wil bereiken! Er stond een interessant kort en bondig stukje in het Boktmagazine of de bijlage hiervan. Maar 1, geen idee waar hij ligt en 2 Bokt staat natuurlijk vol met onzin dus het magazine ook :')

Wie o wie heeft er wat voor me?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 01:14

Ik weet zeker dat het met sedatie kan, Lan is er echt niet voor onder narcose geweest. Ze was gewoon wakker :D

Ik weet niet meer wat het gekost heeft, is een tijd terug, maar ik kan me niet herinneren dat het een rib uit mijn lijf was. En dat had ik nog wel geweten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 01:16

sorry heb ik niet, maar ik gok dat Skippy1 het wel heeft :j
En anders even een oproepje doen op een apart topicje