[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:00

Ik weet nog te weinig om je te helpen Shaar

Ik was zelf te vroeg met mijn conclusie dat het bij mijn paard niet lichamelijk was.

Laatste dagen goed in de wei opgelet, maar nu toch tot de ontdekking gekomen dat ze het in de wei ook doet. Ook het schuren van de neus aan de voorbenen en verschrikkelijk veel briesen. Ze had vandaag ook een bloedneus en dat heb ik vaker bij haar gezien. Wist niet waar het vandaan kwam, maar dat lijkt nu dus duidelijk

Nu weet ik inmiddels dat er veel oorzaken zijn, wo ook problemen in nek/rug/tanden/aangezichtszenuw, maar gaan die andere problemen dan ook gepaard met zoveel briesen en bloedneuzen of is dat typisch voor een allergie.?

Weet overigens nu wel dat mijn idee dat het psychisch was te maken had met het feit dat werk/dingen vragen stress bij haar oproept (te maken met haar verleden) en dat dit als trigger werkt voor een heftige verergering.

Heb het idee dat het halster op de neus ook verergering brengt, maar weet dat nog niet zeker.

Hebben er meer van jullie ervaring met bloedneuzen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:32

Liljebo, ik heb (gelukkig) geen ervaring met bloedneuzen maar weet wel dat Niek het niet prettig vind, dat als hij schud, om dan een halster aan te hebben. En dan vooral iets te hebben op zijn neus.
Dat vele briezen kan natuurlijk wel zorgen voor een bloedneus. Ik heb dat wel vaker gehoord bij paarden.

Heeft ze meer last van het schudden als ze haar hoofd laag heeft, zoals bij grazen of maakt dat geen verschil?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:18

pff weet ik eigenlijk niet. Volgens mij wel.
Ik had haar steeds vanuit het raam in de gaten gehouden, maar zag haar nauwelijks schudden. En eigenlijk valt het schudden op zich ook wel mee. Maar nu ik veel in de wei heb rondgehangen, merk ik dus dat ze echt heel erg veel briest.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:01

Hier meld zich nog iemand.

Sinds vorige week zaterdag schud Mone ook zo vreselijk met haar hoofd. Het begon toen ik die zaterdag in de bak reed met mijn zus. Haar paard schudde ook met zijn hoofd. We dachten dat het door het stof of evt pollen van de bomen zou komen, dus we gingen de bak uit, op buitenrit, omdat in de bak rijden geen doen was. Buiten schudde Mone nog wel een beetje, maar een stuk minder.

In de dagen erna is het schudden steeds erger geworden. Ze begint nu al als ik haar uit de wei haal en lekker door wil laten stappen. Dan knikt ze al een beetje. In de stap is het ook minder erg dan in de draf. Galop is het ergst.

Het is nu zo erg dat ik niet meer fatsoenlijk kan rijden. Teugelcontact is vrij onmogelijk. Mone heeft leuk aan haar neus, staat soms uit draf zo ineens stil om te krabben. Verder steekt ze haar bovenlip soms een beetje naar voren en wiebelt ze hem heen en weer. Lijkt mij dan duidelijk jeuk. Met longeren schud ze trouwens ook. Zonder bit, met bit maakt niet uit. Heb ook al een neusnetje geprobeerd, maar dat werkte eerder averechts.

Als ze stilstaat schud ze niet, of althans, vrijwel niet. Heb het haar vandaag voor het eerst een keer zien doen, nadat ik haar los in het bakje had laten draven. Ze stond er een beetje suf bij, hoofd bij de grond. Zo ken ik Mone niet echt.

Ik heb een filmpje gemaakt, helaas laat het filmpje het niet heel duidelijk zien.
Op het filmpje zie je dat ze haar hoofd ook draait tijdens het schudden. Dat ze echt 1 zwaai geeft zeg maar. Dat deed ze eerder ook wel, als ze emotie toonde. Als ze blij was me te zien en bij het hek stond te wachten, maar anderen in de weg stonden. Als ze haar zin niet kreeg. Een soort manier om irritatie te laten zien.
Maar nu schud ze ook gewoon recht omhoog en omlaag met haar hoofd. En het schudden is nu zo extreem, rijden kan bijna niet meer. Met longeren is ze door dat geschud volledig de balans kwijt.

We zijn een week of 2 geleden wel begonnen met ander voer. Daar ben ik sinds eergister mee gestopt, wellicht is het een allergische reactie op het voer? Op haar borst had ze ook jeukende bultjes zitten sinds kort, dus ik wil uitsluiten dat het nieuwe voer oorzaak van iets van dit is.

In principe kan het het bit niet zijn, zonder bit doet ze het ook. Zadel is 4 weken terug nog gecontroleerd. Osteopaat heeft Mone 4 maand geleden voor het laatst bekeken, maar die bel ik morgen of ze evt tijd heeft voor een spoedgevalletje.
Mone kan niet te lang stilstaan. Ze wordt erg snel dik. Daarbij moet een paard van 8 gewoon normaal kunnen bewegen lijkt mij...

Iemand van jullie misschien nog tips oid? Ik weet dat headshaking enorm veel oorzaken kan hebben, maar omdat het zo acuut is begonnen en er in de periode dat het begon weinig is veranderd, vind ik het erg vreemd. Mone heeft dit voorgaande jaren ook niet gedaan, waardoor ik erg twijfel aan iets van hooikoorts. Dan zou ze ook knikken als ze stil in de wei stond.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:23

Doet ze in de wei helemaal niets?
Als ze het alleen tijdens het werk doet, zou ik persoonlijk aan een oorzaak in bv wervels/bewegingsapparaat denken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:46

Ik heb ook een tijdje een merrie gereden die als hoofdschudder bestempeld werd.
Bij haar was het duidelijk rijtechnisch. Ze schudde enkel onder het zadel, schuurde niet met haar neus maar gooide gewoon constant haar hoofd omhoog en op de weide deed ze het nooit.
Wat het helemaal duidelijk maakte was dat een beetje kundige ruiter het er zo uit kon rijden, ze deed het dus enkel bij bepaalde mensen(die dan helaas naar een thiedemann als oplossing grepen).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:16

singasong schreef:
Antheman, hoe lang is dat nu geleden dat Andor voor het laatst is behandeld bij Laarakker? Heeft hij naast medicatie in de vorm van 'korrels' o.i.d. ook nog een andere behandeling gekregen (zijn er bijv. wervels recht gezet?). Hoe erg was het schudden voor de behandeling en hoe is het dan nu?
Ik begrijp uit het verhaal van jou en ook van Vera (verhaal van Digger) dat het schudden niet over is gegaan maar wel beheersbaar is. Wat versta je daar onder? En moet je dan niet nog eens terugkomen voor een behandeling (controle) na een bepaalde tijd?

Is het bij Andor ook de aangezichtszenuw?

3,5 jaar terug is Andor voor t laatst door Laarakker behandeld
Hij kreeg idd medicijnen, geen korrels hoor. Zie hieronder.
Schudden doet hij nog steeds. Vandaag begon het weer. |( Maar wel beheersbaar, ik kan ermee rijden, maar ken mijn paard goed en help hem erdoorheen. Ik zou momenteel geen dressuurproef kunnen rijden, dat kan niet,maar ik ga over 10 dagen wel op trektocht. Dat lukt wel.
Ik ben 3 keer bij Laarakker geweest. Nu komt de osteopaat 1 keer per jaar ( of vaker, als er meedere behandelingen nodig zijn) en dat helpt redelijk. Hij heeft nu gewoon jeuk, veegt dus zijn neus overal aan af. Daarbij heeft hij hele gevoelige oren, dus ik ga zijn vliegennetje, zo'n orending, weer uit de kast trekken.
Verder moet ik heel goed rechtrichten, want Andor is scheef. Ik heb nu ruim 3 jaar les en dat heeft me enorm geholpen.
Andor heeft hooikoorts, geen aangezichtsproblemen.

Hieronder een quote van 3 jaar geleden uit de eerste blz van dit topic:

Antheman schreef:
chantal001 schreef:
Oh, sorry Laarakker[img]
http://smile.smilies.nl/386.gif[/img]

Hoe kwam hij achter die pollenallergie en wat voor behandeling kreeg jeAfbeelding

Bij Pandoer kwam eruit dat hij scheve bekken had, dat er een nekwervel vast zat, dat zijn weerstand zeer laag was, dat er in zijn darmen geen goede bacterieën meer zaten en dat hij een voorhoofdsholteontsteking had. Ze hoopten dat het schudden van de voorhoofdsholte kwam omdat hem dat veel hoofdpijn gaf. Helaas schudt hij weer. Het werd wel minder toen ik hem een soort antibiotica gaf. Pro-bio forte.

Zowel Josien en Laarakker hebben allebei met de biosensor gemeten en kregen daar dus allebei hetzelfde uit.

1 consult kost 130 euro.

Therapie bij mij bestond uit:
kraken ,de nodige keren om de boel recht te zetten.
lever gereinigd met speciale flesjes
een kuur ,daar ter plaatste, om de energie banen beter te laten stromen
acupunctuurzalf om zijn oor onsteking eruit te krijgen
echte acupunctuur met naalden
rugspray voor zijn kwetsbare rugwervels
Trias omega olie om de pollen druppels beter zijn werk te laten doen
Hier zat ook een anti allergisch spulletje in tegen de pollen
Nog iets, want ik had 5 potjes, de laatste weet ik niet meer.

Daarnaast dus gedragsadviezen; hij was onberijdbaar geworden en heel erg eng, parkeerde me tegen bomen ,scheurde loeihard door het bos, rakelings langs de bomen.
Hier heb ik ook wel wat hulp bij gehad

weidegang werd verboden,maar dat heb ik genegeerd ;)
Daarnaast krijg je advies mee over wat wel en niet te geven. Ik heb toen al het voer meegenomen in kleine zakjes en waarvan ik eigenlijk wel wist dat hij het beter niet kon hebben ,klopte dat ook.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:20

eilleen333 schreef:
Het is nu zo erg dat ik niet meer fatsoenlijk kan rijden. Teugelcontact is vrij onmogelijk. Mone heeft leuk aan haar neus, staat soms uit draf zo ineens stil om te krabben. Verder steekt ze haar bovenlip soms een beetje naar voren en wiebelt ze hem heen en weer. Lijkt mij dan duidelijk jeuk. Met longeren schud ze trouwens ook. Zonder bit, met bit maakt niet uit. Heb ook al een neusnetje geprobeerd, maar dat werkte eerder averechts.

Ik heb een filmpje gemaakt, helaas laat het filmpje het niet heel duidelijk zien.
Op het filmpje zie je dat ze haar hoofd ook draait tijdens het schudden. Dat ze echt 1 zwaai geeft zeg maar. Dat deed ze eerder ook wel, [b]als ze emotie toonde[/b]. Als ze blij was me te zien en bij het hek stond te wachten, maar anderen in de weg stonden. Als ze haar zin niet kreeg. Een soort manier om irritatie te laten zien.
Maar nu schud ze ook gewoon recht omhoog en omlaag met haar hoofd. En het schudden is nu zo extreem, rijden kan bijna niet meer. Met longeren is ze door dat geschud volledig de balans kwijt.

Vervelend dat ze haar hoofd zo heen en weer doet. Ik vind dit niet de typische "bijensteken" die headshakers doen.
Mijn paarden maken ook wel een "slangendans", wat jouw paard doet. Ze lijkt wel enorm geirriteerd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:31

liljebo schreef:
Als ze het alleen tijdens het werk doet, zou ik persoonlijk aan een oorzaak in bv wervels/bewegingsapparaat denken.

Daar dacht ik zelf inderdaad ook aan. Ga morgen SowieSo de osteopaat bellen.

Antheman schreef:
Vervelend dat ze haar hoofd zo heen en weer doet. Ik vind dit niet de typische "bijensteken" die headshakers doen.
Mijn paarden maken ook wel een "slangendans", wat jouw paard doet. Ze lijkt wel enorm geirriteerd.

Inderdaad. Maar het is dus onmogelijk om zo te rijden. Kan geen contact nemen met de teugels, en ze zwaait ze regelmatig over haar hoofd zodat ik twee teugels aan 1 kant heb (als ik ze losser doe in de hoop dat dat helpt).
Maar dat tonen van irritatie ofzo, dat deed ze eerder ook. Als ik dan strenger werd hield ze er ook mee op. Maar ze knikt ook gewoon, dus niet met die gekke zwaai. Echt wat je ook ziet bij paarden met bijv hooikoorts. Alleen dat heb ik dan weer niet niet op film.
Als het puur door emotie komt, vind ik het alsnog vreemd dat het zo plots is begonnen. Waarom is ze dan nu ineens zo geïrriteerd?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:07

Lijkt me iid goed idee om naar het bewegingsapparaat te laten kijken. Dat ligt mijn inziens na nu het meest voor de hand.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:18

heeft iemand al ervaringen met allegro kruidenmix van de drechtsteden? ik las op een westernforum dat iemand dat voor zijn paard met hooikoorts gebruikte en dat het prima hielp!
ben het van plan om te gaan proberen in ieder geval!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:28

de naam klinkt me wel bekend in de oren,.heb je daar een internetsite van ?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:30

gewoon googlen onder drechtsteden.....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:48

klinkt interessant en is goed betaalbaar,zag ik. Altijd eens goed uit te proberen. Waarschijnlijk heb ik dan de allegro nodig? Heb daar vlgs mij meer over gelezen. Meer mensen met ervaring hierin?????

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:35

de allegro is echt voor hooikoorts en andere allergische verschijnselen...ik ga hier zeker ook eens wat van proberen... aangezien mijn paard een soort pollenallergie heeft...

Wipsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:40

Mijn hengst doet net hetzelfde. Schudt enkel met zn hoofd tijdens het rijden, schuurt dan ook met zn neus aan zn voorbeen. Heeft in dit geval helemaal niets met rijtechnisch te maken, ik heb met hem grand prix gereden en hij doet t nu sinds ongeveer een half jaar. Eerst dachten we dat t andere oorzaken had, maar heeft blijkbaar iets te maken met de bezenuwing. Krijgt nu sinds enkele weken magnesiumoxide poeder bij zn eten en het gaat veel beter.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:12

Hoi hoi,
ik heb een vraagje voor alle mensen hier de wat weten van pollenallergie ;)
Uriël heeft sinds ze in de wei staat last van traan ogen, van proesten en de hele tijd dr neus overal tegenaan schuren en zodra er een vlieg of pluisje bij dr in de buurt komt begint ze gelijk te proesten.
Dit laatste doet ze ook onder het rijden en soms heeft ze een hoest bui tijdens het rijden.
Nou heb ik vorig jaar een vliegenmasker met zo'n neusflapje gekocht, alleen zit ze t neusflapje weg te schuren :+
Zijn de pollennetjes iets gevormd? Zodat ze niet tegen de neus aan komen en kunnen die ook om in de wei?
Of iets anders wat goed werkt?
Alvast bedankt :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:20

liljebo schreef:

Kan natuurlijk ook zo zijn dat er bij de rijbak bomen staan die in bloei staan nu en op de wei niet. Dan zou je paard dus alleen last kunnen hebben in de rijbak en niet op de wei.
Binnenkort komen ook de graspollen weer ......

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:08

tylando schreef:
de allegro is echt voor hooikoorts en andere allergische verschijnselen...ik ga hier zeker ook eens wat van proberen... aangezien mijn paard een soort pollenallergie heeft...

Weet je welke kruiden erin zitten toevallig ? Ben ik wel benieuwd naar ......
Ondertussen doet mijn paard het super op de MSM en "puur luchtwegen".

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:17

riky:
die traanogen kunnen ook verstopte traanbuisjes zijn.
weet niet of het echt doorlopend traant?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:56

Maris schreef:
liljebo schreef:

Kan natuurlijk ook zo zijn dat er bij de rijbak bomen staan die in bloei staan nu en op de wei niet. Dan zou je paard dus alleen last kunnen hebben in de rijbak en niet op de wei.
Binnenkort komen ook de graspollen weer ......

Inderdaad. Dat zou ook wel verklaren waarom ze jeuk heeft aan haar neus. Maar ik heb het met zo'n pollennetje geprobeerd en dat werkte ook niet. De bomen bij de bak staan inderdaad wel in bloei dacht ik, maar dan vind ik het nog steeds wel gek dat ze vorig jaar helemaal geen last had. Zelfs niet een klein beetje.

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:32

@Ellepel:
Het is niet echt dat het als een waterval eruit komt zetten, maar
het is wel steeds vochtig bij dr ogen.
En ik vind het zo typisch dat t komt nu ze in de bij staat, of kan dat met verstopte traanbuizen ook?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:42

nee dat denk ik dan niet,klinkt haast wel als een allergie
doe anders zo'n vliegenmasker op?
wij hebben een twenter op stal die door de stand van haar ogen erg gevoelig is zomers als het waait en droge lucht is.
dan krigjt ze ook heel erge traanogen.
wij doen haar dan een vliegenmasker op en dan gaat het goed

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:48

Mijn paard heeft inderdaad ook lichte traanogen, en aangezien hij met een vliegenkap die zijn ogen en oren bedekt geen geschud meer vertoonde dachten we dat het zijn ogen waren. Nu heb ik zojuist met rijden zijn ogen vrij gehouden maar wel zijn oren en neus bedekt, en toen ging het ook super. Ben er erg blij mee, hopen dat het blijft helpen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:29

Eileen... zou toch eens kijken naar een oorzaak in bewegingsapparaat, denk ik

Amber heeft ook een traanoog. Het masker (ogen en neus) is besteld. Ik ben benieuwd of dat helpt. Het houdt ook UV tegen, gezien ze zelf veel de schaduw opzoekt.